Jalkapallon MM-kisat 2022

  • 85 466
  • 748

Kuka lähtee kisoihin suurimpana ennakkosuosikkina?

  • Wales

    Ääniä: 3 1,2%
  • Brasilia

    Ääniä: 69 27,6%
  • Belgia

    Ääniä: 12 4,8%
  • Ranska

    Ääniä: 66 26,4%
  • Argentiina

    Ääniä: 32 12,8%
  • Englanti

    Ääniä: 20 8,0%
  • Espanja

    Ääniä: 4 1,6%
  • Portugali

    Ääniä: 4 1,6%
  • Meksiko

    Ääniä: 0 0,0%
  • Alankomaat

    Ääniä: 11 4,4%
  • Tanska

    Ääniä: 5 2,0%
  • Saksa

    Ääniä: 13 5,2%
  • Uruguay

    Ääniä: 1 0,4%
  • Sveitsi

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yhdysvallat

    Ääniä: 0 0,0%
  • Kroatia

    Ääniä: 1 0,4%
  • Senegal

    Ääniä: 1 0,4%
  • Iran

    Ääniä: 5 2,0%
  • Japani

    Ääniä: 2 0,8%
  • Joku muu, kuka?

    Ääniä: 1 0,4%

  • Äänestäjiä
    250
  • Poll closed .

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Ketä se muuten helpottaa jos jättää nyt kisat katsomatta? Omaa omatuntoako te silitätte?

Minä katson kaikki pelit mitkä jaksan.

Kisat on aikoinaan myönnetty tuonne, minkäs teet. Paska juttu. Mutta futiksen takia minä sitä peliä katson.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Ketä se muuten helpottaa jos jättää nyt kisat katsomatta? Omaa omatuntoako te silitätte?

Minä katson kaikki pelit mitkä jaksan.

Kisat on aikoinaan myönnetty tuonne, minkäs teet. Paska juttu. Mutta futiksen takia minä sitä peliä katson.
Mulle ihan sama oma omatunto tms., en minä ole vastuussa yksinään/katsojana yhtään mistään. Mulla lähinnä katselukokemusta varjostaa vitutus koko kisoja kohtaan ja FIFAa ja nykyjalkapallon huonoja puolia kohtaan ja se että maailman kaunein laji on tätä nykypäivänä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Ketä se muuten helpottaa jos jättää nyt kisat katsomatta? Omaa omatuntoako te silitätte?

Minä katson kaikki pelit mitkä jaksan.

Kisat on aikoinaan myönnetty tuonne, minkäs teet. Paska juttu. Mutta futiksen takia minä sitä peliä katson.
Täydellinen yhteensopivuus suosikkiseurasi omistajuuden kanssa, onnittelut!

Mua ei haittaa vaikka joku länsimaalainenkin näitä moraalittomia paskakisoja katsoo, mutta älkää nyt saatana tulko urputtamaan niille joilla on selkäranka tallella.


Mulle ihan sama oma omatunto tms., en minä ole vastuussa yksinään/katsojana yhtään mistään
Olet, omasta itsestäsi. Jos kukaan (eurooppalainen) ei tätä tapahtumaa katso, se näkyy tulevissa kisapäätöksissä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Mua ei haittaa vaikka joku länsimaalainenkin näitä moraalittomia paskakisoja katsoo, mutta älkää nyt saatana tulko urputtamaan niille joilla on selkäranka tallella.

Tepsiäkö tarkoitat kannattamallani seuralla, kyllähän nuo omistajat ovat veronsa ilolla maksaneet.


Miten selkäranka liittyy tähän?

Ja sinä sanot mitä minä saan sanoa tahi olla sanomatta keskustelupalstalla?

Kuten sanoin paska juttu, mutta futista minä edelleen siellä katson. Se että se vaikuttaa johonkin toiseen, siis se minun katsomiseni, on kyllä sen toisen ongelma, ei minun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minulle 1986 oli se juttu, vääryyden voitto, pönäkkä addiktikääpiö pelaamassa käsipalloa, kaikki eteläamerikkalaiset kaatuilemassa ja sikailemassa non-stoppina - ja sitten joku Tanska: Elkjaer, Laudrup, Elkjaer, maali! Se oli runoutta. Legendaariset kisat.

Ja mitäpä sitten sanoisi tästä vuodesta. Tai aika sanatonhan sitä siis on. FIFA ei edes teeskentele enää, ihan up yours -valinta kisapaikaksi. Seuraavaksi vaikka Saudi-Arabia, vain miehiä katsojiksi ja mestaus puoliaikaviihteeksi.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Olet, omasta itsestäsi. Jos kukaan (eurooppalainen) ei tätä tapahtumaa katso, se näkyy tulevissa kisapäätöksissä
Näinhän tämä myös on. Mutta kuten sanoin, niin ehkä täällä muun urheilun puolella voitaisiin jättää henkilökohtaisuudet ja katsomisvalinnat kritisoimatta. Kuten myös taisin kirjoittaa että tuskin katson kisoja.

Ja hienosti jälleen Newcastle vedetty mukaan kommenteissa ja vähän syyllistetty päälle. Ai että. Rent-Free jne. Tai no tuttu tuo lähestymistapa on täällä yhden seuran faneilla kyllä. Ihan sama mitä mieltä on, miten perustelee tai mistä keskustelee. Aina on hyvä aika vetää Newcastle-kortti näkyville.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Näinhän tämä myös on. Mutta kuten sanoin, niin ehkä täällä muun urheilun puolella voitaisiin jättää henkilökohtaisuudet ja katsomisvalinnat kritisoimatta. Kuten myös taisin kirjoittaa että tuskin katson kisoja.
En mä sitä sulle osoittanutkaan, koska tiedän lähestymistapasi. Ja sanoin tuon @sunnuntai lle, koska hän otti asiakseen lähteä tuolle linjalle kaikkia niitä kohtaan, jotka eivät valitse olla Qatarin paskahallinnolle hyödyllisiä idiootteja.

Ja hienosti jälleen Newcastle vedetty mukaan kommenteissa ja vähän syyllistetty päälle. Ai että. Rent-Free jne. Tai no tuttu tuo lähestymistapa on täällä yhden seuran faneilla kyllä. Ihan sama mitä mieltä on, miten perustelee tai mistä keskustelee. Aina on hyvä aika vetää Newcastle-kortti näkyville.
Sä olet tasan palstan viimeinen henkilö, joka voi sanoa mitään rent-free-asioista, sillä kirjoitat Unitedista kaikenlaista alta lipan menevää kamaa paljon enemmän kuin muut kirjoittavat Newcastlesta yhteensä. Ja kyllä, minä jättäisin seurani, jos se siirtyisi hirmuhallinnon omistukseen, mutta jos joku ei niin tee, niin se ei vaikuta minuun. Siihen minulla ei ole valtaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Monet ajattelevat, että se urheilufanittaminen mikä menee kaiken etiikan ja moraalin ulkopuolelle, on juuri sitä "aitoa" fanittamista. Mutta eihän se ole vaan se on sairasta ylilyöntiä. Urheilu, jos mikä on alue, jossa etiikalla ja moraalilla on luontaisesti tärkeä osa, säännöillä, vastustajan kunnioittamisella, rehtiydellä jne. Esim. joku Saudi-Arabian lippujen heiluttelu oman urheilujoukkueen (lue viihdeteollisuusyhtiön) kannattamisen osoitukseksi on vaan täysin kieroutunutta, kaikesta vakavasta todellisuudesta irtautunutta moraalista dekadenssia.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Sä olet tasan palstan viimeinen henkilö, joka voi sanoa mitään rent-free-asioista, sillä kirjoitat Unitedista kaikenlaista alta lipan menevää kamaa paljon enemmän kuin muut kirjoittavat Newcastlesta yhteensä.
Älä viitsi olkiukkoilla tai mennä henkilökohtaisuuksiin. Sä olet tätä paljon parempi keskustelija. Minä ja mun 30v jatkunut Manu-viha ei tähän keskusteluun liity.

Pahoittelut jos ei pointti tullut kunnolla esille siis, kirjoitin vähän huonosti. Mutta se pointti: Kisoja pitää kritisoida/boikotoida/tuoda esiin epäkohtia. Mutta ei tuomita yksittäisen katsojan valintaa täällä muun urheilun puolella, vaan annetaan katsoa rauhassa jos joku näin valitsee. Ei tarvitse huudella hyödyllisistä idiooteista jne.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Älä viitsi olkiukkoilla tai mennä henkilökohtaisuuksiin. Sä olet tätä paljon parempi keskustelija. Minä ja mun 30v jatkunut Manu-viha ei tähän keskusteluun liity.
Viesti oli se, että rent-free ei oikein sovellu vasta-argumentiksi millekään, varsinkaan sille, että huomautetaan ihmisoikeusasioista. Niilläkin on aika pitkät perinteet. Ylipäätäänkään se ei ollut muuta kuin vastaus siihen, että yhdistit Unitedin kannattamisen ja Newcastlen saudiomistajuuden kritiikin, joilla nyt ei ole mitään tekemistä keskenään. Täällä on suunnilleen 20-kertainen määrä Unitedin kannattajia verratuna seuraavaksi kannatetuimpaan valioliigaseuraan. Sekin kannattaa pitää mielessä kun miettii ketkä täällä mistäkin puhuvat.


Pahoittelut jos ei pointti tullut kunnolla esille siis, kirjoitin vähän huonosti. Mutta se pointti: Kisoja pitää kritisoida/boikotoida/tuoda esiin epäkohtia. Mutta ei tuomita yksittäisen katsojan valintaa täällä muun urheilun puolella, vaan annetaan katsoa rauhassa jos joku näin valitsee. Ei tarvitse huudella hyödyllisistä idiooteista jne.
Tämä hyvä, ja asia muutoinkin vilpitön. Kuten sanoin, mua ei hetkauta jos joku tuota tapahtumaa katsoo, mutta jos joku alkaa vittuilla omantunnon silittelystä tai politiikan ja urheilun "yhdistämisestä" (terveiset Jokereiden puolelle!), niin aivan varmasti lyön takaisin. Niin filantro... papa... Pikachu! mä en ole.

Mutta joo, antaa olla tämän aiheen tällä erää.
 

Jeffrey

Jäsen
Se on tietysti helppo itse täällä viisastella omilla eettisillä valinnoilla kun Jokereiden puolelta on jo se lähes vuosikymmenen harjoittelu taustalla. Ei minua edes näin jälkikäteen hävetä, että tuohon kelkkaan lähdin ihan optimistisena, mutta viisautta on myös oppia tehdyistä valinnoista kun seuraavat vastaavat valinnat eteen tulevat.

Ei se minua kiinnosta jos joku peliä katsoo, olen jopa avittanut brittiläisiä työkavereita varaamaan ennakkoon paikan jossa he voivat peliä katsoa Helsingissä, itse kieltäydyin tästä kutsusta vaikka työuran kannalta olisi ollut fiksua tämän Euroopan toimintojen toimarin kanssa iltaa istua penkkiurheilun parissa. Valinta tuntui hyvältä.

Aika pieni yleismaailmallinen vaikutus sillä on jos nyt Jeffrey jättää pelit katsomatta. Ajattelen kuitenkin myös niin, että meillä Pohjoismaissa on tietynlainen moraalinen rooli tässä maailmassa ja meitä monesti käytetään esimerkkinä yhteiskunnista joissa korkea moraali johtaa toimivaan yhteiskuntaan.

Tyrannioiden vastustaminen alkaa sanomalla ei, tähän meillä on vuosisatoja opittu ja ehkä se oppi jota me voidaan muualle maailmalle antaa on levittää tätä meidän oppia. Toki on naiivia ajatella, että tällä olisi isoa vaikutusta maailmaan ainakaan meidän elinaikana, mutta sen ein sanominen nyt vaan on ainoa mahdollinen tapa vaikuttaa edes vähää.

Samalla jos siitä yhdestä virheestä voi itse oppia, niin uskon myös oman mielen harmistuvan mikäli tekisin saman virheen aina vain uudelleen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko myöntää, etteivät kohta alkavat MM-kisat ole koskaan herättäneet niin vaisuja fiiliksiä kuin nyt. Kaikki sanottava Qatarin kammottavasta ihmisoikeusrekordista on jo sanottu, sekä räikeästä korruptioista miten maa kisat itselleen suhmuroi.

Sisäinen kyynikkoni kysyy, onko tämä sitten tulevaisuuden trendi vähän joka elämänalalla? Rahan valta on aina ollut kiistaton, mutta ehkä naivisti olen halunnut uskoa länsieurooppalaisen, demokratiaa ja ihmisoikeuksia kunnioittavan markkinatalouden olevan se paras kompromissi yhteiskuntamalliksi. Onneksi Qatarin kisat eivät ole koitumassa sellaiseksi PR-juhlaksi, mitä he oletettavimmin ajattelivat kisoja hakiessaan. Toivottavasti kritiikki ja protestit saavat vielä uusia kierroksia tulevina viikkoina ja itse kisojen aikana.

Moni laittaa päänsä pensaaseen ja sanoo: "Urheilua ja politiikkaa ei saa sekoittaa", samalla ignooraten, että Qatarin MM-kisoissa on alusta lähtien ollut kyse nimenomaan politiikasta.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Alphonso Daviesilta pamahtanut takareisi tänään Bayernin matsissa. Ehkä lisää nimekkäitä poissaolijoita kisoihin. Hyvä idea järjestää syksyllä tms.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Alphonso Daviesilta pamahtanut takareisi tänään Bayernin matsissa. Ehkä lisää nimekkäitä poissaolijoita kisoihin. Hyvä idea järjestää syksyllä tms.
Yllättyneitä olivat: Mietaa, kun jengillä hajoaa paikat kun järkyttävät määrät pelejä
/minuutteja lyhyen ajan sisään ja perään sitten suoraan korruptiokisoihin väkisin.

Nämä kisat summaavat täydellisesti kaiken sen, mikä tuossa pelleilyssä on pahimmillaan vialla.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ja kyllä, minä jättäisin seurani, jos se siirtyisi hirmuhallinnon omistukseen, mutta jos joku ei niin tee, niin se ei vaikuta minuun. Siihen minulla ei ole valtaa.
Kun Glazerit pistävät ManUn lihoiksi niin haluan sinut Gunners-leiriin. Tarvitaan sinne sinunlaisesi aktiivinen kirjoittaja.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kun Glazerit pistävät ManUn lihoiksi niin haluan sinut Gunners-leiriin. Tarvitaan sinne sinunlaisesi aktiivinen kirjoittaja.
On muuten se (toiseksi) viimeinen seura jonka leiriin siirtyisin. :D Vähän kuten HIFK Suomi-kiekkoilun puolella kun Jokerit perseiltiin pilalle...
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
1934 kisat pelattiin fasistisessa Italiassa, 1978 lukemattomia ihmisiä surmanneen sotilasjuntan hallitsemassa Argentiinassa, ja 2018 Venäjällä, jonka tilanne on ollut tiedossa jo pitkään. Vuoden 2014 Brasilian kisoja ei tietenkään voida näihin ja tämän vuoden kisoihin verrata, mutta niidenkin valmisteluissa mm. raivattiin köyhälistön asumuksia kisainfran tieltä, eli ennenkin on osattu.

Jalkapallo on joka tapauksessa muuttunut yhä enemmän ja enemmän likaisen rahan täyttämäksi kabinettipeliksi, johon yhä useampi seura on tavalla tai toisella sotkeutunut. Qatar 2020 on "hieno" yhteenveto massiivista ongelmista, joita jalkapalloon liittyy. On surullista, ettei kansainvälisellä jalkapalloyhteisöllä lopulta ollut motivaatiota riittävään vastarintaan, jotta kisat oltaisiin siirretty esim. Australiaan. Ongelmat ovat kuitenkin olleet tiedossa jo pitkään.

Olen kuitenkin pohdinnan jälkeen antanut itselleni synninpäästön, ja aion katsoa nämäkin kisat. En pystyisi kuitenkaan noudattamaan boikottia täysin, vaan esim. FlashScoresta vähintäänkin vilkuilisin tuloksia. Toivon kuitenkin qatarilaismafian kannalta useampia kiusallisia ja näkyviä kannanottoja, FIFA-mafian entistä laajempaa kritiikkiä sekä kisojen epäonnistumista, jotta tällaisiin valtioihin ei enää kisoja myönnettäisi. Turnaukseen matkaavat pelaajat toivottavasti myös osoittavat mieltään laaja-alaisesti FIFAn sanktioista huolimatta.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On surullista, ettei kansainvälisellä jalkapalloyhteisöllä lopulta ollut motivaatiota riittävään vastarintaan, jotta kisat oltaisiin siirretty esim. Australiaan. Ongelmat ovat kuitenkin olleet tiedossa jo pitkään.
Onhan se tietyllä tavalla surullista, että maita joissa fasiliteetit olisivat valmiiksi kunnossa ja osaamista ison skaalan urheilukisojen järjestämiselle olisi eri puolilla maailmaa yllin kyllin. Mutta ei. Kammottavan ihmisoikeusrekordin omaava nousukasvaltio nähdään parhaana vaihtoehtona kisojen järjestäjäksi.

Onneksi EM-kisat ovat kohonneet miltei MM-kisojen kokoiseksi tapahtumaksi ja ne järjestetään vastaisuudessakin "hyvissä maissa", kunhan UEFA ei myönnä isännyyttä Turkille.
 

Jeffrey

Jäsen
Onneksi EM-kisat ovat kohonneet miltei MM-kisojen kokoiseksi tapahtumaksi ja ne järjestetään vastaisuudessakin "hyvissä maissa", kunhan UEFA ei myönnä isännyyttä Turkille.

Johan tästä on vähän reilu vuosi kun pelattiin Venäjällä.

No joo, Venäjän nousu roistovaltiorankingissa on ollut historiallisen nopeaa. Noin jälkikäteen ajatellen melkoista ajatella, että sitä oli itsekin suunnittelemassa matkaa Pietariin vain noin 6kk ennen kun hyökkäys Ukrainaan alkoi. Ehkä tämä osaltaan kertoo siitä, mihin näitä kisoja ja systeemejä käytetään jopa varsin lyhyellä tähtäimellä. Ajatella, että siellä on ollut hyökkäyssodan valmistelut käynnissä kun me ollaan menty sukupolvien unelman perässä katsomaan kuinka hieno kaupunki Pietari on.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Äänestyksessä Ranska on saanut eniten ääniä ennakkosuosikiksi. Aika yllättävä tulos kun katsoo Ranskan viime aikojen peliesityksiä, jotka eivät ole ainakaan minua vakuuttaneet.

Mun papereissani Brasilia on melko selvä suosikki. Joukkueessa on paljon laatua maalivahdeista lähtien. Argentiina on myös laadukas nippu, joten veikkaa. Mestaruuden menevän Etelä-Amerikkaan.

Euroopan joukkueet ovat vähän alamaissa tällä hetkellä. Ehkä isoin musta hevonen Euroopasta voisi olla kuitenkin Saksa. Toki en ole juuri nähnyt heidän pelejään uuden valmentajan alaisuudessa mutta mahdollisuudet on varmasti menestyä. Englanti ja Ranska ei menesty näillä valmentajilla. Espanjalla on laadukas valmennus mutta materiaali ei tarpeeksi kova. Hollanti voi mennä pitkälle mutta tuskin ihan mestaruuteen. Belgialla on sinänsä hyviä pelaajia mutta en usko Martineziin. Vähän sama juttu Portugalin kohdalla.
 

Proffa_20

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Chicago Blackhawks & FC Bayern München
Yllättyneitä olivat: Mietaa, kun jengillä hajoaa paikat kun järkyttävät määrät pelejä
/minuutteja lyhyen ajan sisään ja perään sitten suoraan korruptiokisoihin väkisin.

Nämä kisat summaavat täydellisesti kaiken sen, mikä tuossa pelleilyssä on pahimmillaan vialla.
Vähän OT:ta, mutta toki tuosta Daviesien loukkaantumisesta ja hurjasta kuormasta voi - ja pitääkin - myös antaa pyyhkeitä Bayernin urheilujohdon ja Nagelsmannin suuntaan. Tätä on nyt suurinpiirtein jo kesästä asti huudeltu, kun Bayern Daviesin kirittäjän Richardsin vasemmana laitapakin tontilta myi pois, eikä ketään korvaajaa hommattu sinne. Urheilujohto ja Nagelsmann ovat vakuutelleet koko ajan, että kyllä se Davies jaksaa pelata vaikka joka päivä, kun on niin nuori! Mutta ei tässä mistään nuoruudesta ole kyse, vaikka palautuminen muita parempi ja nopeampi olisikin, vaan juuri siitä älyttömästä pelitahdista ja kuormasta, joka pelaajia kohtaa, kun hakataan sitä 3-4 pelipäivän välein tahtia.

Olkoon nuori tai vanha, niin kaikki tuossa tahdissa ovat kovilla sekä rasitus on maximaalista, eikä ne nuoretkaan ehdi tuossa mielipuolisessa tahdissa palautua riittävästi tai saada tarvittua määrää lepoa. Davies on pelannut alkukauden aikana neljänneksi eniten Bayern-pelaajista minuutteja (1 543 min) ja huilannut loukkaantumisten takia kaksi peliä. Ilman noita kahta huilipeliä, olisi melko tukevasti aivan Kimmichin kannassa (1 794 min), mitä tulee alkukauden aikana eniten pelanneisiin Bayern pelaajiin. Jokaikisellä pelipaikalle Bayernilla on heittää joku reservi tai kunnollinen kierrätysvaihtoehto, paitsi tuohon vasemman laitapakin tontille. Noh, nyt sitten kävi näin, että takareisi sanoi itsensä irti, ei yllätä yhtään ja toivottavasti Bayerninkin seurajohdossa nyt herätään tähän ja reagoidaan tammikuun siirtoikkunassa tuomalla se kunnon kirittäjä ja huilivuorojen antaja.

Bayern kuitenkin uutisoi jo sosiaalisen median alustoillaan, että onneksi pahemmilta loukkaantumisilta vältyttiin ja Daviesin osallistuminen MM-kisoihin EI kuulemma ole vaakalaudalla, vaikka loput Bayern-pelit ennen kisoja huilaakin. Normaalisti lievimmissäkin tapauksissa takareiden vammat/venähtymät/revähdykset kestävät toipua sen n. 3 viikkoa, mutta nyt selvittiin todella vähällä Daviesin onneksi.

Mutta joo, toki isossa kuvassa se on tuo keskellä kautta olevien kisojen syy, että nyt tuota älytöntä pelitahtia pelataan, joka altistaa kaikki pelaajat tuolle isolle kuormalle ja loukkaantumisille. Eihän tässä ole järjen hiventäkään ja, kun on on sieltä about syyskuulta asti vedetty 3-4 päivän välein pelejä, niin paikat alkavat sanoa itsensä irti ja riskit kasvavat, ja nyt valitettavasti myös realisoituvat suurella osalla pelaajista. Ei auta, vaikka olisi millaiset kuorman manageroinnit sekä jakamiset menossa, niin tämä touhu on kaikkinensa niin älytöntä, että nyt näitä vain nähdään, kun suerat on tähän nykytilanteeseen pakotettu ja suorastaan ahdistettu ottelukalenterin osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös