Englanniksi jututin Jakubia. Ei riitä vielä pokka (tokkopa taidotkaan?) haastella noille ulkomaalaisille muilla kielillä.
Kai sä nyt edes pari sanaa heitit väliin? Edes jonkun tsekin/slovakinkielisen tervehdyksen tms. Muista, että sulle tulee noiden haastattelujen yms. myötä aivan uskomattoman autenttinen tilaisuus vähän testata omiakin taitojasi.
Jakub puhuu kuitenkin ymmärrettävää englantia, joten sen osalta vältytään kommunikaatiokatkoksilta ja voi mennä ns. varman päälle. Ymmärtääkseni myös Tomáš puhuu hyvää englantia, eli haastatteluiden suhteen se lienee lingua franca ainakin siihen asti, että uskallan kokeilla kepillä jäätä.
Olettaisin, että Tomas puhuu vielä parempaa englantia kuin Jakub - onhan hän sentään tahkonnut rapakon takana lähes kymmenen kautta. Enemmän mun kysymykseni liittyikin lähinnä siihen, että uskalsiko
haastattelija kokeilla kepillä jäätä. Jos mulla olisi ollut tilaisuus höpötellä esim. Juraj Simekin kanssa, niin takuuvarmasti olisin möngertänyt johonkin väliin myös hieman sveitsinsaksaa.
Tshekki ja slovakki eivät hirveästi toisistaan eroa.
Mä hieman myös googlasin tätä! Ilmeisesti se menee näin, että slovakin on helpompi ymmärtää tsekkiä kuin tsekin slovakkia?
Mutta näinhän se menee kaikissa "lähes samoissa" kielissä: pienempi kieliryhmä ymmärtää paremmin isompaa kuin toisinpäin.
- virolainen ymmärtää paremmin suomea kuin suomalainen viroa
- tanskalainen (norjalainen) ymmärtää paremmin ruotsia kuin ruotsalainen tanskaa (norjaa)
- hollantilainen ymmärtää paremmin saksaa kuin saksalainen hollantia
- slovakki ymmärtää paremmin tsekkiä kuin tsekkiläinen slovakkia jne.
No nyt mennään kyllä pahasti ohi ketjun aiheen. Komea oli kyllä Nakladalin maali tänään. Sen verran mulla jäi tuosta haastattelusta epäselväksi, että tekikö hän myös Linköpingiä vastaan samanlaisen maalin. Ilmeisesti ei, sillä kyseinen matsihan meni rankkareille. Olin kyllä itsekin katsomassa kyseistä matsia, mutta mitään suoranaista muistikuvaa mulla ei nyt ole tuollaisesta maalista tai edes maalipaikasta. Oikeastaan en muista tuon matsin maaleista oikein muita kuin sen Ilkka Pikkaraisen järjettömän kudin heti aloitusvoiton jälkeen suoraan yläputken alle.
Nakladalillahan oli kolmannessa erässä jo ennen tuota maaliaankin hyvä paikka. En muista oliko ylivoimalla vai ei, mutta hillitön tykki lähti jostain b-pisteiden yläkaarien välistä. Valitettavasti vain silloin meni seinille.