Nostellaanpa ketjua ylös, kun tuli itse hurahdettua tähän keväällä, ja varmasti täällä on useampia ketkä tätä harrastaa.
Joo. Toukokuun 29. se sitten iski. Tyttäreni oli käynyt kavereittensa kanssa kätköilemässä, ja kertoikin siitä, mutten silloin juuri asiasta kiinnostunut. Tiesin siis asiasta hyvin vähän, ennenkuin tuona toukokuisena iltana kävin vaimoni suostuttelemana etsimässä yhden kätkön läheisen lammen rannalta. Loimme yhteisen nimimerkin ja päätimme logata tuolla nimimerkillä löytämämme kätköt. Sovittiin oikein, että etsitään kätköjä yhdessä, joten saataisiin parisuhteeseen uusi harrastusmuoto. Ja jukoliste että tämä harrastus on vienyt mennessään! Lähes kaikki lappeenrannan tradit on tullut etsittyä yhdessä, ja tietenkin etsintäpiiri laajenee kokoajan. Pirun hauskaa on ollut löytää sellaisia paikkoja kotikunnasta, joitten olemastaolosta et tiennytkään. Lapsetkin on saatu välillä mukaan, ja mikäs sen parempaa, kuin saada kakarat ylös sohvalta luontoon!
Toki mukaan mahtuu paljon itsekseen haettuja kätköjä, muunmossa oman kalastusharrastukseni vuoksi, Imatralla tulee käytyä Vuoksen rantoja koluamassa, ja tokihan ennen kalastusta pitää jokunen purkki hakea, parhaimpana päivänä.
Vajaaseen kahteen kuukauteen on kätköjä löytynyt 268, kaikki tradeja. Lappeenranta, Joutseno, Imatra ja Savitaipale alkaa olla tradien suhteen melko vähissä, joten pikkuhiljaa pitäisi siirtyä multeihin ja mysteereihin.
Kolme kätköä ollaan piilotettu tähän asuinpaikkamme läheisyyteen. Kolmen sarja on suunnitteilla läheisen pururadan varrelle, mutta itse ainakin olen niin kiero, että purkki kuusen oksassa ei tule kysymykseen, ellei kätkö ole suurehkossa kuusenkävyssä, johon on porattu reikä, ja sieltä löytyy mikro kokoinen putkilo...