Mainos

Jaajon Diili

  • 311 064
  • 1 543

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Niin tai näin, jännä nähdä miten tämän kauden jälkipyykki vaikuttaa tulevaan tuotantokauteen. En usko että tuohon ohjelmaan pyrkii yksikään kisan voittamisen vuoksi, vaan ohjelmaan osallistumisen tarkoituksena on vain tuoda itselleen ja omile bisneksilleen jonkinlaista näkyvyyttä. Itse palkinto on vain toissijaista.
Niin mutta onko tuohon ohjelmaan muutenkaan kukaan osallistunut muuta kuin henkilökohtaisen näkyvyyden takia? Kyllähän pätevät ja osaavat henkilöt löytävät parempia töitä helpomminkin kuin menemällä telkkariohjelmaan. Tai itse ainakin olen mieltänyt tuon niin että se on lähinnä sitten sivuseikka että millaisen pestin se voittaja saa. Pääasia että naama tulee tutuksi.
 

Grafix

Jäsen
Diilin seuraavan kauden osallistujahakuhan oli jo ennen kesää ja kuvaukset taitaavat startata ihan näillä näppäimistöillä. Ohjelman konseptikin taitaa muuttua hieman.

Seuraavalle kaudelle on ilmeisesti haettu ihmisiä, joilla on jokin Jaajon "yritysimperiumiin" sopiva uusi liikeidea. Voittaja sitten alkaa luotsaamaan tätä uutta hienoa ideaa ja olikohan palkintona "starttiraha" + "Jaajon tuki" verkostoitumisessa, markkinoinnissa ja missä lienee.

Kuullostaa aikamoiselta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
En usko että tuohon ohjelmaan pyrkii yksikään kisan voittamisen vuoksi, vaan ohjelmaan osallistumisen tarkoituksena on vain tuoda itselleen ja omile bisneksilleen jonkinlaista näkyvyyttä. Itse palkinto on vain toissijaista.

Niin se nyt vain meni että Sointu voitti Diilin tuotantokauden ja muita ei kielletty suorittamasta paremmin ja sitä myöten voittamaan. Ja tämä nyt sitten kieli poskella sanottuna kun Sointu pääsi lähes häikäisevästi monien ihon alle.

Diili kannattaa ottaa ihan omana kisana sekä viihteenä. Eivät ne aiemmatkaan bisnekset mitään kultakaivoksia olleet vaan floppien jälkeen puskettiin uusia kausia jopa julkkiksineen.

Hyvin kirjoititkin että osallistujien motiivi tuskin on tulla mihinkään vakavaan työhaastatteluun. Ei Voice of Finlandin kausille mennä myöskään odottamaan että voiton myötä olet Suomen musiikkitaivaalla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kuullostaa aikamoiselta.

Eli näemme luultavasti tehtävän jossa jonkun johtoryhmäläisen tuttavan kauramaitomehubaariin pitää luoda lisää näkyvyyttä ja toisen tiimin yksi tyyppi soittaa jollekin puolijulkkistutulleen joka spämmää vähän somessa. Toinen tiimi sitten printtaa aaneloselle drinkkihintoja ja käy jakamassa niitä ovelta ovelle neljän ruuhkan yhteydessä väsyneille lapsiperheille.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Varainhankintaa kotimaisilla tuotteilla | Työkalu unelmia varten | Kolla

Nyt on edellisen kauden voittajan homma saatu raiteilleen. Noin 10kk finaalijakson ulostulon jälkeen.
Hype on varmasti kova.
Näköjään päivittyvät jatkuvasti. Vielä muutama päivä sitten Kollan sivulla oli vain etusivu, mutta nyt on tullut muitakin sivuja mukaan ja tarkempaa infoa.

Ymmärsinkö oikein, että ostamalla 42,75 euron hintaisen Teee-paidan (vai kaksi kappaletta, sekava info) se seura/koululuokka saa diilistä 8,75 euroa kassaansa?

 
Eiköhän nuo sivut ole pykätty pystyyn vain palvelemaan kanavaa, että uusi Diili-kausi saa edes jotakin uskottavuutta viihdearvon kylkeen.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oliko tuolla sivuilla yhtään tuotetta josta voisi sanoa, että myy itse itsensä? Minusta ei. Jos koululuokan tai urheilujoukkueen pitäisi noilla tuotteilla myyntiä saada aikaiseksi, niin vaikeaa on. Pitäisi myynnin kannalta ehkä miettiä, että mitä ihmiset tekevät monta kertaa päivässä…

-Mummo( tai työkaverit, sukulaiset, naapurit), ostatko kalsarit, t-paidan vai ravintovalmennuksen?
- En nyt taida.
- No naperomunkki tai riisipiirakka varmaan maistuisi?
- No kyllä aina vierasvaraa pitää pakkasessa olla!

KISS!

No ehkä nuo kylpyläliput ja saippuat vielä menettelee, mutta muut jättäisin ostamatta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ehkä nuo kylpyläliput ja saippuat vielä menettelee, mutta muut jättäisin ostamatta.

Idea sinällään näissä on hyvä mutta myös tuotteen/palvelun jota myydä pitäisi olla asiakkaalle houkutteleva. Näyttäisi olevan katekin vain reilu 25% joka jää sitten rahaa keräävälle taholle. Hyvänä esimerkkinä itse muistan lapsuudesta ne "pikkuveljen paras" ja vastaavat karkki/keksirasiat. Näyttäisi edelleen olevan koko konsepti kasassa, hinta yksinkertainen 7e rasia ja siitä luokalle jäisi 39-45% riippuen paljonko myynti lopulta on, tuote on tuttu monella. Sitten nopealla googletuksella esim. Helppoa varainhankintaa huipputuotteilla sivu on jossa jopa ilmaisista kokeilupalveluista voi saada rahaa kohteelle, tilaisinko Jaajon palvelusta 20e jotkut hikiset bokserit vai 30 päivän 0e maksavan kirjapalvelun kokeilu tuolta varainhankkija sivulta, molemmista sama 5e kohteelle.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Idea sinällään näissä on hyvä mutta myös tuotteen/palvelun jota myydä pitäisi olla asiakkaalle houkutteleva. Näyttäisi olevan katekin vain reilu 25% joka jää sitten rahaa keräävälle taholle. Hyvänä esimerkkinä itse muistan lapsuudesta ne "pikkuveljen paras" ja vastaavat karkki/keksirasiat. Näyttäisi edelleen olevan koko konsepti kasassa, hinta yksinkertainen 7e rasia ja siitä luokalle jäisi 39-45% riippuen paljonko myynti lopulta on, tuote on tuttu monella. Sitten nopealla googletuksella esim. Helppoa varainhankintaa huipputuotteilla sivu on jossa jopa ilmaisista kokeilupalveluista voi saada rahaa kohteelle, tilaisinko Jaajon palvelusta 20e jotkut hikiset bokserit vai 30 päivän 0e maksavan kirjapalvelun kokeilu tuolta varainhankkija sivulta, molemmista sama 5e kohteelle.
Nimenomaan tämä mitä Pasi sanoi. Eihän tuossa ole kahta sanaa, valitseeko vanhempi äänikirjat vai alushousut. Toinen pohtimisen arvoinen juttu on se, että monetko kalsarit tai t-paidat pitää muksun myydä, että hän kustantaa edes oman osansa reissusta? En tiedä mikä on nykypäivänä luokkaretken hinta per oppilas, mutta uskoisin sen olevan vähintään 100 euroa. Saadakseen 100 euroa lapsen pitäisi myydä noin 15 kappaletta t-paitoja. Kuinka monelta löytyy noin laaja lähipiiri?

Samaan aikaan lähipiirillä pitäisi olla noin 600 euroa käytettäväksi lapsen tukemiseen, josta lapsi nettoaa sen 100e. Kannattaavaako? Jos minulta tultaisiin kysymään ostointoa noin 40 euron t-paidalle, josta lapselle jää näppiin alle 9 euroa, antaisin tenavalle mieluummin kympin kouraan ja jäisin ilman tuotetta.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myytiin syksyllä muutamalla tonnilla pullaa, luokka sai siitä itselleen 40%. Aikast vaivattomasti tuo myynti sujui, ei paljon tarvinnut suostutella ostajia, kun kertoi mitä myydään ja mihin rahat tulee.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Myytiin syksyllä muutamalla tonnilla pullaa, luokka sai siitä itselleen 40%. Aikast vaivattomasti tuo myynti sujui, ei paljon tarvinnut suostutella ostajia, kun kertoi mitä myydään ja mihin rahat tulee.

Siinähän tuo tavallaan on että jos konkreettisesti myy jotain järkevää ja yksinkertaista, mutta jos joku tuttu tulisi tuon Jaajon sivun koodin kanssa niin saattaisin kyllä vierailla siellä, mutta hyvin nopeasti kyllä jäisi tilaamatta, varsinkin kun ei näyttänyt olevan mitään 5-10e tuotetta jota pitäisin aika normaalina ja kate olla 40% luokkaa. Tosin tässä päästään siihen että mikä se vuosisadan bisnesidea edes tässä oli kun netti näyttää olevan täynnä kuitenkin vastaavia ja vielä järkevällä konseptilla (kaikissa ei näyttäisi edes vaativan varastoa vaan myydään esim. nettipalveluja).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Muistaako joku 80-luvun pinssimyyntiä ala-asteella missä suojelijana Tellervo Koivistoa jne.
Mites rahat silloin jakautui? Itse ainakin sain aika hyvänkin summan luokkaretkelle kun jaksoin käydä joka fukin oven takana :D
Pinssi maksoi 5 tai 10mk, mitä siitä tuli voittoa luokalle?
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Ei JaaJon diilistä uskottavaa saada millään. Edelleen samat ongelmat, kun ykköskaudella. Jaajo ei ole menestynyt business-guru tai rikas pohatta, vaan omalla persoonallaan rahaa tekevä juontaja. Ehkä jonain päivänä on, mutta ei vielä.

Sen takia hänellä ei ole uskottavasti tarjota kilpailijoille mitään sellaista työpaikkaa, etteikö parempia ”diilejä” olisi jokaiselle tarjolla muualla tai jatkaen omissa hommissa. Siinä on oikeestaan aika paljon tragediaa ja komediaa, kun joku menestynyt toimari/yrittäjä hakee Jaajolle töihin ja lopputuloksena ja ”palkintona” on taas joku nähdynkaltainen pelleily.

Ihan hauskaa viihdettä lienee silti taas luvassa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ihan hauskaa viihdettä lienee silti taas luvassa.

Tämä.

Eipä ne Hjalliksen diilitkään tai Suomen Diilit ylipäätään hirveästi kestä tarkastelua jos itse "voittajan palkintoa" tarkastellaan yhtään. Eli miten projektit sujuivat kisan jälkeen tai menestyivät isojen ennakkopuheiden jälkeen.

Tämä Sointu case on saanut juuri sitä huomiota mitä haettu. Ihan isäntänsä näköistä puuhastelua ja kyllä minua vituttaa vieläkin miten huonosti finalistiduolle rakennettiin viimeinen tehtävä. Ihan bussin alle heitto.

Petri ja Sointu olivat kuitenkin tarina joka pelasti minusta kauden ja loi myös ärsykettä sukupuolien välille. Ehkä jopa ikäpolvien. Eli ihan kisan viihteen kannalta molemmat edelleen muistissani ja se hetki kun joutuivat tekemään yhdessä välierässä. Ja pieksivät kaksi ennakkosuosikkia.

Ja myös isäntänsä näköisen ja tehtävien tasolla oikea kaksikko oli lopussa vastakkain.

Se on sitten oma juttunsa että pitäisi saada heti alkuun jo sellainen iso panos sekä tehtävät että osaavat osaajat oikeasti nousevat esiin. Eli laadukas sekä meriitit omaava isäntä.

Jaajo nyt ikävä kyllä on mitä on. Yhtään liioittelematta tai väheksymättä.
 

Jeffrey

Jäsen
No ehkä nuo kylpyläliput ja saippuat vielä menettelee, mutta muut jättäisin ostamatta.

Näissäkin toisaalta hinta on selkeästi korkeampi, mitä se on kylpylälippupaikan omilta sivuilta ostettuna.

Tämä se on varmasti se suurin ongelma tässä asiassa - ja ylipäänsä vastaavissa keräyksissä. Ainakin kummipoikani on kaupitellut ties milloin mitäkin turhaketta, jonka ostamisen sijaan voisin mieluummin lahjoittaa suoraa rahaa. Ongelma toki myös se kate jonka luokka myyntityöstään saa.

Silloin vanhaan hyvään aikaan myytiin sentään vessapaperia jota jokainen oikeasti tarvitsee. Myytiin joulun alla pientuottajan savukalkkunaa joka oikeasti oli tuotteena erinomainen ja spesiaali ja jonka ostivat kaikki luokan saaden ihan selkeä kate myynnistä. Myytiin yleisestikin juuri näitä keksejä sun muita joita jokainen pystyi viemään vähintään mummolle tai mökille.

Yleisesti se tuotteen hinnassa oleva puhdas myynnin osuus on siellä n. 20%. Toki firmat tarvitsevat jonkun yhteyshenkilön kun luokat ostavat, mutta lopulta varainhankkija tekee sen suurimman duunin. Itse osallistuakseni olettaisin, että:

a) Tuote on oikeasti sellainen jonka haluan tai jota edes jollain tasolla tarvitsen
b) Tuote on maksimissaan saman hintainen kuin muista myyntikanavista ostettuna
c) Varainhankkija saa vähintään sen 20% myytävän tuotteen hinnasta itselleen.
 
4

444

Näissäkin toisaalta hinta on selkeästi korkeampi, mitä se on kylpylälippupaikan omilta sivuilta ostettuna.

Tämä se on varmasti se suurin ongelma tässä asiassa - ja ylipäänsä vastaavissa keräyksissä. Ainakin kummipoikani on kaupitellut ties milloin mitäkin turhaketta, jonka ostamisen sijaan voisin mieluummin lahjoittaa suoraa rahaa. Ongelma toki myös se kate jonka luokka myyntityöstään saa.

Silloin vanhaan hyvään aikaan myytiin sentään vessapaperia jota jokainen oikeasti tarvitsee. Myytiin joulun alla pientuottajan savukalkkunaa joka oikeasti oli tuotteena erinomainen ja spesiaali ja jonka ostivat kaikki luokan saaden ihan selkeä kate myynnistä. Myytiin yleisestikin juuri näitä keksejä sun muita joita jokainen pystyi viemään vähintään mummolle tai mökille.

Yleisesti se tuotteen hinnassa oleva puhdas myynnin osuus on siellä n. 20%. Toki firmat tarvitsevat jonkun yhteyshenkilön kun luokat ostavat, mutta lopulta varainhankkija tekee sen suurimman duunin. Itse osallistuakseni olettaisin, että:

a) Tuote on oikeasti sellainen jonka haluan tai jota edes jollain tasolla tarvitsen
b) Tuote on maksimissaan saman hintainen kuin muista myyntikanavista ostettuna
c) Varainhankkija saa vähintään sen 20% myytävän tuotteen hinnasta itselleen.
Tässähän se olennainen on hyvin avattuna. Nyt on saatu ”luotua” 10 kk yrittämisellä identtinen palvelu, joita on maailma pullollaan. Korkeintaan joitain asioita on tehty vähän huonommin kuin monilla kilpailijoilla.
Erilaiset varainhankintakuviot on oikeasti hyviä, jos verrataan siihen, miten meillä hoidettiin asiat ala-asteella joskus 25-30 vuotta sitten. Silloin vietiin kerrostalojen rappukäytäviin lappuja, joissa ilmoitettiin, että keräämme pulloja luokkaretkeä varten päivänä X. Sitten päivänä X käytiin soittamassa ovikelloja ja napattiin pullokassit kyytiin ja lastattiin ne jonkun perheen riittävän suureen autoon ja pullot vietiin sillä palautettavaksi. Tuolla tavoin saatiin kerättyä huomattavia summia rahaa, mutta edellytti vanhempien osallistamista prosessiin hyvinkin suuressa määrin. Toisaalta tuli sellainen tunne, että se raha on oikeasti kerätty itse.

Hyvän ystäväni lapsen luokka keräsi rahaa myymällä sukkia. Sukat olivat järkevän hintaisia ja hintaan nähden laadukkaita. Ei ollut liian suuri kynnys tilata niitä. En tiedä, minkälainen summa näistä meni luokalle. Mutta ostaisinko 35€ teepaidan? Suoraan sivuilta ostettuna 29,90€. Kampanjalle tuosta menee 8,75€. Jos haluaisin ehdottomasti juuri tuollaisen paidan enkä välittäisi siitä, että ne valmistetaan Turkissa, niin voisin ostaa sen tuon kampanjan kautta. Mutta jos tarvitsisin vain t-paidan, niin saisin tuohon hintaan vastaavia (ei toki juuri samaa printtiä) luomupuuvillaisia paitoja 3-4kpl muualta ja voisin ostaa niitö esim. 2 kpl, ja erotuksen verran lahjoittaa suoraan luokan kassaan. Ja todellisuudessa en todennäköisesti edes tarvitsisi juuri tuolloin uutta paitaa, joten ostos olisi sikäli täysin turha ja sen sijaan voisin tehdä suoraan sen lahjoituksen sinne kassaan.

Mutta ehkä se olennaisin juttu tässä nyt on se, että miten ihmeessä tämän palvelun on tarkoitus kilpailla markkinalla, joka on jo olemassa? Mitä hyvää tässä on verrattuna muihin palveluihin? Nyt päällimmäinen ajatus on, että jotain piti yrittää saada aikaiseksi, mutta panostus jäi torsoksi. Vaikea kuvitella, että tämä kasvaisi merkittäväksi tekijäksi markkinalla, mikä ei ehkä ole tarkoituskaan. Jolloin kysymykseksi jää, että miksi lähteä tekemään tuotetta tai lanseeraamaan palvelua, jonka on tarkoituskin jäädä vain tulontekokoneeksi ”yrittäjälle” eikä todellisuudessa tarjota mitään lisäarvoa käyttäjille.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Näissäkin toisaalta hinta on selkeästi korkeampi, mitä se on kylpylälippupaikan omilta sivuilta ostettuna.

Tämä se on varmasti se suurin ongelma tässä asiassa - ja ylipäänsä vastaavissa keräyksissä. Ainakin kummipoikani on kaupitellut ties milloin mitäkin turhaketta, jonka ostamisen sijaan voisin mieluummin lahjoittaa suoraa rahaa. Ongelma toki myös se kate jonka luokka myyntityöstään saa.

Silloin vanhaan hyvään aikaan myytiin sentään vessapaperia jota jokainen oikeasti tarvitsee. Myytiin joulun alla pientuottajan savukalkkunaa joka oikeasti oli tuotteena erinomainen ja spesiaali ja jonka ostivat kaikki luokan saaden ihan selkeä kate myynnistä. Myytiin yleisestikin juuri näitä keksejä sun muita joita jokainen pystyi viemään vähintään mummolle tai mökille.

Yleisesti se tuotteen hinnassa oleva puhdas myynnin osuus on siellä n. 20%. Toki firmat tarvitsevat jonkun yhteyshenkilön kun luokat ostavat, mutta lopulta varainhankkija tekee sen suurimman duunin. Itse osallistuakseni olettaisin, että:

a) Tuote on oikeasti sellainen jonka haluan tai jota edes jollain tasolla tarvitsen
b) Tuote on maksimissaan saman hintainen kuin muista myyntikanavista ostettuna
c) Varainhankkija saa vähintään sen 20% myytävän tuotteen hinnasta itselleen.

Juu, ei hyvältä näytä. Tekisi mieli sanoa, että mikä helvetin kolla ja mikä helvetin monimutkainen varainhankintakenttä!!??

Mikä on selkeämpää, kun kerätä pulloja tai myydä vessapaperia, keksejä tai jotain muuta joka päivä ja jokaiselle sopivaa tuotetta. Mun mielestä se vessapaperi saa maksaa ihan reilusti enemmänkin, koska sehän siinä on idea, että katteet menee hyvään tarkoitukseen.

Kaippa tossa kuitenkin oli ajatuksena se, että saadaan hommaan ”tyyliä”. Ihmiset voi tukeakseen ostaa asioita, joita oikeasti haluavat, eikä jotain ”turhaa sälää”… mielestäni tässä ei ole onnistuttu ollenkaan, kuten monet muutkin ovat kirjoittaneet.

Enemmän noiden tuotteiden kohdalla joutuu tekemällä tekemään itselleen tarvetta, kun niiden ”ianikuisten keksipurkkien” kanssa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Mutta ehkä se olennaisin juttu tässä nyt on se, että miten ihmeessä tämän palvelun on tarkoitus kilpailla markkinalla, joka on jo olemassa? Mitä hyvää tässä on verrattuna muihin palveluihin? Nyt päällimmäinen ajatus on, että jotain piti yrittää saada aikaiseksi, mutta panostus jäi torsoksi. Vaikea kuvitella, että tämä kasvaisi merkittäväksi tekijäksi markkinalla, mikä ei ehkä ole tarkoituskaan. Jolloin kysymykseksi jää, että miksi lähteä tekemään tuotetta tai lanseeraamaan palvelua, jonka on tarkoituskin jäädä vain tulontekokoneeksi ”yrittäjälle” eikä todellisuudessa tarjota mitään lisäarvoa käyttäjille.

Niin mikä porkkana tässä on sille joka myy, jos kaikki ottavat normaalin katteen välistä? Tarkoittaen sitä, että myyt ylihintaista tuotetta, joka on vielä tuollaiseen varainhankintaan ylihintainen. Eikö tässä pitäisi muodostaa win-win tilanne, sekä alustalle, tuottajalle ja myyjälle. Jolloin saadaan ns. järkevä bisnesmalli sille, joka tuo rahan lopulta sisään eli myyjälle. Kuulostaa kyllä täysin käsittämättömältä palvelulta, koska eihän tuo kovin kauaa pyöri jos myyjiä ei löydy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin mikä porkkana tässä on sille joka myy, jos kaikki ottavat normaalin katteen välistä? Tarkoittaen sitä, että myyt ylihintaista tuotetta, joka on vielä tuollaiseen varainhankintaan ylihintainen. Eikö tässä pitäisi muodostaa win-win tilanne, sekä alustalle, tuottajalle ja myyjälle. Jolloin saadaan ns. järkevä bisnesmalli sille, joka tuo rahan lopulta sisään eli myyjälle. Kuulostaa kyllä täysin käsittämättömältä palvelulta, koska eihän tuo kovin kauaa pyöri jos myyjiä ei löydy.

Eiköhän tarkoitus ole vain pitää jonkinlaista kulissiyritystä ohjelman takia ja sen julkisuuden avulla varmaan jotain myyntiäkin aikaan hetken aikaa, sijoittajiakin taitaa olla mukana joten oma sijoitus ei välttämättä noilla omistajilla iso. Eniten tuossa kyllä ihmetyttää miksi keksiä pyörä uudestaan jos tarkoitus keksiä vain uudestaan se sama pyörä joka jo keksitty aikoja sitten, ilman että siihen mitään parannuksia mihinkään kohtaan tekee.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
sijoittajiakin taitaa olla mukana joten oma sijoitus ei välttämättä noilla omistajilla iso.

Piti oikein tarkastaa ja noinhan siellä sivuilla lukee. Ajattelin ensin, että tämä on vain pöytälaatikkoyritys mainosmielessä. No, tuskin ne businessenkelit tähän sijoittivat muuta kuin esiintymispalkkionsa ohjelmassa. Ei ne kaikki sentään mitään ihan puupäitä olleet ja varmasti osaavat tarkastaa tiedot, mihin oikeasti suurempia summia sijoittavat.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Mutta ehkä se olennaisin juttu tässä nyt on se, että miten ihmeessä tämän palvelun on tarkoitus kilpailla markkinalla, joka on jo olemassa? Mitä hyvää tässä on verrattuna muihin palveluihin? Nyt päällimmäinen ajatus on, että jotain piti yrittää saada aikaiseksi, mutta panostus jäi torsoksi. Vaikea kuvitella, että tämä kasvaisi merkittäväksi tekijäksi markkinalla, mikä ei ehkä ole tarkoituskaan. Jolloin kysymykseksi jää, että miksi lähteä tekemään tuotetta tai lanseeraamaan palvelua, jonka on tarkoituskin jäädä vain tulontekokoneeksi ”yrittäjälle” eikä todellisuudessa tarjota mitään lisäarvoa käyttäjille.
Boldattuun vastaus lienee sama kuin monessa muussakin Jaajon bisneksessä: homman ydin on siinä, että yrityksen takana on (ainakin paperilla, tuskin hän hirveästi osallistuu toimintaan) Jaajo Linnonmaa. Markkinointikin hoituu näppärästi promoamalla sitä salakavalasti osana Aamulypsyn lähetyksiä, missä tarinoilla on iso yleisö.

Ihan huvikseni aloin katsomaan tuotteiden hintoja, niin nuo Kollan hinnat ovat samaa tasoa, kuin ostaisi tuotteet suoraan kaupasta. Sivusto on sekava, siitä ei ota oikein selkoa kuuluuko tuo tuotteiden kate jo hintaan, vai tuleeko se Kollan hinnan päälle. Oletettavasti kate on jo hinnassa, sillä Mähösen valmistamat lasten bokserit maksavat valmistajan omassa verkkokaupassa 15e/kpl, kun taas Kollassa hinta on 20e/kpl ja sitten on tuo 5 euron kate varainkeruuseen.

Mutta siis ihan oikeasti, missä tuossa on se bisnes? Mitä järkeä kenenkään on ostaa Kollan kautta tavaraa, jossa on ihan normaalit katteet, tai siis tuplakatteet, koska myös varainkeruu tarvitsee osansa? Ajatus voisi teoriassa toimia, jos hinta olisi molemmissa sama, jolloin joku voisi ostaa Kollan kautta tuotteita ihan vain siksi, että samalla rahalla voisi tukea jotain seuraa/luokkaa.

Puutteellisilla sivuilla ei myöskään kerrota ollenkaan tuotteiden toimituksesta. Jos mä ostan Mähösen kalsarit Kollan kautta, niin koska saan vetää ne jalkaan? Paha epäilykseni on, että suoraan toimittajalta ostattaessa tuote päätyy nopeammin ostajalleen. Valmistajan omassa verkkokaupassa postikulut on muuten myös 0e, Kollassa ei mitään hajua kulupuolesta.

Joku voisi kysyä Kollan porukalta, että mikä estää käyttäjää ostamasta 15 euron bokserit kaupasta ja lahjoittamalla suoraan käteen 5 euroa lapselle. Lopputulos on rahallisesti sama. Mitä Kollan mukana olemisella saa?

Luultavasti tämän toteutuksen tarkoituksena ei ollut lyödä rahoiksi, vaan paikata epäuskottavuutta tulevalle tuotantokaudelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tämä koko homma ihan älytöntä teatteria. Uskottavuus ihan eri kuin Hjalliksen ja Sarasvuon aikoina. Ei jatkoon. Tuomitsen: Ihan paskaa.
 
4

444

Puutteellisilla sivuilla ei myöskään kerrota ollenkaan tuotteiden toimituksesta. Jos mä ostan Mähösen kalsarit Kollan kautta, niin koska saan vetää ne jalkaan? Paha epäilykseni on, että suoraan toimittajalta ostattaessa tuote päätyy nopeammin ostajalleen. Valmistajan omassa verkkokaupassa postikulut on muuten myös 0e, Kollassa ei mitään hajua kulupuolesta.

Joku voisi kysyä Kollan porukalta, että mikä estää käyttäjää ostamasta 15 euron bokserit kaupasta ja lahjoittamalla suoraan käteen 5 euroa lapselle. Lopputulos on rahallisesti sama. Mitä Kollan mukana olemisella saa?

Luultavasti tämän toteutuksen tarkoituksena ei ollut lyödä rahoiksi, vaan paikata epäuskottavuutta tulevalle tuotantokaudelle.
Monestihan nämä menevät niin, että ensin myydään joku määräaika niitä kampanjatuotteita, esim. 2 viikkoa - 1 kuukausi, ja sitten kun on tiedossa osallistujamäärä, niin isketään tilaus sisään. Eli aivan takuulla saat kalsarit jalkaasi nopeammin tilaamalla ne itse jotain muuta kautta tai ostamalla ne suoraan kaupasta. Halvemmalla. Tällainen kampanja toimisi paljon paremmin, jos yhteistyökumppanit olisivat valmiit tinkimään enemmän omasta katteestaan, eli siten että loppukäyttäjä saa tuotteen samaan hintaan esim. Kollan kautta kuin hakemalla sen kaupasta JA kampanjasta silti menisi se lahjoitus kampanjalle. Nyt esim. tuossa teepaitaesimerkissä minä maksaisin 5,10€ enemmän paidasta ja kampanjaan menee 8,75€. Eli yhteistyökumppani lahjoittaa siitä paidasta 3,65€ kampanjalle. Omasta mielestäni homma kuulostaisi paljon houkuttelevammalta, jos saisin tuon paidan samaan hintaan kuin toimittajalta ja toimittaja maksaisi siitä tuon 3,65€ kampanjalle. Tai mieluummin enemmän. Katettahan noissa ryijyissä on joka tapauksessa ihan järkyttävä määrä. En oikein ymmärrä, miksi tässä tapauksessa lahjoituksen määrä per tuote halutaan näyttää keinotekoisesti suuremmalta myymällä tuotetta kalliimmalla kuin mihin hintaan sen saisi ostettua muuta kautta.
Toinen vaihtoehto olisi ottaa myyntiin sellaisia tuotteita, joita ei muuta kautta saisi lainkaan. Eli esim. noita paitoja jollain erityisellä printillä tai vaikka kylpylälahjakortteja jollain pienellä twistillä.
 

Stigu

Jäsen
Onhan tämä koko homma ihan älytöntä teatteria. Uskottavuus ihan eri kuin Hjalliksen ja Sarasvuon aikoina. Ei jatkoon. Tuomitsen: Ihan paskaa.
Joo ja kun miettii tuota koko prosessia, millä seulottiin Suomen paras businesstyyppi ja Suomen paras businessidea, niin vielä älyttömämmältä tuntuu: Siis ensin tuotantoyhtiö käynnistää kampanjan että nyt saa hakea Diili-ohjelmaan, sitten he valitsevat satojen/tuhanisen hakijoiden joukosta pätevimmät ja potentiaalisimmat myynnin ja markkinoinnin rock-my-day-tyypit ohjelmaan, sitten niitä pudotetaan yksi kerrallaan pois, kunnes jäljellä on enää kaksi. Tässä vaiheessa suuri ja arvovaltainen myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten joukko arvioi kumpi kahdesta on pätevämpi. About vuoden verran kestävän ja kymmeniä miestyövuosia vaatineen prosessin lopputuloksena on kaikkien aikojen kuningasideana sekava nettiportaali, joka toimii varankeruukanavana eri koululais- ja urheilujärjestöille!

Mä haluaisin nähdä kun Sointu ja Jaajo vievät tuon idean vaikkapa Leijonankitaan (englaniksi SharkTank, Leijona= Shark, Kita = Tank): Olisivatko ohjelman tuomarit innosta kirkuen sijoittamassa satojatuhanisa tuollaiseen yritysideaan vai ehdottamassa kuvausryhmälle että pidetään kahvitauko?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös