Niin verrattuna La Ligaan tai Serie A:n Ligue 1 kiinnostaa siis todella hyvin. Varsinkin Serie A:n, jopa katsojakeskiarvoissa ollaan aika lailla tasoissa, vaikka paljon pienemmät stadionit ja pienemmät kaupungitkin mukana sarjassa. La Ligan kanssa sitten täyttöasteissa ollaan samoissa.
Löysin viimeinkin Serie A:n joukkuekohtaiset yleisökeskiarvot, ja mikäli ne pitävät paikkansa, niin Seria A on tämän suhteen melko suuressa suossa. Viime kaudella kaikkien joukkueiden stadioneiden keskiarvoinen täyttöaste, kuten ilmaisit, oli alle 65%, paitsi Juventuksella, jolla se oli noin 94%. Tähän tosin vaikuttanee myös se ihmeellinen lippusysteemi mikä Italiassa on käytössä, mutta silti. Eli ei siis yhtäkkiä näytä Ranskan liigan yleisökeskiarvo niin huonolta, kuten ensin väitin pelkästään vertaamalla siihen.
Ihan rehellisesti vain ihmettelen että lukujen perusteella voi Ranskan suhteen tuota 70% pitää huonona, kun ottaa huomioon olosuhteet.
Itse asiassa tämä oli mun kämmi, sillä en suhtauttanut lukuja keskenään, ja verranut yleisökeskiarvon prosentuaalista osuutta Ligue 1 stadioneiden yhteenlasketusta maksimikapasiteetista. Vertasin vain liigojen yleisökeskiarvoja poistamalla yhtälöstä parit pienimmät stadionit omaavat joukkueet. Tyhmä moka kylläkin. Tosin tämä ei vaikuta mielipiteeseeni Lyonin tarpeesta rakentaa uusi puolet isompi stadion, mutta mielelläni olen väärässä tämän asian suhteen. Mielestäni Ranskassa on potentiaalia suurempaan yleisökeskiarvoon, mutta mikäli stadioneiden olosuhteet on suuri vaikuttava tekijä tähän, niin se on sitten taloudellinen ongelma monelle seuralle.
Ranskan otin ihmettelyn aiheeksi koska Ligue 1 kiinnostaa eniten heti Bundesligan jälkeen. Toivottavasti Ligue 1 nostaa profiiliaan vielä joku päivä.
Monacon kohdalla odotan mielenkiinnolla, että miten porukka löytää stadionille ensi kaudella, kuten Iker myös mainitsi.
Viimeksi muokattu: