Jatkoajan Joulupukit

  • 4 632
  • 32

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tuosta Lidl-ketjun joulumyyntihässäkästä sain inspiksen.

Tämä ketju ei koske miehiä, jotka menevät aattona baariin lämmittelemään yksinäisiä naisia vaan niitä miehiä, jotka aattona vetävät ylleen joulupukin tamineet ja alkavat kiertää erinäisiä paikkoja. Rahaa vastaan tai ilmaiseksi.

Itse olen kahtena jouluna ollut nyt joulupukkina ja taas sitä oltaisiin menossa. Se kun on köyhälle opiskelijalle melkoinen joulu se ilta kun rahaa kilahtaa illassa yhden kuukauden opintotuen verran noin suunnilleen.

Tulevan joulun taksani on 40 euroa ja paikkoja käyn todennäköisesti 11 kappaletta plusmiinus yksi. Viime jouluna kävin 11 ja sitäedellisenä muistaakseni 10. 12 on aika maksimi.

Uskoisin, että täältä löytyy joku muukin asiaan vihkiytynyt ja toisekseen voihan tähän sitten jauhaa ns. perheenkin parissa tapahtuneet joulupukkiasiat, mitä on vuosien varrella käynyt.
 

scholl

Jäsen
Onkos naisia joulupukkeina? Kyllähän nyt kai sukupuolikiintiöt pitää olla, muuten tasa-arvovaltuutettu hikeentyy.
Viime viikolla näin uutisissa jutun siitä, että venäläinen joulupukki oli lähetetty Etelä-Koreaan opettamaan joulupukin naurua paikallisille joulupukeille. Ja sitten joukkioina hihittelivät kaduilla. Masentavaa.

Tuossa joulupukkitouhussa on kaikista hirveintä se, että se, joka sitä duunia tekee, joutuu näkemään lapsia. Siinä voi helposti tulla jo mieleen, että missä vain jopa vankilassa mielummin istuskelisi kuin tapaisi 11 perheen lapset samana iltana ja pitäisi vielä olla vittuilematta niille ja sietää kaikkea nilkkeilyä.

Onnea raastavaan urakkaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo, peesaan sen verran schollia, että ei tuo herkkua hommaa olisi. Ok, rahaa voisi tulla päivässä jonkun verran, mutta on eriasia jaksaisinko viettää jouluaaton tyhmissä tamineissa hohottelemassa ja näkemässä kaiken maailman räkänokkapentuja, jotka vinkuvalla äänellään rääkyy joululaulujaan ja koheltaa muutenkin miten sattuu. Puhumattakaan, että pitäisi mahdollisesti polvella heijata niitä pilttejä sekä pokkuroida niille ja kaikkea muuta yhtä sovinnaisen kuvottavaa.

Voi olla, että tekisi mieli sivaltaa joulupukin sauvalla sormille niitä pikku kerubeja hyvin nopeaan.

Noh, jokainen tekee mitä tekee, joulupukkejakin (kai) tarvitaan.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Scholl ja Ted: Eivät kaikki lapset ole sellaisia kuin te pieninä. Monella on vanhemmat jotka ovat opettaneet käytöstapojakin.

Asiaan. Itselläni on myös ollut muutama keikka aikoja sitten ja ihan mahdollista on, että tulevaisuudessakin tekisin niitä hommia. Minulle lapset ovat niitä joulun tuojia ja jos heidän kanssaan saa edes hetken olla ja vaikka laulaa, niin hienoahan se on. Propsit avatarelle joulumielestä, vaikka raha motivaattori onkin.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Itse toimin joulupukkina ainejärjestön pikkujouluissa. Siihen saa jäädä, ellei lisää pikkujouluja ilmaannu. Jouluaattona on kyllä parempaakin tekemistä kuin rampata vieraiden ihmisten kodeissa unohtamassa muksujen nimiä ja huutelemassa houhouta. Jouluaatto on kuitenkin meidän perheessämme selkeästi joulun "ykköspäivä". Perheen ja isovanhempien kesken vietettävä päivä, jolloin syödään hyvin ja viihdytään.

Perheestämme minä ja isosisko opiskelemme, joten joulunaika on niitä harvoja aikoja, jolloin perhe on vähän pidemmän aikaa kokonaisena yhdessä. Jouluaattona siis tiukasti kotona.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Viime vuonna olin ekan kerran joulupukkina siskon perheessä ja ihan hauska keikkahan se oli. Vanhempi ipana tosin huomasi että pukki oli tuttu, nuorempi oli hieman hämmentynyt :) Ei ne enää joulupukkiin usko joten se keikka taisi jäädä siinä taloudessa myös viimeiseksi.

Saattaisin lähteä uudestaankin, kohtuullista korvausta vastaan tietenkin.
 
avatar kirjoitti:
Tämä ketju ei koske miehiä, jotka menevät aattona baariin lämmittelemään yksinäisiä naisia vaan niitä miehiä, jotka aattona vetävät ylleen joulupukin tamineet ja alkavat kiertää erinäisiä paikkoja.

Tulevan joulun taksani on 40 euroa ja paikkoja käyn todennäköisesti 11 kappaletta plusmiinus yksi. Viime jouluna kävin 11 ja sitäedellisenä muistaakseni 10. 12 on aika maksimi.
Vau, tuohan on melko hyvä business. Voisitko kertoa tarkemmin, miten teet itsestäsi mahdollisimman pukin näköisen? Ostatko kalleimmat tekoparrat ja punanutut jne. ja onko sattunut pahoja vahinkoja, lapset kiskoneet parrasta ja talon isäntä heittänyt pihalle yms.?
 

brehme_

Jäsen
Suosikkijoukkue
prosenttikiekko
Hazardipakki kirjoitti:
onko sattunut pahoja vahinkoja, lapset kiskoneet parrasta...

Huh, tämä on ainoa syy minkä takia en itse välttämättä ryhtyisi hommaan. Aika karmea ajatuskin. Mitenköhän sitä tulisi reagoitua tilanteeseen... :D
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mikseiköhän kukaan kehitä tätä bisnestä? Esimerkiksi Pääsiäispupu jakamassa yllätysmunia lapsille pääsiäisenä? Hyvin markkinoituna saattaisi onnistuakin? Ja koska ei ole hirveästi kilpailijoita, niin tuolla voisi myös tuottaa mukavan tuoton.

Tosin hienostihan tämä bisnes näinkin pelaa. Mutta jos tuota rahaa samasta hommasta saisi useammalta päivältä, niin mikäs sen parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Heh, tuttua hommaa opiskeluajoilta. Kolmena jouluna peräkkäin tuli paikkoja kierreltyä ja rahaa tienattua. Parhaimmillaan 15 paikkaa ehti illassa käydä. Markka-aikana taksa oli siinä 200-300mk. Euroaikana en ole pukkina esiintynyt kuin omalle tytölleni, joskin hän sai joulupukin ilmaiseksi ;)

Yhdessä paikassa ei kannata kauan nuljuta ja itse sovin ensimmäisen joulun jälkeen, että kaikkia lahjoja en jaa. Maksimissaan kaksi pakettia per pää. Jos ei käynyt, niin pukin voi tilata sitten muualta.
Sitten pakolliset syliin otot ja kuvat siihen päälle. Usein joutui vähän jopa laulamaan. Yleensä pukilla oli kuitenkin "kurkku kipeä".
Luontevastihan se menee ja illalla kapakatkin on auki, joten keitolle vaan keikkojen jälkeen, jos muutakaan ei ole. Kyllä niillä palkoilla tilaakin jo ihan kunnon satsin. Näin siis opiskeluaikoina...

Nyt en enää jaksaisi sitä rumbaa. Kotona on mukava olla jouluna perheen kesken.

edit. btw, aattoiltana on ihan siistiä painella pukin viitta niskassa ympäri hiljaista kaupunkia. Puheet yhdestä pukista ei ole suinkaan totta ja usein vastapuolen pukki liikkuu myös autolla, yleensä vanhalla corollalla.
 

Puster

Jäsen
Itselläni on samanlaisia kokemuksia mitä takahiusten Jukalla. Aikoinaan opiskeluaikoina tuli muutama jouluna kierrettyä. Tosin taisi olla ainoastaan seitsemän kohdetta vuodessa eli ei mitään hirvittävää kiirettä ollut.

Kovaa työtä oli, se täytyy myöntää. Eikä kovaa ollut ainoastan se isännän tarjoamista juomista kieltäytyminen vaan myös se itse päätarkoitus eli lasten viihdyttäminen. Joka kohteessa kun se pukin käynti oli todella merkittävä tapahtuma, niin ei sitä tohtinut mitenkään puolihuolimattomasti vetäistä.

Molempina vuosina kävin myös hieman erilaisessa tilaisuudessa pukkina. Noin viisikymppisiä täti-ihmisiä oli kerääntynyt viisi-kuusi kappaletta jouluaattoa viettämään ja olivat pukin myös tilanneet. Paikalta poistuttuani piti pariin kertaan puhaltaa ja rahoja laskeskella, että minkäs takia tätä oikein tehdäänkään. Sen verran koville siellä joutui.
Ja sitten tarkennuksena kaikille Jatkoajan pikku perveetikoille, tarkoitin edellisellä normaaleja joulupukin tehtäviä. He meinaan pistivät joulupukin kertomaan tarinoita ja kyselivät pukin elämästä hieman normaalia taaperoperhettä enemmän.

Mutta yleensä kaiken vaivan korvasi ilta jossain tamperelaisessa ravintolassa, luonnollisesti työvaatteet edelleen päällä. Alkoholin tarjonta oli jatkuvaa (enää ei tarvinnut kieltäytyä) ja naiset osoittivat huomattavaa kiinnostusta vanhaa valkopartaa kohtaan (koskas niistä nyt kieltäytyis).

Olen kyllä miettinyt, että voisihan tuota taas joskus tehdä. Nykyään voisi olla vielä uskottavampikin, kun luonnollista pyöreyttä on hieman enemmän ja äänikin taitaa olla uskottavampi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jukan takahiukset kirjoitti:
Puheet yhdestä pukista ei ole suinkaan totta ja usein vastapuolen pukki liikkuu myös autolla, yleensä vanhalla corollalla.
...ja välillä se pukki astuu kuppilasta kadulle askel hoippuen, naama punakkana, parta vinossa ja lyhtypylväästä kiinnipitäen toteaa: "Vhittu! Mhinneshpäi shitä shit sheuraavaksh phitikää mhennä..?"
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Yksi joulupukki lisää ilmoittautuu. Kaipa siitä on kohta kymmenen vuotta, kun tuohon hommaan erehdyin lupautumaan. Entisen lippukunnan pukkipalvelu kaipasi yhtä pukkia ja soittivat jostain syystä minulle. Eipä siinä muuta kuin parta leukaan, tyyny takin alle, pipa päähän ja säkki selkään. Kaveri oli kuskina ja minä kiertelin paikat läpi. Lasten riemua oli hauska katsella ja heidän kanssaan oli hauska jutella, samoin aikuisten suhtautumista joulupukkiin oli mielenkiintoista seurata. Se, mikä ei ollut kivaa, oli lämpötilan vaihtelu. Aattoiltana oli pakkasta aika paljon, ja jokaisessa asunnossa tietty mukavan lämmintä. Sisällä siis hikoili kunnolla, ja ulkona tuli melkein heti kylmä. Alkoi risoa jossain välissä. Viikset oli liimalla kiinni ylähuulessa, ja heti hikoilun alettua se liima alkoi kutittaa. Valituksia ei tullut, joten kaipa sitten hoisin homman enkä antanut lapaluiden välissä ja persvaossa valuvan hikinoron haitata suoritusta liikaa, sen enempää kuin kutiavan ylähuulenkaan.

Mitään kutsumusta kyseiseen hommaan ei syntynyt joten jäi tuohon yhteen kertaan.

Parissa kodissa oli vain yksi lapsi. Saivat selvästi enemmän lahjoja kuin monilapsisten perheiden yksilöt. Tuskin se joulu kärsimystä noille kersoille oli mutta siitä huolimatta tein silloin päätöksen, että eiköhän sitä kaksi lasta tule aikanaan hankittua. Lelut on lasten mielestä kivoja, mutta eivät ne taida siskoa tai veljeä korvata.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Hazardipakki kirjoitti:
Vau, tuohan on melko hyvä business. Voisitko kertoa tarkemmin, miten teet itsestäsi mahdollisimman pukin näköisen? Ostatko kalleimmat tekoparrat ja punanutut jne. ja onko sattunut pahoja vahinkoja, lapset kiskoneet parrasta ja talon isäntä heittänyt pihalle yms.?

Itse siis pari vuotta sitten laitoin lehteen ilmoituksen, että ostetaan joulupukin tamineita, koska eihän minulla sellaisia tietenkään ollut. Meidän markkinoinnin opettajamme kerran mainitsi, että käy jouluisin pukinkeikkoja tekemässä ja siitä sain idean. Kyllähän noita ilmoituksia aina Etelä-Saimaassakin oli ollut useita, mutta ei vaan ollut sellaista mielenkiintoa asiaan.

Tamineet sain silloin jollain 20:llä eculla joltain vanhalta mieheltä joka oli tehnyt keikkoja kait yli 20 vuotta. Tamineet tosin eivät olleet niin vanhat vaan oli uusinut niitä jossain vaiheessa. Sittemmin ostin yhdet aidot silmälasit Tiimarista hintaan 3 tai 4 euroa, en muista. Voimakkuudella -0,5 joten ei häiritse jos hetken aikaa pitää päässä. On vaan melko paljon fiksumman näköinen kuin jotkin muovihärpäkät päässä. Viisvuotiaskin ymmärtää, että feikithän ne on. Miehellä oli ylimääräinen parta, josta leikkasin viiksiosan pois ja viritin kiinni hattuun niin, että toimivat hiuksina. Melkonen heviletti syntyikin ja on itseasiassa tosi hyvän näköinen. Tämän tajusin tehdä vasta vuosi sitten ja miltei hävettää kuinka paskalla mallilla ekana vuonna heiluin menemään. Nyt näyttää jo ihan oikealta joulupukilta sentään. Kokonaisuutena siis rahaa meni joku 30 ecua vaikka tuskin nuo puvut kovin paljoa enempää maksavat kaupassakaan. Jos joku asia askarruttaa, niin saa toki kysyä.

Mitä tulee noihin kauhukakaroihin niin itse olen siis nyt kahtena vuonna reilu 20 paikkaa käynyt ja yhdessäkään ei ole vielä parrasta kukaan repinyt ja pennut ovat ollee kiltisti ja pukki on joidenkin mielestä ollut niin pelottava, että itkuhan siitä on tullut. Moni paikka on ollut sellainen, missä pennut ovat olleet ihan järkyn nuoria, mutta vanhemmat haluavat pukin ja sanotaan, että arviolta 5/20 mestoista ollut sellaisia, että kunhan on turissut porukoiden kanssa niitä näitä kun ne 2- ja 3-vuotiaat kersat eivät mitään ymmärrä. Pukki pitää vaan saada himaan. On se jännä juttu. :)

Ja suomalainen pukki nyt ei kuitenkaan kai sano, että hou hou hou? Jos nyt sitten ei ole menossa kansainvälistymään ja tapaa kolmea prostituoitua? :P

Eli jos nyt jotain joku asia mietityttää vaikka oman pukkihässäkän ympärillä niin saa kysyä. En toki ole mikään kovin pro vielä, että sinänsä.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ted Raikas kirjoitti:
...ja välillä se pukki astuu kuppilasta kadulle askel hoippuen, naama punakkana, parta vinossa ja lyhtypylväästä kiinnipitäen toteaa: "Vhittu! Mhinneshpäi shitä shit sheuraavaksh phitikää mhennä..?"

Ilmankos Ted ei pidä joulupukeista. Kokemus lapsena on selvästi ollut hyvin traumaattinen.

"...nyt tulee turpaan kaikille, myös isälle ja äidille...".
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Yksi paikka kahdestakymmenestä on kysynyt, notta ottaako pukki jäykkää. Sanoin, että autolla olen enkä ottaisi muutenkaan. Itsellä kun on alkoholistiveli, setä, eno ja isä niin ei oikein tuo viinanjuonti aina tunnu niin mielekkäältä vaikka toki itse dokaankin silloin tällöin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulppu kirjoitti:
Ilmankos Ted ei pidä joulupukeista. Kokemus lapsena on selvästi ollut hyvin traumaattinen.
Väärin. Ei minulla ole mitään joulupukkeja vastaan ja se on jouluaattona varmasti ihan hyvä jobi sellaiselle, joka sitä hommaa jaksaa tehdä ja lapsena se oli itselleni ihan ehdoton jouluaaton vieras? Mistäs nyt tälläistä mutua kaivoit esiin?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Itse olen parina jouluna hoitanut joulupukin vaativia tehtäviä ja ne ovat olleet upeita kokemuksia. Tosin vierailut ovat rajoittuneet yhteen perheeseen, mutta sessio on ollut tavallista pikavisiittiä pidempi. Pukin naamarin takaa näkee monet asiat aivan eri tavalla - lähinnä siksi, että ihmisten eleet ja ilmeet ovat täysin toisenlaisia kuin "tavallisen" ihmisen kanssa keskusteltaessa.

Lapset ovat tietenkin aattoillan keskipisteitä, mutta itse nostaisin kaikkein hienoimmiksi hetkiksi perheiden äitien katselun. Juu, tiedän mitä ajattelette - tarkoitan, että äidit elävät lapsiensa kautta jouluillan tunnelman niin voimakkaana, että sanoisin jopa äitien olevan kaikkein lähimpänä sitä "mystistä" joulutunnelmaa. Jos lasten silmät loistavat, niin äitien silmät ovat usein monin verroin kirkkaammat. Siten on helkkarin hienoa, että tällainen tavallinen tallaaja voi tuoda (vaikkakin epämukavissa) tamineissa perheisiin verran vuodessa iloa, onnea ja joulumieltä.

Nojoo, ehkä (tämän asian suhteen) parantumaton romantikko...
 

scholl

Jäsen
tilliliha kirjoitti:
Huh, tämä on ainoa syy minkä takia en itse välttämättä ryhtyisi hommaan. Aika karmea ajatuskin. Mitenköhän sitä tulisi reagoitua tilanteeseen... :D

Suosittelen, että otat mukaan kepin. Siis esität joulupukkia, joka liikkuu huonosti. Jos ei ole pokkaa lyödä mahaan sen jälkeen, kun sinuun on käyty käsiksi niin lyö kepillä sormille. Siinä tulevaisuuden juhavaljakkala saattaa lopettaa terrorismin kertaheitolla ja yhteiskunta kiittää.
 

scholl

Jäsen
Huerzo kirjoitti:
sanoisin jopa äitien olevan kaikkein lähimpänä sitä "mystistä" joulutunnelmaa. Jos lasten silmät loistavat, niin äitien silmät ovat usein monin verroin kirkkaammat.

Uskovatko aikuiset naiset oikeasti joulupukkiin vai mikä juttu toi on? Harmi, ettei oo taas kuin kk jouluun. On kyllä niin spedejuhla kuin voi olla. Miksei niitä lahjoja voi jakaa ihan normaaliviikonloppuna ja vaikka useamminkin kuin kerran vuodessa ilman sitä vässyköintiä, että kaikki on kiinni ja safka on normaalia huonompaa.
 

Haapamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
JyP Ja Suolahden Urho
Juu no imille lapsille olen pukkina tänäkin vuonna muualle en lähde .... koska kuitenkin jouluaatto on joulu aatto ... toki siis ymmärrän niitä jotka haluaa lähteä muiden lapsille olemaan tämä ei ole mitään "pottuilua" siihen suuntaan vaan toteamus että itse en lähde koska halua olla omieni kanssa joulun ...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen ollut tasan yhden kerran joulupukkina sukulaislapsille joskus poikamiesvuosina. Nykyään ei tulisi edes mieleeni lähteä pukiksi, mielummin olen kotona perheen kanssa, ja toisekseen en pidä esiintymisestä jonain määriteltynä roolihahmona. Tosin voi olla, että joudun tänä vuonna joustamaan sen verran, että menen säestämään joulupukkia lyhyeen aattotapahtumaan, jossa vaimoni ja appeni laulavat.

Ted Raikas kirjoitti:
Ok, rahaa voisi tulla päivässä jonkun verran, mutta on eriasia jaksaisinko viettää jouluaaton tyhmissä tamineissa hohottelemassa ja näkemässä kaiken maailman räkänokkapentuja, jotka vinkuvalla äänellään rääkyy joululaulujaan ja koheltaa muutenkin miten sattuu. Puhumattakaan, että pitäisi mahdollisesti polvella heijata niitä pilttejä sekä pokkuroida niille ja kaikkea muuta yhtä sovinnaisen kuvottavaa.
Ja Ted vielä ihmettelee, miksi Jatkoajan vanhemmat toisinaan tarttuvat hänen erikoiseen asennoitumiseensa lapsia kohtaan... No joo, en minäkään jaksaisi koluta kymmentä kotia illan aikana (kunniamaininta kaikille asiallisille pukeille suorituksestanne), mutta Tedinkin kannattaa muistaa se, etteivät kaikki ole samanlaisia lapsina kuin hän itse.

Designer kirjoitti:
Lelut on lasten mielestä kivoja, mutta eivät ne taida siskoa tai veljeä korvata.
Yksilapsisessa perheessä lapsi saa todennäköisesti enemmän lahjoja kuin kaksilapsisessa perheessä. Toisaalta kymmenlapsisessa perheessä yksittäinen lapsi saa varmasti vähemmän lahjoja kuin kaksilapsisessa perheessä. Mitä tekemistä tällä on sisaruksen korvaamisen kanssa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
sampio kirjoitti:
Yksilapsisessa perheessä lapsi saa todennäköisesti enemmän lahjoja kuin kaksilapsisessa perheessä. Toisaalta kymmenlapsisessa perheessä yksittäinen lapsi saa varmasti vähemmän lahjoja kuin kaksilapsisessa perheessä. Mitä tekemistä tällä on sisaruksen korvaamisen kanssa?
Ne yksilapsisten perheiden lapset saivat lahjoja enemmän kuin monilapsisten perheiden lapset yhteensä, siis jos verrataan perhe vs. perhe. Tämä oli niin silmiinpistävää, että sellainen parikymppinen jolppikin sen huomasi. Tuli mieleen ajatus, että koitetaanko sitä sisaruksen puutetta korvata suurella lelumäärällä. En siis väitä, että jokaisessa yksilapsisessa perheessä asia olisi niin, tai että nuo yksinäiset lapset kärsivät tilanteestaan, tai että vain lapsi, jolla on sisaruksia, voi olla onnellinen. Ja on ihan mahdollista, että tuo tulkintani osui noidenkin perheiden kohdalla väärään.

Terv. Yksilapsisen perheen isä
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ok. Ajattelinkin, ettei tarkoituksesi ollut esittää mitään ehdotonta, mutta halusinpa vain tonkaista. Krääsän määrä lienee perhekohtaista. Tai en ainakaan halua, että alan joskus ostella tytölleni rompetta ylenmäärin, vaikka hän ainoaksemme jäisikin.
 

scholl

Jäsen
Designer kirjoitti:
Ne yksilapsisten perheiden lapset saivat lahjoja enemmän kuin monilapsisten perheiden lapset yhteensä, siis jos verrataan perhe vs. perhe. Tämä oli niin silmiinpistävää, että sellainen parikymppinen jolppikin sen huomasi. Tuli mieleen ajatus, että koitetaanko sitä sisaruksen puutetta korvata suurella lelumäärällä.

Ei vaan köyhissä perheissä tehdään liikaa lapsia. Jopa viherpipertäjät kuten Osmo Soininvaara on myöntänyt sen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös