Mainos

Jatkoajan Festarikesä 2014

• 11 642
  • 50

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskan sunnuntai käyty koska Emperor. Jalometallia lukuunottamatta koko muu kesä näyttää tarjonnaltaan surkealta.

Ruisrock olis ollu helppo järjestää tänä viikonloppuna, mutta kattaus on kyllä niin historiallisen paska, etten tuosta ole valmis maksamaan euroakaan.

Tämä. Ootko shores tsekannu Kotkan Dark River Festivalia tän vuoden osalta?

Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Vahva eri, Bodomia en ole nähnyt moneen vuoteen, mutta olihan toi kova. Toki Laihon välispiikit lontooksi aiheutti myötähäpeää, mutta Pitissä oli kova meno päällä.

Varmasti olikin pitissä kova meno, mutten ole niitä ihmisiä, jotka sinne haluavat. Jotenkin odotin huomattavasti energisempää settiä, joten jouduin pettymään hieman. Musiikissahan ei sinäällään mitään vikaa ollut. Itse en ollut nähnyt koskaan aiemmin, joten odotukset olivat korkealla. Ei vaan jotenkin syttynyt siihen.

Tuossa muuten, kun muutama arvon palstakumppaneista ihmetteli väen vähenemistä Provinssissa, niin Ruisrockissa siitä ei ollut tietoakaan, vaan sekä perjantai, että lauantai ovat loppuunmyytyjä. Porukkaa piisasi ja ahdasta oli. Yksi selitys varmasti Provinssin vaisuun yleisömäärään on myöhäinen ajankohta. Omassa kaveripiirissäkin on lukuisia ihmisiä, jotka ovat tottuneet käymään Provinssin ja Ruisrockin, kun niiden välillä on ollut se vajaa kuukausi. Nyt peräkkäisinä viikkoina valinta kohdistuu vain toiseen.

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Oulun Hässäkkäpäivät ja Snuff, pitkän matkan päästä ja monen mutkan kautta tuota katsomaan mutta olipahan hyvä keikka. Muuten kekkerit olivat vähän mitä olivat mutta kyllä odotus palkittiin. Yläasteelta asti tullut kuunneltua Snuffia joten kyllähän tuo maistui.

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Sanon tässä vaan nopeasti, että Ruisrock 2014 oli parhautta. Future islands, Phoenix, Stam1na, Death Hawks, Pariisin Kevät jne...Kaikki nämä esimerkiki vetivät ihan jäätävän upeita keikkoja. Hyvä keli ja fiilis tähän päälle niin mukavaahan siellä oli.

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Sanon tässä vaan nopeasti, että Ruisrock 2014 oli parhautta. Future islands, Phoenix, Stam1na, Death Hawks, Pariisin Kevät jne...Kaikki nämä esimerkiki vetivät ihan jäätävän upeita keikkoja. Hyvä keli ja fiilis tähän päälle niin mukavaahan siellä oli.
Oli kyllä! Vaikka vähän välillä joutui jonottelemaan ei se mieltä lannistanut. Mahtavat kelit ja hienoa porukkaa. J.Karjalaisen, Stam1nan ja Popedan näin. Muuten sitten nautin kaljateltan antimista. Hauskaa oli ja ensivuonna varmasti uudestaan.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tämä. Ootko shores tsekannu Kotkan Dark River Festivalia tän vuoden osalta?

Kyllä. Olen käynyt tuolla pari kertaa (esim 2011 jolloin Ghost Brigade veti uuden levyn kannesta kanteen + Moonsorrow, Rotten Sound jne, ja viime vuonna, koska Machinae Supremacy + Kalmah) ja tapahtumahan on äärimmäisen lämminhenkinen ja mukava.

Tänä vuonna kiinnostaisi käydä tsekkaamassa Shade Empire, Lost Society, Demonic Death Judge ja Medeian Lauran tissit, mutta omalla kohdallani se on kyllä joko Jalometalli tai Kotkan reissu. Oletettavasti Jalometalli. Kyllähän nuo tänä vuonna viimein eri viikonloppuna ovat, mutta molempiin en kyllä jaksa lähteä.

Tuolla Kotkassa homma menee aika lailla juopotteluksi, mutta eipä siinä mitään. Puitteet ovat erinomaiset siihen tarkoitukseen.

Viimeksi muokattu:

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Olen käynyt tuolla pari kertaa (esim 2011 jolloin Ghost Brigade veti uuden levyn kannesta kanteen + Moonsorrow, Rotten Sound jne, ja viime vuonna, koska Machinae Supremacy + Kalmah) ja tapahtumahan on äärimmäisen lämminhenkinen ja mukava.

Tänä vuonna kiinnostaisi käydä tsekkaamassa Shade Empire, Lost Society, Demonic Death Judge ja Medeian Lauran tissit, mutta omalla kohdallani se on kyllä joko Jalometalli tai Kotkan reissu. Oletettavasti Jalometalli. Kyllähän nuo tänä vuonna viimein eri viikonloppuna ovat, mutta molempiin en kyllä jaksa lähteä.

Tuolla Kotkassa homma menee aika lailla juopotteluksi, mutta eipä siinä mitään. Puitteet ovat erinomaiset siihen tarkoitukseen.

Itse kävin Tuskan jatkoklubilla ja hyväthän ne Lauran tisut oli. Keikan jälkeen tuo hyppäsi kaulaan kun onnittelin hyvästä soundista. Eli lähikontaktis, check.

Mulle toi DRF on tuntemattomuus, Kaunis Kuolematon+Whispered ainakin kiinnostaisi. Jalometalli olisi ehdoton ykkönen(Triptykon...) mutta ei taida natsata jo pelkästään matkat+majotuksen puolesta.

Union Festival taitaa olla seuraava meikäläiselle. Swallow+Barren sekä varsinkin Solstafir kuumottaa aika lailla.

Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Union Festival taitaa olla seuraava meikäläiselle. Swallow+Barren sekä varsinkin Solstafir kuumottaa aika lailla.

Unioniin on kyllä pakko suunnata. Varsinkin koska Solstafir ja Katatonia klubikeikalla. Ei voi mennä pahasti vikaan. Ja samantienhän sitä sitten tuollakin pyöriskelee molemmat päivät.

Okei, festarikesä lienee silloin jo virallisesti ohi, mutta kerrankos sitä näissä merkeissä bileet venähtää pitkäksi.

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Joku muukin menossa Flow festivaaleille? :) Itselläni 5 peräkkäinen Flow tulossa ja 3pv lippu ostettava taas vaihteeksi. Pe: Mos Def, Bonobo, Darkside, Jon Hopkins yms. La: Kavinsky, Manic Street Preachers, Jamie xx, How to Dress well, The National. Su: Outkast, Robyn & Röyksopp yms. Saas taas nähä kuinka paljon menee päälekkäin, tossa nyt oli listattuna ne "must see" -bändit.

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, sympatiat: HIFK ja Kiekko-Espoo
Flown sunnuntai kiinnostaisi suuresti, pääasiassa Robynin ja Röyksoppin vuoksi

Oon kummatkin artistit nähny (erikseen) Flow:ssa edellisinä vuosina ja odotan tota yhteiskeikkaa _todella_ paljon! Jo pelkästään youtuben välityksellä toi 2 tunnin setti tulee olemaan semmosta ilotulitusta et huhhuh. :D

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toissapäivänä kotiuduin Roskildesta. Kahdeksan päivää armotonta ryyppäämistä. 166:sta bändistä missasin vain 165. Onneksi sentään näin Rollarit.

Maanantai ja tiistai matkattiin sinne. Keskiviikkona käytiin päiväseltään Kööpenhaminassa ja torstaina sitten alkoi varsinaiset festarit, mutta mulla oli kolmen päivän tinttaamisen jäljiltä aivan järkyttävä krapula. Siis pakko oli vetää kännit että pääsi katsomaan Rollareita. Pe, la & su oli sitten vielä hirvittävämpiä päiviä. Koko ajan oli pakko kitata kaljaa ettei paniikki iske. Ei se paha olo kyllä ryyppäämälläkään kadonnut, mutta hieman sentään lievitti sitä. Toi on paskamainen kierre.

Se tukala kuumuus lisäsi sitä tuskaa. Mä en yhtään siedä aurinkoa ja tuolla ei päässyt mihinkään varjoon. Lähin puukin oli varmaan puolentoista kilometrin päässä. Se pieni kupolimallinen teltta ei luonut varjoa mihinkään suuntaan ja sinne sisällekään ei voinut mennä kun se oli kuin sauna. Lisäksi heti kättelyssä mä paloin aika ikävästi, mikä lisäsi sitä helvetinmoista kärsimystä.

Mun silmätkin oli punaisina ja turvoksissa siitä tuulesta ja hiekkapölystä ja heinäkin kutitti nenää. Siis viissataa maksoin että pääsin johonkin hemmetin pellolle ryyppäämään viikoksi. Hitto mä olisin maksanut mitä vaan että olisin päässyt takaisin himaan juomaan vaikka lämmintä Koffia.

Niin ja siellä leirintäalueella musiikki soi aivan järkyttävän lujalla ainakin johonkin neljään tai viiteen yöllä, jonka jälkeen sitten pystyi nukkumaan jonkun 2-3 tuntia ennen kuin heräsi aivan läpimärkänä siihen järjettömään kuumuuteen. Toi univelka vaan lisäsi sitä tuskaa.

Päivät oli vain illan odottamista. Välillä mä makoilin pressun alla sikiöasennossa ja lähestulkoon laskin tunteja milloin aurinko laskee, mitä nyt välillä käppäilin jossakin. Siellä kun tuskissani kärvistelin niin monesti mietin että mitä hittoa on se Orange Feeling, mitä ne mainostaa ja mistä kaikki puhuu. No jotkut kyllä tuntuivat niin nauttivan siitä auringosta ja vaikka mistä, tai no kaikki muut. Voi vittu.

Muistaakseni vasta neljäntenä päivänä mä menin pesulle, vaikka hikeä tuli kuin Esterin perseestä. Jossakin mutalammessa kävin uimassa. Myöhemmin sitten kävin pari kertaa jääkylmissä suihkuissa kun lämpimistä olisi pitänyt maksaa erikseen. Vittu silläkin rahalla saa Alepasta kolme Koffia.

Yks päivä muuten kun kävelin Roskilden kaupunkiin ja kaupassa olin ostamassa halpaa kaljaa niin huomasin, että siinä kassajonossa mun edellä oleva tyyppi meni ostosten hihnalle laittamisen jälkeen sinne kassan päätyyn odottamaan maksuvuoroaan. Siis haisinko mä niin pahalle vai mitä häh? Voi vittu.

Ja ne vessat (bajamajat) oli aivan ripulissa. Kolme kertaa kävin paskalla ja kahdella niistä mulla lensi yrjö kun astuin sisään. Siis ihan oikeasti lensi yrjö sinne sen näyn ja hajun takia. Ja mä en edes kehtaa kertoa mitä kerran kävi, huh huh. Joo rahalla olisi päässyt parempiin pyttyihin.

Intin leireilläkin oli paljon kivempaa kun siellä sentään käytiin metsässä sissipaskalla. Lisäksi ne armeijan teltat oli helteelläkin viileitä.

Se reissuporukka oli kyllä mukavaa. Puolet jengistä oli hippejä tai rokkareita ja se toinen puoli juoppoja ja sekakäyttäjiä. Ne oli oikeasti mukavia tyyppejä. Harmi vaan kun mä en ollut ollenkaan sosiaalisella tuulella kun krapulan takia oli niin pökkeröinen olo. Ja kuumuus muutenkin lamaannuttaa mut.

Mulla oli suuria suunnitelmia tonne. Akat saa kyytiä ja muutenkin tutustun ihmisiin jne. Vittu päivät kärvistelin kauheassa krapulassa tuskaisen kuuman auringon alla ja kittasin kaljaa, ja yöt sitten tärisin kylmissäni kosteassa teltassa ja kittasin kaljaa. Oujee.

Se niiden festareiden ihmispaljous ei mua yllättänyt, mutta se roskien määrä kylläkin, mitä varsinkin loppuajasta joka paikka oli täynnä. Siis aivan järjetön määrä jätettä.

Ens vuonna uudestaan.

Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai niin muuten. Eilen kävin Kaisaniemen puistossa kuuntelemassa Stevie Wonderia, mikä soitti myös siellä Roskildessa, mutta mä missasin sen silloin. Eilen siis vaan olin siellä aidan ulkopuolella. Hohhoijaa.

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Itsekin olin Kaisaniemessä katsomassa Stevie Wonderia. Meni kyllä ehdottomasti top 3-keikkoihin minulla. Viihdyttävä kokemus ja oli mahtavaa kuulla klassikoita kuten Sir Duke, Higher Ground ja Superstition livenä mestarin itsensä vetämänä! On se melkoinen musiikkinero.

Oon kummatkin artistit nähny (erikseen) Flow:ssa edellisinä vuosina ja odotan tota yhteiskeikkaa _todella_ paljon! Jo pelkästään youtuben välityksellä toi 2 tunnin setti tulee olemaan semmosta ilotulitusta et huhhuh. :D

Jep! :D Robyn Röyksopp - Sayit (2014) Jimmy Kimmel LIVE Los Angeles - YouTube

Lisäksi Mos Def, Manic Street Preachers, Jamie xx, Joey Bada$$, Scandinavian Music Group, Outkast, Die Antwoord, Action Bronson, DJ-setit, suomiräpit... Kova lista.

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Laitetaan tästä ensi viikonlopun H2Ö:stä vielä linkitys. Ilmiön seuraaja jäänee minulta tällä kertaa väliin mutta uskoisin kattauksen kelpaavan vaihtoehtojuttujen ystäville, ainakin on valinnan varaa.

Tämänvuotinen festarikesä allekirjoittaneelle meni ihan ok ilman suurempia pettymyksiä. Parhaiten onnistui Tuska niin säiden, järjestelyjen kuin kattauksen osalta. Metal Church palkitsi 20+ vuoden odotukseni ja muutkin artistit osuivat maaliinsa. Sonispheressä Danzig tuli myös viimein nähtyä, keikkana ei tietty mikään ihmeellinen. Hannemanniton Slayer on puolestaan ns. nähty, ei oikein ollut fiilis mukana siinä. Metallica oli ihan jees. Rockin Hellsingin ZZ Top jätti vähän kylmäksi, taisi olla lähes sama setti kuin viimeksikin. Lämppärit olivat hyviä. Ruisrock veti ennätysyleisöt jollain hemmetin cheekillä ja guettalla, väärin onnistuttu. Tulihan siellä kaikenlaista tsekattua mutta isompien sijaan diggasin enemmän pikkulavojen esiintyjistä, Pietarin Spektaakkeli, Lost Society ja super/huumori/retroiluyhtye the Local Band.

Viimeksi muokattu:

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Jaaha, se ois huomenna kesän ensimmäiset, muttei toivottavasti viimeiset "festarit" edessä. Lappeenrannan paikallinen Rakuunarock, missä perjantaina pääesiintyjänä kotiseudun ylpeys Kotiteollisuus. Toki siellä myös joku Keekki (cheek) on myös, muttei se oikein kiinnosta. Turmion kätilöt voi olla livenä ihan mielenkiintoinen ja kavereilta saatujen suositusten perusteella myös Haloo Helsinki toimii hyvin livenä. Lauantaina vähän monipuolisempi kattaus, kun esiintymässä mm. Eppu Normaali, Stam1na ja Apulanta.

Tän lisäks vapaapäiville sattuukin enää Jurassic rock, mutta sinne lähtöä pitää miettiä sitten lähempänä festareita.

Eihän tässä toki sitä oikeeta festarifiilistä saa, kun kotona nukkuu. Tosin en välttämättä kaipaisikaan sitä mutavelliä ja telttaa.

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minulla kesän ainoat festarit ovat edessä tänään ja kyseessä on pienimuotoisempi juttu kuin mitä tässä ketjussa on edellä esitelty. Eräjärven indie-tapahtumassa esiintyvät Oskari Salaman Päiväkirjat, Veltto-V & The Weirdtanen, Freud Marx Engels & Jung, 22-Pistepirkko ja Risto.
Joten musiikin suhteen on hieman kaksijakoiset odotukset, mutta tapahtuma sinällään on omassa luokassaan hieno.

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Jälkikasvun kanssa eilen Wanaja Festival Hämptonissa...

Raappana veti ihan kivan keikan konemusan säestyksellä.

Happoradio oli ekaa kertaa ikinä hyvä livenä (vähän tietty sellainen "hitti-jukebox")...

Grease Helmet, noh, en maksaisi tuon kuuntelusta €uroakaan, mutta tuskin kanavaakaan vaihtaisin (Andy ihan OK vireessä)?

Erin rallatteli kivasti, mahtavat tölperit mimmillä!

Jukka Poika viihdytti, mutta tuosta on kyllä sanottava, että lavalla oli illan kovin BÄNDI, Sound Explosion!! Rytmiryhmä tuli suoraa munaskuihin ja kundeilla näytti olevan lavalla ihan pirun nastaa.

J. Karjalainen, tuttua laatua...

Ja sit pitikin lähteä ajelemaan kotiin päin.

Tänään sitten kotikutoiset MELU:n festarit Masalassa, Päistikka ROCKS !!

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Vanha ei jaksa enää monia festareita kesässä, jotenka tänä kesänä jää Puntala-Rock väliin. Harmittaa vähän, koska nyt jää sitten taas Shitter Limited akustiseti näkemättä. Toisaalta H20 korvaa LPRHC-festeillä varmasti tuon harmituksen.
Eli Lappeenrantaan on matka 1.8.
LPRHC-festeille oli tulossa myös Ringworm, joka nyt muutama päivä sitten perui. Tilalle saivat kuitenkin Misery Indexin (allekirjoittanutta ainakin lämmittää, kukapa ei kunnon kannutusta kuuntelisi)
Sinne siis kaikki punkkiäpärät, vanhat ja nuoret.

Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Yhdet ja ainoat festarit tuli tänä kesänä käytyä. Pakko sanoa, että Metsäfestival on lämminhenkisin festivaali missä ikinä olen käynyt. Tarkkoja lukuja en tiedä, mutta tuhansista kävijöistä huolimatta poliisi kirjasi 4 päivän festareilla vain yhden järjestyshäiriön. Taisi tuska joskus selvitä kokonaan ilman, mutta valitettavasti ja luultavasti tästä syystä virkavalta ja lainsäädäntö astuu poikkiteloin näiden festareiden jatkolle. Ymmärrän toki, että 72h taukoamaton musiikki aiheuttaa välillisiä häiriöitä naapurustossa, mutta paikalliset eivät pahaa sanaa tänä vuonna sanoneet.

Ongelman ydin luultavasti piilee alkoholilainsäädännössä. Leirintäalueille saa tuoda alkoholia, mutta festarialueelle ei saa tuoda. Sikäli kun monet suomalaiset ei moisista säännöistä piittaa kääntyy vastuu järjestävän tahon valvonnan puutteellisuuden syyksi. On tämä kyllä täysin älyvapaata holhoamista taas, mutta valitettavasti se ei ole yllättänyt minua kymmeniin vuosiin.

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Paikallinen Jurassic Rock tulee ensi viikonloppuna käytyä läpi, kuten joka kerta tähänkin mennessä. On hämmentävä kattaus, HIM joka nyt on ihan mielenkiintoinen nähdä, kui aineissa Ville Valo on. Löytyy Floggin Molly joka käy Suomessa kaksi kertaa kesässä Ruisrockissa ja oli jurassicissakin pari kesää sitten viimeksi, jolloin tuli puolikas keikka väijyttyä. On Clean Bandit, jolla on vitun typerä nimi ja jota kaikki irlantilaiset kuunteli kun siellä alkuvuoden vietin. Sitten on vielä joku Ky-mani Marley joka taitaa käsittääkseni olla Klingon. Ja pääesiintyjänä on naftaliinista kaivettu vanha laastariposki Nelly, it's gettin hot in 'ere!
Lisäksi kaikkeista tylsimmät ja paskimmat suomalaiset artistit mitä vaan on tarjota.
Kaikkien kaveriin Kumielvikseen voi törmätä leirintäalueella humalatilassa.
Hirvittää jo valmiiksi se, että sunnuntaina joutuu heräämään darrassa kämpästä Samuli Edelmanin ja Vesku Loirin yhteiskonserttiin. Oletan että niillä on huikea pyro-ja valoshow, pystyn sitten sitä parvekkeelta katselemaan ja voimaan pahoin.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Päiväni hipsterinä

Yksi päivä tuli vietettyä Flow-festareilla ja seuraavien artistien seteistä näin vähintään parikymmentä minuuttia, lihavoidut kokonaisuudessaan.

Eetu Floor & Ystävät
Astrid Swan
Nicolas Kivilinna

Les Ambassadeurs
How To Dress Well
Scandinavian Music Group

Neneh Cherry with RocketNumberNine
Manic Street Preachers
Marissa Nadler
The National
Poliça

Tarkoitus oli aloittaa Astrid Swanista, mutta sitä ennen ehti käydä katsomassa, mitä ääntä intiimiltä 360-lavalta kuuluu. Eetu Floor & Ystävät soitti ilmeisesti ensimmäisen keikkansa ja heidän musiikkinsa oli ihan mukavan letkeää jatsahvaa iskelmärockia. Trumpettia soitti konkari Antero Priha.

Astrid Swanin näin ensimmäisen kerran jo pari vuotta ennen debyyttilevynsä ilmestymistä, kun hän lämppäsi Mewiä Tavastialla ja sen jälkeenkin vielä kaksi kertaa, mutta edellisestä kerrasta on ehtinyt jo vierähtää aikaa. Kahta ensimmäistä levyä tuli aikoinaan kuunneltua paljonkin, mutta sen jälkeen on jäänyt vähän vähemmälle ja viimeisintä en edes omista, joten melkein kaikki biisit olivat vieraita. Jokin aika sitten uutisoitiin, että Astrid on vakavasti sairas ja en muista kerrottiinko tarkempaa syytä julkisuuteen, mutta hiustyylistä pystynee päättelemään paljon. Toivottavasti selättää sairauden, ääneen se ei ainakaan ole vaikuttanut.

Sisätiloissa Voimalassa esiintynyt Nicolas Kivilinna oli positiivinen yllätys. Tänä vuonna debyyttipitkäsoittonsa julkaiseva nuorukainen on tehnyt sävellyksiä mm. Eino Leinon runoihin ja yksi Peter Seger-cover kuultiin myös. Mies vaikuttaa pätevältä riiminikkarilta itsekin, kuten katolisen kirkon ahdasmielisyyttä piikitellyt biisi paavin vierailusta Kentuckyyn osoitti. Se saikin yleisöltä parhaan vastaanoton. Pekka Streng kuulunee myös miehen esikuviin.

Kun ei ole pahemmin perehtynyt afrikkalaiseen musiikkiin, niin konkari Salif Keitan luotsaama Les Ambassadeurs ei hirveästi säväyttänyt. En oikeastaan ajatellutkaan kuunnella keikkaa kokonaan, mutta ensimmäiset n. 25 minuuttia katselin, kun ei ollut oikein muutakaan. Ihan letkeää menoa, mutta ne kolme biisiä, mitkä tuossa ajassa soitettiin, kuulostivat suoraan sanoen ihan samalta.

Salif-sedän keikalta siirtyminen helvetin kuumaan Black Tentiin, jossa esiintyi How To Dress Well. Päälimmäisenä jäi mieleen juuri se kuumuus, josta esiintyjäkin mainitsi moneen kertaan. Tästä elektropopista (tai mitä genreä onkaan) olisi ehkä saanut enemmän irti, jos olisi tutustunut materiaaliin enemmän.

Scandinavian Music Group oli järjestänyt näitä festareita varten spesiaalishown, johon sisältyi koko keikan ajan taustalla pyörineet filmit. Rupesin miettimään, että vaikka tuo on hyvinkin tunnettu bändi, niin kuinka monta biisiä tiedän niiltä? Keksin yhden "Minne katosi päivät" (tai sinne päin) ja sitä ne eivät soittaneet. Joka tapauksessa, kyllä tuota kuunteli ja katseli.

360-lavan akustiikakan ongelmallisuus tuli esille Neneh Cherryn ja RocketNumberNinen yhteiskeikan aikana, jota ehdin katsoa puolisen tuntia. Cherry keskeytti alkupuolella biisin, kun halusi tietää "mikä on tuo kamala ääni, aiheutanko minä sen?". No, leikkasi tädillä aika pian, että muilta läpitunkee ääntä. En seurannut tätä keikkaa läheskään optimaaliselta paikalta, niin ääni oli muutenkin aika höttöä eikä kovin paljoa nähnytkään, mutta meininki vaikutti hyvältä.

Sitten olikin vuorossa henkilökohtainen päivän pääateria eli Manic Street Preachers. Alkupuoli kärsi hieman teknisistä ongelmista. James Dean Bradfield sai sähköiskuja mikrofonista ja ensin sitä yritettiin korjata pehmusteet vaihtamalla, mutta lopulta tarvittiin ylimääräinen aikalisä koko mikin vaihtoon, "etten kuole lavalle, vaikka se olisikin hieno tapa lähteä teidän kaikkien mahtavien ihmisten edessä." Äänet eivät olleet muutenkaan ihan priimakunnossa, mielestäni laulu ja kitara hautautuivat liian syvälle. Puutteistaan huolimatta jälleen hieno keikka, vaikka settilista oli rakenteeltaan hyvin samanlainen kuin keväällä Circuksessa, mutta toki hieman lyhyempi. Mitään yllätyksiä ei tullut ja Revol ja Theme From M.A.S.H. olivat ainoat biisit, joita ei Circuksessa kuultu. Jäi myös mietityttämään, mistä ja miksi keikan loppupuolella kuului joku ääni joka lupasi, että seuraavalla kerralla kun bändi soittaa Helsingissä, he soittavat The Holy Biblen kokonaisuudessan. Kelpaisi kyllä, mutta ei sitä kukaan lavalla ollut selvästikään sanonut.

Seuraavaksi jälleen 360-lavalle ja pätkä Marissa Nadlerin keikkaa. Nyt siitä, että muiden lavojen äänet kantautuivat niin selvästi, oli huomattavasti enemmän haittaa. Hiljainen ja akustinen keikka sai ylimääräisen remixauksen Voimalasta (ilmeisesti) kuuluneesta jumputuksesta.

Illan kaiketi pääesiintyjäksi tulkittava The National on ilmeisesti melkoisen suosittu bändi, mutta jostain syystä olen onnistunut ohittamaan se oikeastaan täysin. Eivätkä nämä jannut ole enää mitään kovin nuoriakaan. Keikka oli joka tapauksessa erinomainen, vaikka en materiaalia tuntenutkaan - loppupuolella meni suorastaan hurmokselliseksi. Täytynee tutustua tähän pumppuun vähän tarkemminkin.

The Nationalin lopetettua ja vuorokauden vaihduttua lauantaiksi ehti vielä katsomaan melkein alusta Poliçaa. Ei ollut tämäkään porukka minulle aiemmin tuttu, mutta jo melko väsyneenä tällainen unelias syntikkafiilistely toimi hyvin. Taaskaan ei nähnyt lavalle kunnolla, kun hyvät paikat 360-lavan katsomossa täyttyvät pian, mutta koitin kovasti tiirata oliko siellä lavalla kosketinsoittajaa ollenkaan. Rumpaleita oli kaksi ja basisti ja laulaja. Jostain ne syntsaäänet kuitenkin kuuluivat...

Kaiken kaikkiaan onnistunut päivä ja jos olen aiemmin ollut ennakkoluuloinen Flow-festaria kohtaan, niin tämä osoitti että sieltä tosiaan löytyy kaikenlaista. Ja onhan tuo alue iltavalaistuksessa hurjan komea.

passenger

Jäsen
...

Sisätiloissa Voimalassa esiintynyt Nicolas Kivilinna oli positiivinen yllätys. Tänä vuonna debyyttipitkäsoittonsa julkaiseva nuorukainen on tehnyt sävellyksiä mm. Eino Leinon runoihin ja yksi Peter Seger-cover kuultiin myös. Mies vaikuttaa pätevältä riiminikkarilta itsekin, kuten katolisen kirkon ahdasmielisyyttä piikitellyt biisi paavin vierailusta Kentuckyyn osoitti. Se saikin yleisöltä parhaan vastaanoton. Pekka Streng kuulunee myös miehen esikuviin.

...

Sitten olikin vuorossa henkilökohtainen päivän pääateria eli Manic Street Preachers. Alkupuoli kärsi hieman teknisistä ongelmista. James Dean Bradfield sai sähköiskuja mikrofonista ja ensin sitä yritettiin korjata pehmusteet vaihtamalla, mutta lopulta tarvittiin ylimääräinen aikalisä koko mikin vaihtoon, "etten kuole lavalle, vaikka se olisikin hieno tapa lähteä teidän kaikkien mahtavien ihmisten edessä." Äänet eivät olleet muutenkaan ihan priimakunnossa, mielestäni laulu ja kitara hautautuivat liian syvälle. Puutteistaan huolimatta jälleen hieno keikka, vaikka settilista oli rakenteeltaan hyvin samanlainen kuin keväällä Circuksessa, mutta toki hieman lyhyempi. Mitään yllätyksiä ei tullut ja Revol ja Theme From M.A.S.H. olivat ainoat biisit, joita ei Circuksessa kuultu. Jäi myös mietityttämään, mistä ja miksi keikan loppupuolella kuului joku ääni joka lupasi, että seuraavalla kerralla kun bändi soittaa Helsingissä, he soittavat The Holy Biblen kokonaisuudessan. Kelpaisi kyllä, mutta ei sitä kukaan lavalla ollut selvästikään sanonut.

Kaiken kaikkiaan onnistunut päivä ja jos olen aiemmin ollut ennakkoluuloinen Flow-festaria kohtaan, niin tämä osoitti että sieltä tosiaan löytyy kaikenlaista. Ja onhan tuo alue iltavalaistuksessa hurjan komea.

Nicolas Kivilinnalta olen kuullut jollain keikalla myös todella mainioita ja nokkelia käännöksiä Beatlesin biiseistä.

Se oli Nicky Wire, joka jossain vaiheessa keikkaa tokaisi jotain, että soittavat Holy Biblen kokonaan. Ja James Dean Bradfield taisi keikan lopussa kiittäessään todeta, että nähdään ensi vuonna eli varmaankin ovat ensi vuonna tulossa taas jonnekin.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se oli Nicky Wire, joka jossain vaiheessa keikkaa tokaisi jotain, että soittavat Holy Biblen kokonaan. Ja James Dean Bradfield taisi keikan lopussa kiittäessään todeta, että nähdään ensi vuonna eli varmaankin ovat ensi vuonna tulossa taas jonnekin.

Nicky Wireltä se kieltämättä kuulosti, mutta hän siinä vaiheessa lauloi Futurologyn kertosäettä. Tosin Nicky ei ole kovin ihmeellinen laulaja, niin ehkä siihen tuli tukea joko siltä toiselta kitaristilta tai nauhalta. The Holy Bible täyttää muutaman viikon kuluttua 20 vuotta, niin kenties tulee jonkinlainen juhlakiertue näiden festarikeikkojen perään.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy