Itse en koe, että Niemisen tie aivan tenniksen terävimpään kärkeen (top-10 tai jopa top-5) on niinkään kiinni pelillisistä asioista. Toki syötössä on vielä kehitettävä ja peruslyönteihin on hyvä saada lisää varmuutta, mutta parhaimmillaan pelatessa Jarkolle ei moni kaveri pysty laittamaan kampoihin.
Näkisin, että toistaiseksi Jarkon suurimpana esteenä aivan terävimpään kärkeen on hänen ailahtelevuus. Niemisen hyvä ote voi karata hetkessä flegmaattiseksi pelailuksi, jolla ei ammattilaiskentillä pärjätä. Tämä oli selvästi nähtävissä eilisessä ottelussa, jossa Jarkko joutui ruoskimaan itseään toisessa erässä ennen kuin heräsi. Kolmannen erän alku sujui hienosti, mutta sen jälkeen Jarkon ote herpaantui jälleen. Sama oli nähtävissä Ruotsissa välierissä, Wimbledonissa Tursunovia vastaan ja mahdollisesti Nadalia vastaan aikaisemmin keväällä.
Kyse ei ole Jarkon kohdalla voittamisen pelosta, sen hän on todistanut useasti tiukoissa paikoissa, kuten eilen. Itse asiassa olisi mielenkiintoista tietää Jarkon saldot tiebreakeista ja ratkaisevista eristä, nimittäin Jarkko pelaa sitä paremmin mitä tiukempi paikka on.
Peli meneekin Jarkon kohdalla useimmiten passiiviseksi juuri johtoasemassa. Kyse on ehkä siitä, että suurin lataus poistuu johdon myötä ja samalla aggressiivinen pelaaminen ei onnistu. Tietenkin onnistuneiden suoritusten jälkeen on myös mahdollista, että hyvän olon tunne hiipii puseron. Ja sitä kautta keskittyminen itse peliin herpaantuu.
Tässä kohdin Jarkolla olisi hyvä olla katsomossa joku henkilö, joka herättelee häntä, ettei peli muutu flegmaattiseksi. Isä Kauko taitaa olla mukana toisinaan, mutta ilmeisesti ei matkusta jatkuvasti poikansa mukana. Toki Jarkko herätteli eilen itsensä hienosti 2.erässä, mutta tilanne olisi varmasti helpompi, mikäli joku ruoskisi kentän laidalta.
Nojoo, mutta lyhyesti vielä tähän turnaukseen. Nyt olisi kaavio varsin hyvin auki aina finaalin asti ja ei ole täysin mahdottomuus mennä päätyyn asti, pakkohan se Federerinkin on joskus hävitä. Tänään vastassa nuori ja lupaava Murray. Usko on kova, että Jarkko vie, mutta toivottavasti ei mene yhtä tiukoille kuin eilen.