Jääkiekkohuumaa Hakametsässä...

  • 1 137
  • 34

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerronpa minäkin näkemykseni pelistä, en olisi ihan yhtä kriittinen, kuin Potilas Saarinen, mutta myönnän kyllä nähneeni tänä vuonna paljon paremman tason peliäkin Hakametsässä. Minua jäi kuitenkin hieman ihmetyttämään Saarisen lähes pelkästään negatiivisiin saikkoihin paneutuva kirjoitus. Mikäli tämän kirjoitustyylin tarkoitus oli herättää keskustelua ja voimakkaita tunteita, niin kirjoitus oli onnistunut, mutta jos kyseessä oli yritys tehdä analyyttinen kirjoitus ottelusta niin tulos ei mielestäni ollut kehuttava.
<BR>
<BR>Kuten täällä joku on jo kirjoittanutkin, niin Saarisen asenne ottelua kohtaan oli varmaan yltiöoptimistinen. Kaikki kiekostä jotain ymmärtävät ovat hyvin perillä, että nämä pleiofpaikan käytännössä varmistaneet joukkueet alkavat jo pikkuhiljaa valmistautua pleioffeihin ja peli kärsii siittä usein viimeisellä neljänneksellä. Toisaalta aina kun panokset kasvavat, alkaa monilla varsinkin kokemattomilla pelaajilla maila tutista. Kokonaisuudessaan ei Ilveksen puolustuspelaaminen ollut mitenkään huippua, mutta muutamia henkilökohtaisia virheitä lukuunottamatta. Nuoret miehet Tukio ja Bruun tekivät muutamia kiekollisia mikia, mitä ei pitäisi tapahtua, samoin kuin ekassa erässä Iivanallekin näitä sattui. Toisaalta et maininnut, että puolustajapari Smith/Pettinen pelasi jo aivan pleijaritasolla. Toisaalta Hifk:n ensimmäisen erän nopeat pystyhyökkäykset ja avaukset olivat aivan huippuluokkaa, lukuunottamatta viimeistelyä.
<BR>
<BR>Mikä on Saarisen mielestä hyvä peli, minusta se on loppuunasti jännittävä ja tilannerikas. Sellainen tuo lauantain peli todella oli. Ainakin siellä, missä minä istuin, oli tunnelma aivan käsin kosketeltavasti aistittavissa ja yleisö hämäläisiksi hyvin mukana. Toisaalta ainakin minä olen sellainen, että kun jännitän, niin en huuda, enkä huido, vaan tuijotan hiiren hiljaa peliä ja elämä purkautuu vasta kun jokin jännittävä tilanne on ohi. Kai me jokainen voimme elää peliä niin kuin parhaaksi sen näemme.
<BR>
<BR>Kerronpa tässä nyt vielä senkin, että läheltä nähtynä Mikan koppi toisen erän lopulla oli sellainen, että jo siittä kannatti lipun hinta maksaa. Luulin, vaikka katselin tilannetta 10 metrin päästä, että sinne meni, kun näin laukauksen ja maaliverkon heilahduksen. Kun sitten mika heitti kiekon hanskastaan jäälle, meinasin pussata vieruskaveriani, vaikka olikin mies ja minä tunnusta olevani puhtaasti hetero. Sellaisia elämyksiä saa harvoin kokea. Muutenkin Mikan peli oli sitä, mitä se oli ennen loukkaantumista.
<BR>
<BR>Lopuksi toteankin vaan, että tuuria oli meillä mukana, mutta pelikin sen näköistä, että minun uskoni Ipaan kasvoi taas aimo annoksen.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Alkuperäisen viestin tarkoitus ei tavoistani poiketen ollut tehdä mitään syvää analyysiä ottelusta, vaan lähinnä kuvata suurta pettymystäni. Peli oli jännittävä ja siinä nähtiin myös hyviä suorituksia molemmin puolin. Se Mika Pietilän koppi tokan erän lopussa oli uskomaton. Itsekin luulin kiekon jo heilahtaneen maaliverkkoon ja olihan se mahtavaa, kun Pietilä nousee tyynesti jäistä ja heittää kiekon pois räpylästään. Minulla ei ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö suurin osa varsinkin ilvesläisistä olisi voinut poistua Hakametsästä tyytyväisenä näkemäänsä. Viesti kuvasi vain omia tuntemuksiani, joihin suuret ennakko-odotukset luonnollisesti saattoivat vaikuttaa.
<BR>
<BR>Molempien joukkueiden puolustuspeli oli todella heikkoa (erityisesti Ilveksellä 3. erässä) ja mielestäni monen kehumaa taistelua ei huipputärkeän pelin veroisesti ollut. Ilves on flunssa-aallon ja maajoukkuekomennusten myötä varmasti väsynyt ja se käy osaselityksenä vaisuihin otteisiin. Myönnän myös sen, että HIFK:n hyökkäyskalusto on liigan kovin eikä sitä vastaan ole kovin helppo kurinalaisesti puolustaa.
<BR>
<BR>Kerrotaan nyt vielä, että syyskierroksella joukkueet pelasivat tasan 3-3 Hakametsässä ja tuohon peliin olin erittäin tyytyväinen. Vaikka siinäkin ottelussa puolustusvirheitä sattui niin pelin taso oli mielestäni huomattavasti korkeampi. Siinä ottelussa Ilveksen peli kulki ja Ilves olisikin silloin mielestäni ansainnut voiton tililleen. Silloin Ilves luisteli, taisteli ja puolusti muutamaa tilannetta lukuunottamatta erinomaisesti.
<BR>
<BR>Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää miten ilvesläiset peliä kommentoisivat, mikäli HIFK olisi viimeisen puolentoista minuutin aikana tasoittanut pelin alivoimalla ja vaikka voittanut pelin vielä jatkoajalla. Ilves oli ylivoimastaan huolimatta lopun nimittäin aivan paniikissa ja HIFK sai alivoimalla 4-5 huikeaa maalipaikkaa tasoittaa ottelu. Olisikohan Ilveksen lukuisat virheet pysyneet paremmin mielessä mikäli HIFK olisi osannut mokista pelin lopussa rokottaa...
<BR>
<BR>Alkuperäisen viestini tarkoitus ei ollut herättää huomiota tai kusta omaan pesään. Se oli vain ja ainoastaan kirjoitus omista tuntemuksistani pelin jälkeen. Osa on ollut täysin eri mieltä kanssani pelistä ja osa on tukenut näkemystäni. Absoluuttista totuutta asiassa ei ole eikä sitä kukaan voi tietää. Toivottavasti tämän asian puiminen siis päättyy tähän ja keskustelu seuraavasta asiasta jatkuu hyvässä hengessä.
 
TM:n mielestä Saarinen on Ipalaisista paras kirjoittaja, koska hän esittää suurinta kritiikkiä Ilvestä kohtaan. En ota kantaa siihen onko Saarinen paras kirjoittaja vai ei, mutta TM:n kommenttien motiivit ovat aivan selvät. Mitä kriittisempi ipaa kohtaan, sitä parempi. Mistä sammumaton vihasi Ilveksen kannattajia kohtaan juontaa juurensa?
<BR>Saarinen ON hyvä kirjoittaja, mutta olisin luullut hänen löytävän jotain positiivista lauantain pelistä. Ehkä oli huono päivä.
<BR>Hups! Tulinkohan nyt provosoiduksi TM:n toimesta?
<BR>
<BR><BR><font size=-1>[ tätä viestiä on muokannut: hammer lynx 2001-02-20 01:36 ]</font>
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
\"Ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää miten ilvesläiset peliä kommentoisivat, mikäli HIFK olisi viimeisen puolentoista minuutin aikana tasoittanut pelin alivoimalla ja vaikka voittanut pelin vielä jatkoajalla. Ilves oli ylivoimastaan huolimatta lopun nimittäin aivan paniikissa ja HIFK sai alivoimalla 4-5 huikeaa maalipaikkaa tasoittaa ottelu.\"
<BR>
<BR>Noin tilittää Saarinen. Ja samalla kirjaa esiin itsestäänselvän tosiasian. Jääkiekkoilu ei ole arvostelulaji. Siinä tulos ratkaisee.
<BR>
<BR>Mikäli häviää kauniilla pelillä, niin häviää yhtä kaikki, eikä pistepussi täyty vähääkään. Jos voittaa huonolla pelillä, saa ne pisteet ja jatkaa matkaa kohti lopullista päämäärää: mestaruutta.
<BR>
<BR>Minusta se HIFK-peli ei tosiaankaan ollut mikään vuosikymmenen kamppailu, mutta siinä otettiin taistellen tärkeä voitto.
<BR>
<BR>Viimeiset pari minuuttia oltiin hirveässä paniikissa ja väsy puserossa. Mutta mitä sitten? Lopputulos ratkaisee - ja seuraavana päivänä HIFK näytti sitten sarjajohtajalle, että se kuitenkin on kovempi jengi kuin, mitä tappioputki näyttää...
<BR>
<BR>Saarisen kirjoituksista näkee kerran toisensa jälkeen, että hän on juuri näitä perinteisiä Ilves-kiekon kannattajia, jotka istuvat Hakametsässä naama supussa, otsa suonet pullottaen ja mielessään peliä eritellen.
<BR>
<BR>Sekin on tietysti ihan hyvä tapa nauttia kiekosta, mutta hiukan kyseenalaista on minusta kuitenkin se, kun nämä tuppisuu-analyytikko-yrmynaamat alkavat arvostella hallin huonoa tunnelmaa - hehän eivät itse saa koskaan käsistään irti rytmikästä taputusta - saati sitten kannustavaa huutoa suustaan... kirosanan korkeintaan...
<BR>
<BR>Toisten pitää pelata heidän silmiensä edessä paremmin ja toisten pitää kannustaa innokkaammin.
<BR>
<BR>He sitten vain istuvat ja nauttivat.
<BR>
<BR>
<BR>
<BR><BR><font size=-1>[ tätä viestiä on muokannut: Mad Dog 2001-02-20 08:09 ]</font>
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hammer Lynx: Kommenttien esittäminen tällä palstalla on vähän niin kuin nuoralla tanssimista. Mielipiteet siitä, onko joku hyvä kirjoittaja vai ei, ovat monesti makuasioita. Ajattelin vain että vuosien kokemuksella ilmaisen oman mielipiteeni siitä, millainen vaikutelma minulle on Saarisen kirjoituksista jäänyt. Mene ja tiedä, vaikuttaako se sitten että Saarinen kannattaa Ilvestä. Luultavasti olisin ihan samaa mieltä, vaikka kyseessä olisi IFK:n tai Jokereiden kannattaja.
<BR>
<BR>Sitä voi tietenkin aina spekuloida, onko jollakin kirjoittajalla ollut hyvä vai huono päivä kun lukee raportin esim. muutama tunti pelin päätyttyä. Tunteet ovat siinä vaiheessa kovasti pinnalla. Yleensä ennen puolta yötä en ainakaan minä saa unen päästä kiinni kun pelin tapahtumat pyörivät mielessä.
<BR>
<BR>Vuosien varrella kirjoittajien kesken syntyy erilaisia vaikutelmia ja jännitteitä. Ne kirjoitukset jotka ovat tasokkaita, herättävät paljon pohdiskelua mutta eivät kuitenkaan nostata tunteita pintaan, ellei selvästi ole eri mieltä.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mad Dog: Totta kai jääkiekko on hyvin pitkälle tuloslaji eikä arvostelulaji. Ei minuakaan yleensä tippaakaan lämmitä se, että Ilves on ottelussa pelillisesti ylivoimainen ja silti häviää. Sen sijaan saatan hyvinkin nauttia ottelusta mikäli Ilveksen vastustaja pelaa hyvää jääkiekkoa ja ansaitsee voittonsa, vaikka tappio tällöinkin harmittaa.
<BR>
<BR>Ainaista yksisilmäistä tulosreaktiota en silti jaksa oikein ymmärtää. Väitän, että pitkässä juoksussa peliesitys on tärkeämpi asia kuin lopputulos. Huonolla pelillä voi voittaa yksittäisiä pelejä, mutta jatkuvat heikot suoritukset kostautuvat varmasti. Yksittäisiä huonoja pelejä tulee kuitenkin väkisin eikä yhdestä heikosta illasta pidä tehdä vielä suuria johtopäätöksiä. Lauantain peliesitys ei ollut tyypillistä tämän kauden Ilvestä enkä todellakaan usko, että vaisuus jatkuu pitkään. Kirjoituksessa kirjoitin pettymyksestäni vain ja ainoastaan siihen peliin. Tunteet tosiaan ovat pelin jälkeen aika pinnassa ja ehkä minun olisi pitänyt odottaa muutama tunti ennen palstalle tuloa. Kirjoituksen sävy olisi saattanut olla tasaisempi. Kuvaani ottelusta ei aika kuitenkaan olisi muuttanut.
<BR>
<BR>Aika katkeraa tekstiä heität viestisi lopussa. Osaat siis arvostaa vain omanlaisiasi kannattajia. Ei mikään harvinainen näkökanta. Tämä osa ei mielestäni ansaitsisi edes vastausta, mutta pistetään nyt jotain. Totesin jo aikaisemmin, etten ole huutajatyyppi eikä minulla siitä syystä ole mitään oikeutta arvostella muiden fanien kannustusta. Kommenttini lauantain tunnelmasta ei ollut tehty arvostelumielessä, vaan ainoastaan todeta sen olleen osa ottelun pettymystä. Osaan kyllä huutaa ja taputtaa, en vain ole innokkaimpien kannustajien joukossa. Jääkiekkofanitkin ovat erilaisia ja viihtyvät eri tavoin jäähallissa. Minua on aivan turha yrittää sovittaa johonkin \"ainoaan oikeaan\" muottiin tässäkään asiassa. Aina riittää ihmisiä, jotka luulevat tietävänsä sinua paremmin kuinka eri tilanteissa pitää käyttäytyä ja kuinka eri asioihin pitää reagoida.
<BR>
 

Mad Dog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä en ole vähimmässäkään määrin katkera tai kaunainen, veli-Saarinen. Ikävä jos sait sellaisen kuvan...
<BR>
<BR>Minähän nimenomaan totesin, että on aivan oikea tapa katsoa peliä analysoiden ja viileästi.
<BR>
<BR>Sinua minä en tunne, mutta vuosikymmenien varrella olen jutellut aivan liian monen ilvesläisen kanssa, jotka kritisoivat Hakametsän tunnelmaa. Ja poikkeuksetta he ovat juuri samoja tyyppejä, jotka eivät vaivaudu edes maalin tullessa osoittamaan suosiotaan.
<BR>
<BR>Muistan takavuosilta jutelleeni silloin Ipassa pelanneen Niemisen Veikon kanssa, ja tämä totesi, että perinteinen, ilvesläinen katsomokriitikko tuo tappioputkessa hirveitä paineita omalle joukkueelleen.
<BR>
<BR>En siis toivo, Saarinen, että sinä minun tapaani osoittaisit suosiotasi. Sen sijaan toivon, ettet monien muiden katsomokriitikkojen tapaan kurkottele katsomaan paheksuen ja halveksuen taaksesi tai sivullesi, jos joku pieni ryhmä uskaltautuu kannattamaan joukkuettaan äänekkäästi jopa Aa-kakkosessa.
<BR><BR><font size=-1>[ tätä viestiä on muokannut: Mad Dog 2001-02-20 10:50 ]</font>
 

Heikki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy minunkin avata oma pelini tällä palstalla ihan vaan antaakseni propsit Saarisen tyylille.
<BR>
<BR>Järkevä ja objektiivinen analyysi on aina kiinnostavampaa luettavaa kuin niin kovin tavanomaiset härskit kotiinpäinvedot.
 

Saarinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mad Dog: OK, hyvä että selvensit asian, edellisestä viestistäsi jäi aika paha maku suuhun. En muuten todellakaan ole näitä katsomokriitikoita, jotka kääntyvät katsomaan pahasti kun joku avaa suunsa. En todellakaan. Totta kai toivon äänekästä Ilveksen kannustusta, vaikken itse aktiivisimpiin huutajiin kuulukaan. Minusta on aika turha lähteä heittelemään tuollaista puukkoa pelkän keskustelupalstakontaktin jälkeen.
<BR>
<BR>Minun ympärilläni on pari tällaista katsomokriittikoa, jotka eivät löydä juuri koskaan mitään positiivista Ilveksestä. Heillä on omat silmätikkunsa, joita he arvostelevat aina, tekivät he mitä hyvänsä. Tällainen täydellinen yksisilmäisyys ärsyttää minuakin, mutta enpä ole asiaan puuttunut millään tavalla. Jokainen taaplatkoon tyylillään.
<BR>
<BR>Mutta eiköhän tämä väittely ala jo olla selvitetty. Samalla puolella tässä ollaan ja molemmat varmasti toivovat parasta Ilvekselle. Oman suosikkijoukkueen mukana eläminenkin vain on erilaista eri ihmisillä.
 

valdo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Edinburgh Capitals, Hibernian FC, Arsenal
HN olen kirjoittanut jatkoaikaan ja kiekkopesään kaksi kertaa täällä olo aikana reilut 6 kuukautta joten hieman perusteluja kiitos. Saarisen kirjoitusta olen kommentoinut ilves.comissa jossa lienee oikeutettua ottaa kantaa kaikkiin ko. seuraa koskeviin asioihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös