Itsepuolustuslajit

• 16 515
  • 56

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
Olen harrastanut joskus muinoin ju-jutsua ja potkunyrkkeilyä ja nyt kiinnostaisi,mikäli olisi vaan tällä paikkakunnalla mahdollista, harrastaa/kokeilla Kraw Magaa. Siinä kiehtoo,mitä olen lukenut ja kysellyt kaveriltani (asuu/harrastaa ko. lajia jykylässä) lajin suoraviivaisuus. Ju-jutsussa minusta kiehtovinta oli lukot ja hallintaotteet,kiksarissa tykkäsin ottaa kevyttä sparria ja se oli suoraviivaista taasen.

Taitaa lähin paikka olla asuinpaikkakunnaltani katsoen Kuopio,jossa minun tiedon mukaan KM:a voisi harrastaa,mutta matkaa tulee aika paljon edestakaisin.. :(

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No, tullaan tähän ketjuun sitten aikanaan ihmettelemään, kuinka suunnitelma toteutui. Syksyä varten haluan kuitenkin parantaa aerobista kuntoani, jottei tarvitse hävetä silmiä päästä.
Niin just joo, helposti. Lenkillä on tullut käytyä kiihkeästi. Tai sitten ei. Sain kuitenkin lukkopainin aloitettua tuossa kuukauden päivät sitten, puolisen vuotta aikataulusta jäljessä. Alkuun tuli sopivasti keuhkoputkentulehdus, joten parin treenien jälkeen tuli palauttava kaksiviikkoinen, mutta nyt on taas matolla tullut väännettyä. Todella hauskaa puuhaa, ja itse viihdyn nimenomaan matossa. Potkut on jees, mutta muuten pystylajeissa ei tahdo riittää kiinnostusta mulle. Potkuja ja peruslyöntejä voisi joskus palautella mieliin opastuksen kera, mutta muuten minun intressini keskittyy käsien ja jalkojen vääntelyyn sekä kuristeluun. Plussaa on myös rento meininki. Itämaisten lajien pokkurointi kuuluu asiaan, mutta ei jostain syystä hokutoryu jujutsussa aikoinaan otti päähän nuorien treenin vetäjien pönötys ja armeijameininki. Ei vyöarvo saisi nousta päähän.

Olen aikalailla hidas jannu, isohko ja kömpelö, joten senkin vuoksi on kiva vetää vastustaja guardiin ja siitä sitten pikkuhiljaa kytätä virhettä. Hieno fiilis, kun huomaa, että nyt tyyppi avasi pakettinsa, ja saa käsivarresta kunnolla kiinni tai kuristuksen. Notkeus on myös kohtalaisen hyvä ominaisuus näissä karkeloissa. Nopeampia ja vahvempia kilpailijoita vastaan tuo taktiikka ei tietysti päde, kun ne nappaavat sen verran sähkästi meikäläisen mattoon, mutta kaltaisiani perusjannuja on kiva kiusata. Ovat nuoremmat sen verran malttamattomia.

Oli mulla yksi kysymyskin, nimittäin ruokailusta. Joskus ammoin opin syömään 2-3 tuntia ennen salitreeniä ja olen soveltanut sitä sellaisenaan painiin. Tänään olikin mahtava fiilis, kun tuntui vielä treenien alkaessa, että vatsa on aivan täysi. Alkulämpöjen aikana meinasi tulla laatta ja kunto loppui aivan täysin, siis se vähäinenkin, joka sentään on ennen kestänyt koko treenit loppuun siedettävällä tasolla. Painit meni aivan päreiksi, passailin vain kaikkia vastaan ja toivoin, etten oksenna päälle. Kiinnostaisi tietää, mikä teki sen, että voimat hävisivät niin perusteellisesti ja kunto samoin? Verenkiertoon liittyvää, vai? Toiseksi, mikä ruokailurytmi olisi hyvä treenipäiville, kun tuo paini käy sekä aerobisen kunnon että voiman päälle?

Hauskaa puuhaa lukkopaini joka tapauksessa on. Todella hyvää ja mielekästä kuntoilua minulle, ja sen verran tavoitteitakin olisi vielä tällä iällä kehitykselle, että treeniringin ottelijoiden sparriksi jos joskus kelpaisin, niin onnesta kikattaisin.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Niin just joo, helposti. Lenkillä on tullut käytyä kiihkeästi. Tai sitten ei. Sain kuitenkin lukkopainin aloitettua tuossa kuukauden päivät sitten, puolisen vuotta aikataulusta jäljessä. Alkuun tuli sopivasti keuhkoputkentulehdus, joten parin treenien jälkeen tuli palauttava kaksiviikkoinen, mutta nyt on taas matolla tullut väännettyä. Todella hauskaa puuhaa, ja itse viihdyn nimenomaan matossa. Potkut on jees, mutta muuten pystylajeissa ei tahdo riittää kiinnostusta mulle. Potkuja ja peruslyöntejä voisi joskus palautella mieliin opastuksen kera, mutta muuten minun intressini keskittyy käsien ja jalkojen vääntelyyn sekä kuristeluun. Plussaa on myös rento meininki. Itämaisten lajien pokkurointi kuuluu asiaan, mutta ei jostain syystä hokutoryu jujutsussa aikoinaan otti päähän nuorien treenin vetäjien pönötys ja armeijameininki. Ei vyöarvo saisi nousta päähän.

Olen aikalailla hidas jannu, isohko ja kömpelö, joten senkin vuoksi on kiva vetää vastustaja guardiin ja siitä sitten pikkuhiljaa kytätä virhettä. Hieno fiilis, kun huomaa, että nyt tyyppi avasi pakettinsa, ja saa käsivarresta kunnolla kiinni tai kuristuksen. Notkeus on myös kohtalaisen hyvä ominaisuus näissä karkeloissa. Nopeampia ja vahvempia kilpailijoita vastaan tuo taktiikka ei tietysti päde, kun ne nappaavat sen verran sähkästi meikäläisen mattoon, mutta kaltaisiani perusjannuja on kiva kiusata. Ovat nuoremmat sen verran malttamattomia.

Oli mulla yksi kysymyskin, nimittäin ruokailusta. Joskus ammoin opin syömään 2-3 tuntia ennen salitreeniä ja olen soveltanut sitä sellaisenaan painiin. Tänään olikin mahtava fiilis, kun tuntui vielä treenien alkaessa, että vatsa on aivan täysi. Alkulämpöjen aikana meinasi tulla laatta ja kunto loppui aivan täysin, siis se vähäinenkin, joka sentään on ennen kestänyt koko treenit loppuun siedettävällä tasolla. Painit meni aivan päreiksi, passailin vain kaikkia vastaan ja toivoin, etten oksenna päälle. Kiinnostaisi tietää, mikä teki sen, että voimat hävisivät niin perusteellisesti ja kunto samoin? Verenkiertoon liittyvää, vai? Toiseksi, mikä ruokailurytmi olisi hyvä treenipäiville, kun tuo paini käy sekä aerobisen kunnon että voiman päälle?

Hauskaa puuhaa lukkopaini joka tapauksessa on. Todella hyvää ja mielekästä kuntoilua minulle, ja sen verran tavoitteitakin olisi vielä tällä iällä kehitykselle, että treeniringin ottelijoiden sparriksi jos joskus kelpaisin, niin onnesta kikattaisin.

Nyrkkeilen ja treenaan myös Escrima/pekiti-tirsiaa, ja oma ruokailuni on treenipäivinä seuraava:
Aamupala, 2 palaa täysruisleipää, juustoa ym päälle, tuoremehu, kahvi,
Tukeva lounas 11 aikaan, paljon salaattia, pastaa tai jotain kevyempää, ei mielellään perunaa.. mutta aika runsaasti tavaraa lautaselle, ja sitä ruisleipää. Sitten 2 aikaan mehua, pari leipää.. eikä muuta ennen illan treenejä. Laatta tulee jos syön yhtään enempää/lähempänä treenejä. Nälkä vähän on ennen treenejä, mutta jos oikein paha on niin kevyesti vettä juoden, ei liikaa menee se odottelu.
Sitten taas heti treenien jälkeen tukeva ruokaisa salaatti ja leipää..

scholl

Jäsen
Nykyään kun metroissa heiluu kirveet ja kaduilla liikkuu ties kuinka paljon avohoitopotilaita ym. huumehörhöjä olen ajatellut, että jos paha tilanne osuu kohdalle, olisi hyvä osata puolustaa itseään ja lähimmäisiään.

Itseäni kiinnostaa nyt tämä sama asia. Varsinkin kun tuolla maailmalla liikkuu, eikä ole ihan joutunut välttymään yhteenotoilta. Haluan oppia blokkaamaan iskut ja suoraan sanottuna iskemään tyyppejä veitsellä ja ampumaan. Siis niin että pärjään kahdelle ja hoitelen molemmat. Onko mitään kurssia missä opetetaan hoitelemaan jotkut nilkit, jotka hyökkää jossain vähän hazardimmassa maassa kimppuun? Ei mitään martial arts tyyppistä paskaa, vaan kikkoja millä vastustajan pystyy tappamaan.

Kivääriammussa olen joskus pärjännyt ihan kohtuullisesti, mutta nyt tarkoitin lähinnä sitä miten nilkiltä napataan ase jne.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itseäni kiinnostaa nyt tämä sama asia. Varsinkin kun tuolla maailmalla liikkuu, eikä ole ihan joutunut välttymään yhteenotoilta. Haluan oppia blokkaamaan iskut ja suoraan sanottuna iskemään tyyppejä veitsellä ja ampumaan. Siis niin että pärjään kahdelle ja hoitelen molemmat. Onko mitään kurssia missä opetetaan hoitelemaan jotkut nilkit, jotka hyökkää jossain vähän hazardimmassa maassa kimppuun? Ei mitään martial arts tyyppistä paskaa, vaan kikkoja millä vastustajan pystyy tappamaan.

Kivääriammussa olen joskus pärjännyt ihan kohtuullisesti, mutta nyt tarkoitin lähinnä sitä miten nilkiltä napataan ase jne.
Krav maga kuulostaa lajiltasi itsepuolustuksen kohdalla. Tuntematta lajia, Kali kuulostaa puukkohipalta, jos haluaa itsekin sohia. Mutta siitä ei ole omia kokemuksia.

Suosikkijoukkue
Paikalliset

Jessus, kuulutko ehkä muukalaislegioonaan vai joihinkin erikoisjoukkoihin?

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Itseäni kiinnostaa nyt tämä sama asia.

Kuten yllä jo ehdotettiin, niin Krav Maga on selkeästi sinun lajisi. Itse aloitin Krav Magan ja Brassi jujutsun uudestaan sekä Defendon Krav Magan rinnalla vähän samoista syistä, mutta varsinkin tulevaa ammattiani silmällä pitäen ja kuntokin kasvaa mukavasti.

Krav Maga on sinänsä nopea oppinen laji ja jo puolenvuoden treenillä oppii tärkeimmät asiat, sillä "Magassa" perusliikkeet on aika suoraviivaiset ja pyrkii juuri siihen, että pystyt puolustamaan itseäsi useampaakin hyökkääjää vastaan sekä pidemmälle opittuna myös ystäviäsi. Tässä lajissa kaikki perustuu nopeaan ratkaisuun kun on tilanne päällä tai jo ennen kuin tilanne on päällä ja niin, että sen jälkeen sinä olet hengissä ja pääset omin jaloin käyttämään toista tunnettua lajia, eli voit "karata" paikalta.

Krav Maga on siis Israelilainen itsepuolustuslaji, joka on kehitetty ja kehittyy edelleen Israelin armeijan todellisissa tilanteissa.

Uskon, että vielä saattaisi ehtiä alkeiskurssille jos alkuviikosta soittelet seuroihin ja kyselet sieltä.

Tämä linkki menee Suomen Krav Maga liiton sivuille ja siellä on lueteltuina kaikki seurat: http://www.suomenkravmagaliitto.fi/seurat

Tässä vielä pari esittelyvideo minkä löysin netistä (ensimmäisen International Krav Maga federation pääkouluttaja Eyal Yanilov):
http://www.youtube.com/watch?v=7J6YZBKDEnI
http://www.youtube.com/watch?v=VNkU9zyHuWw

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy