Jatkoaikalainen: Seuraatko koripalloa?

  • 3 542
  • 43

Suhteesi koripalloon?

  • Seuraan monipuolisesti kaikkia sarjoja/turnauksia

    Ääniä: 7 5,4%
  • Seuraan vain arvokisoja ja karsintoja

    Ääniä: 26 20,0%
  • Seuraan oikeastaan vain Euroopan sarjoja

    Ääniä: 2 1,5%
  • Seuraan oikeastaan vain kotimaan sarjoja

    Ääniä: 4 3,1%
  • Seuraan vain kotimaan joukkueiden EU-pelejä

    Ääniä: 5 3,8%
  • Seuraan NBA:ta

    Ääniä: 26 20,0%
  • Satunnaisesti seurailen yleisesti tuloksia urheilu-uutisista

    Ääniä: 25 19,2%
  • Katselen koripalloa jos sitä vain televisiossa pyörii

    Ääniä: 22 16,9%
  • En seuraa koripalloa lainkaan

    Ääniä: 26 20,0%
  • Käyn kotimaan otteluissa paikanpäällä

    Ääniä: 11 8,5%
  • Käyn katsomassa koripalloa ulkomailla

    Ääniä: 3 2,3%
  • Minulla on suosikkijoukkue ulkomailla

    Ääniä: 14 10,8%
  • Minulla on suosikkijoukkue kotimaan sarjoissa

    Ääniä: 15 11,5%
  • Minulla on suosikkijoukkue arvokisoissa

    Ääniä: 16 12,3%
  • Kannatan ja seuraan susijengiä, mutta siihen se jää

    Ääniä: 46 35,4%
  • Minulla ei ole mitään tiettyä suosikkia koripallossa

    Ääniä: 17 13,1%
  • En pidä koripallosta, susista tai ulvomisesta lainkaan

    Ääniä: 13 10,0%
  • Pelaan itse koripalloa

    Ääniä: 7 5,4%
  • Susia, ulvomista ja koripalloa kiekkopalstalla? Miksi?

    Ääniä: 11 8,5%

  • Äänestäjiä
    130

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koripallo pelinä oli ykkösinhokkini koulussa. Hirveät traumat siitä jäi kun olin niin helvetin paska koko pelissä, ja silti sitä joutui pelaamaan. Voi sitä vittuilun määrää mitä aina koripalloa sisältäneiden liikuntatuntien jälkeen sai kokea... No, tuosta johtuen lajin seuraaminenkaan ei pahemmin kiinnostanut. Mutta sittemmin olympialaisten yhteydessä olen tajunnut, että kyseessä on oikeastaan ihan mukava peli seurata. Tosin samoin olen suhtautunut myös käsipalloon. Kumpaakaan näistä en ole kuitenkaan seuraillut olympialaisten ulkopuolella. Nyt kun nämä arvokisat alkoivat, olen kuitenkin seurannut susijengin otteita ihan mielenkiinnolla. Molemmat ottelut tuli kuunneltua radiosta, koska olin viikonlopun television ääreltä pois. Kai minä jonkinlainen urheilu-urpo olen.
 

ela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Vastasin "en seuraa koripalloa lainkaan".
Elämäni ensimmäinen ja viimeinen koripallo-ottelu tuli katsottua lauantai-iltana.
Tiukassa väännössä USA oli niukasti susijengiä parempi. Nevöfoget.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Seurasin aktiivisesti NBA:ta niin hyvin kuin suomessa oli mahdollista vuosina 1987-1994 about. Sen jälkeen kiinnostui hiipui kun ei matseja enään mistään näkynyt. Lauantaina en tuntenut ketään jenkkien mm-joukkueesta nimeltä. Tässä 1992 joukkue olympialaisista jolloin tiesin kaikki pelaajat ja pelihistoriat jne:

PF 4 Laettner, Christian 6 ft 11 in (2.11 m) 235 lb (107 kg) Duke Blue Devils
C 5 Robinson, David 7 ft 1 in (2.16 m) 235 lb (107 kg) San Antonio Spurs
C 6 Ewing, Patrick 7 ft 0 in (2.13 m) 240 lb (110 kg) New York Knicks
SF 7 Bird, Larry 6 ft 9 in (2.06 m) 220 lb (100 kg) Boston Celtics
SF 8 Pippen, Scottie 6 ft 7 in (2.01 m) 210 lb (95 kg) Chicago Bulls
SG 9 Jordan, Michael 6 ft 6 in (1.98 m) 198 lb (90 kg) Chicago Bulls
SG 10 Drexler, Clyde 6 ft 7 in (2.01 m) 222 lb (101 kg) Portland Trail Blazers
PF 11 Malone, Karl 6 ft 9 in (2.06 m) 256 lb (116 kg) Utah Jazz
PG 12 Stockton, John 6 ft 1 in (1.85 m) 175 lb (79 kg) Utah Jazz
SF 13 Mullin, Chris 6 ft 7 in (2.01 m) 215 lb (98 kg) Golden State Warriors
PF 14 Barkley, Charles 6 ft 6 in (1.98 m) 250 lb (110 kg) Phoenix Suns
PG 15 Johnson, Magic 6 ft 9 in (2.06 m) 220 lb (100 kg) Los Angeles Lakers

2000-luvun vaihteessa yritin seurata ToPo:a, oli eurooppa-liigaa, nousua ja laskua koris-liigasta, mutta paljon myös meininkiä kisahallilla. Tämä oli siihen asti mielenkiintoista kunnes roudattiin Dennis Rodman ja Scottie Pippen tänne, silloin oli hekuman huippu saavutettu ainakin tämän yhden mediapersoonan mielestä ja siitä alkoikin sitten alamäki.

Mutta joo, koris on hauska laji ja hyvä että susilauma pärjää, auuu.

_
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kanavapaketin mukana tulee NBA-matseja, joita kyllä katselen esim. NHL-pelien erätaukojen aikana ja saatan joskus katsoa jonkun pelin kokonaankin, mutta mitään varsinaisia suosikkeja tai ymmärrystä lajista ei ole edes vähää alusta. Käynnissä olevia MM-kisoja en niitäkään suurella kiinnostuksella seuraa, tosin molemmat Suomen pelit olen nähnyt ja Jenkkien matseja tullee Viasatilta katsottua jos kanavalle osun.
 
Kotimaista koripalloilua seuraan television välityksellä, sekä muutaman kerran vuodessa paikallista seuraani ja suosikkiani Kouvoja paikan päältä. Aktiivisesti seuraan NBA-koripalloilua parhaimpien pelaajien vuoksi, mutta luonnollisesti minulla ei ole suosikkijoukkuetta siellä.

Susijengiä seuraan läpi vuoden aktiivisesti, kuten muitakin maajoukkueita.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Seuraan Suomen pelit, en juuri muuta. Koriksessa on kyllä muutamia tosi hienoja piirteitä, äkkiseltään mm
-Ei juuri filmauksia ja urputusta.
-Tuomarit on kovia jätkiä ja tekevät hämmästyttävän nopeasti hämmästyttävän oikeita päätöksia, ainakin huipputasolla.
-Tilanteet vaihtelee ja peli on yleensä sitä jännempää mitä katkonaisempaa. Mikäköhän Suomen voittama peli se oli viime EM-kisoissa, jossa about viimeistä minuuttia pelattiin varmaan yli puoli tuntia. Ja ukraina-pelissä jakson viimeisellä sekunnilla ukrainan sisäänheittö keskiviivalta kääntyi Suomen kolmen pisteen koriksi (no kahden pisteen, kts toinen kohta.)
-Pelaajilla on selkeät roolit ja vahvuudet, jotka amatöörikin erottaa.
-Yksilösuorituksia ja joukkuepelaamista hyvä yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vedin eilen valkoinen valas -tifon. Tosin olen hoikka mies. Pääsi itku kun 8 000 suomalaista möykkäsi Susijengin puolesta. USA-ottelun perseraiskaus oli unohdettu. Ristus mikä fiilis. Ei nyt yhtä hyvä kuin kiekossa, mutta karkelo-osastolla ihan parasta saatana.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Seuraan.

Vilppaan kotipelit tulee käytyä katsomassa. Aikataulut laaditaan niin että varmasti pystyy paikanpäälle menemään. Tämän takia olen jättänyt vieraspelit käymättä, jotta edes jonkinlainen rauha kotona säilyisi. A-junnujen pelejä käyn katsomassa aina kun vaan ehdin. Mikroikäisten pelejä tulee katseltua valmentajan roolissa.

Muutenkin Korisliigaa tulee seurattua aika tarkasti ja eurosarjoja senverran mitä eurosportilta tulee.

NBA:ta seuraan vaihtelevasti. Tulokset tulee päivittäin katsottua ja play-offsien aikana valvon mikäli ei ole mitään tähdellistä seuraavana päivänä.

Arvokisat tulee seurattua riippumatta pelaako Suomi vai ei.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
En seuraa koripalloa, en edes Susijengin edesottamuksia. Ei vaan kiinnosta, vaikka olen korista parisen vuotta joskus harrastanutkin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Suomen pelejä, NBA tuloksia päivittäin ja otteluita satunnaisesti, NBA playoffseja ja kaikki finaalit. Näiden lisäksi katson olympia- EM ja MM-kisojen pelejä, kuten finaalit ja välierät ainakin.

Pelaan myös koripalloa ja olen siinä moninkertainen NBA-mestari.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
NBA ei sovi meikäläiselle. Sen sijaan esim March Madness on aina seuraamisen arvoinen pätkä.

Ei haittaa vaikka pelaajat eivät ole tuttuja kun peli on silmälle sopivaa.

Korista tuli alettua seuraamaan kun useampi kaveri pelasi aikanaan pääsarjatasolla
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Koris ei kyllä ole ikinä kiinnostanut yhtään. Jordan ja Kobe Bryant taitaa olla ainoat koripalloilijat jotka osaan nimetä. USA on kova, muuten en osaa yhtään sanoa, että mitkä maat pärjäävät.
Mulla on mennyt hirmu pitkään kiinnostua lätkän lisäksi yhtään mistään urheilulajista niin paljon että sitä jaksaisi seurata. Futista oon nyt pari vuotta katsonut vähän enempi, korista tulen tuskin koskaan seuraamaan.
 
Juu harvemmin. Ainoastaan Susijengin otteita, eikä nekään jaksa aina kiinnostaa. Koripallo on jo pienestä pitäen ollut laji, joka ei vaan ole kiinnostanut yhtään.
 

Baldrick

Jäsen
En ole seurannut koskaan koripalloa (jotain satunnaisia NBA-otteluita lukuunottamatta), enkä seuraa nytkään kun se on muoti-ilmiö. Tykkään kyllä pelata itse korista.

Minua vähän ärsyttää tässä susijengi-ilmiössä se että suomalaiset tuttuun tyyliin menestyshulluina alkavat "fanittamaan" jotain mistä eivät oikeastaan ole pohjimmiltaan edes kiinnostuneita eivätkä ymmärrä yhtään mitään. Mutta kun suomalainen menestyy jossakin niin hirveä buumihan siitä saadaan aikaiseksi, joka todennäköisesti laantuukin yhtä nopeasti kuin on alkanut.

Eli nyt, kun Suomi pelaa ensimmäistä kertaa koripallon MM-kisoissa hyvin menneiden EM-kisojen jälkeen ja herättää kansassa kiinnostusta, niin se on väärin kiinnostuttu? Pitäisikö tässä nyt sitten odotella muutama suojavuosi ja valita ajankohdaksi koripallon off-season, jolloin kiinnostua, kun ei tullut 10 vuotta sitten aloitettua?

Se on fakta, ettei kukaan jaksa katsoa mitään rupusakkia divarissa lajista riippumatta, ellei ole oikeasti erittäin kiinnostunut lajista ja omaa jonkin fiksaation katsoa paskantasoista urheilua. Nyt Suomella on kuitenkin viime vuosina joukkue kehittynyt ja pelien katsomisen viihdearvo on noussut uusiin sfääreihin, joten ainakin minä katson ja toivon, että Suomen joukkue myös saa mahdollisimman paljon kannatusta ensimmäisellä MM-koitoksellaan. Ei varmasti myöskään huonoa pr:ää lajillekaan.

Edit. Minua ärsyttää tässä susijengi-ilmiössä se, että jotkut jättävät pelejä katsomatta vain siksi, että moni muukin katsoo. Hipsterit. Toivottavasti murjottavat Suomen voittaessa kansainvälisissäkin turnauksissa jääkiekossa siksi, että suuri osa tuulipukukansastamme juhlii, vaikka eivät lajia juuri muuten seuraakaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Seuraan aina, kun televisiosta tulee ja sopivasti löytyy aikaa. Suomen maajoukkueen otteita tietysti tulee seurattua asiaan kuuluvalla intohimolla, kuten kaikkien Suomen maajoukkueiden. Kansainvälisissä peleissä suosikkini on tähän asti ollut Liettua. Eli pienen valtion puolella, aivan samoin kuin käsipallossa, jossa kannatin Islantia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Edit. Minua ärsyttää tässä susijengi-ilmiössä se, että jotkut jättävät pelejä katsomatta vain siksi, että moni muukin katsoo. Hipsterit. Toivottavasti murjottavat Suomen voittaessa kansainvälisissäkin turnauksissa jääkiekossa siksi, että suuri osa tuulipukukansastamme juhlii, vaikka eivät lajia juuri muuten seuraakaan.

Hiukan offtopiccina tästä aiheesta. Hyvä pointti ja mielestäni ihan asiallinen maininta. Gloryhuntingista on tullut haukkumasana, vaikka fakta on se että nuoret niin kuin monet vanhemmatkin alkavat seuraamaan lajia/ kannattamaan seuraa menestymisen kautta. Sitten mitataan fanien uskollisuus kun kyseinen seura/maajoukkue ei olekaan aallon harjalla vaan taapertaa, löydetäänkö vielä silloinkin se pieni ilon aihe jostain kenties nuoresta lahjakkuudesta jne.

Itse seuraan IFK:n edesottamuksia ja onhan se aivan selvä juttu että faneja tuli lisää 2011 kaudella MiGranlundin ja mestaruuden myötä, ehkä jopa joku löysi fanien keskuudesta jotain yhteenkuuluvuuden tunnetta ja käy vieläkin hurraamassa IFK:lle vaikka Raivo sekoitti pakkaa reilun vuoden ajan. Olennaisempaa fanittamisessa/seuraamisessa omasta mielestäni on se että se kestäisi ylä ja alamäkiä kuin se että alkaa seuraamaan menestyksen aikoihin, sehän on vain luonnolliosta ja parasta mainosta lajille/seuralle!

_
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
En seuraa niin koripalloa, kuin lentopalloakaan. Koripallosta tosin nyt kiinnostaa jos Suomi pelaa loppupeleissä kisoissa, mutta silti lajia en seuraa niin yhtään. Lentopallossa ei kiinnostaisi vaikka Suomi pelaisi finaalissa, en tuota aikoisi katsoa kun laji on itselle täysin hmv. Näin vähän OT:na.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Olennaisempaa fanittamisessa/seuraamisessa omasta mielestäni on se että se kestäisi ylä ja alamäkiä kuin se että alkaa seuraamaan menestyksen aikoihin, sehän on vain luonnolliosta ja parasta mainosta lajille/seuralle!

Loistava tiivistys ja tätä nimimerkki -OO- varmasti hakikin aiemmin ketjussa. Varsinkin someaikoina jokaisen vähääkään menestyvään asiaa (ei välttämättä urheiluun) on tavattoman helppo samaistua tajuamatta lajista juurikaan mitään, toki tiedon saaminen on tänä päivänä vähintään yhtä helppoa, joten en ihmettelisi että viime vuotisen Koperin ihmeen aikana Suomessa olisi syntynyt lajiin uusia todellisia faneja muutenkin kuin pelkän buumin takia. Toki buumin aallon ratsastajia riittää todella paljon, sen pystyy vaikkapa nyt ko. somesta ja muista tiedotuspaikoista havainnoimaan. Itse olen koripalloa aiemminkin seuraillut, mutta en voi väittää etteikö kiinnostus olisi lisääntynyt esim. viime vuoden yllätysmenestyksen takia, näin se vaan menee.

Jupen jutussa on myös se viisaus, että me suomalaiset olemme mestareita kiihkoontumaan urheilussa syvästi kansaa koskettavista tapahtumista tai silloin kun joku laji on ns. puun takaa yllättämässä ennakolta suurempia jossain isoissa arvokisoissa. Keltainen media toki ruokkii "kohtalaisesti" tätä ilmiötä ja asiahan ei koske vain urheilua, vaan myös Cheekkejä, tanssiohjelmia ja musiikkiohjelmia. Kuitenkin, kun buumi tasaantuu tai häviää eli palataan takaisin lajin arkisiin suorituksiin ja ehkä kenties alamäkiin, niin missä ne fanittajat silloin ovat? Eivät ainakaan "tukemassa" samalla intohimolla joukkuetta/urheilijaa kuin silloin, kun meni hyvin. Vai vieläkö meillä on edelleen tuhansittain curling-faneja, noin 8 vuotta uusis-buumin jälkeen, noin nyt vaikka esimerkiksi? Vähän ehkä sama Keskisalon kohdalla jotenkin aikanaan. Menestyshullua kansaa Suomessa riittää, mutta sanalla "urheiluhullu" menestyshullua ei voi korvata, koska se tarkoittaisi että samat ihmiset seisoisivat susijengien ja muiden eläinjoukkueiden takana, silloinkin kun Suomi ottaa Virolta pataan koripallossa ja San Marinolta käkättimeen jalkapallossa. Seppo Räty kai aikanaan muistaakseni sanoi, että hyvin menneiden arvokisojen jälkeen selkääntaputtelijoita riitti, mutta entäs kun meni huonosti? Niin.

Takaisin aiheeseen. Joku sanoi hyvin, että koripalloa oli hankala pelata penskana. Allekirjoitan tuon täysin ja voisin edelleen allekirjoittaa, jos laittaisin viisi numeroa liian isot vermeet päälle koristossuissa kentälle metriheikkien viereen ja mulle annettaisiin pallo. Erityisesti lapsena, vaikka sääntöjä viilattiin milloin mistäkin, tuntui että sääntöjä oli niin paljon, että aina teit jonkun tietyn virheen pallon kanssa tai ilman ja jos vihdoin saavutit korin ja olit tekemässä elämäsi "lay upin", niin maikka vihelti pilliin ja salissa kaikui "askelia", niin että Poriin asti raikasi. Kyllä vitutti. Se pitää sanoa, että laji on äärimmäisen rehti ja ylilyöntejä näkee tosi harvoin. Vastustajaa, peliä ja siihen liittyviä asioita kunnioitetaan ja yhteisöllisyys on todellista.

Koripallo on yllättävän paljon täynnä sääntöjä, jotka eivät rivikatsojalle todellakaan heti aukea eikä niitä samainen rivikatsoja osaa ajatella, kun hän peliä katselee. Esimerkiksi 3 sekunnin sääntö, hyökkäysaika ynnä muut viheliäisetkin seikat eivät vasta-alkaja pelaajalle/katsojalle heti muistu mieleen puhumattakaan puolustajan tai hyökkääjän virheistä, jotka ovat oma maailmansa kumpainen on milloinkin ajankohtainen. Joskus vain kannattaa antaa vastustajan tehdä se varmat 2 pistettä, kuin mennä rikkomaan, koska tiedossa on vain lisää hankaluuksia ja virheitä. Koripallossa tuomarointi on jotain aivan käsittämättömän arvostettavaa puuhaa, sitäkin on lyhyen konsultoinnin jälkeen tullut kokeiltua hidasvauhtisessa pelissä ja eihän siitä sitä kuuluisaa lasta eikä paskaa tullut toimitsijoille näytettävistä merkeistä lähtien. Voin kuvitella miten harjaantunutta silmää vaatii kovavauhtisissa peleissä tuomita virheet, kun tilanne pitää nähdä isojen miesten välistä sadasosassa.

Koripallohan on oikean tilastoniilon märkäuni siinä mielessä, että lajista voi saada dataa aivan mielettömiä määriä verrattuna vaikka jääkiekkoon. Monivivahteinen ja jopa yllättävän hankala pelihän tuo on monesta perspektiivistä, mutta perusidea silti varsin simppeli kaikessa jaloudessaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös