Jättäisitkö Suomen olympiafinaalin väliin moraalisyistä?

  • 1 774
  • 27

Mitä teet?


  • Äänestäjiä
    52

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
On vuosi 2022. Olympialaiset ovat saamassa huipennustaan, kun Suomi kohtaa Finaalissa Team Canadan. Vastoin odotuksia Gary Bettman ilmoitti ennen kautta, että NHL pelaajat saavat osallistua olympialaisiin ja tästä syystä suomella onkin kaikkien aikojen dream team kasassa. Välierissä Suomi oli voittanut Ruotsin 3-2 Patrik Laineen jatkoaikamaalilla ja olet herännyt finaaliaamuun aivan täpinöissäsi. Aamukahvin sekaan lurautat tilkan konjakkia ja avaat jatkoajan läppärilläsi, jotta pääset spekuloimaan illan ottelua.

On ilta ja matsin alkuun kaksi tuntia. Olet hakenut kaupasta laatikollisen kaljaa ja Kotipizzasta Texas monsterin. Odotat vielä kahden kaverisi saapumista paikalle ja heistä toinen on ilmoittanut tuovansa paikalle kaksi pulloa minttuviinaa. Huominen on vapaata töistä. Kaikki on pedattu illan ottelua varten. Finaalin selostaa Antti Mäkinen, vierellään Kimmo Timonen ja Teemu Selänne. Vielä kirsikkana kakun päällä juuri kun ennakkostudio on alkamassa ja kaverisi jo istahtaneet sohvalle tulee ilmoitus, että Canadan ykkösmolari on kuumeessa, joten maalissa täytyy peluuttaa ilman pelituntumaa jäänyttä kakkosmaalivahtia.
Sitten kaikki muuttuu. Naapurin Make soittaa, että hänen kissansa on sairastunut ruttoon. Make sanoo olevansa itse töissä ja että sinä voisit pelastaa tilanteen viemällä kissan lääkäriin. Lähin eläinlääkäri sijaitsee 200 kilometrin päässä. Ulkona on myös pakkasta 30 astetta ja autosi on todellisissa ongelmissa käynnistymisen kanssa. Sohvalta kuuluu huutoja, että "Hei mikä siellä kestää. Matsi alkaa ihan just".

Teet vaikean päätöksen ja valitset kissan auttamisen. Kello on 21:00, ottelu alkaa ja samalla hetkellä autosi starttaa kohti eläinlääkäriä. Menomatkan kituuttelet autossasi ja mietit haluatko pitää radiota päällä, ettet kuulisi spoilereita. Samalla kuitenkin haluaisit tietää mitä pelissä tapahtuu. Kello on 23:00 ja yhden ylinopeussakon jälkeen saavut eläinlääkärin pihaan. Vastassa on todella ärsyttävä vanha naislääkäri ja sinut jätetään polvet täristen odottelemaan käytävälle, kunnes kissalle on annettu tarvittavat rokotukset.
23:40 pääset lähtemään viimeinkin kotimatkalle. Tajuat että ottelu alkaa olemaan todennäköisesti kohta ohitse. Et halua spoilaantua vaan nautiskellen katsoa kiekkofinaalin heti kotona jälkilähetyksenä, joten paluumatkakin menee ilman radiota.

Vähän ennen kahta kaarrat kotikylääsi ja huomaat kuinka tori ja kadut ovat täynnä alastomia ihmisiä juhlimassa helmikuisessa pakkasessa. Tajuat että peli on päättynyt suomen voittoon ja olet missannut täysin ainutlaatuisen mahdollisuuden todistaa suomen olympiakultamitallia jääkiekossa livenä. Ajat kotisi pihaan ja nostat takapenkillä olevan kissan ulos autosta, huomataksesi että se on raapinut takapenkin täysin pilalle. Vihaisena viskaat kissan kotiinsa ja menet kämpääsi katsomaan ovatko kaverisi vielä paikalla. Eipä ole vaan ovat lähteneet baariin juhlistamaan voittoa, jättäen vain oksennuksen sohvallesi. Laitat heille viestiä, että onnistuisiko tulla baariin juhlistamaan heidän kanssaan. Vastauksena vain että eivät huoli tällaista luuseria mukaan, joka karkaa finaalin alkaessa paikalta. Kaiken tämän päälle selviää vielä, ettei naapurisi missään töissä oikeasti ollut. Hänkin vain halusi katsoa kiekkofinaalin.
Tämän jälkeen jäät kyynelehtien kotiisi makaamaan.

Toisena vaihtoehtona on toki kertoa naapurille rehellisesti, että et voi auttaa tai sitten keksiä jotain tekosyitä. Mikä tällaisessa tilanteessa tuntuisi oikealta vaihtoehdolta?
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En tiiä kissoista, mutta töistähän otetaan tietenkin hyvissä ajoin jo etukäteen sille viikolle lomaa, kun jääkiekon ratkaisupelit pelataan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Make soittaa, en vastaa puhelimeen, koska matsi alkamassa. Helppoa kuin heinänteko, eikä tule moraalisia tuskia. Mutta koska äänestys, niin valitsen vikan vaihtoehdon ja keksin tekosyyn. Oon paska ihminen ehkä, mutta olympiafinaali on olympiafinaali. Torinon traumat on niin syvällä, että sen hyvityksen haluan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mobiililaitteet ovat tällaisia tilanteita varten, eli ei ongelmaa. Peli näkyy ja kuuluu vaikka älylaseista, tai kellosta jos on tarvis. Kissahan siellä lääkärin huoneessa on. Tosin en omaa korttia, enkä ajotaitoa, että siinäkin mielessä helppo valinta. Aika paljon urheilun ratkaisuhetkiä tulee seurattua yksin, eli en kaipaa sitä ylitäyteen ahdettua baaria, en edes välttämättä heidän seuraansa, jolle suomalainen jääkiekon olympiafinaali on kuriositeetti, ajanviete muiden joukossa, ei jotain mihin kulminoituu vuosikymmenien yhteinen matka Leijonien kanssa, pettymyksiä, surua ja onnenhetkiä. Eli jos Hyvä Haltija antaisi minulle taikapöl(l)yssä ajotaidon yks ja kaks ja kissalääkäri kutsuisi, niin tavalla, tai toisella saisin pelin seurattua. Radiokin on keksitty.

Make ottaa taksin. Mulla on korona. Eiku Make onkin töissä. Noh, naapurin Make ottaa loparit töistä.

RIP Miuku-Viikari :( Olit kusinen ja kapinen katti, mutta varmasti rakas.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ihan naurettava kysely. Ei tule minkäänlaisia tunnontuskia, sanoisin Makelle että sori ei pysty. Matsi alkaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Häviää ne sen kuitenkin, joten en katso. En kestä uusia Torino-traumoja, joten suljen kännykänkin ja menen korvatulpat korvissa komeroon itkemään itseni uneen. Aamulla katson teksti-tv:ltä että näin siinä taas kävi. Sitten avaan puhelimen ja huomaan, että Make on yrittänyt soittaa ja jättänyt viestejä. Vastaan tekstarilla, että sori kun en ollut tavoitettavissa ja ikävää että kissasi kuoli.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En kykenisi asettamaan kiekkopeliä kissani kivun edelle. Se olisi eläinrakkaalle ja hippihenkiselle miehelle liian raaka ratkaisu. Jättäisin pelin väliin ja veisin kissan lääkäriin. Kiekkopelejä tulee ja menee, mutta kissani ei ansaitse kipua, ei varsinkaan omistajansa itsekkyydestä syntyvää kipua. Kunhan kattini saisi hoitoa, kaikki olisi ok. Peli menee sitten siten kuin menee.
Eihän tässä puhuttu sun kissasta, vaan naapurisi kissasta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mobiililaitteet ovat tällaisia tilanteita varten, eli ei ongelmaa. Peli näkyy ja kuuluu vaikka älylaseista, tai kellosta jos on tarvis.

Kieltämättä nykyajan tekniset kehitykset ovat pilanneet jännitteen tällaisista ajatuskokeista. Pitäisi ajatella, että tämä tapahtuu vaikka 90-luvulla, jolloin vaihtoehdot ovat tosiaan tuossa, että katsot televisiosta tai et näe ollenkaan.

Tosin jos joutuu autoa ajamaan, niin huono siinä nykyaikanakaan on liikkuvaa kuvaa samalla vilkuilla.

Radiosta voi kuunnella autossa, 90-luvulla saattoi olla senkin kanssa olla nihkeämpää kun ratkaisuhetkien aikana oli aina merisään 15-minuuttinen menossa.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä olin helmikuussa mukana hautaamassa kaverin koiraa. Olin mukana koiran ensimmäisellä matkalla, kun se haettiin Pohjois-Karjalasta asti ja olin mukana viimeisellä matkalla. En haluaisi olla edesauttamassa kenenkään lemmikin viimeisen matkan aikaistumista omalla toiminnallani. Lemmikkieläimet menevät jääkiekko-ottelun edelle. Lisäksi olympiakiekkoilu ei ole kiinnostanut pitkään aikaan, oikeastaan vuoden 2006 jälkeen. Ehkä se tuossa kyseisessä skenaariossa saattaisi kiinnostaa jonkin verran, mutta en haluaisi naapurin lemmikin kuolevan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vituttaa sekä ruttoinen kissa että jääkiekko. Käväisen naapurissa lopettamassa katin. Kalmon nakkaan jäteastiaan. Tointen valmistuttua palaan kotiin, pesen kädet ja kahvistelen nisun kera. Mieli kepeänä kelpaa jatkaa häiriön takia keskeytynyttä kirjanlukua. Saattaisi olla työn alla vaikkapa Liekkejä laulumailta, kirj. Kalle Päätalo. Oletteko muuten kuulleet koskaan oravapillusta?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tässä tarinassa ei muuten oteta lainkaan huomioon että mikä se "minun" suhtautuminen tuohon kissaan edes on. Jos kyseessä olisi esimerkiksi sellainen vittumainen kiusankappale joka kusee ja paskoo kesät talvet omalle pihalle ja tekee muutenkin kaikkea haitallista omalla tontilla, niin todellakaan ei tuottaisi minkäänlaisia tunnontuskia sanoa Makelle että pidä kattisi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitä aktuaalista vittua on tämä kysymys. Ensin National Pub League ja nyt tämä.

En totea muutakuin et siinä vaiheessa naapurin kanssa ollaan vähän liiankin veljellisissä väleissä jos hänen kissaansa pitää lähteä kuskaamaan eläinlääkäriin.
 

444

Jäsen
Leijona on kissaeläin. ”Sen minkä teet yhdelle meistä, teet meille kaikille”. Tai jotain muuta yhtä syvällistä. Pelastaisin siis kissan ja täten Suomi voittaisi olympiakultaa. Mikäli jättäisin kissan heitteille kokisivat Leijonat sellaisen perseraiskauksen, että vaseliinia leviteltäisiin vielä seuraavissakin kisoissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitvit, naapurin kissa.
Toisaalta Suomi olympiafinaalissa on yksi elämäni paskimpia kokemuksia, eli voisin vaikka oma-aloitteisesti soitella naapurille ja kysyä pitääkö kisu viedä lääkäriin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muttajoo, siis vielä palatakseni vielä asiaan, niin ainoastaan jonkun läheisen hautajaiset tai vakava terveyteen kohdistuva hätätilanne olisi sellaisia realistisia skenaarioita, joissa voisin kuvitella missaavani sen, kun Laine, Barkov, Aho, Rantanen ja kumppanit pelaa Olympiafinaalissa ketä hyvänsä vastaan.

Penkkiurheilun saralla olisi ihan mahdotonta kuvitella mitään suurempaa täyttymyksen tunnetta, kuin sen, että Suomi voittaisi Olympiakultaa miesten jääkiekossa kaikkien parhaiden pelaajien ollessa mukana. Toisaalta Torinon finaali taitaa edelleen olla ainut kerta, kun olen pettymyksen kyyneleitä vuodattanut urheilun vuoksi.

Joka tapauksessa tuota ottelua ei voisi missata lähes tulkoon mistään hinnasta. Ja oikeastaan sama pätee jo puolivälieriin ja välieriinkin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sitä mä vaan ihmettelen että mihin helvettiin mä olen oikein muuttanut kun lähin eläinlääkäriasema 200 km päässä ja ulkona yli 30 astetta pakkasta. Jos tommoseen paikkaan on muutanut niin kai siinä sitten elämänhalut on muutenkin jo nollassa. Ihan hyvin voi sen kissan pelastaa, niin tulee edes tehtyä elämällään jotain hyödyllistä. Sen jälkeen voisikin sitten muuttaa vaikka Kanarian saarille.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kaiken tämän päälle selviää vielä, ettei naapurisi missään töissä oikeasti ollut. Hänkin vain halusi katsoa kiekkofinaalin.

Kyselystä puuttuu vaihtoehto "epäilisin tätä heti"

Oikeasti siis itseni tietäen minulle kävisi juuri noin kuten @Rautapohkeet sanoi, eli en vastaisi edes puheluun. En varmasti edes huomaisi puhelinsoittoa tuolla hetkellä. Näin ollen jätän vastaamatta kyselyyn mitään..
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kaverit lastataan autoon ja läppäri/tabletti mukaan. Siinä saa kuunnella kun kaverit huutavat mukana VITTUSAATANA ja LAUO! kun Kanada kairaa kakkoseen, vaikka sinne on jouduttu raahaamaan Dany Heatley ja Jason Spezza mukaan eläkkeeltä.

Lisäksi kuka varaa korin kaljaa ja pari pulloa minttua mukaan vain pelin ajaksi? Tuossa kohtaa on juotu jo neljä tuntia.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lisäksi kuka varaa korin kaljaa ja pari pulloa minttua mukaan vain pelin ajaksi? Tuossa kohtaa on juotu jo neljä tuntia.

Kannattaa tosiaan aloittaa lastaus jo hyvissä ajoin. Sitten kun Make soittaa kissastaan, niin voi vaan sanoa, että miten kuvittelet mun tässä tuhannen tinassa mitään kissoja autolla kuskailevan. Soita kissalle taksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minä olen päivän mittaan juonut monet konjakit kahvin kanssa, joten en aja autoa.
Pistän kissan kantokoppaan ja menköön yksin taksilla sinne lääkäriin.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Nykyään pelastaisin sata kertaa sadasta kissan tai ihan minkä tahansa muun eläimen.
2006 ajattelin ehkä toisin. Mutta tuolloin olinkin nuori ja naivi jolle nämä Selänteet, Koivut, Lehtisen ja Nummiset olivat jotain elämää suurempia idoleita joita olin katsellut ylöspäin jo ala-asteajoilta lähtien.

Nykyään voin helposti jättää arvokisafinaaleja katsomatta ja vaikka katsoisinkin, niin ihan sama voittaako suomi vai joku muu. Nykylätkä on semmoista räkänokkakikkapoikien pelleilyä, ettei se herätä juuri mitään tunteita.
Laji-ihmisenä tykkään toki kattoa pelejä ja olen itseasiassa huomannu, että nykyisin mua kiinnostaa nimenomaan runkosarjapelit enemmän ku pleijarit. Jotenkin yhdentekevää kuka lopulta voittaa.
 

Baldrick

Jäsen
Vaikea kuvitella, että ei olisi pikkuhöpöissä jo pelin alkaessa. Ja jos lähin eläinlääkäri on 200km päässä, niin en tiedä kuinka huitsinnevadassa pitää asua. Enkä kyllä ole sitten vanhempien luota pois muutettuani missään kämpässäni naapureita niin tuntenut, että heillä olisi numeroni.

Valitsin ykkösvaihtoehdon kuitenkin sen teorian pohjalta, että olisin selvinpäin jne. Radiosta se olisi kuunneltava siinä tapauksessa. Vaikka kissa olisi kusipää, niin silloin auttaisin Makea, enkä kissaa. Harmittaisi kyllä varmasti aika lujaa, mutta elämässä on muutakin ja olisihan se aika kusipäistä olla auttamatta. Toki ensin kyllä kääntäisin kaikki kivet sen eteen, että Make itse tai joku muu lähtisi.
 

SgtMarkov

Jäsen
Kyllä mäkin veisin kissan lääkäriin. Mutta jos saisin myöhemmin tietää, että Make puhui vain paskaa niin ei tarvitsisi sen jälkeen pyytää apuani enää ikinä, missään asiassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös