JA:n keskustelupalstan fraasit

  • 51 344
  • 253

M10

Jäsen
En ymmärrä alkuunkaan miksi avaan tällaisen ketjun, mutta ei nyt ollut parempaakaan tekemistä.

Vuosien varrella näissä palstan keskusteluissa on vakiintunut erinäisiä fraaseja, joita kirjoittajat eivät epäröi käyttää kun siihen tilaisuus tulee. Nämä fraasit jatkuvasti toistuessaan ovat melkoisen ärsyttäviä kuluneisuudensa vuoksi.

Seuraavassa jotain "helmiä".

Voitko näyttää minulle kirjoituksestani sen kohdan, jossa..

Minun puolestani asia on loppuun käsitelty. Voit toki jatkaa yv:llä jos vielä..

Sisälukutaito, missä pelaa?

Mitä kohtaa tekstistäni et ymmärtänyt?

Korjaa toki jos olen väärässä, mutta..

Jos jaksaisit lukea hieman tätä ketjua taaksepäin niin huomaisit että tuokin linkki..

Avataanpas nyt tällekin ottelulle ketju, kun sitä ei vielä kukaan..

Voisit ottaa ne värilasit pois silmiltäsi

Oli niin väsynyt provo, että pakko tarttua

**

Varmaan on paljon muitakin, mutta nuo tuli nyt mielen syövereistä ekana mieleen. Olisi kyllä hienoa jos tämä ketju jotenkin saisi hillitsemään näitä kuluneita lausahduksia tulevaisuudessa. Voi toki olla että vaikutus on myös päinvastainenkin ja sitten kusin omaan vihtaani.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
En jaksanut tarkistaa, onko tämä vitsi/linkki/muuhyväjuttu jo laitettu tänne, joten anteeksi jo etukäteen, jos on.

että silleen

Täältä tähän

Noi nyt tähän hätään. Pari viimeistä siis tiettyjen kirjoittajien loppuun lisäämä pakollinen heitto.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Minulla taas suomen kielen opiskelijana pistävät tietenkin silmään erilaiset jatkuvasti toistuvat kielioppizkädämit.

alkaa pelaamaan (rektio)
viime keväänäkin (liitepartikkeli -kin väärässä paikassa; viimekin keväänä, toistuu toki tiedotusvälineissäkin jatkuvasti)
Blues sarja, Kaspar Viinanen Rosa ketju
tulee olemaan (suomessahan ei ainakaan kielitoimiston mukaan pitäisi käyttää tätä futuurirakennetta, preesensiä suositellaan sijaan)

Ja jos on kaksiosainen yhdyssanan määriteosa:
ota se kieli pois perseestä -kehotus, tulee yhdysviiva välin jälkeen. Yksiosaisessa määriteosassa pitäisi menetellä näin: Rosa-gate , ei Rosa -gate.

Joo, mutta tämähän on kiekkopalsta eikä mikään Kielikellon saivartelukeskustelu, joten antaa palaa vaan puolestani. Toivoisin kuitenkin tarkkuutta esimerkiksi täysin selviin yhdyssanoihin.

Fraaseista vielä: yksi vie ja toinen vikisee on jostakin syystä minulle perin vastenmielinen kielikuva.
 
Viimeksi muokattu:

Johnnie

Jäsen
Jos joku asia täällä oikein naurattaa, niin kirjoituksessa se usein ilmaistaan muodoilla huutonaurua, totaalinen repeäminen tai kahvit näppikselle-kamaa tms.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
viime keväänäkin (liitepartikkeli -kin väärässä paikassa; viimekin keväänä, toistuu toki tiedotusvälineissäkin jatkuvasti)
Meneekö tuo tosiaan noin? Äidinkielen amatöörinä olen aina olettanut että molemmat käyvät, tarkoittaen vain hieman eri asiaa. Viimekin keväänä sopii vain tapahtumiin jotka ovat aina keväällä. Vrt. "Nielikäinen teki joulukuussa hattutempun Jokereita vastaan, kuten viime keväänäkin."
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Vitun iso höpöhöpö ja Virta päälle..

Itsestäni huomaan, että käytän kyllä aika usein tuota hyvätpahat&rumat-ajan-sarasvuoismiä eli korjaa, jos olen väärässä, mutta... Lisäksi melko usein tulee aloitettua jokin kirjoitus: Ottamatta sen enempää kantaa itse aiheeseen, niin....

Eiköhän näitä riitä jokaiselle..
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
SM-liigassa olisi käynyt pahasti

-Jokainen tietää, että se on liigasta kiinni loukkaantuuko joku taklaustilanteessa. Joka kerta kun änärissä tulee joku keskustelua herättävä taklaus, on syytä mainita ettei SM-liigassa pelaava pelaaja olisi selvinnyt siitä, koska vain NHL-pelaajat osaavat ottaa taklauksia vastaan.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Meneekö tuo tosiaan noin? Äidinkielen amatöörinä olen aina olettanut että molemmat käyvät, tarkoittaen vain hieman eri asiaa. Viimekin keväänä sopii vain tapahtumiin jotka ovat aina keväällä. Vrt. "Nielikäinen teki joulukuussa hattutempun Jokereita vastaan, kuten viime keväänäkin."

Olisi pitänyt tarkentaa. Jos nimenomaan tarkoitetaan viime kevättä, pitäisi liitepartikkelin olla adverbin viime perässä. Mutta jos ajatus ilmaistaan viime keväänäkin, eivät muut vuodenajat rajaudu ajatuksesta pois.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kyyner/späällä...

Ehkä tämä menisi johonkin muuhunkin ketjuun mutta tuntuu olevan enemmänkin tapa nykyisin tämän muodon käyttäminen.

Ja kyllä vituttaa...
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Yksi idiootti pilaa koko porukan maineen...

Mieti jos joku fani tulisi omalle työpaikallesi viereen huutamaan ja hyppimään...

Nurmisen täytyy olla kännissä tuolla...
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Kahvit (tai joku muu neste) näppiksille..

edit. Johnnie ehti ensin..
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Sorry huutelu vieraaseen pöytään...,en tullut muuten provoilemaan tänne teidän hiekkalaatikolle, mutta...Mitä mä sanoin!
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vittu mitä settiä! Repesin! LOL

Lisäksi kaikki maailman hymiöt. Jatkikselle täydet pojot siitä, että täällä ei noita valmishymiöitä ole, mutta sehän ei estä näitä näppäriä näpertäjiä näpertelemään niitä eri kirjoitusmerkeistä. Tämä ilmiö kyllä riivaa kaikkia maailman keskustelupalstoja, eikä Jatkis suinkaan ole sieltä pahimmasta päästä. Ei ollenkaan, mutta toinpahan nyt tämänkin esille.
 

Pordinard

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buffalo Sabres
Lisäksi kaikki maailman hymiöt. Jatkikselle täydet pojot siitä, että täällä ei noita valmishymiöitä ole, mutta sehän ei estä näitä näppäriä näpertäjiä näpertelemään niitä eri kirjoitusmerkeistä. Tämä ilmiö kyllä riivaa kaikkia maailman keskustelupalstoja, eikä Jatkis suinkaan ole sieltä pahimmasta päästä. Ei ollenkaan, mutta toinpahan nyt tämänkin esille.

Olihan täällä joskus valmishymiöt. Mä diggasin. Omatekoisista hymiöistä en tykkää koska ne ovat yleensä sivuttain ja näyttävät tyhmältä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siellä taas brömberi käytti ruumistaan pumppuna.

Vittu mitä perseilyä omalta joukkueelta ja vastustaja suoritti oikean persraiskauksen. Jostain syystä yhdistän nämä jälkimmäiset Blues ja Jokerit-fanien suuntaan. Siitä puhe mistä puute?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös