Jatkoajan aliarvostetuimmat elokuvat

  • 4 683
  • 30

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Selailin tuossa tuota "Maailman yliarvostetuimmat elokuvat" -ketjua, ja rupesin miettimään sitten aliarvostettuja leffoja. En löytänyt aliarvostetuille leffoille omaa ketjua, joten päätin sen sitten avata.

Idea on siis sama kuin yliarvostetuimmat elokuvat ketjussa, mutta nyt puhutaan aliarvostetuimmista leffoista.

Yksi aliarvostetuimmissta leffoista on kyllä Darren Aronofskyn The Fountain. Tämä sci-fi henkinen elokuva kertoo kolme tarinaa kolmelta eri vuosituhannelta. Elokuva käsittelee mielestäni hienosti rakkautta ja kuolemaa. Elokuvan soundtrack on myös käsittämättömän hyvin tehty (Clint Mansellin käsialaa vähemmän yllättäen). Hugh Jackman tekee elokuvassa todella vakuuttavan roolisuorituksen.

Onhan noita aliarvostettuja leffoja vaikka kuinka, mutten jaksa nyt muita listata, myöhemmin sitten.

Edit: Tekstiä hieman muokattu, jotta pätijät eivät päde, vaan listaavat omasta mielestä aliarvostettuja leffoja.
 
Viimeksi muokattu:

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Tähän ketjuun sopii mainiosti mainita sellainen hieno elokuva, kuin Ponterosa.

Erittäin aliarvostettu elokuva.

Minusta elokuva on todella nerokas ja näyttelijäsuoritukset ovat mahtavaa katseltavaa. Pääosaa esittävät Heikki Paavilainen ja Timo Julkunen suoriutuivat todella hyvin ja Tony on Tony.

Linkki wikipedia.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
The Fountain aivan huikea filmi - kenties mestarillisin koskaan näkemäni elokuva. En kuitenkaan tiedä, voidaanko sitä, ettei kyseinen teos ole tuttu suurelle yleisölle, pitää aliarvostuksen osoituksena. Mielestäni kyseinen elokuva olisi aliarvostettu, jos se olisi aikoinaan pyörinyt Suomessakin elokuvateattereissa ja massat olisivat jättäneet ko. helmen tyystin katsomatta tai olleet tyytymättömiä sen visuaaliseen ja sisällölliseen laatuun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pääosaa esittävät Heikki Paavilainen ja Timo Julkunen suoriutuivat todella hyvin ja Tony on Tony.

Minusta elokuvan parasta antia ovat nuo kohdat, joissa Tonyn roolihahmo muistelee lapsuuttaan. Sadistinen isä pakottaa pojan mm. esittämään intiaania Ponterosan lomakylän vieraille. Poika siinä selittää tomahawk-kädessä, että: "Olen paha punanahka, minä vien sinulta munanahka".

Itse olen sitä mieltä, että Mollbergin Tuntematon Sotilas ei ole saanut ihan sitä arvostusta, joka sille kuuluisi.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
The Fountain aivan huikea filmi - kenties mestarillisin koskaan näkemäni elokuva. En kuitenkaan tiedä, voidaanko sitä, ettei kyseinen teos ole tuttu suurelle yleisölle, pitää aliarvostuksen osoituksena. Mielestäni kyseinen elokuva olisi aliarvostettu, jos se olisi aikoinaan pyörinyt Suomessakin elokuvateattereissa ja massat olisivat jättäneet ko. helmen tyystin katsomatta tai olleet tyytymättömiä sen visuaaliseen ja sisällölliseen laatuun.

Kyllä mielestäni voi puhua aliarvostetusta elokuvasta, koska ei ole saanut ansaitsemaansa arvostusta. Kyllä esim. imdb rating on pahasti alakanttiin ja monet arvostelut ovat selvästi alakanttiin. Arvostuksella ei mielestäni ole lopulta mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka tunnettu kyseinen tekele on suurelle yleisölle. Tästä esimerkkinä Das Leben der Anderen, elokuva joka ei ole aliarvostettu, vaikke ehkä saanutkaan niin suurta huomiota massassa. Myöhemmin Das Leben der Anderen toki sai enemmän huomiota.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Minusta elokuvan parasta antia ovat nuo kohdat, joissa Tonyn roolihahmo muistelee lapsuuttaan. Sadistinen isä pakottaa pojan mm. esittämään intiaania Ponterosan lomakylän vieraille. Poika siinä selittää tomahawk-kädessä, että: "Olen paha punanahka, minä vien sinulta munanahka".

Minulla on kunnia tuntea tämä "nuori Tony Halme" ihan henkilökohtaisestikin. Terkut vaan Ollille, jos tätä luet!

En oikein osaa pitää mitään elokuvaa aliarvostettuna. Elokuvakokemus, kuten taide yleensä, on varsin subjektiivinen asia. En välttämättä edes haluaisi, että jotkut ihmiset pitäisivät samoista leffoista kuin minä. Vaikka minun mielestäni Lonely Island -komediaryhmän elokuva "Hot Rod" on yksi parhaista komedioista ikinä, ymmärrän miksei se ole saanut arvostusta. Jotkut elokuvat aiheuttavat hypeä, jotkut eivät. Vahinkohan se on, jos jokin mestariteos jää katsomatta siksi, ettei ole moisesta kuullut.

The Fountainin ostin tyttöystävälleni kerran lahjaksi (emme tosin olleet silloin vielä kimpassa, humble brag: kaverikortti selätetty). Pyysin sen lainaksi ja katsoin. En muista tajusinko koko elokuvasta mitään. Pitää katsoa se jonain päivänä uusiksi, nyt kun se on sattuneesta syystä omassa hyllyssä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Idea on siis sama kuin yliarvostetuimmat elokuvat ketjussa, mutta nyt puhutaan aliarvostetuimmista leffoista. Ei siis listata mitään Star Warseja, Kummisetiä sun muita kulttielokuvia, ne ei ole aliarvostettuja.
Kulttielokuvallahan käsittääkseni tarkoitetaan elokuvaa, joka on vasta pitkän aikaa julkistuksestaan saanut jonkinlaisen "kulttisuosion", eli kulttielokuva voi hyvin olla myös aliarvostettu elokuva.

Wikipedia: Kulttielokuvaksi kutsutaan elokuvaa, jonka pieni, vannoutunut joukko faneja on ottanut omakseen ja pitänyt sen suosiota yllä.

Kulttielokuvat ovat yleensä suurelle yleisölle tuntemattomia tai muuten vähälle huomiolle jääneitä, mutta vetoavat tiettyyn katsojaryhmään jonkin erityisen seikan vuoksi.


Eli Tähtien Sotia tai Kummisetiä en itse kyllä kulttielokuviksi laske.

Turhaa nillitystä toki tämä.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Mieleen tulee Rian Johnsonin Brick (2005). Elokuva on uutta noiria ja sijoittuu genrelle vähintäänkin poikkeuksellisesti high school maailman rikollisuuteen. Joseph Gordon-Levitt tekee takuuvarman hienoa työtä pääosassa selvitellessään ex-tyttöystävänsä murhaa.
http://www.imdb.com/title/tt0393109/

Vähälle huomiolle on jäänyt myös Steven Soderberghin The Good German (2006), joka sijoittuu Berliiniin heti toisen maailmanpalon jälkeen. Tarinassa selvitellään murhaa ja kaupungissa rehottavaa korruptiota Potsdamin konferenssin(1948) aikoihin. Neuvottelujen kulisseissa käydään myös kovaa kilpaa saksalaisen rakettiteknologian saamisesta omaan haltuun. Pääosissa George Clooney, Cate Blanchett, Tobey Maguire jne. Tykkään erityisesti mustavalkoisesta kuvauksesta, jossa on onnistuttu hyvin. http://www.imdb.com/title/tt0452624/
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläiseen on aina iskenyt Oliver Stonen Vietnam-trilogian päätösosa, "Taivas ja Maa". Pidän sitä melkeinpä trilogian parhaana - osaltaan siksi, että siinä tuodaan sodan kasvot esiin vähän toisenlaisesta näkökulmasta. Siitä huolimatta elokuva ei ole oikein iskenyt ihmisiin ansaitsemassaan mittakaavassa. IMDB:n keskiarvokin näyttää olevan vaatimattomat 6.7.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja kyllähän mikä tahansa elokuva voi olla aliarvostettu, millä logiikalla esimerkiksi Kummisedät tai Tähtien Sodat eivät voisi olla aliarvostettuja?

Varsinkin viime vuosikymmenen aikana on euroopasta tullut paljon hyvinkin aliarvostettuja leffoja, korostuu useiden kauhuelokuvien kohdalla.
Orpokoti ja Pan's Labyrinth näistä ehkä tunnetuimpina esimerkeinä.

Kotimaisista elokuvista Mitä meistä tuli ei koskaan saanut sitä hypeä mitä olisi ansainnut. Ihan nollabudjetin leffa, ja teatterilevityskin oli tosi suppeaa. Taisi silti jonkun yleisöpalkinnon pokata Jusseissa.

Ei elokuvana mikään merkkiteos, mutta kotimaisissa piireissä kyllä ihan mainittava pätkä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En tiedä, onko sanan varsinaisessa merkityksessä aliarvostettu, mutta olen huomannut, että Will Ferrelin koko tuotanto on luonteeltaan sellaista, että pieni osa porukasta nauraa ihan kympillä ja muut ihmettelevät päitä pudistellen vieressä.

Itse kuulun siihen porukkaan, joihin Willin huumori iskee.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä, onko sanan varsinaisessa merkityksessä aliarvostettu, mutta olen huomannut, että Will Ferrelin koko tuotanto on luonteeltaan sellaista, että pieni osa porukasta nauraa ihan kympillä ja muut ihmettelevät päitä pudistellen vieressä.

Itse kuulun siihen porukkaan, joihin Willin huumori iskee.

Hyvin kirjoitettu ja itsekin pidän lähes kaikista tuotannoista joissa Ferrel on mukana. Vaikka itse elokuva olisi kuinka heikko, Will yleensä pelastaa pisteet kotiin omalla suorituksellaan. En tiedä miksi just kyseisen jampan huumori kolahtaa niin hyvin, mutta ehkä se vähäeleisyys ja tietty retardimainen ote kaikkeen on se juttu. On parhaimmillaan vähän yksinkertaisena hahmona tai tympääntyneenä sinikauluksena.

Mistä tulikin mieleen, että komedialeffojen saralta nostetaan esille hillittömän hieno Step Brothers.

Boat's and hoes.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ford Fairlane. Unfuckinbelievable.

Mietin juuri tovi sitten samaa. Taitaa olla Rennyn ainut aliarvostettu elokuva, ainakin mielestäni.

Itse kuulun siihen porukkaan, joihin Willin huumori iskee.

Kuulun kanssa porukkaan, johon Will Ferrelin huumori iskee. The Other Guys ei leffana ollut kummoinen, mutta Ferrelin roolihahmo ja -suoritus oli melkeinpä ainut syy miksi sen jaksoi katsoa loppuun ja myös nauraa samalla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Hyvin kirjoitettu ja itsekin pidän lähes kaikista tuotannoista joissa Ferrel on mukana. Vaikka itse elokuva olisi kuinka heikko, Will yleensä pelastaa pisteet kotiin omalla suorituksellaan. En tiedä miksi just kyseisen jampan huumori kolahtaa niin hyvin, mutta ehkä se vähäeleisyys ja tietty retardimainen ote kaikkeen on se juttu. On parhaimmillaan vähän yksinkertaisena hahmona tai tympääntyneenä sinikauluksena.


Boat's and hoes.

Kuulun kanssa porukkaan, johon Will Ferrelin huumori iskee. The Other Guys ei leffana ollut kummoinen, mutta Ferrelin roolihahmo ja -suoritus oli melkeinpä ainut syy miksi sen jaksoi katsoa loppuun ja myös nauraa samalla.

Etenkin nyt kun ollaan Jatkoajassa, eli penkkiurheilijoiden paratiisissa, niin on syytä mainita Ferrelin leffa Semi-Pro. Jos ei jostain syystä ole nähnyt, niin kannattaa katsoa.

Varoituksen sana kuitenkin, tyttöystävät ja/tai muut naisihmiset eivät tämän tai Ferrelin toisen "klassikon", Anchorman: The Legend of Ron Burgundy huumoria yleensä ymmärrä...

Ainakin tällaisia kokemuksia on itselläni. :)

Sen sijaan kummatkin elokuvat katsottu monesti, mm. futisjengin saunaillan yhteydessä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Etenkin nyt kun ollaan Jatkoajassa, eli penkkiurheilijoiden paratiisissa, niin on syytä mainita Ferrelin leffa Semi-Pro. Jos ei jostain syystä ole nähnyt, niin kannattaa katsoa.

Semi-pro myös eittämättä tälle listalle, "everybody panic!" "this is like Titanic with bears!" ja monet muut kohtaukset toimivat kyllä.

Leffa on myös tällä hetkellä todella ajankohtainen, sisältyyhän siihen huomattava määrä tappeluita parketilla ja rumaa kielenkäyttöä varsinkin Ferrelin hahmon ja erotuomaripapin välillä.

Coffee Black!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Semi-pro myös eittämättä tälle listalle, "everybody panic!" "this is like Titanic with bears!" ja monet muut kohtaukset toimivat kyllä...

Vähän jo menee ot:ksi, mutta mainittakoon loppuun salamyhkäisesti, että elokuvan paras kohtaus on kokonaisuudessaan poikien pokeri-ilta "with the latest thing from Sweden".

Leffan nähneet kyllä tietävät.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
- Kummisedät
- Leonen dollaritrilogia + Once Upon a Time in the West
- Stanley Kubrickin koko tuotanto
- DePalman Scarface
- Mad Max -saaga

Kyllähän näitä arvostetaan tietääkseni, mutta ei koskaan edes tarpeeksi, saati liikaa. Eli koska arvostaa täytyisi enemmän, ovat ne selkeästi aliarvostettuja.
 

Dale Cooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Mother Nature Hockey
Nick Tomnayn indiefilmi The Perfect Host (2010), päätähtenään loistava David Hyde Pierce, ansaitsisi mielestäni huomattavasti enemmän arvostusta ja huomiota, kuin mitä se tällä hetkellä nauttii. Tarpeeksi kekseliäs käsikirjoitus hyvällä mustalla huumorilla ja Piercen mahtavalla roolisuorituksella takaa läpi leffan kestävän nautinnon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Japanissa suurta suosiota nauttiva mediapersoona Takeshi Kitanon elokuvat ovat yleisesti aliarvostettuja lännessä suuren yleisön keskuudessa - ne ovat monille jopa täysin tuntemattomia vaikka Kitano on tehnyt mittavan uran elokuvateollisuudessa. Erityisesti aliarvostettujen elokuvien joukkoon kuuluvat Violent cop sekä gangsterielokuva Sonatine. Eikä sovi unohtaa komediallista Kikujiroa - jota kenties jopa jonkinsortin road moviena voitaneen pitää.

vlad.
 

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Jim Jarmuschin western Dead Man (1995). Pieniä ja vähän isompiakin rooleja näyttelevät mm. : Johnny Depp, Gary Farmer, Billy Bob Thornton, Iggy Pop, Crispin Glover, John Hurt, Michael Wincott, Lance Henriksen ja Robert Mitchum.

Farmer, Wincott ja Henriksen varsinkin vetävät tyylillä mustavalkoisessa maailmassa, johon taustaraitaa tarjoilee Neil Young kitaroineen.

Young katseli leffan raakaversion studiossa ja improvisoi päälle musiikin.
Traileri youtubessa

Leffasta joko pitää tai ei vain pysty nauttimaan, mutta eipä sitä Deppin tai Jarmuschin urasta puhuttaessa juuri mainitakaan, joten mielestäni aliarvostettu on se.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minä heitän Infernal Affairs-trilogian tähän. On timanttinen kokonaisuus. Tämä on ilmeisesti nyt sitten hongkongilaista tuotantoa, itse luulin tähän päivään asti, että kyseessä on korealainen leffa.

No, pidän kuitenkin aliarvostettuna ja väitän, että mafia- ja rikosleffojen ystävät syttyvät taatusti tähän.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
No minä haluun kanssa, ja heitän framille Lee Tamahorin loisteliaan Once were warriors. Raadollinen kuvaus köyhän maorilaisperheen viinanhuuruisesta kamppailusta urbanisoituvassa maailmassa katujengeineen. Tämä, jos joku, on aliarvostettu elokuva.

Jake the muss rules.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös