Vuorossa trivian neljäs osa. Nyt ryhdytään totisesti erottelemaan tietäjiä arvaajista, eli haasteellisuus lisääntyy entisestään.
Pisteet ennen tätä osaa:
Aloitetaan kolmen kärjestä:
1. pp33: 46½ p.
2. varjo: 41 p.
3. jh: 39 p.
jatkoa seuraa:
Jantteri-Pantteri: 38 p.
Nännimäinen: 37 p.
Anton: 37 p.
Jusu7: 37 p.
Jääkaappipakastin: 36 p.
muaddib: 35 p.
werther: 34 p.
Stone Cold: 29½ p.
The M: 29 p.
super: 29 p.
TaoTao: 28 p.
Haamu: 26 p.
rapster: 24 p.
Everton: 23 p.
toivonen#19: 23 p.
Sistis: 22 p.
puhis: 22 p.
Vaughan: 21 p.
Cimbe: 21 p.
Erkenholt: 20 p.
Hamraan: 19 p.
hannes_ko: 16 p.
mikkoz: 15 p.
Viikate: 14 p.
seeyou@jäähalli: 14 p.
Predator: 11 p.
SR: 11 p.
Kippari: 11 p.
fiftyeight: 10 p.
HN: 9 p.
OldTJ: 8 p.
TBK: 6 p.
Miguel: 6 p.
rama: 5 p.
Bon: 4 p.
Kierroksen pisterohmu oli pp33 18 pisteellään. Häntä seurasi jh 17 pisteellään, seuraavina varjo ja muaddib 16 pisteellä.
Tässä osassa pysyttelemme 1900-luvun sotatapahtumissa. Mukana on myös yksi sotakirjallisuutta käsittelevä kysymys, jolla aloitan tämän osan.
1. Yhdistä kirjailijat ja kirjat toisiinsa (½ pistettä jokaisesta oikeasta yhdistämisestä, max. 3½ pistettä).
a. Nicholas Monsarrat.
b. Hugo Claus.
c. Eric Maria Remarque.
d. James Jones.
e. Oleg Jermakov.
f. Eric Williams.
g. Martin Gray.
Hyvästi Afganistan.
Hyppy arkku.
Belgian suru.
Kaikkien rakkaiteni puolesta.
Rakasta tänään, huomenna.
Julma meri.
Ohut punainen viiva.
2. Beatrice, Hugette, Claudine, Francoise ja Dominique kuuluvat olennaisena osana erääseen yksittäiseen taisteluun. Samaten kenraali de Castries’in nimi liitetään tähän taisteluun. Kerro minulle mistä taistelusta on kyse? (3 pistettä).
3. Pysyttelemme edelleen visusti maankamaralla. Israel on lyhyen olemassa olonsa aikana kokenut lukuisia sotia, nyt etsitään yhtä niistä. Sota alkoi arabien hyökätessä juutalaisten vuoden pyhimpänä päivänä Israeliin. Kerro minulle minkä nimisestä sodasta on kyse ja minä vuonna se käytiin? (2 pistettä).
4. Vietnamin sotaan kuuluu myös “Operaatio Ranch Hand”. Kerro minulle muutamalla sanalla minkä operaation koodinimi tämä oli. (2 pistettä).
5. Kerro minulle keitä kutsuttiin nimellä “afgantsi” ja millä tavoin “musta tulppaani” nimitys liittyy heihin? (max. 3 pistettä).
6. Siirrymme merelliseen ympäristöön. Seuraavaksi luettelen kolme sota-alusta tai sodassa mukana ollutta alusta (huom. kyse on siis 1900-luvusta). Teidän on muutamalla sanalla kerrottava aluksen kohtalo. (max. 6 pistettä).
a. risteilijä Yahagi.
b. risteilijä Prinz Eugen.
c. taistelulaiva Marat.
7. Pysytään edelleen merellisessä ympäristössä. Kevyet risteilijät Karuhe, Köningsberg ja Emden kuuluivat Saksan laivastoon Ensimmäisessä maailmansodassa. Kerro lyhyesti kunkin sotahistoria. (max. 6 pistettä).
8. Kuinka monta lentohyökkäystä (pommitusta) Saksa suoritti Englantiin Ensimmäisessä maailmansodassa? (2 pistettä).
Kuvittelen näkeväni hikikarpaloiden kihoavan visailijoiden otsalle joten loppuun kaksi hivenen helpompaa kysymystä.
9. Neuvostojoukot saapuivat Afganistaniin joulukuussa 1979. Nyt haluan tietää milloin viimeiset neuvostosotilaat vetäytyivät Afganistanista? Pyydän vastausta kuukauden ja vuoden tarkkuudella. (2 pistettä).
10. Mikä erotti Ensimmäisen maailmansodan aikaisen brittiläisen Mk I panssarivaunun “male” ja “female” mallit toisistaan? (2 pistettä).
Onnea ja menestystä tietäjille ja arvaajille!
edit: pp33 nostettu oikealle paikalleen viimekierroksen pisterohmuna jh'n edelle.
edit: nickin oikeinkirjoituksen korjaus. *nolottaa*
edit: kysymys nro:a kahdeksan muokattu.
Pisteet ennen tätä osaa:
Aloitetaan kolmen kärjestä:
1. pp33: 46½ p.
2. varjo: 41 p.
3. jh: 39 p.
jatkoa seuraa:
Jantteri-Pantteri: 38 p.
Nännimäinen: 37 p.
Anton: 37 p.
Jusu7: 37 p.
Jääkaappipakastin: 36 p.
muaddib: 35 p.
werther: 34 p.
Stone Cold: 29½ p.
The M: 29 p.
super: 29 p.
TaoTao: 28 p.
Haamu: 26 p.
rapster: 24 p.
Everton: 23 p.
toivonen#19: 23 p.
Sistis: 22 p.
puhis: 22 p.
Vaughan: 21 p.
Cimbe: 21 p.
Erkenholt: 20 p.
Hamraan: 19 p.
hannes_ko: 16 p.
mikkoz: 15 p.
Viikate: 14 p.
seeyou@jäähalli: 14 p.
Predator: 11 p.
SR: 11 p.
Kippari: 11 p.
fiftyeight: 10 p.
HN: 9 p.
OldTJ: 8 p.
TBK: 6 p.
Miguel: 6 p.
rama: 5 p.
Bon: 4 p.
Kierroksen pisterohmu oli pp33 18 pisteellään. Häntä seurasi jh 17 pisteellään, seuraavina varjo ja muaddib 16 pisteellä.
Tässä osassa pysyttelemme 1900-luvun sotatapahtumissa. Mukana on myös yksi sotakirjallisuutta käsittelevä kysymys, jolla aloitan tämän osan.
1. Yhdistä kirjailijat ja kirjat toisiinsa (½ pistettä jokaisesta oikeasta yhdistämisestä, max. 3½ pistettä).
a. Nicholas Monsarrat.
b. Hugo Claus.
c. Eric Maria Remarque.
d. James Jones.
e. Oleg Jermakov.
f. Eric Williams.
g. Martin Gray.
Hyvästi Afganistan.
Hyppy arkku.
Belgian suru.
Kaikkien rakkaiteni puolesta.
Rakasta tänään, huomenna.
Julma meri.
Ohut punainen viiva.
2. Beatrice, Hugette, Claudine, Francoise ja Dominique kuuluvat olennaisena osana erääseen yksittäiseen taisteluun. Samaten kenraali de Castries’in nimi liitetään tähän taisteluun. Kerro minulle mistä taistelusta on kyse? (3 pistettä).
3. Pysyttelemme edelleen visusti maankamaralla. Israel on lyhyen olemassa olonsa aikana kokenut lukuisia sotia, nyt etsitään yhtä niistä. Sota alkoi arabien hyökätessä juutalaisten vuoden pyhimpänä päivänä Israeliin. Kerro minulle minkä nimisestä sodasta on kyse ja minä vuonna se käytiin? (2 pistettä).
4. Vietnamin sotaan kuuluu myös “Operaatio Ranch Hand”. Kerro minulle muutamalla sanalla minkä operaation koodinimi tämä oli. (2 pistettä).
5. Kerro minulle keitä kutsuttiin nimellä “afgantsi” ja millä tavoin “musta tulppaani” nimitys liittyy heihin? (max. 3 pistettä).
6. Siirrymme merelliseen ympäristöön. Seuraavaksi luettelen kolme sota-alusta tai sodassa mukana ollutta alusta (huom. kyse on siis 1900-luvusta). Teidän on muutamalla sanalla kerrottava aluksen kohtalo. (max. 6 pistettä).
a. risteilijä Yahagi.
b. risteilijä Prinz Eugen.
c. taistelulaiva Marat.
7. Pysytään edelleen merellisessä ympäristössä. Kevyet risteilijät Karuhe, Köningsberg ja Emden kuuluivat Saksan laivastoon Ensimmäisessä maailmansodassa. Kerro lyhyesti kunkin sotahistoria. (max. 6 pistettä).
8. Kuinka monta lentohyökkäystä (pommitusta) Saksa suoritti Englantiin Ensimmäisessä maailmansodassa? (2 pistettä).
Kuvittelen näkeväni hikikarpaloiden kihoavan visailijoiden otsalle joten loppuun kaksi hivenen helpompaa kysymystä.
9. Neuvostojoukot saapuivat Afganistaniin joulukuussa 1979. Nyt haluan tietää milloin viimeiset neuvostosotilaat vetäytyivät Afganistanista? Pyydän vastausta kuukauden ja vuoden tarkkuudella. (2 pistettä).
10. Mikä erotti Ensimmäisen maailmansodan aikaisen brittiläisen Mk I panssarivaunun “male” ja “female” mallit toisistaan? (2 pistettä).
Onnea ja menestystä tietäjille ja arvaajille!
edit: pp33 nostettu oikealle paikalleen viimekierroksen pisterohmuna jh'n edelle.
edit: nickin oikeinkirjoituksen korjaus. *nolottaa*
edit: kysymys nro:a kahdeksan muokattu.
Viimeksi muokattu: