Jääkiekon taitojakin opitaan pääasiasssa pelaamalla

  • 1 150
  • 3

vihtori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikaanit
Olen seurannut mielenkiinnolla noita televisiotoimittajien kertomuksia kuinka lahjakkaita nuoria ryhdytään kasvattamaan maajoukkueeseen jo 10 -12 vuoden vahhoina pojankloppeina.

Minun kertomukseni tähän on se ettei jääkiekkoa todellakaan opi harjoittelemalla vaan pelaamalla se on homman lähtökohta. Nimenomaan juniori iässä.
Siis kun nuo maajoukkue rungit valitaan 10-12 vuotiaina niin tapahtuu selvä seulonta niihin jotka saavat peliaikaa ja niihin jotka eivät saa peliaikaa.

Vanhin veljeni on ollut valmentajana sellaisella joukkueella jon ka yksi pelimien oli Henrik Zetterberg (en tiedä tuliko nimi oikein) Ruotsin joukkueen nuori ja lahjakas kaveri. Veljeni oli valmentajan ko. joukkueella kunnes pojat tulivat 15 vuoden ikään.
Tärkein asia harjoituksissa oli pelaaminen, erikoiharjoiteita oli vain murto- osa harjoitusajasta. Mielestäni tulos on kohtuullinen.

Miettikääpä sitä oi hyvät jääkiekkoihmiset. Ja valmentajat.
 

Mammutti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Blackhawks,Cam Neely, Timo Peltomaa
Enpä ole nähnyt yhtään kaveria, joka harjoittelematta ja vain pelejä pelaamalla olisi kehittynyt..

Kyllä ne aakkoset pitää harjoittelemalla opetella..
Jos ei osaa luistella tai syötellä/laukoa, ei niitä pelissäkään opi.. ja harvempi tenava nykyään elää koko koulun ulkopuolisen vapaa-aikansa lähikaukalossa opettelemassa, kuinka se rystylätty lähtee..

Tottakai pelit kehittää, kunhan sen pelin tason voi itse saavuttaa.. Mutta kun kymmenvuotias tenava pelaa kaudessa enemmän pelejä kuin on harjoituksia, on joku asia väärin.. niillä eväin tehdään niitä niin sanottua vääntöpelaajia, jotka yrittää luistella mukana ja yrittää häiritä..

Eikä varmasti pikkupojan mieltä ylennä, kun pelistä toiseen huomaa olevansa heikompi kuin muut.. eikä kukaan ehdi opettaa kuinka tulla paremmaksi..

Tätä mieltä minä olen..
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo-o.

Meillä oli tuossa pääsiäisenä kaksi päiväinen turnaus. Itse Juhani Tamminen pudotti turnauksen avauskiekon, katseli pelimme ja tuli pukukoppiimme pelin jälkeen. Hän kertoi jotain, mitä oli nähnyt pelissämme, sekä muutenkin jääkiekosta. Sitä hän painotti paljon, että tekemällä oppii. Jos haluaa oppia potkaisemaan palloa, potkii paljon pallo. Jos haluaa oppia tanssimaan, tanssii paljon. Jos haluaa oppia pelaamaan, pelaa paljon. Ja kyllä minä ainakin pidän sellaisista reeneistä, jossa pelataan, ja kun tulee virhe, peli laitetaan poikki, kerrotaan mikä meni väärin ja miten olisi pitänyt/voinut tehdä.

nm. Puristanut Tamin kättä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti Miika-90
Sitä hän painotti paljon, että tekemällä oppii. Jos haluaa oppia potkaisemaan palloa, potkii paljon pallo. Jos haluaa oppia tanssimaan, tanssii paljon. Jos haluaa oppia pelaamaan, pelaa paljon. Ja kyllä minä ainakin pidän sellaisista reeneistä, jossa pelataan, ja kun tulee virhe, peli laitetaan poikki, kerrotaan mikä meni väärin ja miten olisi pitänyt/voinut tehdä.

Niin, kyllä se tekniikankin harjoittelu on hyvin tärkeätä. Pelaamalla kyllä saa pelisilmää, mutta mailan-/kiekon-/jalkojen käsittelyn tekniikkaa tulee harjoitella. Ainahan se pelaaminen on hauskempaa, mutta erilaiset tekniikat tulee harjoitella niin hyvin, että pelin aikan nämä tulevat esille selkärangasta.

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös