Meikäläinen on tulkinnasta riippuen entinen tai nykyinen amatöörimuusikko. Nykyisin ehkä enemmänkin amatöörimusiikkivaikuttaja. Ikinä en ole ollut mitenkään musikaalinen ihminen. Rytmitajuni on ollut melko heikko, kuten jokainen minun kanssani joskus tanssinut on saanut karvaasti kokea. Lauluääntäkään ei hirveästi ole... tai no, lauluääni on kyllä kantava, kiitos musikaalisen, kuorossakin laulavan isäukon... mutta sävelkorva on sitten heikompi, äidiltä saatujen geenien takia. Noh, musiikista olen kuitenkin aina tykännyt, ja kiitos erinomaisten opettajien ja opetusresurssien, olen lähes koko pienen ikäni päässyt soittamaan erilaisissa kokoonpanoissa. Matematiikkapäästäkin on ollut kovasti hyötyä niin koskettimien, kitaran kuin basson soiton opettelun yhteydessä.
Kaveriporukalla tuli aikanaan pistettyä ihan omaksi iloksi joskus 15 vuotta sitten pystyyn pienimuotoinen bändi. Alkuun soittelimme omaksi iloksemme erilaisia covereita, mutta sittemmin aloimme vakavammin tehdä omaakin musiikkia. Itse soitin tuossa kokoonpanossa koskettimia. Muutama demo-EP tuli väsäiltyä 2000-luvun puolivälin tienoilla, ja kyllä ne ihan mukavia arvosteluja saivat osakseen, vaikka ne olivatkin järjestäin melko nopeasti (1 viikonloppu) nauhoitettuja. Kehuja tuli etenkin siitä, että musiikkia tehtiin omista lähtökohdista, eikä varsinaisesti pyritty matkimaan ketään tunnettua artistia. Noh, kyllä nuo perinteiset Ismo Alangot ja CMX:t aika usein löydettiin innoittajiksi, eikä tuo toki mikään ihme ollut, niitähän meidän porukasta jokainen oli kuunnellut pienen ikänsä.
Sitten muutama vuosi sitten vihdoin tärppäsi, kun eräs suomalainen palkittu tuottaja pyysi demojen perusteella meidät tekemään nauhoituksia ihan ilmaiseksi. Noista sessioista sitten syntyikin kokopitkä, jolle ruvettiin etsimään julkaisijaa. Noiden sessioiden aikana alkoi kuitenkin tulla hiljalleen selväksi, että jossain tulee aina ihmisellä rajat vastaan, ja meikäläinen alkoi olla aika lähellä niitä. Sain kyllä vedettyä sessiot läpi, mutta melkoista taistelua se välillä oli. Jatkoin kuitenkin vielä reilun vuoden koskettimien takana, mutta koko ajan tuntui, että aika ei riitä täysipainoiseen harjoitteluun, ja toisaalta ilman harjoittelua alan olla riippakivi tuossa touhussa. Niinpä sitten lopulta päätettiin, että minä hyppään koskettimien takaa pois, ja jatkan yhtyeessä tekstittäjänä (tai toisena tekstittäjänä, koska päälaulaja väsää myös osan teksteistä), sekä muuten jonkinlaisena organisaattorina tms. Muutuin siis soittavasta jäsenestä sanoittavaksi jäseneksi.
Sitten reilu vuosi sitten levylle löytyi vihdoin julkaisija. Ja ihan isosta levy-yhtiöstä. Nyt on ensimmäinen single julkaistu, toinen tulee pihalle alkuvuodesta ja kokopitkä sitten keväällä. Näillä levyillä olen vieläkin soittajana mukana, joten levytyssopimuksessa komeilee luonnollisesti myös meikäläisen nimikirjoitus. Tässä mielessä voisin ehkä jossain määrin sopia vielä muusikko-kategoriaan. Toisaalta, koska en hillu keikoilla, enkä ole koskenut koskettimiin yli vuoteen, musiikkivaikuttaja olisi ehkä parempi titteli. No joo, huumori sinänsä. Huumori sinänsä.
Tällä hetkellä olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. En joudu roudaamaan, en valvomaan myöhään keikoilla, enkä juoksemaan bänditreeneissä. Voin hoitaa oman tonttini - eli tekstien teon, ja yhteydenpidon levy-yhtiön suuntaan - kotona sohvalla maaten. Toisaalta en ehkä enää osaa niin iloita tuosta levydiilistä, kuin mitä olisin aktiivisena soittajana iloinnut. Ehkä myös aika on tehnyt tehtävänsä, sillä yli kolmekymppisenä tajuaa jo, ettei tuo touhu olekaan niin upeaa, kuin mitä joskus parikymppisenä junnuna luuli. Etenkään silloin, jos sitä yrittää tehdä edes jokseenkin ammattimaisesti. Kokonaisuutena kaikki on kuitenkin hyvin, ja toivon toki poikien lyövän itsensä paremmin läpi... oma lehmäkin on toki ojassa Teosto- ja Gramex-korvausten saannin vuoksi. :)
Se pitää toki vielä loppuun sanoa, että kyllähän se ihan kivalta tuntui kuulla ensimmäistä kertaa omaa tuotantoa soivan valtakunnallisessa radiolähetyksessä... eikä kyse ollut siitä ns. paskalistasta. Noh, enemmänkin sitä soittoa olisi toki saanut tulla.