Jalkapallo-osasto Jatkoaikaan?

  • 4 973
  • 78

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti mjr
Se kumpi on parempi FF vai JA ei myöskään ole objektiivisesti ratkaistavissa oleva mielipide. Onhan FF:ssä kaiken paskan seassa myös jonkin verran keskustelua siinä hengessä kuin se JA:lla ymmärretään. Mutta siellä on myös erittäin suuressa kunniassa tämä netissä niin arvostettu perustuslaillinen oikeus olla teini-idiootti ja tuoda se julkisesti esille. Moderointi tekee Jatkoajasta omasta mielestäni paremman paikan ja moderoinnin puute FF:stä teinihelvetin. Eikä täällä ole mielestäni suurta mielivaltaa esiintynyt, ainoa yksittäinen päätös josta itse olin eri mieltä oli myöhempien aikojen pyhän, Jagr68:n ulosheitto, jolle sillekin oli sinänsä puolustettavissa olevat perusteen.

Sitten jos ruvetaan keskustelemaan anarkian ja vapauden eroista niin mennään jo filosofian puolelle. Omasta puolestani sanon vain sen että vapaus chätistä on minusta anarkistisempi asia netissä kuin vapaus chättiin - ja siinä mielessä JA on mittaamattomasti radikaalimpi palsta kuin konventionaalinen ja niin ennustettavissa oleva FF.

Minusta tämä oli erittäin hyvin sanottu.

Mitä futikseen/lätkään tulee, niin eihän kai erkkikään kiistä futiksen valta-asemaa maailman ykkösurheiluna, jota vielä upeasti ylläpidetään hukuttamatta jengiä suurkisoihin. MM-kisat ja EM-kisat ovat kylmän rauhallisesti joka 4. vuosi, joten edellisten jälkeen on aina kunnon odotus. Kiekkoväellä olisi paljon oppimista tässä.

Mutta kun on sattunut syntymään pohjoiseen kiekkomaahan, jossa minun kakara-aikoinani 70-luvulla pelattiin vain potkupalloa, oli oma lajivalinta selvä. Tietenkin jääkiekko. Sen pelaaminen on hienoa ja sen katsominen on hienoa. Mutta kyllä minullakin on aina suurempi juhlan tunne sisällä, kun futiksen MM-kisat tulevat. Toisaalta, kun en ole futista pelannut (mitä nyt niittomiehenä PohU:ssa:D ), niin en ole siinä samalla tavalla sisällä kuin lätkässä, joten nautin futiksesta turistin tyyppisesti. Vähän samoin kuin Mertaranta lätkästä....
 

Demari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja Real Madrid
Minä taas en uskalla vastata mihinkään ketjuu, pelikieltoa tulee heti vaikka vastaisi ketjuun jossa on n.200 muutakin chat viestiä.

No muu-urheilu osasto olisi kyllä parempi vaihtoehto.

Mikä ff vastaan jatkoaika tästä taas tuli :)?
ps. Minä kyllä pystyn lukemaan Soccernettiä ja jatkoaikaa, pystyn myös katsomaan sekä jalkapalloa että jääkiekkoa, minusta kumpikaan ei ole se ykköslaji minulla tai no ehkä jalkapallo nykyään mutta voin sanoa että minulle ei tuota tuskaa katsoa kumpaakaan lajia eikä edes tennistä. ameriikkalainen jalkapallo on oikeastaan ainoa laji josta en pidä ja siitäkin varmaan vain sentakia kun ei tunne sääntöjä, tosin miten niitä vois oppia kun suomessa ei tule matseja ikinä :)
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti motor görlitz Täällä Jatkoajassa vallitsee lisäksi mielestäni selkeä kastijako, jotkut nimimerkit saavat sanoa liki mitä tahansa ja jotkut bännätään pienimmästäkin risauksesta. En tosin lähde sitä tuomitsemaan, ylläpitäjät päättävät linjansa.
Tähän on kyllä pakko tarttua, koska tuota näkyy monissa kirjoituksissa.

Moderointia koskevissa ketjuissa olen monta kertaa selittänyt moderoinnin linjan ja se ei ole vaikea ymmärtää. Uskoisin sen jopa näkyvän, jos haluaa katsoa. Ymmärrän joidenkin käyttäjien viehtymyksen salaliittoteorioihin, mutta varsinkin Pernalta ja Tommylta jotka toivottavasti tietävät suunnilleen miten asiat oikeasti menevät, ei haluaisi taas paskasankoa niskaansa.

Moderointi on epäjohdonmukaista, sen myönnän. Mikään hiekkalaatikko tämä ei silti ole, vaan minä ja moni muukin moderaattori alamme olla siinä iässä, ettei kavereiden hyysääminen enää ole niin viileätä, että se korvaisi kokonaisuudelle aiheutuneet ongelmat. Moderoinnin epäjohdonmukaisuudelle on muita syitä ja osa siitä ei ole epäjohdonmukaisuutta laisinkaan muuten kuin moderaattorien toimia valvovan Jatkoaika Libre!-liikkeen silmissä. Taas kerran kertauksena.

On säännöt joita pitäisi noudattaa. Jos niitä rikotaan, on monta erilaista mahdollista tapahtumaketjua.

Jos käyttäjää on aiemmin varoitettu saattaa hän saada pelikieltoa. Tämä lienee tapahtumana aika selvä, mutta ei mitenkään kauhean yleinen lopputulos, koska se on vasta sitten prosessin loppu ja siinä välissä ehtii tapahtua yhtä ja toista, jos on tapahtuakseen.

Useimmiten lähetetään yksityisviestillä joko opastusta tai jopa varoitusta mekastuksen lopettamiseksi. Monille tämä riittää ja usein vastauksena tulee kohteliastakin tekstiä ja tilanne paranee. Tällaisissa tapauksissa ei ole aihetta mihinkään pelikieltoihin, koska ne eivät ole itsetarkoitus, vaan palstojen toimivuus on. Muille käyttäjille kuitenkin näyttää siltä, että päästiin kuin koira veräjästä. Ulospäin näyttää siltä, että toimittiin epäjohdonmukaisesti, mutta todellisuudessa tämä mahtuu vielä raameihin hienosti.

Toisinaan varoitukseen tulee sitten vastauksena reippailla kirosanoilla kirjailtu viesti, jossa käyttäjä esimerkiksi arvailee moderaattorin seksuaalista suuntautumista ja äidin moraalia. Palstojen kannalta tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että varoituksen aihetta ei ole tarkoitus korjata, joten näistä pelikieltoa. Toisinaan kyseessä on ollut käyttäjän ensimmäisiä esiintymisiä palstariiviön roolissa ja kenties vielä aika laimeaakin, ja mahdollisesti vasta lähetetiin pelkkää viestiä, jossa kerrottiin, että kannattaa lukaista säännöt niin jatkossa kaikilla on kivempaa. Siitä huolimatta pelikieltoa nasahti ja jälleen yksi osa käyttäjistä ihmettelee moderaattoriketjuissa, että "ei tuo nyt minun mielestäni ollut sen arvoista." Ylläpito pääsisi tietysti helpommalla, jos julkaisisimme käyttäjien yksityisviestejä, mutta se olisi niin halpamaista, että se ei tule kysymykseenkään, vaikka epäilemättä helpottaisi tätä nurinaa täällä ja FF:ssä, jossa Jatkoajan pelikieltoja tavan takaa puidaan.

Jälleen yksi mahdollisuus on, että uudehko käyttäjä on kirjoittanut ensimmäiset viestinsä vailla mitään yleisesti kiinnostavaa sisältöä. Esimerkiksi yleisesti tuskin on kiinnostavaa onko käyttäjä X maksalaatikon ystävä vai ei - sen sijaan yleisesti voisi jossain tapauksessa ollakin kiinnostavaa tietää miksi. Jos perusteluissa tosiaan olisi ajatusta. Näissä tapauksissa todetaan hakemuksen käsittelijän erehtyneen ja kirjoitusoikeuksien myöntäminen peruutetaan.

Erittäin yleisesti kukaan moderaattoreista ei vain satu huomaamaan jotain kirjoitusta ja jälleen ihmetellään, että "miten tuokaan ei saanut pelikieltoa". Mahdollisesti sitten moderaattorien toimia valvova Jatkoaika Libre!-liike vielä kaivaa esille pari esimerkkiä edellä mainituista yksityisviestitapauksista ja ihmettely sen kuin kasvaa riippumatta siitä, että moderaattorit koittavat asiaa selittää. Tuntuu siltä, että moderaattorit-nimimerkki valehtelee joidenkin käyttäjien mielestä aivan automaattisesti riippumatta siitä mitä kirjoittaa.

Lopulta on vielä chattaaminen. Ihan johdonmukaisesti on pidetty kiinni linjasta, että jos käyttäjä tuottaa palstalle todella paljon enemmän kiinnostavaa luettavaa kuin chattia, niin chattaamista katsotaan jonkun verran sormien läpi yhteisöllisyyden vaalimiseksi. Tässä kohdassa ei tarvitse olla minun tai kenenkään muunkaan kaveri, vaikka moinen ajatus tuntuukin viehättävän kovasti joitakin salaliittoteorioiden ystäviä. Sen sijaan jos jollain ilveellä onnistuu pääsemään moderaattorien tarkastuslistalle chattaamisesta ja viestejä sitten tarkistettaessa tusina edellistä - monissa tapauksissa kahta vaille aivan kaikki - viestit ovat pelkkää tsättiä, niin pelikielto heiluu. Suurin ongelma tässä ei ole se, että jotkut saavat chatata vähän, sillä jokainen itse kyllä tietää mitä muuta on kirjoittanut. Ongelma on se, että moderaattoreilla ei ole aikaa tarkistaa kuin murto-osan viestejä ja siksi joidenkin chattaamiseen puuttuminen kestää tai jää kokonaan tekemättä ja toiset joutuvat pelikieltoon. Whinetys silti seis, sillä chattaamalla ottaa riskin siitä, että moderaattorit huomaavat ja jos omalle kohdalle sattuu, niin ei se ole moderaattorien vika. Jos ei chattaa tai kirjoittelee paljon kunnollistakin tekstiä, niin vaaraa ei ole. Niin yksinkertaista se on.

Kaveriporukan suosimisesta syyttäjien kannattaisi muistaa, että moderaattoreitakin on ollut pelikielloissa ja muita Jatkoajan tekijöitä vielä enemmän. Vaikka irkkikanavalla ollaankin kavereita, niin pelikieltoa tulee jos sille on kunnolla aihetta. Yleensä vain irkkikanavalla hengailevat on aika helppo tavoittaa sieltä, ja homma saadaan suoristettua saman tien. Tosin taas ulospäinhän se sitten näyttää siltä kuin jonkun tekemisiä katsottaisiin sormien läpi.

Tässä on vain esimerkkejä ja näitä olisi vaikka kuinka paljon lisää. Tarkoituksena on vain osoittaa miten moderoinnin varsinainen ongelma on moderaattorien palstalla käyttämän ajan vähyys - mutta näennäisen epäjohdonmukaiseen kohteluun on paljon muitakin aivan päteviä syitä. Osa käyttäjista tuntuu olevan kovasti innostunut arvailemaan mistä se kulloinkin johtuu ja tuntuu olevan vieläpä kovasti varma siitä, että he tietävät. Vaikka osaisitte päätelläkin aivan oikein, niin teillä ei ole kaikkia tarvittavia tietoja käytössänne ja ne tiedot aika usein ovat juuri niitä ratkaisevia.

Tuntuu todella pahalta kun aika kovasti yritetään ja jonkun verran aikaakin palaa, ja lopputulemana sitten osa käyttäjistä on sitä mieltä, että homma toimii kuin ala-asteella, perustuen tietoihin joiden he tietävät olevan pahasti vajavaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Akseli

Jäsen
Jalkapallo-osastosta keskusteleminen johti siis tähän.
Isot ja pienet pojat inttää.

Mentäisiinkö asiaan. Olen jonkinverran pohtinut tätä perustelusysteemiä. FF toimii omalla tavallaan ja olen itsekin sinne kirjoitellut. En vain oikein ole pitänyt siitä, että johonkin asiallisena esitettyyn kantaan kommentti on joko uuh tai maajoukkueeseen tai johonkin Derbyyn.
Asiallisuutta kaivatessani olenkin keskittänyt keskusteluintoni tänne.

Perusteluksi ei mielestäni riitä se, että onhan olemassa FF jos haluaa keskustella jalkapallosta. Hieman kärkevästi tähän sanoisin, että tyttöystäväasioista voi sitten keskustella www.demi.fi ja pesäpallollekin on varmasti oma foorumi. Politiikasta voi varmasti vääntää myös jossakin...
Eli tällä perustelulla voitaneen sitten laittaa linkkilista, mene tuonne jos haluat keskustella tästä aiheesta.

Tämä tietysti aiheuttaa sitten sen, että täällä keskustellaan vain jääkiekosta. Se olisi varmasti jonkun mielestä hieno asia.
Itse koen kuitenkin tämän sivuston asiallisten kommenttien paikkana, jossa voin ottaa kantaa erilaisiin asioihin niille varatulla paikalla.

Vapaa keskustelu sisältää paljon semmoista, mistä voisi keskustella muuallakin, mutta silti keskustellaan täällä.
Sen voisi ottaa positiivisena asiana.

Mielipide:
Jalkapallo-osaston perustamista pidän turhan rajoittavana.
Muu urheilu taas kaipaisi mielestäni omaa paikkaa.
Toivonkin otettavan myös huomioon sen, että kukaan ei voi välttyä spämmäämiseltä tai asian toistolta jos uusien otsikkojen avaaminen esim. jalkapallon osalta rajoitetaan jotenkin. Tällä tarkoitan siis sitä, että futis mm 2002 on aika laaja aihe...


Pyyntö:
Ei vängätä paremmuudesta kun se ei kuitenkaan ole oikeasti mitattavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös