Olisi reilua maksavaa yleisöä kohtaan kertoa realistiset tavoitteet. Näin tekee moni muukin seura Liigassa. Puhutaan playoffeihin menosta ja sen sellaista. Jätettäisi paskanjauhannat laadukkaasta arjesta ja kasvutarinoista pois ja todettaisiin reilusti, että tällä kaudella lähdemme tällä jengillä tavoittelemaan sijaa kahdeksan parhaan joukkoon. Jos saavutamme jotain enemmän niin se on kaikki pelkkää plussaa. Silloin katsojakin voisi miettiä, että haluanko maksaa liigan kalleimpia lippuhintoja keskikastin joukkueen peleistä.
Minulle tulee viestistäsi vaikutelma, että siinä puhutaan enemmän tuotteen myymisestä kuin joukkueen rakentamisesta. Myynti ja markkinointi vastaa ensimmäisestä ja urheilupuoli, Pesonen etunenässä, vastaa jälkimmäisestä. En edelleenkään ymmärrä, missä maailmassa kukaan voi edellyttää, että urheilujohtaja ennen kauden alkua dumaisi oman joukkueensa keskinkertaisuuteen, edes silloin, kun ei ole itse joukkuetta rakentanut. Täysin mielipuolinen ajatus. Ja voin luvata sinulle, että tuon joukkueen tavoite on joka tapauksessa mestaruus, vaikka eivät missään olosuhteissa suurimpina suosikkeina mestaruutta lähde tavoittelemaan.
Mitä tulee maksavalle yleisölle kerrottavaan tietoon, niin siellähän se nimilista on kaikkien katsottavissa seuran sivuilla. Siitä vaan tekemään vertailua muihin seuroihin ja laskemaan todennäköisyyksiä omien arvioiden pohjalta. Urheilussa ei ikinä voi tietää, miten lopulta tulee käymään, tästä esimerkkeinä vaikka HPK:n ja Ässien mestaruudet 2000-luvulta. Toisekseen, mikään pakkohan ei vielä ole olla maksavaa yleisöä. Kyllä sen kausikortin myöhemminkin saa, jos sellaisen haluaa ostaa. Ainakin mulle on sellainen suostuttu myymään kauden alun jälkeenkin. Joten on hassua, jos olet nyt jo maksavaa yleisöä, varma siitä, että menestystä ei ole tulossa ja koet, että seura ei anna maksavalle yleisölle riittävästi tietoa. Minusta vaikuttaa, että sinulla on kuitenkin käytössäsi riittävä määrä tietoa.
Ja tiedostan kyllä, että IFK on historiallisesti tarvinnut poikkeuksellisen hyvän materiaalin voittaakseen mestaruuden. Joskus harvoin on epätasapainoisella rosterilla pystytty menestymään runkosarjassa, mutta ei pudotuspeleissä.
Mikään ylläolevasta tai sinun viestissäsi kirjoitetusta ei kuitenkaan suoranaisesti liity Janne Pesoseen IFK:n uj:na. Mies ei ole vastuussa tämän hetkisen joukkueen rosterista.