Pahoittelut vanhan ketjun nostamisesta, mutta tämä kun sattuu olemaan jokseenkin ajankohtainen itselle. Olen asunut jo 3v Christchurchissa, hallitsevan mestarin Canterbury Red Devilsin kotikaupungissa. Toinenkin kytkös löytyy NZIHL:ään sekä Red Devilseihin, britti Dean Tonks, eräs joukkueen parhaista pelaajista sekä valmentajakolleegani junioreissa (CMIH - Canterbury Minor Ice Hockey)
Tällä kaudella en vielä ole itseäni raahannut katsomaan matseja, vasta yksi kierros takana, mutta sattumoisinhan Red Devilseihin on täksi kaudeksi tullut eräs suomalainen peluri, jonka tapasin kerran junioreiden jäällä. Hänen kanssaan keskustellessani - tässä vaiheessa hänellä takana vasta kaksi harjoitusmatsia - hän sanoi liigan tason olevan about Suomi-sarjan tasoista ellei alempaakin. Aika ajoin ehkä juuri ja juuri Mestiksen pohjatasoa, suurin ero kyseisen pelaajan mukaan oli tilanne- ja ratkaisunopeuksissa.
Muutenkin, mitä taannoisten kausien aikana itse olen käynyt muutaman matsin katsomassa, ei taso ole tosiaan ollut järin kova, varsin paljon tuntuu pelaajat vain keskittyvän erinäiseen vastustajan hakkaamiseen. Yhden matsin mitä kävin katsomassa, muistaakseni Southern Stampedea vastaan viime kaudella, toisen erän alkupuoliskolla vaikutti siltä kun silloisella valmentajalla ei olisi enään ollut kuria pelaajiinsa, etenkin joukkueen kapteeni tuntui olevan suurin halonhakkaaja jäällä..
Mitä juuri alkaneeseen kauteen tulee, Red Devils takoi heti avausviikonloppuna kaksi voittoa West Auckland Admiralsista, 9-4 sekä 7-6, kuulemma tuo toinen peli oli paska valmentajakolleegani mukaan.
Sarjassahan siis pelaa viisi joukkuetta, pelit ovat aina viikonlopun tuplapelejä yhden joukkueen leväten aina kerrallaan. Kohtaamisia tulee kerran kotona ja kerran vieraissa eli pelejä kauden mittaan se 4x5=20. Runkosarjan jälkeen kaksi parasta menevät kolmiosaiseen finaaliin, käsittääkseni 1. osa pelataan 2.sijoittuneen kotiluolassa ja 2. & 3. osa runkosarjan voittaneen kotiluolassa. Käsitykseni mukaan tuo kolmas ottelukin pelataan vaikka toinen olisi jo voittanut kaksi putkeen, mutta saatan olla myös väärässä.
NZIHL:n mestaruuden ovat tähän asti voittaneet kolme joukkuetta, Canterbury Red Devils & Botany Swarm (3) sekä Southern Stampede (2), tällä hetkellä Red Devilsin ollessa kolminkertainen puolustava mestari ja mitä ennakkotunnelmia olen kuulostellut, on kyseinen joukkue jälleen suurin suosikki, ennakkorummuttelujen mukaan Red Devilsillä ei ole vielä koskaan ollut näin kovaa ulkolaisnelikkoa kuin tällä kaudella.
Lisäinfoa liigasta löytyy -
NZIHL - New Zealand Ice Hockey League