Harhailen hieman sivuun ketjun varsinaisesta aiheesta...
Mä oon tässä viime aikoina perehtynyt pallopelien valmennuksen nykytietoon hieman syvemmälti, ja siinä on tullut vastaan jonkin verran tutkimustietoa tämän ns. luontaisen pelisilmän olemuksesta ja kehittymisestä. Aika monessa paikassa ollaan nykyään sitä mieltä, että siihen vaikuttaa aivan primäärisesti se, mitä tekee pienenä lapsena ja millaisessa ympäristössä.
Samat tiedot, mutta olen sitä mieltä ihan käytännön huomioiden kauttakin, että jo 6-10-nappuloilla on ihan järjettömiä eroja siinä, miten he näkevät jalkapallon pelinä.
Esim. Kaksi ko. ikäistä samanalaisessa ympäristössä samanlaisten harrasteiden parissa kasvanutta poikaa, jotka ovat taidoiltaan tasavahvoja niin tekniikan, syttötaidon, potkujen, nopeuden, kuin kaiken muunkin osalta.
Kun pelaaja 1 saa pallon, niin hän menee kentän läpi ja tekee maalin. Kun pelaaja 1 syöttää, niin syöttää helpon syötön lähellä olevalle omalle pelaajalle.
Kun pelaaja 2 saa pallon, niin hän menee kentän läpi ja tekee maalin, JOS ei näe toista oman joukkueen pelaajaa paremmassa paikassa. Kun pelaaja 2 syöttää, niin syöttö lähtee usein oman lähellä olevan pelaajan sijasta tyhjään tilaan, tai pelaajalle, jolla on hänen näkövinkkelistään mahdollisuus syöttää pallo pelaaja 2 haluamaan paikkaan. Ts. ajattelee peliä 2, jopa 3 -syöttöä eteenpäin jo pikkupojuna.
Pelaaja 1 on junioreissa ehdottomasti hyödyllisempi, koska hän on luultavasti armoton maalintekokone pikkujunnuissa. Pelaaja 2:sta saatetaan puolestaan jopa opastaa pelaamaan "fiksummin". Eli palloa oman pelaajan jalkaan, koska joissain joukkueissa ja joissain tapauksissa valmentajakaan ei ymmärrä mitä vittua se siellä touhuaa.
Kuitenkin.. Kun pelikaverit ja vastustajat ympärillä kehittyvät, niin pelaaja 2 tulee olemaan näistä kahdesta suvereenin ylivoimainen, mikäli kehitys jatkuu samaa tahtia muissa taidoissa pelaaja 1:en kanssa myös vanhempana. Pelaaja 1:enkin silmä kehittyy (ja oikeasti.. itse uskon että sitä voi paljon opettaakin), mutta vain toisella heistä on "sisäänrakennettu" palloilusilmä, joka tekee kuitenkin sen pienen eron viimeistään huipputasolla.
Topicciin liittyen sen verran, että Litmanen oli varmasti pelaaja numero 2.