Niin just joo, helposti. Lenkillä on tullut käytyä kiihkeästi. Tai sitten ei. Sain kuitenkin lukkopainin aloitettua tuossa kuukauden päivät sitten, puolisen vuotta aikataulusta jäljessä. Alkuun tuli sopivasti keuhkoputkentulehdus, joten parin treenien jälkeen tuli palauttava kaksiviikkoinen, mutta nyt on taas matolla tullut väännettyä. Todella hauskaa puuhaa, ja itse viihdyn nimenomaan matossa. Potkut on jees, mutta muuten pystylajeissa ei tahdo riittää kiinnostusta mulle. Potkuja ja peruslyöntejä voisi joskus palautella mieliin opastuksen kera, mutta muuten minun intressini keskittyy käsien ja jalkojen vääntelyyn sekä kuristeluun. Plussaa on myös rento meininki. Itämaisten lajien pokkurointi kuuluu asiaan, mutta ei jostain syystä hokutoryu jujutsussa aikoinaan otti päähän nuorien treenin vetäjien pönötys ja armeijameininki. Ei vyöarvo saisi nousta päähän.
Olen aikalailla hidas jannu, isohko ja kömpelö, joten senkin vuoksi on kiva vetää vastustaja guardiin ja siitä sitten pikkuhiljaa kytätä virhettä. Hieno fiilis, kun huomaa, että nyt tyyppi avasi pakettinsa, ja saa käsivarresta kunnolla kiinni tai kuristuksen. Notkeus on myös kohtalaisen hyvä ominaisuus näissä karkeloissa. Nopeampia ja vahvempia kilpailijoita vastaan tuo taktiikka ei tietysti päde, kun ne nappaavat sen verran sähkästi meikäläisen mattoon, mutta kaltaisiani perusjannuja on kiva kiusata. Ovat nuoremmat sen verran malttamattomia.
Oli mulla yksi kysymyskin, nimittäin ruokailusta. Joskus ammoin opin syömään 2-3 tuntia ennen salitreeniä ja olen soveltanut sitä sellaisenaan painiin. Tänään olikin mahtava fiilis, kun tuntui vielä treenien alkaessa, että vatsa on aivan täysi. Alkulämpöjen aikana meinasi tulla laatta ja kunto loppui aivan täysin, siis se vähäinenkin, joka sentään on ennen kestänyt koko treenit loppuun siedettävällä tasolla. Painit meni aivan päreiksi, passailin vain kaikkia vastaan ja toivoin, etten oksenna päälle. Kiinnostaisi tietää, mikä teki sen, että voimat hävisivät niin perusteellisesti ja kunto samoin? Verenkiertoon liittyvää, vai? Toiseksi, mikä ruokailurytmi olisi hyvä treenipäiville, kun tuo paini käy sekä aerobisen kunnon että voiman päälle?
Hauskaa puuhaa lukkopaini joka tapauksessa on. Todella hyvää ja mielekästä kuntoilua minulle, ja sen verran tavoitteitakin olisi vielä tällä iällä kehitykselle, että treeniringin ottelijoiden sparriksi jos joskus kelpaisin, niin onnesta kikattaisin.