Viestin lähetti JHag
Nyt ei ole aikaa kauhean syvällisiin analyyseihin, mutta olen tässä asiassa samoilla linjoilla kuin klassisessa "äiti vai tytär" -dilemmassa. Onko jossain kielletty tykkäämästä molemmista? Ovatko vaihtoehdot todellakin toisensa poissulkevia?
NHL ja SM-liiga ovat minulle yhtä tärkeitä, mutta SM-liiga on livekontaktin ja HIFKin takia aavistuksen verran edellä.
Ei ole kiellettyä, eivätkä ole toisensa poissulkevia. Voinen paljastaa, että minua tämä "tyhjä?" kiinnostaa enemmän kuin suuri ja mahtava NHL - ainakin niin kauan kun HIFK pelaa vielä mestaruudesta. En edes halunnut sinänsä verrata näitä liigoja keskenään. NHL oli mukana Suomessa pelaavien pelaajien tason osoittamiseksi ja koska suurelta osin NHL:n vaikutuksesta tuleva puolustusvoittoinen vain ylös-alas pelaaminen ja virheiden välttely ovat koko ajan lisääntyneet SM-liigassakin, mikä on erittäin huono asia. Lisäksi SM-liigapelit ovat muuttuneet koko ajan enemmän ja enemmän "harjoitusotteluiksi" intensiteetiltään aivan kuten NHL:ssäkin.
Eikä sarjojen taitotasoa voi onneksi noin suoraan verrata. NHL:ssä pelaa 1000 rikkainta kiekkoilijaa, se on varmaa. Mutta eivät he ole absoluuttiset 1000 parasta.
Eiköhän muunmuassa Juha Ylösen otteet SM-liigassa ole osoittaneet sen, ettei NHL:n alemman keskitason pelaajaa ole välttämättä ykkönen SM-liigassa...NHL:ssä lienee lähes tuhat sinne PARHAITEN SOVELTUVAA PELAAJAA (eikä toki draftausjärjestelmäkään voi olla aivan täydellinen ja jotkut vain kehittyvät tai taantuvat odottamattomasti), jotka eivät ole suinkaan samassa järjestyksessä kuin SM-liigaan parhaiten sopivat pelaajat. Siksi käytinkin tekstissäni sanaa karkeasti.
Vähän sama kuin sanoisi, että miksi väijyä jonkun Saipan tai Ässien otteita, kun liigan parhaat kiekkoilijat tulevat kuitenkin aina ison rahan ääreen; Jokereihin, HIFKiin, Bluesiin, HPK:hon (näin niputin HPK:nkin ahneesti scouttaavien joukkoon ja tämä on kehu). Sano tämä järkikommentti jollekin syntyperäiselle lappeenrantaiselle, porilaiselle tai jyväskyläläiselle, niin saat luultavasti daijuun. Oman kylän jengi on tunnetasolla ylittämätön, niin myös oman kylän liiga.
Taisi olla nimimerkki Hepitus, joka ylempänä oivallisesti kiteytti tämän asian - sarjalla eikä pelaajien tasolla ole väliä, kunhan on henkilökohtainen tunneside kannattamaansa joukkueeseen, side sarjaan syntyy näin automaattisesti. Joillekin Norjan (jääkiekko)liigaa mahdollisesti väheksyville haluaisin kainosti huomauttaa tästä samasta asiasta...
Ja kyllä niihin Saipoihin ja SM-liigoihinkin jokunen Machulda ja Tsaluunin Jamppa tai Zidlicky jää pelailemaan jostain syystä.
Täytyy kuitenkin rehellisyyden nimissä muistaa, että nämä kaikki ovat farmitason pelaajia, syystä tai toisesta, vaikka heitä joskus ainakin minua ärsyttävästi "maailmanluokan pelaajiksi" joskus hehkutetaankin. Ihan mielenkiintoia pelaajia silti kaikki ja ykkösluokkaa SM-liigassa.
Salainen toiveeni oli saada keskustelua aikaan SM-liigan roolista kasvattaja- ja junioriliigana. Olen aivan tosissani sitä mieltä, että se on SM-liigan ehdottomasti paras osa. Olen hiukan "huolissani" siitä, ettei SM-liiga ole saanut tuotettua yhtään pelaajaa THN:n TOP50 -listalle. Huomioiko SM-liiga kasvattaja- ja kehittäjäroolinsa riittävän hyvin? Mielipiteitä?