Kuten todettua, on jokseenkin mahdotonta tehdä listaa, joka täysin tyydyttäisi itseäkään. Olen päättänyt ottaa yhden albumin per artisti, koska se on selvästi reilumpaa omillekin suosikeille. Siitä huolimatta jää hirveän monta levyä ulos, jonka periaatteessa haluaisi sinne tunkea. Lisäksi on kyllä täysin mahdotonta sanoa, mikä näistä olisi se paras ja mikä 10. paras. Ainakin minun osalla tuo lista voisi olla missä järjestyksessä tahansa.
90-99 paras albumi 1: Iron Maiden - The X Factor
90-99 paras albumi 2: Megadeth - Rust In Peace
90-99 paras albumi 3: Bruce Dickinson - Accident Of Birth
90-99 paras albumi 4: Helloween - Master Of The Rings
90-99 paras albumi 5: Faith No More - King For A Day
90-99 paras albumi 6: Sentenced - Frozen
90-99 paras albumi 7: Alice In Chains - Facelift
90-99 paras albumi 8: Rage Against The Machine - Rage Against The Machine
90-99 paras albumi 9: Stratovarius - Episode
90-99 paras albumi 10: CMX - Vainajala
90-99 paras artisti/bändi 1: Megadeth
90-99 paras artisti/bändi 2: Iron Maiden
90-99 paras artisti/bändi 3: Sentenced
90-99 paras artisti/bändi 4: Bruce Dickinson
90-99 paras artisti/bändi 5: Pantera
90-99 paras artisti/bändi 6: Helloween
90-99 paras artisti/bändi 7: In Flames
90-99 paras artisti/bändi 8: Metallica
90-99 paras artisti/bändi 9: Stratovarius
90-99 paras artisti/bändi 10: CMX
Kyllä kait se The X factor on kuitenkin se läheisin levy. Läheisyyttä ovat lisänneet ihmisten "kuulematta paskaa, koska Blaze" kommentit. Lisäksi grungen ja brittipopin kulta-aikana ilmestyessään oli kyllä niin päähän potkittua tavaraa. Aivan timanttinen levy ja pidän sitä Maidenin alltime top3 levynä noin niinkuin muutenkin. Se synkkyys, alakuloisuus ja silti niin kauniit melodiat, mikä levyltä huokuu on niin mahtavaa. Megadeth oli kuitenkin ehkä se suurin juttu tuona vuosikymmenenä. Aivan uskomattoman hienoja levyjä pukkasi Rust In Peacen jälkeenkin. Pantera tuli Dethin vanavedessä ja vähän harmittaa, että en saanut levyjä mahtumaan listalle. Metallicakin iski kyllä, mutta jotenkin selvää, että ne levyt ei tuohon mahdu, vaikka kaikista julkaisuista pidin ja pidän edelleen. Kovin metallipainotteinen oli tuo minun ysäri ja kieltämättä se silloin ärsytti aika kovastikin, että ois melkein pakko ollut kuunnella Nirvanaa, Pearl Jamia, Oasista, Bluria jne.. Alice In Chains kyllä iski, mutta en ole koskaan tajunnut, miksi se niin metallinen musiikki yhdistetään niin voimakkaasti grungeen. Muotivirtojen takana tehtiin ysärilläkin kyllä todella hyvää musiikkia. Kyllä niille muotivirroillekin oli minulla hetkensä ja kuuntelin niitä jossain vaiheessa. Ne vain katosivat ja en ole jäänyt kaipaamaan koskaan. Yksi bändi listoilta puuttuu, joka oli minulle iso silloin ja se oli Offspring. Muotivirtaa toki sekin. Päätin kuitenkin laittaa sen sijasta CMX:n, joka edusti kovinta suomeksi laulettua settiä silloin ja tuo on nyt ainut maininta siltä osastolta. Leevi olisi haluttanut tunkea myös listoille, mutta kun ei voi niin ei voi. Nuo mainitut bändit ovat kuitenkin se rehellisin vastaus tuolta vuosikymmeneltä. Porcupine Treet ja Muset iskivät vasta 2000-luvun puolella. Harmi, että missasin sen 2000-luvun äänestyksen. Kun nyt miettii, niin kyllähän tuosta jää pois Dream Teatheria, Toolia, Kornia ja vaikka mitä silloin kovassa soitossa ollutta tavaraa... No ei vaan mahdu.