Yksi mielenkiintoinen nimi siirtomarkkinoilla oli ainakin ennakolta Christian Eriksen. Kesän alussa Leverkusen taisi tanskalaisen siirtohaluja tiedustella, mutta vastaus oli kieltävä; Eriksen haluaa seuraan, joka on kaikill mittareilla Ajaxia suurempi. Sitä ennen tanskalaista on huhuissa viety ennen kaikkea Dortmundiin ja Liverpooliin. Dortmund tuskin toteutuu enää, kun hankkivat Mkhitaryanin ja Pool ei taida sittenkään olla kiinnostunut, ainakaan hinnalla, jota Ajax pyytää.
Jotenkin tulee sellainen olo, että Eriksenin potentiaalin tunnustavat monet, mutta kukaan ei ole valmis ottamaan isoa riskiä hänen kanssaan. Osittain tähän vaikuttaa myös Hollannin liigan tason lasku. Osittain se, että ainakin itse olen ollut pettynyt Eriksenin otteisiin CL:n isoissa peleissä ja arvoturnauksissa. Miksi siis ottaa riskiä, kun tammikuussa Eriksenin kanssa voi alkaa neuvotella bosman-siirrosta tai, jos ei kesään jaksa odottaa, niin Eriksenin voi saada reilusti nykyistä halvemmalla, kun Ajax on puun ja kuoren välissä pelaajansa kanssa.
Ajax ilmeisimmin pyytää sellaista 15-22 miljoonaa euroa pelaajasta tällä hetkellä. Kaikki toki huhuja ja heitto iso. Aika kova hinta kuitenkin pelaajasta, jolla on vuosi sopimusta jäljellä.
Itse uskon, että Eriksen saattaa hyvinkin katsoa tämän kortin loppuun asti ja siirtyä jopa bosmanina haluamaansa seuraan. Esim. Italian suurseurat ovat taloudellisesti sellaisessa tilassa Juvea lukuunottamatta, etten usko heillä olevan mahdollisuuksia maksaa Ajaxin pyytämää hintaa. Bosmanina sen sijaan Eriksen taatusti kelpaa. Sama koskee useampaa valioliigaseuraa.
Sääli sinänsä, ettei Bayer kiinnostanut Erikseniä, koska seura olisi ollut ihanteellinen seuraava askel omasta mielestäni. Astetta tai kahta kovempi sarja yhdistettynä CL:ään. Jos Eriksen todella haluaa seuraan, joka on Ajaxia isompi kaikilla mittareilla, vaihtoehdot ovat muuten todella vähissä.