Päivitystä tähän ceissiin Kalpa-matsin jälkeen: Janne "Heittäkää se nyt jo vittuun" Lahti teki vaihteeksi maalin.
Kun kaikki muut tuijottavat kristallipalloon tai ulkoavaruuteen mielipiteitä laukoessaan, minä katselen tilastoja. Jannen kohdalta ne näyttävät seuraavilta:
17 ensimmäistä peliä kauden alussa 5 + 6 = 11
13 seuraavaa 0 + 0 = 0
6 viimeisintä 3 + 2 = 5
Eli, jos jätetään Jannen kolmentoista pelin kuivakausi sivuun, tulokseksi saadaan:
23 peliä, joissa 8 + 8 = 16 tehopistettä.
Ymmärtääkseni tällainen vauhti ei ole niin kauhean huono, jos kohta se näyttääkin mieluummin kakkos- kuin ykkösketjun laiturin luvuilta. En siis henkilökohtaisesti tuomitsisi Janne vielä menetetyksi pelaajaksi.
Pannaanpa tähän vielä Lahden kolmen viimeisen (siis tämä kausi mukaanlukien) statsit:
2003/2004 pelejä 43, niissä 14 + 6 = 20
2004/2005 pelejä 52, niissä 6 + 9 = 15
2005/2006 pelejä 35, niissä 8 + 8 = 16
Siis, nyt ollaan jo niin maaleissa kuin pisteissä edellä viimekauden tilastoja. Näyttää ilmeiseltä, että tasaisen vauhdin taulukolla maaleissa ollaan aika tarkaan 2003/2004 kauden vauhdissa, mutta pisteissä Lahti tekee uuden ennätyksensä noin kuudella pisteellä eli päätyy lukuihin 14 + 14 = 28.
Lahdellahan on nyt ikää hurjat 23 vuotta, joten selvähän se on, että jos pinnoja ei tule kuin hieman alle 30 niin menetetty lupaushan se on.
Eli jos nyt ei tavoiteltaisi kuuta taivaalta, vaan uskottaisiin, että Lahti voi vielä aivan hyvin breikata, ellei NHL-pelaajaksi, niin ihan hyväksi liigapeluriksi. Itse olen sitäpaitsi valmis antamaan omalle kasvatille enemmän narua ja mahdollisuuksia kuin ostomiehelle, etenkin kun Lahden kohdalla taidoista ja potentiaalista ei ole mitään epäilystä.
Vielä loppukaneettina: samanikäisenä kuin Lahti on nyt, teki Jani Hassinen Tapparassa seuraavat tehot: 52 peliä, niissä 12 + 10 = 22. Kukaan ei kai vakavissaan väitä, ettei Hassisesta tullut kelpo liigapelaaja?