Kuunteletko noin yleisesti muuten musiikkia "ihan laidasta laitaan", kuten monet ihmiset ilmoittavat tekevänsä? Meillä kotona 1980-luvun lopun soitetuimmat artistit olivat Reijo Taipale, Lea Laven, Katri Helena, Paula Koivuniemi, Kake Randelin, Tarja Ylitalo ja Seitsemän seinähullua veljestä. Eli meillä kuunneltiin musiikkia tosi monipuolisesti. Itse olin vähän kateellinen luokkakaverille, jonka porukoilla oli Leevien älppäri Häntä koipien välissä. Välitunnilla hän lauleskeli Amaliaa, Sopivasti lihavaa ja Teuvoa.
Jännä juttu, että nyt samainen albumi on omalla 1980-luvun listallani ykkösenä. Noista muista listaamistani artisteista (The Smiths, Tom Waits, Captain Beefheart, Tuomari Nurmio, Depeche Mode, Pixies, R.E.M. ja Kate Bush) en varmasti olisi 1980-luvulla pitänyt, jos olisin niistä silloin tiennyt. Siihen aikaan olisin paljon mieluummin kuunnellut Popedaa, Kissiä ja Sliippareita kuin jotain hintti-Morrisseyn vinkumista tai Beefheartin kolistelua. Sliipparien ja Popedan kappaleet olivat jänniä ja pistivät vähän hihittämään, kun siellä kehotettiin hinttareita galvanoimaan pyllynsä ja hoilattiin keikkabussissa kunnon muusissa. Toki nykypäivänä on Pate tainnut tulla siihen tulokseen, ettei se jatkuva ryyppääminen ole pitemmän päälle järin hohdokasta. Ja olihan sillä Göstallakin paljon jännältä kuulostavia juttuja esim. maanantai-aamuisesta krapulasta ja vapinasta sekä kasvoille hajareisin istumisesta. Jostain syystä niistä teksteistä ei ole viehätys kadonnut vieläkään.
Pystyn siis jossain määrin samastumaan Tommy Lindgreniin, joka kertoi joskus haastattelussa ihmetelleensä lapsena ja teininä faijansa Tom Waits -fanitusta, sillä pikku-Tommyn mielestä Waitsin musiikki oli ihan sietämätöntä meteliä. Sitten jossain vaiheessa varttuessaan hänelle valkeni, että tämähän kuulostaakin itse asiassa aika hyvältä. Oma äitini ei varmasti sietäisi Waitsiä vielä tänäkään päivänä. Hän totesi joskus aika osuvasti jouduttuaan kuuntelemaan pari minuuttia System of a Downia, jota luukutin stereoistani viime vuosikymmenen alussa hyvin aktiivisesti: "Ja sitten ihmetellään, että nuoriso on päästään sekasin."