Mainos

Jatkoajan sotatietäjä-visa, Grandé Finale!

• 1 986
  • 25

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Finaali!

Kerta kiellon päälle, viimeinen satsi kysymyksiä. Nyt en kuitenkaan piinaa teitä kuin kuuden varsinaisen kysymyksen verran, visailijoille kuitenkin tiedoksi etteivät kysymykset ole sidotut johonkin tiettyyn aikaan tahi aikakauteen.

Ennen kysymyksiä katsaus tilastoihin.

Edellisen kierroksen jäljiltä kärki näyttää karanneen omille teilleen, johdossa jatkaa edelleen pp33, häntä seuraa yli kymmenen pisteen päässä varjona varjo. Sen sijaan kolmannesta sijasta näyttää tulevan kiihkeä kamppailu Nännimäisen ja Anton’in välillä.

Sijoitukset:

pp33: 88 p.
varjo: 77 ½ p.
Anton: 73 ½ p.
Nännimäinen: 71 ½ p.
Jusu7: 68 p.
jh: 67 p.
Jantteri-Pantteri: 63 ½ p.
werther: 59 p.
Jääkaappipakastin: 57 p.
TaoTao: 44 ½ p.
The M: 44 p.
Stone Cold: 43 p.
Haamu: 42 ½ p.
super: 42 p.
Erkenholt: 36 ½ p.
muaddib: 35 p.
rapster: 34 ½ p.
Everton: 33 ½ p.
Sistis: 28 ½ p.
toivonen#19: 27 p.
hannes_ko: 23 ½ p.
puhis: 22 p.
Vaughan: 21 p.
Cimbe: 21 p.
Hamraan: 20 ½ p.
fiftyeight: 19 p.
mikkoz: 15 p.
Lapster: 14 ½ p.
Viikate: 14 p.
seeyou@jäähalli: 14 p.
SR: 11 p.
Kippari: 11 p.
Bon: 9 ½ p.
HN: 9 p.
Kotkafani: 8 p.
OldTJ: 8 p.
TBK: 6 p.
Miguel: 6 p.
rama: 5 p.

Edellisen kierroksen pistehai oli pp33 17 pisteellä, kannassa riippui varjo 16 ½ pisteellä. varjo voi kiittää nihilistisiä otteitani vähintään puolen pisteen menettämisestä.

1. Ensimmäisessä kysymyksessä teidän on yhdistettävä toisiinsa sotilasoperaatiot/taistelut sekä päivämäärät jolloin se käytiin tai kyseinen operaatio alkoi. (½ pistettä oikeasta tiedosta, max. 4 pistettä + bonuspisteet.).

a. Doggerbank’in taistelu.
b. Operaatio “Burning Arrow“.
c. ns. Champagnen talvitaistelu.
d. Operaatio “Pikku Saturnus”.
e. Operaatio “Grand slam”.
f. Operaatio “Freedom Train”.
g. Operaatio “Talvimyrsky”.
h. Operaatio “Castor”.

- 2.1.1963.
-16.2.-17.3.1915.
- 24.1.1914.
- 21.11.1953.
- 16.-30.12.1942.
- 5. 4. 1972.
- 1. 9. 1965.
- 12.-23.12.1942.

Bonuspisteitä on mahdollista saavuttaa mikäli tietää missä sodassa operaatio suoritettiin ja kenen (keiden) toimesta, ½ pistettä kustakin tiedosta.

2. Eban Emael’in sanottiin olleen aikanaan maailman vahvin linnoitus. Kerrohan minulle hivenen kyseisen linnoituksen kohtalosta. Saadaksesi täydet pisteet vastauksesta on ilmettävä missä ko. linnoitus sijaitsi, millainen se oli, ketkä sitä puolustivat ja ketkä sinne hyökkäsivät sikäli mikäli sinne kukaan rohkeni hyökätä ja mikäli sinne hyökättiin niin milloin hyökkäys tapahtui. (max. 4 pistettä).

3. Kerro minulle ranskalaisesta insinööriupseeri (taloustieteilijä), Ranskan marsalkka Sébastien Le Prestre de Vauban’ista? Saadaksesi hyvät pisteet Sinun on osattava kertoa milloin hän eli (noin arvio riittää), millä tavoin hän vaikutti Ranskassa - erityisesti hänen vaikutuksestaan Ranskan puolustamiseen , mitä hän kehitti etc. (max. 4 pistettä).

4. Ehkäpä muutamille teistä on nimeltä tuttu kreikanthebal. sotapäällikkö Epameinondas. Kerropa minulle millä tavoin Epameinondas kehitti falangin taistelutaktiikkaa. Millä tavoin hänen taktiikkansa oli kumouksellinen? Bonuspisteeseen on mahdollisuus, mikäli kerrot milloin Epameinondas eli (riittää noin arvio, ei tarvitse olla vuoden tarkkuudella). ( 3 pistettä + 1 bonuspiste).

5. Mitä tapahtui Katyn’issa huhti-toukokuussa 1940? (2 pistettä).

Visan viimeisen varsinaisen kysymyksen vuoro. En pistä teitä yhdistelemään paikkoja ja tapahtumia, enkä kertomaan taistelumuodostelmista. Täydet pisteet saat vastaamalla seuraavaan kysymykseen oikein yhdellä sanalla (erisnimi).

6. Ketkä nousivat ratkaisevaan rooliin 7. syyskuuta 1631 käydyssä taistelussa Leipzigin kaupungin lähellä Breitenfeld’in kylässä? (2 pistettä).

Jotta visa ei jäisi muistoihin nihilistisenä ja aivan liian tosikkomaisena asetan eteenne vielä yhden kysymyksen lisää. Tähän kysymykseen minulle antoi inspiraation eräs visailija. Seuraava kysymys ei ole tarkoitettu tosikoille, käyttäkää siis luovuutta vastatessanne siihen - voitte toki jättää vastaamattakin mutta siinä tapauksessa en vastaa seuraamuksista.

Siispä, kysymys kuuluu: Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen? (Olihan minun nyt Napoleon saatava visaan tavalla tai toisella mukaan).

Paras voittakoon!

vlad#16.

edit: visailija Anton'in pisteitä tarkistettu oikeaan suuntaan, syy selviää visan 5 lopusta.

Viimeksi muokattu:

Haamu

Jäsen
1. Ensimmäisessä kysymyksessä teidän on yhdistettävä toisiinsa sotilasoperaatiot/taistelut sekä päivämäärät jolloin se käytiin tai kyseinen operaatio alkoi. (½ pistettä oikeasta tiedosta, max. 4 pistettä + bonuspisteet.).

a. Doggerbank’in taistelu. 16.2.-17.3.1915. WW1/Saksa.
b. Operaatio “Burning Arrow“. 1. 9. 1965. Vietnam/USA.
c. ns. Champagnen talvitaistelu. 24.1.1914. WW1/Olikos tämä se futis-matsi saksalaisten ja ranskalaisten kesken?
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. 2.1.1963. Sikojen lahti/USA ja anti-castrot.
e. Operaatio “Grand slam”. 5. 4. 1972. Vietnam/USA.
f. Operaatio “Freedom Train”. 21.11.1953. Korea/U.N.
g. Operaatio “Talvimyrsky”. 16.-30.12.1942. WW2/N-liitto.
h. Operaatio “Castor”. 12.-23.12.1942. WW2/Saksa.

Bonuspisteitä on mahdollista saavuttaa mikäli tietää missä sodassa operaatio suoritettiin ja kenen (keiden) toimesta, ½ pistettä kustakin tiedosta.

2. Eban Emael’in sanottiin olleen aikanaan maailman vahvin linnoitus. Kerrohan minulle hivenen kyseisen linnoituksen kohtalosta. Saadaksesi täydet pisteet vastauksesta on ilmettävä missä ko. linnoitus sijaitsi, millainen se oli, ketkä sitä puolustivat ja ketkä sinne hyökkäsivät sikäli mikäli sinne kukaan rohkeni hyökätä ja mikäli sinne hyökättiin niin milloin hyökkäys tapahtui. (max. 4 pistettä).

- Linnoitus sijaitsi Belgiassa, puolustajinaan belgialaiset. Linnoitus oli usean kerroksen korkuinen helevetin iso möhkäle. Hyökkääjinä toimivat saksalaiset laskuvarjo-jääkärit, jotka valtasivat linnoituksen toukokuussa 1941, laskeutuen liitokoneilla linnoituksen katolle.

3. Kerro minulle ranskalaisesta insinööriupseeri (taloustieteilijä), Ranskan marsalkka Sébastien Le Prestre de Vauban’ista? Saadaksesi hyvät pisteet Sinun on osattava kertoa milloin hän eli (noin arvio riittää), millä tavoin hän vaikutti Ranskassa - erityisesti hänen vaikutuksestaan Ranskan puolustamiseen , mitä hän kehitti etc. (max. 4 pistettä).

- Vauban kehitti linnoitustaitoa (linnoja ja niiden uloimpia puolustusmuureja) aimo harppauksen eteenpäin. Hänen aikanaan rakennettiin mm. Ranskan pohjois-osaan linnoitusketju, sekä linnoitettiin Pyreneiden solat. Hän eli n. 1500 j.a.a.

4. Ehkäpä muutamille teistä on nimeltä tuttu kreikanthebal. sotapäällikkö Epameinondas. Kerropa minulle millä tavoin Epameinondas kehitti falangin taistelutaktiikkaa. Millä tavoin hänen taktiikkansa oli kumouksellinen? Bonuspisteeseen on mahdollisuus, mikäli kerrot milloin Epameinondas eli (riittää noin arvio, ei tarvitse olla vuoden tarkkuudella). ( 3 pistettä + 1 bonuspiste).

- Ööööö....Hänen vaikutuksestaan falangi hyökkäsi järjestäytyneesti ruodut ja rivit suorina, entisen "kaikki ryntää ja juoksee niin kuin haluaa" sijaan. Eli ja vaikutti n. 500 e.a.a.

- Toveri venäläinen tarjosi puolalaiselle upseeri-toverille 7,62 mm edestä lyijymyrkytystä niskan seutuville.

Visan viimeisen varsinaisen kysymyksen vuoro. En pistä teitä yhdistelemään paikkoja ja tapahtumia, enkä kertomaan taistelumuodostelmista. Täydet pisteet saat vastaamalla seuraavaan kysymykseen oikein yhdellä sanalla (erisnimi).

6. Ketkä nousivat ratkaisevaan rooliin 7. syyskuuta 1631 käydyssä taistelussa Leipzigin kaupungin lähellä Breitenfeld’in kylässä? (2 pistettä).

- Hakkapeliitat.

Jotta visa ei jäisi muistoihin nihilistisenä ja aivan liian tosikkomaisena asetan eteenne vielä yhden kysymyksen lisää. Tähän kysymykseen minulle antoi inspiraation eräs visailija. Seuraava kysymys ei ole tarkoitettu tosikoille, käyttäkää siis luovuutta vastatessanne siihen - voitte toki jättää vastaamattakin mutta siinä tapauksessa en vastaa seuraamuksista.

Siispä, kysymys kuuluu: Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen? (Olihan minun nyt Napoleon saatava visaan tavalla tai toisella mukaan).

- Beige. Tosin hevosta edestäpäin katsottuna oikean takajalan ala-osassa sijaitsi vaaleita noin suomalaisen keski-ikäisen miehen peukalonpään kokoisia laikkuja. Laukut saatoivat olla myös valkoisia. Lähteeni tosin mainitsevat niiden olleen vaaleita .

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
1.

a. Doggerbank?in taistelu.-16.2.-17.3.1915.WWI akseli-liittoutuneet
b. Operaatio ?Burning Arrow?.- 12.-23.12.1942WWII britit afrikassa
c. ns. Champagnen talvitaistelu.- 24.1.1914.WWI ranska-saksa
d. Operaatio ?Pikku Saturnus?.- 21.11.1953.(korean sota- usa)
e. Operaatio ?Grand slam?..- 5. 4. - 1. 9. 1965.(vietnam-usa)
f. Operaatio ?Freedom Train?.1972. (vietanam-usa)
g. Operaatio ?Talvimyrsky?.- 16.-30.12.1942. WWII saksalaiset venäjälle, operaatio epäonnistui..
h. Operaatio ?Castor?.- 2.1.1963.Vietnamin sota jotain sikojen lahden jälkimaininkeja tjsp

2. Eban Emael?in sanottiin olleen aikanaan maailman vahvin linnoitus. Kerrohan minulle?
*Varmaan joku Ranskalainen saarilinnoitus jota britit yrittivät valoittaa, veikataan että sen sijainnista johtuen se oli merkittävä paikka meri sodankäynnissä

3. Kerro minulle ranskalaisesta insinööriupseeri (taloustieteilijä), Ranskan marsalkka Sébastien Le Prestre de Vauban?ista?
*jälleen arvaus eli 1873-1935 ja varmaankehitti maginot linjan joka oli kyllä kestävä mutta siihen luotettiin liikaa, saksalaisten ohittaessa sen laskuvarjo joukoilla

4. Ehkäpä muutamille teistä on nimeltä tuttu kreikanthebal. sotapäällikkö Epameinondas. Kerropa minulle millä tavoin Epameinondas kehitti falangin taistelutaktiikkaa.
* keksi motittaa vihollisen, eli joskus 1000jkr

5. Mitä tapahtui Katyn?issa huhti-toukokuussa 1940?
* kreikka antautui saksalle??

6. Ketkä nousivat ratkaisevaan rooliin 7. syyskuuta 1631 käydyssä taistelussa Leipzigin kaupungin lähellä Breitenfeld?in kylässä? (2 pistettä).*pulttiboissit

Siispä, kysymys kuuluu: Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen? (Olihan minun nyt Napoleon saatava visaan tavalla tai toisella mukaan). *Kermanvärinen

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues

a. Doggerbank’in taistelu. -16.2.-17.3.1915. WW I, Saksa
b. Operaatio “Burning Arrow“. - 5. 4. 1972. Vietnam, USA
c. ns. Champagnen talvitaistelu. - 24.1.1914. WW I, Ranska
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 2.1.1963. Vietnam, USA
e. Operaatio “Grand slam”. - 1. 9. 1965. Vietnam, USA
f. Operaatio “Freedom Train”. - 12.-23.12.1942. WW II, Ranskan kapinalliset
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 16.-30.12.1942. WW II, NL
h. Operaatio “Castor”. - 21.11.1953. Kylmä sota, USA

-Sijaitsi Belgiassa, belgialaiset puolusti - saksalaiset hyökkäsi, WW II, ja veikataan että hyökkääjät valtasivat.

-Joi paljon punaviiniä ja kehitti kilpikonnapuolustuksen, noin 1100 luvulla

-Päätellään että eli noin 300 ekr. Kumouksillisessa taktiikassa oli iskujoukko, jonka tehtävä oli... ööö vaikka runnoa läpi. Tuskin ne mitään selustaan kiertoja vielä silloin osannut..

-Veikataan että siellä tehtiin 'puhdistuksia'

-Suomenhevoset?

-Aluksi kyseinen ratsu, jonka nimi oli muuten La Histaminé, oli väriltään valkoinen, jossa oli mustia laikkuja. Mutta kun rääväsuut haukkuivat uljasta oria nimellä Le Dalmatia, kuuluisa Napoleon-kompleksi iski ja pikkumies veteli sudilla vähän pohjamaalia pintaan. Eli loppujen lopuksi väri oli valkoinen (RAL 1013)

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

a. Doggerbank’in taistelu.- 21.11.1953.
b. Operaatio “Burning Arrow“. - 2.1.1963. USA, Vietnam
c. ns. Champagnen talvitaistelu.-16.2.-17.3.1915.
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 12.-23.12.1942. Saksa, WWII
e. Operaatio “Grand slam”.- 1. 9. 1965.
f. Operaatio “Freedom Train”. - 5. 4. 1972. USA, Vietnam
g. Operaatio “Talvimyrsky”.- 16.-30.12.1942. Neuvostoliitto, WWII
h. Operaatio “Castor”. - 24.1.1914.

Arvauksia, paljon arvauksia...

Joku iänikuinen lähi-idän linnoitus Syyriassa?

Eli toisen maailmansodan aikana ja kehitti todella toimivan puolustussysteemin saksalaisia vastaan - valkoiset liput ikkunoihin?

Tämä varmaan käänsi sen toisenkin posken...

Muutama tuhat puolalaista upseeria sai yllättävän lyijymyrkytyksen kuopan reunalla. Jostain syystä Stalinkaan ei tykännyt puolalaisista...

Hakkapeliitat. 24 värvättiin asuinpaikkakunnaltani Tammelastakin...

Eräs tunnettu auton valmistaja on joskus päissään sanonut kuolemattoman totuuden: "ei sen värin väliä, kunhan on musta", joten vastaan musta.

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jahans ja viimeisiä viedään...

a. Doggerbank’in taistelu. - - 24.1.1914. WW1 Britit vs Sakut
b. Operaatio “Burning Arrow“. - - 2.1.1963. Vietnamin sota, Usa&E-Vietnamin ilmavoimat iskivät VietCongin joukkoja vastaan
c. ns. Champagnen talvitaistelu. 16.2.-17.3.1915. Vaikea sillä näitähän käytiin useitakin... Britit vs Sakut
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. 16.-30.12.1942. WW2 Arvaus, Italot&Sakut vs Montyn johtamat britit Afrikassa...
e. Operaatio “Grand slam”. - 1. 9. 1965. Tieto! Pakistanin ja Intian välinen kahakka
f. Operaatio “Freedom Train”. - 5. 4. 1972. Vietnamin sota ja tämä oli tonen jäljellejääneistä joten tämmöinen logiikka, Jenkit vs VietCong
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. Dokumentti katsottu :) WW2 Saksalaiset yrittivät vapauttaa Pauluksen joukot venäläisten kynsistä Stalingradissa
h. Operaatio “Castor”. - 21.11.1953. Dien Phien Bhu ja sotaa kai kutsutaan Indo-Kiinan sodaksi, vastakkain olivat ranskalaiset ja vietnamilaiset joukot

- Linnoitus sijaitsee edelleen(museona) Maastrichtin lähellä Belgiassa lähellä Saksan rajaa ja sitä puolustivat belgialaiset. Linnoitukseen hyökkäsi alle sata saksalaista laskuvarjojääkäriä ja valtasivat tämän voittamattoman linnakkeen veikkaan toukokuuta -40

- 1600-luvun lopulla syntyi ja kuoli 17xx. Kehitti linnoituksiin jotain mullistavia puolustusjippoja mutten kerro mitä :) Kehitti piirityslaitteita myös. Tällä sai neljä pistettä!! :)

- Vaikeeta vaikeeta on! Falangitaktiikat ovat vieraita, ajallisesti veikkaan siis 400 eaa.

- Katynin metsässä teloitettiin puolalaisia upseereita jokunen sata. Käsittääkseni vieläkään ei täyttä varmuutta ole kuka tämän teki. Saksalaiset kutsuivat länsimaisia tutkijoita(mm yksi suomalainenkin) todistamaan löydöstään mutta silti epäilijöitä oli/on. Tosin vainajien vaatetus viittasi veli venäläisen miehitysaikaan ja tätä pidettiin vahvana todisteena.

- Hakkapeliitat

- Paha kysymys :) valkoinen

Kiitokset veli vlad hienosta visasta!

Paras voittakoon!

vlad#16.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

a. Doggerbank’in taistelu.- 21.11.1953.
b. Operaatio “Burning Arrow“.- 2.1.1963.
c. ns. Champagnen talvitaistelu.- 24.1.1914.
d. Operaatio “Pikku Saturnus”.- 5. 4. 1972.
e. Operaatio “Grand slam”.- 16.-30.12.1942.
f. Operaatio “Freedom Train”.- 1. 9. 1965.
g. Operaatio “Talvimyrsky”.- 12.-23.12.1942.
h. Operaatio “Castor”.-16.2.-17.3.1915.

e ja g: 2MS
c ja h: 1MS
d ja f: Vietnamin sota
a: Korean sota
b: Israelin Suez-hyökkäys

-Olisikohan tämä Konstantinopolissa sijainnut linnoitus? Turkkilaisethan sinne hyökkäsivät ja valloittivat kaupungin, josta tehtiin Istanbul. Vuosi oli varmaankin joskus 800 jKr...

Niin, ja linnoitusta puolustivat bysantin soturit. Ja linnoitus oli helvetin iso, sijaitsi jollain saarella ja sitä suojasivat vielä ulommat suojamuurit?

-Hmm... hänellä ei varmana ole mitään tekemistä Magnicoc-linjan kanssa tai miten lienee se kirjoitetaankaan... kuitenkin sanotaan näin, että hän suunnitteli sen Saksan ja Ranskan rajalla sijainneen bunkkerilinjan, jonka Sakut sitten kiersivät kummassakin maailmanpalossa koukaten Hollannin ja Belgian kautta... Luxemburg taisi mennä siinä sivussa myös.

Niin, hän oli varmaankin Ranskan puolustusministeri ja eli joskus 1830-1920-luvuilla... =/

-Varmaankin kehitti sen, että falangit eivät kulkeneet enää jonossa vaan rivissä... =)

Ja eli joskus silloin, kun pronssikausi vaihtui rautakaudeksi.

Anne Frank perheineen oli siellä sijaitsevan toimiston vintillä 'maan alla'?

-Ruotsin kuninkaan Kaarlolaiset... en muista kenen kunkun sotajoulkoista oli kyse. Enkä edes tiedä onko heistä ollenkaan kyse, mutta jotainhan on pakko arvata. =)

7. Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen? (Olihan minun nyt Napoleon saatava visaan tavalla tai toisella mukaan).

-Napoleonin hevonen ei teoriassa ollut minkään värinen, vaan se vaan heijasti kaikkia mahdollisia valon aallonpituuksia, minkä vuoksi ihmissilmä tulkitsi sen valkoiseksi. Koska kuitenkin illuminaatilla on tässäkin sormensa pelissä, minä vastaan että violetti. Sehän on homojen ja muidenkin pahisten väri ja Tiivi-Taavi on homo.

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jahans ja viimeisiä viedään...

a. Doggerbank’in taistelu. - - 24.1.1914. WW1 Britit vs Sakut
b. Operaatio “Burning Arrow“. - - 2.1.1963. Vietnamin sota, Usa&E-Vietnamin ilmavoimat iskivät VietCongin joukkoja vastaan
c. ns. Champagnen talvitaistelu. 16.2.-17.3.1915. Vaikea sillä näitähän käytiin useitakin... Britit vs Sakut
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. 16.-30.12.1942. WW2 Arvaus, Italot&Sakut vs Montyn johtamat britit Afrikassa...
e. Operaatio “Grand slam”. - 1. 9. 1965. Tieto! Pakistanin ja Intian välinen kahakka
f. Operaatio “Freedom Train”. - 5. 4. 1972. Vietnamin sota ja tämä oli tonen jäljellejääneistä joten tämmöinen logiikka, Jenkit vs VietCong
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. Dokumentti katsottu :) WW2 Saksalaiset yrittivät vapauttaa Pauluksen joukot venäläisten kynsistä Stalingradissa
h. Operaatio “Castor”. - 21.11.1953. Dien Phien Bhu ja sotaa kai kutsutaan Indo-Kiinan sodaksi, vastakkain olivat ranskalaiset ja vietnamilaiset joukot

- Linnoitus sijaitsee edelleen(museona) Maastrichtin lähellä Belgiassa lähellä Saksan rajaa ja sitä puolustivat belgialaiset. Linnoitukseen hyökkäsi alle sata saksalaista laskuvarjojääkäriä ja valtasivat tämän voittamattoman linnakkeen veikkaan toukokuuta -40

- 1600-luvun lopulla syntyi ja kuoli 17xx. Kehitti linnoituksiin jotain mullistavia puolustusjippoja mutten kerro mitä :) Kehitti piirityslaitteita myös. Tällä sai neljä pistettä!! :)

- Vaikeeta vaikeeta on! Falangitaktiikat ovat vieraita, ajallisesti veikkaan siis 400 eaa.

- Katynin metsässä teloitettiin puolalaisia upseereita jokunen sata. Käsittääkseni vieläkään ei täyttä varmuutta ole kuka tämän teki. Saksalaiset kutsuivat länsimaisia tutkijoita(mm yksi suomalainenkin) todistamaan löydöstään mutta silti epäilijöitä oli/on. Tosin vainajien vaatetus viittasi veli venäläisen miehitysaikaan ja tätä pidettiin vahvana todisteena.

- Hakkapeliitat

- Paha kysymys :) valkoinen

Kiitokset veli vlad hienosta visasta!

Paras voittakoon!

vlad#16.

Anton

Jäsen
1.
a. Doggerbank’in taistelu -16.2.-17.3.1915. WWI:n meritaisteluita. vastakkain Englantilaislaivasto ja Saksalaisten vastine.
b. Operaatio “Burning Arrow“ - 2.1.1963. Toimeenpanijana oli Yhdysvallat + liittolaiset ja kohteena oli VC eli kuuluu Vietnamin sodan ilmaiskuihin.
c. Champagnen talvitaistelu - 24.1.1914. WWI, Ranska hyökkäsi asemasotavaiheessa saksalaisia vastaan. Valtasi alueita, jotka vallattiin saman tien takaisin. Sarjassamme ”täysin hyödyttömiä taisteluita”, koska alueita ei voitettu tai menetetty, vain miehistöluvut pienenivät.
d. Operaatio “Pikku Saturnus” - 16.-30.12.1942. Liittyy läheisesti operaatio Wintersturmiin (kts. kohta g). Pikku Saturnuksen tehtävänä oli katkaista kärki Talvimyrskyltä. Operaatio oli Neuvostoliittolaisten alkuun panema ja sen vastaanottavana puolena taisi olla Saksalais-Italialais-Romanialais -joukot?
e. Operaatio “Grand slam”.- 1. 9. 1965. Vastakkain ikuiset viholliset Intia ja Pakistan. Kyseessä on heidän ainainen kiistakysymys eli maa-alueet. Tällä kertaa aggression aloitti Pakistan.
f. Operaatio “Freedom Train” - 5. 4. 1972. Ollaan jälleen Vietnamissa, tunnelmissa ”lopun alku”. Operaatio oli USA:n vastahyökkäys ilmavoimin Pohjois-Koreaan. Tarkoituksena oli pysäyttää VC:n aloittama suurhyökkäys.
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. Tarkoituksena vapauttaa Pauluksen kuudes armeijakunta Stalingradista. Vastustajaa tarvitsee tuskin mainita?
h. Operaatio “Castor”.- 21.11.1953. Paikkana Korea ja visailustakin tuttu Dien Bien Phun seutu, jossa vastakkain Pohjois-Korean ja YK:n *naurun hörähdys* siis Ranskalaisjoukot. Operaation tarkoituksena oli katkaista kommunististen joukkojen huoltoyhteydet.
2. Siinä missä Ranskalla oli ylivertaisen, voittamattoman, suurenmoisen hieno Maginot –linjansa, oli belgialaisilla vastaava ”valloittamaton” linnoitus tai lähinnä ketju linnoituksia, jotka pystyivät taistelemaan myös itsenäisesti. Eban Emaelin rakensivat belgialaiset ja he sitä puolustivatkin. Saksalaiset rohkenivat hyökätä sinne alkukesästä -40 ja tapa oli sama kuin Maginot –linjan suhteen eli liitokoneet ja laskuvarjojoukot. Kun osa linnoituksista oli saatu haltuun, oli panssareilla helppo työ ajaa puolustuslinjasta läpi ja piirittää seuraava kohde. Eban Emael ja Maginot olivat suuria kustannuseriä ja ne osoittautuivat suuriksi kupliksi. Ranskan ja Belgian päältä käveltiin yllättävän nopeasti länsirintaman ”salamasodassa”.
3. Vauban oli Ranskan Aurinkokuninkaan ”hovisotilaslinnoitusarkkitehti” tai miten asian sitten haluaa ilmaista. Joten eiköhän hänen aktiivinen aikansa sijoitu Ludwig XIV:n ajoille, eli jonnekin vuosien 1770 – 1800 paikkeille? Vastaus liittyy hieman myös edelliseen kysymykseen, sillä Vauban loi linnoitusketjun sen aikaisen Ranskan ydinalueiden ympärille. Esimerkiksi RUK:n käyneet ovat päässeet tutustumaan Vaubanin ideoihin, koska Haminan linnoituksessa on paljon lainauksia hänen oivalluksistaan. Tähtimäinen rakenne, bastionit, kasematit, hyökkääjää ohjaavat vallitukset eli linnoitusrakenne, jota on helppo puolustaa ja jossa ei ole minnekään päin ”kuolleitakulmia.” Vauban on näin vaikuttanut myös Mannerheim –linjan arkkitehtuuriin.
4. Nyt meni poskelleen… Epameinondas oli mukana kaupunkivaltioiden sodissa mm. spartalaisia vastaan, joten aika on jotain 350 eaa? Kreikkalaiset falangit eivät ole lempiaiheita, joten en lähde arvailemaankaan! *paljon rumia sanoja*
5. Mikäli Puna-armeijan ja NKVD:n historiankirjoituksiin on luottamista, niin Puolan jakamisen jälkeen lähes sen armeijan koko upseeristo (loput n. 5000?) tekivät joukkoitsemurhan, paikkana oli Katynin metsä. Haudat kaivettiin auki joskus 44 – 45 ja murhista syytettiin SS:a. Vasta jonkin aikaa sitten tuli julki KGB:n arkistoja, jotka osoittivat tekijäksi Neuvostomiehittäjän. Todellisuudessa Stalin siis puhdisti koko valtion nationalisteista ja loi turvallisen puskurivyöhykkeen itsensä ja saksalaisten väliin.
6. Hakkapeliitat

Napoleonin lempiheppa, Marengo(?), ei ole valkoinen, vaan valkealla pohjalla on pitkiä mustia raitoja. Hevonen on kauttaaltaan raidallinen. Tiedän sen tarkkaan, koska se on minun työhuoneen nurkassa kauniisti konservoituna.
Ostin sen viime lomamatkalta Mombasasta. Myyjä ei kylläkään osannut kertoa, kuinka Napoleon I:n ratsu on ajautunut Keniaan.

Kiitokset hienoista kysymyksistä. Harmi vain, että tämä nyt loppuu!

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns

- hmm onkohan mennyt vuodet pieleen mutta sanotaan 24.1.1914

- öh arvotaan -63

-Ainakin WWI:ssä sodittiin kaksikin samppakaljan taistelua ja toinen oli kait talvella l. 16.2.-17.3.1915

- taisi liittyä Stalingradiin l. 16.-30.12.1942 , venäläiset blokkaavat Stalingradin vapautusyritykset.

- Et varmaankaan tarkoita tällä taannoisen Irakin sodan erästä operaatiota? Muuten arvotaan 1.9.1965

- mitäs on jäljellä? 5.4 72 ja Vietnamin sota

- myöskin Stalingradia (josko vlad joskus jättäisit Beevorit vähemmälle) - 12-23.12.1942 Saksalaiset yrittävät vapauttaa Stalingradia.

h. Operaatio “Castor”.
- hehe tätähän on tavallaan jo kysytty l. 21.11.1953 Dien Ph....(vaadin tällä paljastuksella jo sen 1/2 pistettä)

- Sijaitsee Belgiassa(eli belgialaiset puolustivat varmaankin) ja ainakin WWII:sessa Saksan laskuvarjojääkärit valtasivat mestan tarkalla maahanlaskulla, ajankohta varmaankin joskus 1940 kun Belgiassa ensimmäisen kerran ko. sodassa sodittiin.

- jaahas, jos en väärin muista niin heppu eleli joskus 1600-luvulla, loppupuolella luultavimmin ja taisi keksiä pistimen.
Bastionitkin taitavat olla hänen keksintöään l. tavallaan hän uudisti koko linnoitustekniikan.

- ah taas päästiin sinne mikä kiinnostaa:
Heppu alkoi käyttämään falangia keskittäen voimia ratkaisukohtaan, eikä levittäen kuten tavallisesti.
Kun vastustaja käytti "levitystaktiikkaa" joka oli tasapaksu kaikkialta oli hänen helppo keskittää voimia vasemmalle(vaiko oikealle, en koskaan muista miten toi falangi liikkuikaan) jossa ratkaisu tapahtui. Falangin voittamattomuuden myytti katosi tämän oivalluksen myötä.
Hän eli n. 350-400 EAA välisenä aikana.

- Puolan upseeristo kaivoi itselleen kuopan metsään ja sitten alkoivat ampumaan toisiaan niskalaukauksilla, luultavasti jonkinlaisella letkajenkkamuodostelmalla mutta siten että viimeisen piti vielä ampua itsensä. Sitten he vielä viimeisillä voimillaan peittivät kuopat.
Kerettiläiset voivat toki ottaa mukaan Neuvostoliittoa yms. hölynpölyä mutta totuus on se että tapahtuma oli puhtaasti itsemurha, tai saksalaisten tekosia.
...toivottavasti vlad ymmärtää sarkasmia...

-Hakkapeliitat

-42

Pitää kyllä sanoa että hieno visa oli mutta keskittyi ehkä liikaa 1900-lukuun, näin mutulla sanoisin että ko. vuosisataan kohdistuvia kysymyksiä on suhteellisesti eniten.

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
a. Doggerbank’in taistelu.-16.2.-17.3.1915. I MS, Brittien ja Sakujen laivastot
b. Operaatio “Burning Arrow“.- 2.1.1963.
c. ns. Champagnen talvitaistelu.- 24.1.1914. I MS, Saksa vs. Ranska
d. Operaatio “Pikku Saturnus”.- 21.11.1953.
e. Operaatio “Grand slam”.- 16.-30.12.1942.
f. Operaatio “Freedom Train”.- 5. 4. 1972.
g. Operaatio “Talvimyrsky”.- 12.-23.12.1942. II MS, Wehrmact vs. Puna-Armeija Stalingradin vapautusyritys Kenraali Hothin Johdolla
h. Operaatio “Castor”.- 1. 9. 1965.
2. Eben Emael oli Hollannin puolustuksen kulmakiveksi tarkoitettu linnoitus, jonka saksalaiset valloittivat toukokuussa -40 laskeutumalla liitokoneilla linnoituksen katolle, joka oli jätetty riittävän sileäksi. Muodoltaan tuo linnoitus muistutti täytekakkuviipaletta.
3. Vauban oli 1700-luvulla vaikuttanut linnoitusexpertti, joka linnoitusten lisäksi suunnitteli myös linnoitustensa murtamiseen tarkoitettuja systeemejä.
4. -
5. Neuvostoliitto likvidoi Puolalaisia sotavankeja (enimmäkseen upseereita) isomman joukon ja tunki heidät joukkohautaan, jonka sittemmin saksalaiset paljastivat valloitettuaan alueen.
6. Hakkapeliitat

Tämä on varmasti kompa. Napoleonilla ei todellisuudessa ollut valkoista hevosta.

Alkuun suuri kiitos vladille hienosta visasta. Toinenhan tulee ihan kohta, vai kuinka?

1.
a. Doggerbank’in taistelu-16.2.-17.3.1915. Eka maailmansota.
b. Operaatio “Burning Arrow“-1. 9. 1965. Vietnam.
c. Champagnen talvitaistelu-24.1.1914. Eka maailmansota.
d. Operaatio “Pikku Saturnus”- 16.-30.12.1942. Toinen maailmansota.
e. Operaatio “Grand slam”-2.1.1963. Wimbledon? Eikun Vietnam.
f. Operaatio “Freedom Train”-5. 4. 1972. Vietnam
g. Operaatio “Talvimyrsky”-12.-23.12.1942. Toinen maailmansota, Stalingrad.
h. Operaatio “Castor”- 21.11.1953. Korean sota.

2.
Belgiassa sijainnutta Eban Emaelia pidettiin aikansa vahvimpana linnoituksena. Liitokoneiden avulla hyökänneet saksalaiset laskuvarjojääkärit onnistuivat kuitenkin varsin helposti kukistaman belgialaisten vastarinnan. Elettiin toukokuuta 1940.

3.
Ranskan marsalkka Sébastien Le Prestre de Vauban toimi Ludwig XIV:n sotilasasiantuntijana. 1600-luvun äijiä siis.

4.
Epameinondas eli noin 350-450 eKr.

5.
NL-joukot teurastivat puolalaisia.

6.
Hakkapeliitat.

Siispä, kysymys kuuluu: Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen?

Se oli valkoinen.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti varjo

- myöskin Stalingradia (josko vlad joskus jättäisit Beevorit vähemmälle) - 12-23.12.1942 Saksalaiset yrittävät vapauttaa Stalingradia.

Kyse ei ole niinkään Beevor'ista vaan omasta henkilökohtaisesta kiinnostuksestani Stalingradin taistelua kohtaan, ts. ilman Beevor'iakin tällä yksittäisellä taistelulla olisi osansa näissä visoissa.

Pitää kyllä sanoa että hieno visa oli mutta keskittyi ehkä liikaa 1900-lukuun, näin mutulla sanoisin että ko. vuosisataan kohdistuvia kysymyksiä on suhteellisesti eniten.

Totta, olet tämän suhteen oikeassa. Kaikesta huolimatta 1900-lukua käsitteleviä kysymyksiä oli hivenen liikaa mutta tämä oli silkan tietoinen valinta, näin sain varmasti mukaan muutamia sellaisia visailijoita jotka muuten eivät olisi rohjenneet ottaa tähän osaa. Sanalla sanoen, myin itseni markkinavoimille!

Seuraavassa visassa, jonka aika on joskus hamassa tulevaisuudessa, raakkaan kasaan julmetun määrän kysymyksiä menneiltä vuosisadoilta ja tuhansilta.

Hyvä, että varjollekin visa kelpasi.

vlad#16.

pp33

Jäsen

a. Doggerbank’in taistelu. - 24.1.1914. WWI Iso-Britannia-Saksa (joskin vuosi on pikkasen pielessä, tuskin asiassa ennakkoa otettiin)
b. Operaatio “Burning Arrow“. arvalla - 1. 9. 1965. Vietnam?
c. ns. Champagnen talvitaistelu. -16.2.-17.3.1915. WWI Ranska-Saksa
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 16.-30.12.1942. WW2 Saksa-NL
e. Operaatio “Grand slam”. arvalla - 2.1.1963.
f. Operaatio “Freedom Train”. - 5. 4. 1972. Vietnam USA-P-Vietnam
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. WW2 Saksa-NL
h. Operaatio “Castor”. - 21.11.1953. Dien Bien Phu, Ranskan Indokiinan sota, Ranska-Vietnam

Belgiassa sijainnut rajalinnoitus, jonka saksalaiset maahanlaskujoukot valtasivat toukokuussa 1940. Linnoitus oli rakennettu Maginot-linjan tyyliin, eli kyseessä oli maanalainen järjestelmä, jonka piti kestää käytännössä millainen hyökkäys tahansa. Harmi vaan, ettei ilmapuolustusta oltu liiemmälti ajateltu...

Kyseessä oli Ludvig XIV:n "hovilinnoittaja", eli hän eli 1600-luvun loppupuolella. Aurinkokuninkaan vallattua alueita Espanjan Alankomaista, sai Vauban tehtäväkseen linnoittaa vallatut alueet. Hän käytti linnoitustyössä tähden muotoista rakennetta, bastioneja ja vallituksia. Käytännössä linnoituksia oli siis helppo puolustaa mahdollisimman pienellä panostuksella. Tulipahan joskus kirjoitettua aihetta sivunnut essee.

Juu-u, tuttu nimi. Eli ennen Aleksanteri Suurta, arviolta 400-350 eKr. Tuo taktiikka onkin visaisempi juttu. Muistan lukeneeni tästäkin muutamia vuosia sitten, mutta kovin heikosti on jäänyt mieleen. Hatara muistikuva olisi joukkojen keskittämisestä jommalle kummalle sivustalle. Saattaa tosin liittyä johonin toiseen tapaukseen.

NL:n joukot suorittivat niskalaukauksia joukolle puolalaisia upseereita. Robert Harrisin teoksessa Enigma tätä aihetta muistaakseni sivuttiin.

hakkapeliitat

Pohjavärihän oli mitä ilmeisimmin kenttäharmaa. Varsinaista väritystä sitten muuteltiin tarpeen mukaan, esim. Moskovan reissulla humma saattoi hyvinkin olla valkoinen. Muita tunnettuja värityksiä olivat mm. okra (Egyptin keikka), tiilenpunainen (Austerlitz) ja "British racing green" (Waterloo).

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pannahan viimeistellen.

1.

a. Doggerbank’in taistelu.-16.2.-17.3.1915. WWI ja britit
b. Operaatio “Burning Arrow“.- 1. 9. 1965. Vietnam ja USA
c. ns. Champagnen talvitaistelu. - 16.-30.12.1942. WWII natsit vs liittoutuneet
d. Operaatio “Pikku Saturnus”.- 21.11.1953. Korean Sota ja Jenkit
e. Operaatio “Grand slam”.- 2.1.1963. Vietnam ja jenkit
f. Operaatio “Freedom Train”.- 5. 4. 1972. Vietnam ja kotiinpalaavat jenkit
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. WWII - natsit
h. Operaatio “Castor”. - 24.1.1914. WWI - Saksa

2. Mahtaisikohan tämä olla jonkun hunnin palatsi? Eli kaukoidässä, lähellä nykyistä Mongoliaa. Joku voittamaton mesta hunniella siellä nimittäin oli, kunnes erhtyivät hermostuttamaan jonkun periaslaisen isoherran joka pyyhälsi joukkoineen paikan palasiksi. Jaa aika vai? Pannaan villinä veikkauksena 215 jKr

3. Noin 1600-1700-vaihteessa elänyt fransmanni kehitti yleisen asepalveluksen.

4. Arvataan vain vuotta. Noin 450 eKr

5. Eli Puolassa? Varmaankin neukut teloittivat muutaman puolalaisen. Ja jos yhtään oikein arvelen asiasta oltiinkin sitten hiljaa viitisenkymmentä vuotta.

6. Jummijammi. Luulisin jopa tietäväni. Hakkapeliitat.

BONUS: Napoleon kärsi vaikeista virtsanpidätysongelmista. Luonnollisestikin Bonaparten ns. valkoinen heppa oli silloin kellertävä.

Suosikkijoukkue
Hammer of the Gods. NHLssä suomalaiset.
tissit

a. Doggerbank’in taistelu. - 24.1.1914. WW1, sakut
b. Operaatio “Burning Arrow“. - 5. 4. 1972. Vietnam, USA
c. ns. Champagnen talvitaistelu. -16.2.-17.3.1915. WW1, Ranskikset
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 16.-30.12.1942. WW2, Russki
e. Operaatio “Grand slam”. - 2.1.1963. Vietnam, USA
f. Operaatio “Freedom Train”.- 21.11.1953. ???, USA
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942. WW2, sakut
h. Operaatio “Castor”.- 1. 9. 1965. Vietnam. USA

- Belgiassa, Kanaalien ympäröimä, belgialaiset puolustivat. Saksalaiset laskuvarjojoukot hyökkäsivät liitokoneilla. Vuosi oli 1940.

- Ainoa mikä tulee mieleen niin suunnitteli Maginot linjan...

- 900-800 ekr

- Russkien suorittama puolalaisten upseerien joukkomurha.

- Hakkapeliitat

- Canada?

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton

a. Doggerbank’in taistelu. -16.2.-17.3.1915.
b. Operaatio “Burning Arrow“. - 2.1.1963.
c. ns. Champagnen talvitaistelu. - 24.1.1914. I-maailmansota ja ranskalaiset
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 1. 9. 1965.
e. Operaatio “Grand slam”. - 12.-23.12.1942.
f. Operaatio “Freedom Train”. - 21.11.1953.
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 16.-30.12.1942.
h. Operaatio “Castor”. - 5. 4. 1972.

2. -

3. -

4. siinä käytettiin ensikerran ratsuväen koukkaamista vihollisen selustaan/sivustaan

5. -

6. -

jh1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Saints
1.
a. Doggerbank’in taistelu. - 24.1.1914.
b. Operaatio “Burning Arrow“ -2.1.1963. (usa vs vietcong)
c. ns. Champagnen talvitaistelu. -16.2.-17.3.1915.
d. Operaatio “Pikku Saturnus”. - 16.-30.12.1942.(ryssät vs saksa)
e. Operaatio “Grand slam”. - 1. 9. 1965
f. Operaatio “Freedom Train”. - 5. 4. 1972. (usa vs pohj-vietnam)
g. Operaatio “Talvimyrsky”. - 12.-23.12.1942.(saksa vs ryssät)
h. Operaatio “Castor”. - 21.11.1953.

2. Sijaitsi Belgiassa lähellä Maastrichtia ja sen valtasivat 1940 kesällä saksalaiset laskuvarjojääkärit

3. kehitti pistimen yms

4. Ohi

5. Joukkomurha. tapetut taisivat olla puolalaisia upseereita

6. hakkapeliitat

Napoleonin valkoinen hevonenhan oli todellisuudessa vaaleanpunainen mutta kuninkaallisen kylpyvedenlaskijan painostuksesta painostuksesta maalautti sen valkoiseksi.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viimeistä vuorokautta viedään, huomenissa illalla julkistetaan Jatkoajan ensimmäinen Sotatietäjä, joten viimehetkeen vastaamisensa jättäneet ehtivät vielä tälle kierrokselle mukaan parantamaan omaa sijoitustaan.

Tuomaristo (eli siis minä) tulee noudattamaan äärimmäistä ankaruutta arvioidessaan vastausten oikeellisuutta. Armopaloja ei ole luvassa.

vlad#16.

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK

h. Operaatio “Castor”.

- 2.1.1963.
-16.2.-17.3.1915.
- 24.1.1914. Champangnen talvitaistelu
- 21.11.1953.
- 16.-30.12.1942. Pikku Saturnus (Hyökkääjä N-liitto, yritys motittaa kaksi saksalaista armeijaa.
- 5. 4. 1972.
- 1. 9. 1965.
- 12.-23.12.1942. Operatio talvimyrsky (Saksalaisten yritys purkaa Stalingradin motti).

Loput ohi.

Toukokuu 1940. Saksalaiset maahanlaskujoukot laskeutuivat linnoituksen katolle. Yllättivät belgialaiset puolustajat. Linnake sijaitsee Saksan ja Belgian rajalla.

1600-luku. Vaikuttanut erityisesti linnoitustekniikan kehittymiseen.

Ohi.

NKVD teloitti tuhansia puolalaisia upseereja.

Hakkapeliitat.

Olen joskus kuullut tämän jossakin?

Paras voittakoon!

vlad#16.

edit: visailija Anton'in pisteitä tarkistettu oikeaan suuntaan, syy selviää visan 5 lopusta.

Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

16.2-17.3.1915
Brittien ja sakujen laivastot kisailivat keskenään.
Lopuksi sakut saivat ns. pataan.

1.9.1965
Jenkit pommittivat Hanoita maan tasalle...
PRKL, kun alkaa tiedot loppumaan. Nyyh.

24.1.1914.
Missä? En tiedä. Länsi-Kuubassa kenties.

12.-23.12.1942
Tämän tiedän... Sakemannit pistettiin lopullisesti pussiin Stalingradissa.

2.1.1963
Nixon osti karkkia New Yorkin Ärrältä, sai kolme vihaista neekeriä peräänsä ja ampui ne RK-62:sella, joka oli juuri tullut tuotantoon.

21.11.1953
En tiedä miksi, en tiedä miten, en tiedä ketä.

16.-30.12.1942
Hothin panssarijoukot yrittivät avata tien 6.armeijan luo Stalingradiin. Eipä onnistunut. Auch.

h. Operaatio “Castor”.

5. 4. 1972.

Nixon kävi kusella, huomaten slaikkansa tippuneen vessanpönttöön. Vihastuneena tästä käski pommittamaan Hanoita.

Belgialainen linnoitus, pidettiin valloittamattomana, valtaisat betoniseinät. Belgit itse puolusti, mutta sinne hyökättiin saksalaisten laskuvarjojääkäreiden toimesta toukokuussa 1940, jotka onnistuivat räjäyttämään itsensä sisälle ja hoitivat homman kotiin.

eli 1900-luvulla, kehitti Maginot-linjan.

otti ensimmäisenä käyttöön "salamasodan"? nopeita iskuja, perääntyminen, lisää iskuja... Eivät hyökänneet muodostelmassa?
eli 500-luvulla eKr.

Venäläiset pistivät kylmäksi tuhansia puolalaisia upseereja. Syy hommasta vyörytettiin myöhemmin sakemannien päälle.

Hakkapeliitat.

valkoinen, mutta siinä oli musta läiskä perseessä. Ehkä vähän ruskeatakin.

Paras voittakoon!

vlad#16.

edit: visailija Anton'in pisteitä tarkistettu oikeaan suuntaan, syy selviää visan 5 lopusta. [/B]

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Finaalin oikeat vastaukset.

a. Doggerbank’in taistelu. -24.1.1915: WW I: Royal Navy (Englanti) vs. Saksa.

b. Operaatio “Burning Arrow“. -2.1.1963: Vietnamin sota: USA’n ja Etelä-Vietnamin ilmavoimat hyökkää Viet Cong’in joukkoja vastaan Tay Nih’in lähellä.

c. ns. Champagnen talvitaistelu. -16.2.-17.3.1915: WW I : ranskalaisten ja saksalaisten yhteenotto.

d. Operaatio “Pikku Saturnus”. -16.-30.12.1942: WW II: neuvostojoukkojen operaatio saksalais- sekä heidän liittolaisjoukkoja vastaan Stalingradin rintamalla, (liittyy saksalaisten operaatio Talvimyrskyyn).

e. Operaatio “Grand slam”. -1.9.1965: Pakistan käynnistää Operaatio “GS’n” hyökäten intialaisten joukkojen kimppuun Chamb’in kaupungin läheisyydessä.

f. Operaatio “Freedom Train”. -5.4.1972: Vietnamin sota: amerikkalaiskoneiden hyökkäys kaikkien 20 leveyspiirin eteläpuolelta löytyvien kohteiden kimppuun.

g. Operaatio “Talvimyrsky”. -12.-23.12.1942: WW II: saksalaisten operaatio toimittaa apua (huolto + lisäjoukot) kuudennelle Armeijalle Stalingradiin.

h. Operaatio “Castor”. -21.11.1953: Ranskan Indokiinansota: ranskalaiset vastaan Viet Minh’in joukot, operaatioon kuuluu olennaisena osana Dien Bien Phu.

varjo tarkkaavaisena huomasi Doggerbank’in taisteluun livahtaneen vuosilukuvirheen. Kyse oli tietty vuodesta 1915 eikä ’14 kuten alunperin kysymyksessä luki.

Kuvittelin tämän kysymyksen olevan lähinnä läpihuutojutun valtaosalle visailijoista mutta kuinkas kävikään, yllätyksekseni ohilaukauksia tuli yllättävän paljon.

Eben Emael’in rakensivat osana linnoitusjärjestelmäänsä belgialaiset Maas-joen ja Albertin kanavan yhtymäkohtaan, he siis puolustivat linnoitusta saksalaisia vastaan WW II. Linnoitusta pidettiin “voittamattomana”, jonka saksalaiset maahanlaskujoukot kuitenkin valtasivat (ottivat pääosin haltuunsa) toukokuussa 1940. Saksalaiset suorittivat maahanlaskun liitokoneilla linnoituksen katolle aamuhämärissä toukokuun kymmenes päivä 78 sotilaan voimin, kiitos kehnon ilmatorjunnan sekä yllätyksellisyyden tehtävä onnistui tältä osin täydellisesti - eipä siitä muutenkaan löytynyt moitteensijaa. Noin kymmenessä minuutissa 9 linnoituksessa sijainnutta rakennelmaa oli vallattu, tämän jälkeen saksalaisten onnistui räjäyttää linnoitusrakenteita sekä pitää linnoituksen puolustuksesta vastanneet 1200 sotilasta puolustusasemissa 24 tuntia kunnes maavoimien etujoukot saapuivat paikalle. Saksalaisten tappiot olivat 6 kuollutta ja 15 haavoittunutta. Belgialaisten, who cares?

Linnoitus muistutti ulkoiselta muodoltaan täytekakkuviipaletta (kuten werther osasikin kertoa), se rakennettiin vuosien 1932-36 aikana, sivujen mittojen ollessa n. 850 ja 650 metriä. Sen oli laskettu kykenevän pitämään puoliaan hyökkääjää vastaan viisi päivää jona aikana apuvoimien tuli ehtiä paikalle. No, näin ei sitten ihan käynytkään kuten yllä selvisi.

Löytyihän porukasta heitäkin jotka tunsivat de Vauban’in niin hyvin, että osasivat kertoa hänen aikaansaannoksistaan muutamin sanoin. Kyseinen herra syntyi 1.5.1633 ja kuoli 30.3.1707. Hänet nimitettiin 1669 Ranskan linnoitusten ylitarkastajaksi, tässä toimessa hän kehitti hänelle ominaisen ja 1800-luvulle asti vallinneen linnoitusjärjestelmän. Siinä linnoitukset olivat yleensä säännöllisen monikulmion muotoisia ja umpinaisia, tällaisen kehän kulmaulokkeista ja ulkonemista (bastioneista) voitiin ampua sivusta- ja ristitulta kehämuurin eteen ja sitä suojaavaan kaivantoon. Vähäiselläkin miesmäärällä saatiin mahdollisimman tehokas puolustus aikaan.

Hänen johdolla rakennettiin mm. tunnetut Besanconin, Strasbourgin, Metzin ja Lillen linnoitukset. Lisäksi hän ansioitui myös tykistön käyttäjänä linnoitusten valloituksissa, laatipa hän myös aihetta käsittelevää ohje- ja oppikirjallisuutta.

Sodankäyntiä käsittelevän kirjallisuuden ohella hän julkaisi myös finanssiopillisen uudisesityksen 1707 teoksessa “Projet d’une dime royale”. Hänen aloitteesta ryhdyttiin ranskassa julkaisemaan myös virallisia tilastoja.

Koska kyse on kuitenkin sotavisasta täydet pisteet tuli mikäli osasi kertoa riittävän kattavasti hänen sotilaallisesta vaikutuksesta Ranskan puolustamiseen.

Kreikanthebalainen Epameinondas eli ja vaikutti n. 420 - 362 eaa. Tuohon aikaan oli tapana, että parhaat miehet sijoitettiin falangissa (taistelumuodostelma) oikealle viivelle. Epameinondas kehitti painopisteen muutoksen sijoittamalla parhaat miehensä vasemmalle siivelle lisäten sen syvyyttä oikean kustannuksella. Siten hänen onnistui voittaa vastustajan vahvin osa, oikea siipi, jolloin taistelu oli ratkaistu.

Katyn’in metsässä, 12 kilometriä Smolenskista länteen, NKVD sotilaat tappoivat yli 5000 puolalaista sotavankia/vankia. Teon paljastuttua Neuvostopropaganda syytti teosta saksalaisia, vasta ‘90-luvulla venäläiset tunnustivat syyllisyytensä virallisesti.

Seuraava lainaus on cia.gov -sivuilta:

“Those who died at Katyn included an admiral, two generals, 24 colonels, 79 lieutenant colonels, 258 majors, 654 captains, 17 naval captains, 3,420 NCOs, seven chaplains, three landowners, a prince, 43 officials, 85 privates, and 131 refugees. Also among the dead were 20 university professors; 300 physicians; several hundred lawyers, engineers, and teachers; and more than 100 writers and journalists as well as about 200 pilots.”

Hakkapeliitathan ne tuolloin ratkaisijoita olivat.

Napoleonin heppaan palajan myöhemmin. Samalla ilmoitan viralliset tulokset sekä pistetaulukon. Nämä tulevat kunhan saan “pistelaskukoneeni” toimintakuntoon...

vlad#16.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
kritiikkiä:
"Kreikanthebalainen Epameinondas eli ja vaikutti n. 420 - 362 eaa. Tuohon aikaan oli tapana, että parhaat miehet sijoitettiin falangissa (taistelumuodostelma) oikealle viivelle. Epameinondas kehitti painopisteen muutoksen sijoittamalla parhaat miehensä vasemmalle siivelle lisäten sen syvyyttä oikean kustannuksella. Siten hänen onnistui voittaa vastustajan vahvin osa, oikea siipi, jolloin taistelu oli ratkaistu."

Mielestäni kyse ei ollut dogmaattisesta muutoksesta falangin muodossa vaan juuri mainitsemastani painopistekohdan havaitsemisesta ja voiman keskittämisestä.
Eräässä mainitussa taisteluss E teki kuten kirjoitit mutta kyse ei todellakaan ollut mistään dogmista vaan siitä että E sovelsi oppiaan tilanteen mukaan.

Koska Spartalaiset useinmiten käyttivät oikeaa siipeään vahvempana niin E reagoi siihen em. tavalla.

tarkkuutta vastauksiin, oman muistikuvani mukaan sotahistoria muistaa E:n nimenomaan falangin käytön kokonaisvaltaisena uudistajana, ei vain uuden dogmin keksijänä.

Anton

Jäsen
Jatkoajan sotatietäjä-visa, Grande Finale:n kysymyksiä, kyseenalaistamisia ja täydennyksiä?

Vlad:
”Minkä värinen oli Napoleonin valkoinen hevonen? (Olihan minun nyt Napoleon saatava visaan tavalla tai toisella mukaan).”

Näin jälkeenpäin voit varmaankin myöntää, että kyseessä oli kompa!?
Kaikkihan toki tietävät, ettei Napoleonilla ollut hevosta, vaan hän liikkui pääasiassa polkumoottoripyörää käyttäen. Monesta historiallisesta kuriositeetista on tehty runokokoelmia, lauluja yms. – niin tästäkin.

Tunnettu juankoskelainen kronikoitsija, Pauli J. Leskinen, on tehnyt herkän kauniin balladin Napoleonin moposta. Balladin toimintaympäristö henkilöineen on todistetusti oikea, enkä yhtään epäile, etteikö myöskin kyseisessä historiallisessa balladissa mainittu polkumoottoripyörä ollut Ranskan keisarin Napoleon I:n käytössä.
”Vakavassa runoudessa” ei katsota suopeasti loppusointuja, mutta mielestäni Leskinen on siitä huolimatta pystynyt elävästi ja koruttomasti kuvaamaan, paikoin lähes metafyysisen rankasti, aikakauden keskeisiä toimia ja Napoleonin filosofisia, mutta perin angstisia ajatuksia.

Pauli J. Leskinen, Napoleonin mopo, v. 1974:
”Ranskan maalla koittanut on keskiyö. Napoleon istuu Ranskanleipää syö. Hän hikoilee ja pelkää giljotiinia ja siksi ottaa taas konjamiinia. Aamu kun koittaa, niin päättää hän, mopon myyn ja valtakunnan säilytän…”

Syvästi vaikuttavan, Napoleonin mopon lisäksi kannattaa tutustua myös Leskisen merkittävän runotrilogian kahteen muuhun osaan: Einarin polkupyörään ja Tarzanin kalsareihin. Ne ja kyseessä oleva Napoleonin mopo muodostavat psykologisesti harmonisen kokonaisuuden, jossa historioitsija-runoilija pyrkii kuvaamaan rauhalliseen raskasmielisyyteen vetäytyneen miehen liiallisen alkoholinkäytön ohentamaa ja kylmentämää sielunvankilaa. Paikoin groteskin suora, mutta samalla ehkä hieman ironisestikin mieleen porautuva vankka kerronta peilaa osuvasti eskapistisen miehen osaa hänen yksinäisessä maailmassaan. Muodoltaan trilogian osat ovat vaihtelevia, mutta lausujan vakaa esitys ja sävy pysyvät alusta loppuun saman henkilön äänenä.

Suosittelen historian ja lyriikan ystäville!

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoajan sotatietäjä!

On aika palata areenalle lopullisten tulosten kera.

Alkuun onnittelut kaikille osallistujille, ilman teitä tämä visa ei olisi onnistunut - minä olin vain statistin roolissa.

Kunniamaininnat, Bonaparte arvonimet, osakilpailuiden voittajille:

1 kierros meni Nännimäisen komennossa, saalis upeat 14 pistettä.
2 kierroksen voittaja oli muaddib 19 pisteellään.
3 kierroksen voittoon rynnisti pp33 18 pisteellä.
4 kierroksen voiton jakoivat pp33 ja Anton 24½ pisteellä.
5 kierros sujui taasen pp33'n komennossa, saalis 17 pistettä.

Finaalikierroksen voittaja oli varjo 17½ pisteellä.

Vuoden 2003 Jatkoajan sotatietäjä on:

pp33, kokonais saalis oli hulppeat 103 pistettä. Onnittelut!

Kokonaistilanteeksi muodostui seuraava:

pp33: 103 p.
varjo: 95 p.
Anton: 88 ½ p.

Nännimäinen: 83 p.
Jusu7: 82 p.
jh: 78 p.
Jantteri-Pantteri: 72 p.
werther: 69 ½ p.
Jääkaappipakastin: 65 ½ p.
Haamu: 51 ½ p.
TaoTao: 50 p.
Erkenholt: 46 ½ p.
The M: 44 p.
Stone Cold: 43 p.
super: 42 p.
Everton: 38 p.
muaddib: 35 p.
rapster: 34 ½ p.
Sistis: 30 p.
toivonen#19: 27 p.
hannes_ko: 23 ½ p.
puhis: 22 p.
Hamraan: 21 ½ p.
Vaughan: 21 p.
Cimbe: 21 p.
fiftyeight: 19 p.
mikkoz: 17 ½ p.
Lapster: 14 ½ p.
Viikate: 14 p.
seeyou@jäähalli: 14 p.
SR: 11 p.
Kippari: 11 p.
Bon: 9 ½ p.
HN: 9 p.
Kotkafani: 8 p.
OldTJ: 8 p.
t4: 6 ½ p.
TBK: 6 p.
Miguel: 6 p.
rama: 5 p.

Entäpä sitten Finaalin bonustehtävä?

Kiitokset vastauksistanne, nyt minäkin olen hitusen fiksumpi ja tiedän mitä vastata jos minulle esitetään sama kysymys.

Kaikki siihen vastanneet voivat, niin halutessaan, käydä hakemassa lähimmältä tallilta sankollisen sitä höyryävää ihteään palkkioksi vastaamisestaan.

vlad#16.

P.S. Toki Napoleonilla oli valkoinenkin hevonen, taisipa olla ihan joku tietty erityinen värisävy kyseessä. Muutamissa maalauksissa "Napo" esiintyy valkoisen heppansa kanssa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy