Mutta ehkä se olennaisin juttu tässä nyt on se, että miten ihmeessä tämän palvelun on tarkoitus kilpailla markkinalla, joka on jo olemassa? Mitä hyvää tässä on verrattuna muihin palveluihin? Nyt päällimmäinen ajatus on, että jotain piti yrittää saada aikaiseksi, mutta panostus jäi torsoksi. Vaikea kuvitella, että tämä kasvaisi merkittäväksi tekijäksi markkinalla, mikä ei ehkä ole tarkoituskaan. Jolloin kysymykseksi jää, että miksi lähteä tekemään tuotetta tai lanseeraamaan palvelua, jonka on tarkoituskin jäädä vain tulontekokoneeksi ”yrittäjälle” eikä todellisuudessa tarjota mitään lisäarvoa käyttäjille.
Boldattuun vastaus lienee sama kuin monessa muussakin Jaajon bisneksessä: homman ydin on siinä, että yrityksen takana on (ainakin paperilla, tuskin hän hirveästi osallistuu toimintaan) Jaajo Linnonmaa. Markkinointikin hoituu näppärästi promoamalla sitä salakavalasti osana Aamulypsyn lähetyksiä, missä tarinoilla on iso yleisö.
Ihan huvikseni aloin katsomaan tuotteiden hintoja, niin nuo Kollan hinnat ovat samaa tasoa, kuin ostaisi tuotteet suoraan kaupasta. Sivusto on sekava, siitä ei ota oikein selkoa kuuluuko tuo tuotteiden kate jo hintaan, vai tuleeko se Kollan hinnan päälle. Oletettavasti kate on jo hinnassa, sillä Mähösen valmistamat lasten bokserit maksavat valmistajan omassa verkkokaupassa 15e/kpl, kun taas Kollassa hinta on 20e/kpl ja sitten on tuo 5 euron kate varainkeruuseen.
Mutta siis ihan oikeasti, missä tuossa on se bisnes? Mitä järkeä kenenkään on ostaa Kollan kautta tavaraa, jossa on ihan normaalit katteet, tai siis tuplakatteet, koska myös varainkeruu tarvitsee osansa? Ajatus voisi teoriassa toimia, jos hinta olisi molemmissa sama, jolloin joku voisi ostaa Kollan kautta tuotteita ihan vain siksi, että samalla rahalla voisi tukea jotain seuraa/luokkaa.
Puutteellisilla sivuilla ei myöskään kerrota ollenkaan tuotteiden toimituksesta. Jos mä ostan Mähösen kalsarit Kollan kautta, niin koska saan vetää ne jalkaan? Paha epäilykseni on, että suoraan toimittajalta ostattaessa tuote päätyy nopeammin ostajalleen. Valmistajan omassa verkkokaupassa postikulut on muuten myös 0e, Kollassa ei mitään hajua kulupuolesta.
Joku voisi kysyä Kollan porukalta, että mikä estää käyttäjää ostamasta 15 euron bokserit kaupasta ja lahjoittamalla suoraan käteen 5 euroa lapselle. Lopputulos on rahallisesti sama. Mitä Kollan mukana olemisella saa?
Luultavasti tämän toteutuksen tarkoituksena ei ollut lyödä rahoiksi, vaan paikata epäuskottavuutta tulevalle tuotantokaudelle.