Jatkoajassa vaihto-oppilaana olleita?

• 3 133
  • 20

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Joo eli olen itse harkinnut lähteä noin vuoden päästä vaihto-oppilaaksi tosin en kovin pitkäksi aikaa (10 viikkoa) mutta kuitenkin.

Opiskelen hotelli ja ravintola-alalla ja minusta pitäisi tulla ravintolakokki.

Nyt tässä lähinnä olen miettinyt, että mihinpäin suunnistaisin Euroopan sisällä pitää kuitenkin pysyä. Otan mielelläni Jatkoaikalaisten mielipiteitä eri maista ja kulttuureista. Tänne voi myös kertoa kokemuksia ajastansa vaihto-oppilaana.

Suurimman kiinnostuksen Proffassa herättää Espanja, Italia, Englanti ja Irlanti.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En ole ollut vaihto-oppilaana Jatkoajassa...

...enkä kyllä missään muuallakaan.

Mielessä kävi joskus, mutta kaiken säätämisen takia jäänyt sitten.

J.Petke

Jäsen
Vaikka proffan maihin tämä oma maani kuulu niin kerron silti.

Mennessäni amk:hon ajettelin että on pakko päästä vaihtoon jonnekin päin maailmaa. Ensimmäisenä ajatuksena oli suunnata Ameriikkaan mutta eipä ollut repäistä 8000€ tilille vakuussummaksi joten päätin miettiä toisen kohteen.

Ajattelin, että kun kerrankin on mahdollisuus lähteä niin miksipä en lähtisi johonkin maahan mikä on helvetin kaukan ja mahdollisimman erilainen kuin tämä meidän oma Suomi. Katselin ja pohdin eri vaihtoehtoja. Australiaan oli niin hemmetin vaikea päästä ja tuo turhan tavallinen meno miellyttänyt. Lopulta kuitenkin löysin sopivan kohteen. Ajattelin, että lähdetään sitten niin kauas kuin mahdollista ja semmoiseen maahan minne ei muuten tulisi lähdetyyä. Lähdin Malesiaan. Uskonto ja kulttuuri täysin erilaisia Suomeen verrattuna ja hintatasokin kohdallaan. Eniten minua Malesiassa kuitenkin viehätti ilmasto mikä oli ympäri vuoden n.+30C. Miinuspuolena oli suomalaisten suuri osanotto tämän maan vaihtoon eli noin 50% vaihtareista oli suomalaisia mutta eipä tuo menoa siellä haitannut. Koulu oli sopivan löysää ja vaihtareillekin annettiin hyvin erioikeuksia koulunkäynnin suhteen.

Näin jälkeenpäin en voi muuta kuin kiittää itseäni että lähdin tuohon maahan. Siinä maassa kaikki osuivat kohdalleen. Loistava&edullinen ruoka, turvallinen maa, halvat hinnat, hyvän englannin kielen osaaminen ja ennen kaikkea kauniit naiset.

Ehdotankin, että jos joku miettii maata minne lähtisi niin ottaisi ehdottomasti sellaisen maan minne ei muuten oikein pääsisi. Saksaan ja Englantiin pääsee muutenkin ihan koska vaan haluaa mutta sen kerran kun joku muu maksaa lennot ja asumisen niin ottaisi kaiken irti. Ei kannata pelätä erilaista kulttuuria tai "outoja oloja".

Ottakaa kaikki irti mitä voitte!

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
proffa#8 kirjoitti:
Joo eli olen itse harkinnut lähteä noin vuoden päästä vaihto-oppilaaksi tosin en kovin pitkäksi aikaa (10 viikkoa) mutta kuitenkin.

Nyt tässä lähinnä olen miettinyt, että mihinpäin suunnistaisin Euroopan sisällä pitää kuitenkin pysyä. Otan mielelläni Jatkoaikalaisten mielipiteitä eri maista ja kulttuureista. Tänne voi myös kertoa kokemuksia ajastansa vaihto-oppilaana.

Suurimman kiinnostuksen Proffassa herättää Espanja, Italia, Englanti ja Irlanti.
En ole ollut koskaan vaihto-oppilaana, mutta ulkomailla olen työskennellyt ja sitä teen tälläkin hetkellä.

Alasi ei ole minulle tuttu muutoin kuin asiakkaan näkökulmasta, mutta olettaisin että Espanja ja Italia ovat ainakin ravintolanäkökulmasta antoisampia maita kuin Brittein saaret. Toki harjoittelun sisältö ja muut seikat painavat lopullisessa arvioinnissa mielikuvia enemmän. Englantilaishotellien aamiaiset, gnhääh... Nimekkäissä ja tunnustetuissa paikoissa työskenteleminen on aina hyödyksi tulevaa ajatellen, olipa maa mikä tahansa. Ulkomaankokemukset ovat sinulle tulevaa pääomaa joten kannattaa mennä rohkeasti jos siihen avautuu mahdollisuus.

Mainitsemasi 10 viikkoa kuluvat ihan missä tahansa paikassa melkeinpä omalla painollaan, sen verran lyhyt aika tuo on. Jos sinulla on mahdollisuus päästä yhtään järkevän oloiselle keikalle ulkomaille niin se on aina plussaa sinulle jatkoa ajatellen, ihan riippumatta siitä onko maa UK, Saksa, Italia vai jokin muu. Tuo on niin lyhyt rupeama että pienet vastoinkäymiset sietää missä vaan. Pääasia on että otat aloitteen itsellesi ja ryhdyt tuumasta toimeen.

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joo ei nuo Britit varmaan se aivan paras paikka ole juuri tämän mitättömän ruokakulttuurin takia.

Ranska olisi tietenki myös hieno paikka, mutta ei ole tuo ranska niin hyvin hallussa, että siellä pärjäisin, kun Ranskalaiset ei kuulema kovin helpolla suostu Englantia puhumaan.

Olen myös miettinyt Sveitsiä, Saksaa ja Itävaltaa.. Aivan totta on se, että 10-viikkoa on niin lyhyt aika, että paikalla ei ole niin suurta merkitystä.

Mukavahan olisi tietenkin lämpimään päästä, eikä huippufudis pelien katselu olisi huonoa-ajan vietettä.

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
J.Petke kirjoitti:
Mennessäni amk:hon ajettelin että on pakko päästä vaihtoon jonnekin päin maailmaa. Ensimmäisenä ajatuksena oli suunnata Ameriikkaan mutta eipä ollut repäistä 8000€ tilille vakuussummaksi joten päätin miettiä toisen kohteen.

Ottakaa kaikki irti mitä voitte!

Yksi hyvä vaihtoehto, jos ei halua maksaa koulunkäynnistä, on esim. kesätyö. Itse halusin kanssa vaihtoon (USA tai Kanada) mutta eipä hirveesti napostellut maksaa lukukausimaksuja ym. kuluja. Vielä kun oma oppilaitos oli vaihtopolitiikassa suuntautunut EU-maihin niin sieltäkään puolelta ei irronnut hirveästi apuja. Ajattelin sitten lähteä kesäksi töihin USA:han. Lisäksi luulisin, että työkokemus ulkomailla on minulle hyödyllisempi. Taloudellisesti koko reissu meni selkeästi plussan puolelle ja sitä korvaamatonta eli kokemuksia, muistoja, kavereita ym. riittää.

Jos tosissaan haluaa opiskella ulkomailla niin ei kannata haudata sitä niiden muutamien tuhansien eurojen kulujen takia. Loppupeleissä sen helkkarin hyvä "sijoitus" tulevaisuuteen. Jälkikäteen kuitenkin harmittaa: "miksi en lähtenyt".

E: Ymmärsin väärin. No, ei se mitään.

Viimeksi muokattu:

J.Petke

Jäsen
Turder kirjoitti:
Yksi hyvä vaihtoehto, jos ei halua maksaa koulunkäynnistä, on esim. kesätyö. Itse halusin kanssa vaihtoon (USA tai Kanada) mutta eipä hirveesti napostellut maksaa lukukausimaksuja ym. kuluja. Vielä kun oma oppilaitos oli vaihtopolitiikassa suuntautunut EU-maihin niin sieltäkään puolelta ei irronnut hirveästi apuja. Ajattelin sitten lähteä kesäksi töihin USA:han. Lisäksi luulisin, että työkokemus ulkomailla on minulle hyödyllisempi. Taloudellisesti koko reissu meni selkeästi plussan puolelle ja sitä korvaamatonta eli kokemuksia, muistoja, kavereita ym. riittää.

Jos tosissaan haluaa opiskella ulkomailla niin ei kannata haudata sitä niiden muutamien tuhansien eurojen kulujen takia. Loppupeleissä sen helkkarin hyvä "sijoitus" tulevaisuuteen. Jälkikäteen kuitenkin harmittaa: "miksi en lähtenyt".

Siis mitään ei olisi tarvinut maksaa vaan tilillä piti olla tuo summa että "oleskelu maassa on taattu". Se riitti että tuo summa olisi ollut tilillä 1 päivän kun tiliote olisi otettu.

"Äiti, oisko sun tilillä 8000e?"

Vimes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
J.Petke kirjoitti:
Siis mitään ei olisi tarvinut maksaa vaan tilillä piti olla tuo summa että "oleskelu maassa on taattu". Se riitti että tuo summa olisi ollut tilillä 1 päivän kun tiliote olisi otettu.

"Äiti, oisko sun tilillä 8000e?"
Itse olin n. vuosi sitten Illinoisin Peoriassa vaihdossa. Silloin viisumia haettaessa minulle tuli hiukan yllätyksenä kun virkailija vilkaisi tiliotettani ja kauhisteli että tuollako summalla meinaan selvitä koko matkan (olin vahingossa ottanut väärältä tililtä tiliotteen). No hommahan korjautui kun hain hiukan päivitetyn tiliotteen mutta ei minulle ainakaan mistään 8000 eurosta mainittu.

edit. Itseasiassa pelkkä tiliote ei riitä vaan pankista pitää tilata "Certificate of resources" joka on käytännössä tiliote A4-paperille printattuna. Ja maksaa 20e ainakin Nordealla. Onneksi kaverin mutsi oli töissä pankissa niin ei tarvinnut maksaa.

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Menee vähän offtopiciksi, mutta onko kellään kokemuksia kielimatkoista. Itse olen tällä hetkellä lähdössä kolmeksi viikoksi englantia opiskelemaan jonnekkin päin Eurooppaa, mutta hieman emmityttää vielä. Vahva vaihtoehto olisi Malta ja matkan hinnaksi tulisi 1850 e sisältäen lennot ja puolihoidon. Ongelmaksi nousee hintalaatusuhde. Oppisiko tuossa ajassa mitään tuohon hintaan nähden? Kurssi sisältäisi 6 tuntia opiskelua päivässä ja majoittuminen olisi kansainvälisen opiston tiloissa.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
proffa#8 kirjoitti:
Ranska olisi tietenki myös hieno paikka, mutta ei ole tuo ranska niin hyvin hallussa, että siellä pärjäisin, kun Ranskalaiset ei kuulema kovin helpolla suostu Englantia puhumaan.

Myytti. Oli ehkä joskus kauan sitten noin, mutta kyllä Ranskassa olen paremmin pärjännyt englannilla tähän asti kun vaikkapa Saksassa. Välillä eivät osaa kuin "little" tai "un peu", mutta siltikin ihan hyvin pärjää. Pariisista en tosin mene sanomaan samaa kun se on vähän oma paikkansa, mutta kyllähän sielläkin turisteja on pilvin pimein mikä tietysti pakottaa paikallisetkin sopeutumaan.

Kommentoidaa nyt vähän, kun olen tällä hetkellä juuri Ranskassa vaihdossa. Ei ole huonosti valittu kohde ollenkaan. Maasta löytyy paljon sekä modernimpaa puolta että vanhaa (lue: historiaa). Ja mikä tärkeintä, patongit ja viinit ovat halpoja ja hyviä! Rankalaiset ovat olleet ystävällisiä ja vaihtariporukoiden välille nyt syntyy hyvä porukkahenki missä vain (tämä paikka ei ole poikkeus). Etelä-Ranskasta löytyy jopa lämpöä, mutta minulle sopii hyvin tämä keskisemmän Ranskan ilmastokin. Viinitiloja ja linnoja on pilvin pimein ja tämä Loiren laakso on todella upaa seutua muutoinkin.

Vaihto on ulkomaille töihin lähtöä siinä mielessä parempi, että voi vapaammin olla ja mennä. Työt ovat sitten taas parempia tienatun rahan vuoksi. Valitse niistä nyt sitten. Itse otan tämän kevään kuitenkin rennosti ja nautin Ranskan tunnelmasta.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
proffa#8 kirjoitti:

Itse olen ollut vaihtarina Jenkeissä lukuvuonna 2001-2002, lähdin suoraan peruskoulusta. Voin sanoa, että ehdottomasti kannattaa lähteä. Itselläni tuo on ollut elämäni paras vuosi ja ainakin siellä itsenäistyi.

Nykyisessä koulussani (Haaga-Helia amk) ja itse asiassa nykyisellä opiskelulinjallani on pakollinen min. 6kk vaihto ulkomaille ja ajattelin itse tuossa parin vuoden kuluttua lähteä Jenkkeihin takaisin. Koululla on onneksi jotain yhteistyökouluja Jenkeissä joihin pääsee ilmaiseksi (ymmärtääkseni??) opiskelemaan vaihdon ajaksi. Olishan noita muitakin vaihtoehtoja, mutta Jenkit kyllä houkuttelee takaisinpäin.

Heh kokin ammattin puolesta suosittelen Espanjaa tai Italiaa, englantilainen keittiö ei ainakaan itseäni houkuttelisi tippaakaan... munuaispiirakka :)

Mutta kannattaa ehdottomasti lähteä

ipaz

Jäsen
Itse olin syksyllä 2000 viisi kuukautta vaihdossa Hollannin Emmenissä. Vaikka pieni paikka olikin niin en todellakaan kadu lähtöäni. Kuten silloinen opinto-ohjaanani sanoi niin, "ei vaihtoon opiskelemaan mennä vaan opettelemaan elämistä". Sitä se todellakin oli. Nolla opintoviikkoa siitä "uurastuksesta" tuliaisina kotiin...

Tärkeämpänä pidin itselleni sitä että sain itsestäni irti lähteä ulkomaille ja ennen kaikkea puhumaan englantia. Hollannissa kaikki puhuvat hyvää englantia joten kielen kanssa ei tule ongelmia. Muutenkin maa on tavoiltaan hyvin paljon Suomen oloinen. Mitään kulttuurishokkia ei tullut kohdattua, toisin kun esim. jossain eteläisemmän Euroopan maassa tai Euroopan ulkopuolella saattaisi.

Kaiken lisäksi Hollannista on aivan pirun helppo matkustaa vaikka Ranskaan tai Saksaan. Hyppää vaan junaan ja käy katsomassa miltä Eiffel-torni oikeasti näyttää.

Ilmasto maassa oli ainakin syystalvella todella surkea. Vettä vihmoi vaakasuorassa lähes joka päivä. Mutta sitten kun on aurinkoista niin avot, hienoa on.

Shelter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
jiihoo kirjoitti:
Menee vähän offtopiciksi, mutta onko kellään kokemuksia kielimatkoista. Itse olen tällä hetkellä lähdössä kolmeksi viikoksi englantia opiskelemaan jonnekkin päin Eurooppaa, mutta hieman emmityttää vielä. Vahva vaihtoehto olisi Malta ja matkan hinnaksi tulisi 1850 e sisältäen lennot ja puolihoidon. Ongelmaksi nousee hintalaatusuhde. Oppisiko tuossa ajassa mitään tuohon hintaan nähden? Kurssi sisältäisi 6 tuntia opiskelua päivässä ja majoittuminen olisi kansainvälisen opiston tiloissa.

Jos kielikurssille päätät lähteä, niin suosittelen lämpimästi Maltaa. Itse olin 3 viikkoa kielikurssilla siellä, tosin siitä on jo kohta 13 vuotta. Melkoisesti on hinta noussut, taisi silloin maksaa n. 6000mk täysihoidolla. Tosin asuin isäntäperheessä siellä. Itseasiassa eniten kieltä oppi juurikin tuolla perheessä, olin ainoona suomalaisena tuossa perheessä, muita kielikurssilaisia oli Italiasta, Saksasta, Ranskasta, Ruotsista ja Norjasta. Eli jos halus keskustella jostain, niin oli pakko sitä englantia käyttää. Tunteja ei tainnut olla silloin kun 4 päivässä, mutta kyllä kieitaito karttui kyseisellä matkalla, varsinkin tuntien ulkopuolella. Ja kyllä sitä kieltä tunneillakin oppi, mutta sehän nyt sitten riipppuu opetuksesta.

Maanahan Malta on hyvin mielenkiintoinen ja tutustumisen arvoinen. Välimeren alueen, Brittiläisen, Arabialaisen kulttuurin sekoitus. Maa on hyvin katolilainen, varsinkin vanhempi väki on hyvin uskonnollista ja konservatiivistä. Nuoriso oli silloin ainakin vapaampaa, mutta kyllä sen uskonnollisuuden heistäkin näki.Tiedä sitten miten on muuttunut tähän päivään mennessä.

Mutta suosittelen kyllä ehdottomasti ko. maata.Tuo hintahan nyt kuulostaa aika suolaiselta, mutta jos pankkitili antaa myöten, niin sinne vaan.

Miljonääri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappaja, Nashville Predators, FC Köln
Kun kerran hotelli ja ravintola-ala kyseessä, niin suosittelen Ranskaan lähtemistä. Omia tuttaviani on siellä ollut tähän alaan liittyvissä jutuissa, pelkkää positiivista palautetta on tullut. Kulttuuri on erilainen, ihmisten käyttäytyminen siellä on sitten tosi erilaista kuin meillä Suomessa, mutta kaikkeen tottuu. Bonjour...

scholl

Jäsen
Miljonääri kirjoitti:
Kun kerran hotelli ja ravintola-ala kyseessä, niin suosittelen Ranskaan lähtemistä.

Sveitsi voisi myös hyvä olla tuohon asiaan.

En ole koskaan ollut lukioaikoina vaihto-oppilaana. Lähinnä siksi, koska en todellakaan halua jonkun toisen perheeseen. Sen sijaan opiskeluaikana olin vaihto-opiskelijana vuoden (2 semesteriä) Baijerissa. Se on kyllä sellainen aika, mikä jokaisen kannattaa kokea. Samantekevää, että hyväksyykö oma opinahjo siellä suoritetut kurssit vai ei (itse en edes jaksannut pahemmin kysellä, koska oli jo reilusti 200+ ov:ta kun lähdin), mutta se kaikki muu on erittäin antoisaa.

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Kiitos tiedosta Shelter. Isänihän matkan olisi valmis maksamaan, mutta en tiedä kehtaanko suostua siihen (koko helahoito varmaan pyörisi noin 2500 eugedin tienoilla).

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
jiihoo kirjoitti:
Kiitos tiedosta Shelter. Isänihän matkan olisi valmis maksamaan, mutta en tiedä kehtaanko suostua siihen (koko helahoito varmaan pyörisi noin 2500 eugedin tienoilla).

No tottakai suostut. Mitä tollasia miettimään? Parasta ne vanhempas sulle haluaa ja parempi että tuhlaa rahat suhun kun esim. johonkin turhan päiväseen viinaan tai auton ilmastointiin. Menoks sano Annie Lennox

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
jiihoo kirjoitti:

Joo ehottomasti noi kannattaa hyödyntää..

Hiukan itseäni jännittää se, että miten loppujen lopuksi pärjään omalla kielitaidollani siellä.. Vielä ravintola työssä pitäisi olla hyvin sosiaalinen, sitä kyllä olen, mutta olenkohan silloin, kun kieli on vaikka italia. Noh onhan tässä vuosi vielä aikaa. Ensin pitäisi päättää, että mihinpäin suuntaan..

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nostellaas..

Elikka lähtö olisi vajaan vuoden päästä. Pitkä matkahan sinne vielä on, mutta en kyllä ole vielä päättänytkään, että minnepäin suuntaisin. Noh jospa se tässä ajankanssa tulisi päätettyä..

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Olin syksyn 2004 Academy Accessin järjestämässä opiskelijavaihdossa Kuala Lumpurissa. Siis kaupallisen alan korkeakouluopintoja Kakkois-Aasian tropiikissa. Reissattua tuli todella paljon Balilta Vietnamiin, Borneolta Singaporeen. Opiskelu jäi vähän toissijaiseksi, vaikkakin kurssitarjontakin oli mielekästä.

Voin kyllä ehdottomasti suositella tätäkin ohjelmaa kaikille halukkaille, voin myös tarkemminkin jakaa kokemuksiani, jos joku kaipaa.

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Mie oon ollu kaksi kertaa opiskelijana vaihdossa. Ekana vuosi jenkeissä opiskellen oman alan kursseja (markkinointia) ja sen jälkeen olin Pekingissä opiskelemassa kiinaa sillä välillä kun etsin gradupaikkaa itselleni. Molemmat helvetin hienoja kokemuksia ja ei voi ku suositellla kaikille sen vaihtarivuoden viettämistä. Oppii elämästä, itsestään ja vieraista maista yllättävän paljon.

Nyt oon lähdössä Miamiin vuodeksi työharjoitteluun heti kun saan viisumin kuntoon. Näkeepä sitten senkin puolen elämästä ulkomailla.

Joten hus-hus sinne ulkomaille siellä on paljon mukavampaa (ja yleensä lämpimämpää riippuen paikasta) kuin täällä talvisessa Suomessa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy