Itse kuulun siihen joukkoon, joka ei itse katso näitä kisoja, mutten myöskään paheksu mitenkään niitä jotka katsovat. Olen kuitenkin lukenut monia uutisia siitä, kuinka kisaisäntä ja FIFA ovat onnistuneet erittäin lahjakkaasti vetämään erittäin lahjakkaasti vessanpöntöstä alas ison osan vähäisestäkin positiivisesta PR:stä mitä näistä kisoista olisi voitu nyhtää irti ainakin näin eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna.
Tämän kapteeninnauhoja koskevan sekoilun kohdalla minulle tulee mieleen taas kerran kysymys siitä, miksi ihmeessä isot ja mahtavat tahot ovat niin usein niin kovin herkkähipiäisiä, kun näiden tahojen näkökulmasta katsottuna lopputulokset voisivat olla toisella taktiikalla heille itselleen parempia. Esimerkiksi JOS olisin itse qatarilainen öljysheikki, enkä haluaisi ennätyskalliin kisainvestointini muuttuvan "friikkipropagandaksi", olisi yksinkertaisesti sallinut katsojien pyöriä ainakin Stadionalueilla juuri niin värikkäissä kostyymeissa,kun lystäävät enkä olisi puuttunut kapteeninnauhoihin mitenkään. Sen sijaan olisin tehnyt kansainvälistä kuvasingnaalia kuitenkin kontroilloivan FIFA:n kanssa hiljaisen sopimuksen siitä, ettei sateenkaariin pukeutuneita katsojia poimita kuviin, ja että TV-lähetyksissä kuvakulmilla ja rajauksilla pyritään vähentämään "ikävien" hihanauhojen näkyvyys niin minimiin , kuin otteluiden järkevän kuvauksen kannalta vain on mahdollista.
Tällä Qatarista saatettaisiin jopa jossain piireissä puhua varovaisen positiiviseen sävyyn, kuinka he olisivat ottaneet onkeensa nyt itse kisoissa erittäin epäeettisen rakennus, ja järjestelyvaiheen jälkeen. ( Oikeasti nämä tietenkään eivät kompensoi toisiaan) Tai vähintään asiasta puhuttaisiin huomattavasti vähemmän, ja lisäksi kaikki eivät välttämättä edes huomaisi tällaisia linjauksia kisojen tuotannossa.
Sen sijaan tällä hetkellä kisoissa puhutaan asioista sateenkarilipun ympäriltä suunnilleen yhtä paljon, kuin otteluista, ja eri mediat jakavat One-love painnotteisia kuvia stadioneilta. Lisäksi tämä sekoilu näyttäytyy nyt kuin pisteenä I:n päälle kaikessa sorrossa kisojen ympäriltä.
Vähemmistöjen, ja kisojen rakennustöissä kuolleiden ja, muulla tavalla kärsineiden kannalta, sekä tietysti muutenkin on hyvä, että näistä puhutaan. Minun on kuitenkin vaikea kuvitella kuinka Qatar ja FIFA olisivat voineet enää enempää potkia palloja omaan maaliin yrityksissään luoda kisoille ja sen järjestäjän ympärille positiivista keskustelua, ja tämä on minusta suuri ihmetyksen aihe, sillä luulisi FIFA:sta löytyvän jotain viestintäasiantuntijoita kertomaan sheikeille ja Infantinolle, että nyt menee päin mäntyä ja lujaa