J. Tiilikaisen ja P. Aholan joulumietteitä!

  • 1 086
  • 0

kaasumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tammerfors ja Södertälje Sport Klubb.
Södertäljen kotisivun haastatteluun miehet vastasivät näin:

#19 Jukka Tiilikainen
Även Jukka Tiilikainen befinner sig mitt i packningstagen då han är på väg hem till Finland för att fira julen, men han tar sig ordentligt med tid för en lång pratstund och det visar sig att "Tiili" minsann är en pratglad man!

Vad är din åsikt om lagets insats såhär långt in på säsongen?!
- Jag tycker att vi har spelat helt okej, vi kan bättre och det kanske har varit lite för stor skillnad på topparna och dalarna i vårt spel. Men innan säsongen snackade alla om att vi skulle sikta på att försöka hänga kvar, vilket vi givetvis måste fortsätta med men med tanke på det så måste vi vara ganska nöjda med spelet såhär långt.

Det är tufft i tabellen?!
- Ja och jag tror att januari blir j-gt viktig för oss då vi har många matcher som vi måste försöka plocka poäng i. Vi har ju tre hemmamatcher i uppstarten som är viktiga.

Det där med borta och hemma ja... det var ju lite knackigt under hemmamatcherna i början. Vad beror det på?!
- Jag brukar säga att det snackas för mycket om det där med borta och hemma... det är inte någon större skillnad egentligen. Det är ju samma spelare, samma mål...att försöka vinna eller ta poäng och det är ju bara att gå ut och köra.

Det kanske är skillnad för er som är nya jämfört med de som varit med i truppen ett tag. Man har så höga förväntningar och vet vad dom kan så att säga...
- Jo, det kan nog stämma. Jag har hört att supportrarna i Södertälje har höga krav och förväntningar och att man kan få höra när man inte spelet stämmer...

Vad tycker du om publiken i övrigt?
- Jag har sagt det förut, det är bland det bästa jag någonsin upplevt! Generellt slår publiken här i Sverige publiken i Finland, med undantag från ett par lag där supportrarna stöder sitt lag ordentligt, typ HPK. Men Scaniarinkens publik är det häftigaste jag upplevt, helt klart.
- Dessutom är det kul att se så många finnar i publiken, där man ibland ser dom vifta med finska flaggor osv.

Din egen insats?
- Ungefär som lagets, dvs helt okej men kanske lite för mycket upp och ner. Jag är ju ingen poängmaskin, utan mer en spelare som ser till att bana väg för dom andra. Men det är klart att det är kul att göra poäng...
- Men jag är hyfsat nöjd, men kanske skulle haft ytterligare några poäng i protokollet.

Ingen poängmaskin sa du, men tacklas kan du minsann?!
- Jo, jag kämpar på och jag tror Hallin uppskattar mitt jobb på isen. Det gäller väl att försöka utnyttja det man är bra på och för mig är det skridskoåkningen och aggressiviteten.

Hur har det varit att komma in i laget?!
- Det har funkat kanonbra, man kom in direkt och det är j-gt härliga killar i laget. Det känns som om vi är ett lag både på och utanför isen, där vi umgås en hel del. Stor skillnad från tiden i AIK då jag umgicks med kanske 2-3 spelare utanför isen... det är en helt annan känsla här.
Fem tunga julfrågor
1. Var och hur firar du julen?
Med familjen i Finland och det blir inget större spektakel, utan bara att vila och ta det lugnt......och basta förstås *skratt*

2. Vilken är den bästa julklapp du någonsin fått?
Det var nog när jag fick ett Stiga bordshockeyspel. Jag tänkte på det häromdagen att dom har faktiskt sett nästan likadana ut genom alla år. Samma sak med såna där snowracers...dom är ju likadana som när man var liten.

3. Har du handlat alla julklappar ännu?
Ja, eftersom vi inte har så många småbarn i familjen så har det varit ganska lugnt. Vi vuxna köper inte julklappar åt varandra.

4. Vad tycker du är godast på julbordet?
Gravad lax!! Ohh, den kan jag äta riktigt mycket av och jag hinner knappt längre än till laxen innan jag är mätt, haha.

5. Vad önskar du dig mest av allt just nu?
Att vi fortsätter spela bra efter jul. Visserligen finns det en hel del andra saker att önska sig, men trots allt...vi är ju hockeyspelare och om hockeyn stämmer så brukar det mesta i övrigt falla på plats. Och kommer vi ända till playoff är allting möjligt, vi har ju tagit poäng mot samtliga lag!
Och sen önskar jag mig att det inte ska blåsa 30 sekundmeter när jag ska åka med färjan till Finland ikväll...




#44 Peter Ahola
Peter sitter i bilen på en något raspig telefonlinje så jag får be om ursäkt om jag inte fått ner alla ord helt korrekt...

Nå Peter, vad har du att säga om SSK efter 33 omgångar?
- Det är helt okej tycker jag. Det kan ju alltid gå bättre, men det viktigaste är att vi fått ordning på spelet med en bra defensiv. Men det finns fortfarande en hel del saker att jobba på.

Synpunkter på din egen insats? Var det svårt att komma in i spelet?
- Ja, det var lite problem att komma in i spelet och vänja sig vid dom stora isytorna. Att jämföra med finlands hockeyrinkar där isytan är mellan NHL och elitseriemått. Det var en rejäl omställning och det tog sin tid i början men nu tycker jag att det börjar stämma och det känns mer bekvämt där ute nu.
Fem tunga julfrågor
1. Var och hur firar du julen?
Det blir på en holme utanför Helsingfors, om nu isen håller. Vi måste nämligen promenera över isen för att komma dit.

2. Vilken är den bästa julklapp du någonsin fått?
Då måste jag säga att det var när dottern föddes i våras. En tidig julklapp helt enkelt.

3. Har du handlat alla julklappar ännu?
Jo, faktiskt. För första gången någonsin är jag helt klar, det känns väldigt skönt.

4. Vad tycker du är godast på julbordet?
Skinkan, helt klart.

5. Vad önskar du dig mest av allt just nu?
Att det blir en riktigt härlig jul nu när vi är en hel familj som ska fira!


Jukka oli erittäin tyytyväinen Södertäljen yleisöön joka hänen mielestä antaa todella hyvän tuen joukkueelle. Yleisesti katson Ruotsalainen yleisö on parempi kuin suomalainen! Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, mm HPK:n yleisö Jukan mielestä antaa joukkueelle hyvän tuen.
Koska olen melko laiska en jaksa muuta tekstiä kääntää suomeksi, uskon että suurin osa kuitenkin tekstistä saa selvää?

Hyvää Joulua kaikille palstalaisille täältä Ruotsista!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös