"Itkeminen"

  • 1 463
  • 4

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Designerin ehdotuksesta perustan tämän lingvistiseen (toivottavasti kirjoitin sanan oikein, takoitan siis kielitieteelliseen) ongelmaan pureutuvan viestiketjun.

Ja kysymys kuuluu: mitä on "itkeminen" kiekkoaiheisessa internetväittelyssä?

Itse tahdon (erityisesti Designerille) huomauttaa, että itkeminen perinteisessä merkityksessä on tunnetila, jossa ihminen refleksinomaisesti päästelee vaikertavaa ääntä ja usein hänen silmistään tihkuu suolaista nestettä.

Kuitenkin, kun nyt määrittelemme, mitä itkeminen on, niin on otettava huomioon konteksti, jossa käsitettä käytetään. Se määrittää sen, mitä sillä tarkoitamme. Jokainen tietysti käyttää käsitettä vielä omassa merkityksessään; kieli on todellakin subjektiivista.

Jo tuo tekemäni kysymyksenasettelu kertoo, että kysymys ei ole nyt kyynelten vuodattamisesta. Joten: tämän verbin merkitys ei ole muuttunut, tässä yhteydessä se on kuitenkin alusta saakka saanut ihan toisen merkityksen kuin kyynelten vuodattaminen. Kas, sanoilla voi olla useita merkityksiä. (vrt. sana kuusi)


Minusta kriittinen kirjoittaminen sinänsä ei ole itkemistä. Itkeminen tässä yhteydessä on jotain sellaista, jossa valitetaan aiheetta tai olennainen sivuttaen. Tarkemmin en halua hätiköiden käsitettä määritellä. Muut jatkakoon. Palaan asiaan, kun olen saanut aiheen paremmin hahmottumaan mieleeni.
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei itketä kuin tämä turhanpäiväinen aihe

Seuraavaksi voitaneen avata keskusteluaiheet kiukustumisesta, häpeästä ja minua päähän potkineista palstalaisista. Keskustelu on varmasti yhtä vlkasta ja antoisaa kuin nytkin. Jääkiekosta ei taida kellään olla mitään uutta sanottavaa.

Suljettu osasto on osittanut itsensä täysin hyödyttämäksi. Parempaa keskustelua käydään aivan muualla.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minusta sinä olet turha

Mikäli et viihdy täällä, niin ole hyvä ja poistu. Minä en sinua kaipaa.

Pyydän kuitenkin, että et tule likaamaan ketjuja moisilla mielenliikutuksilla.

Itke siis muualla. Huumorintajuton juntti.

Yhtään asiasta visastuneempana, mutta kovasti pahoillaan karkean kielenkäyttönsä vuoksi,

Oiva
 

railwayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät (& Devils)
Onnittelut sinulle Oiva, suosikkijoukkueesi on edennyt finaaleihin! Olen iloinen puolestasi. Tänä vuonna pudotuspelit ei mennyt omien toiveitteni mukaan, mikä tietysti masentaa jossain määrin. Hyväksyn kuitenkin sen tosiseikan, että kukin kannattaja saa vuorollaan nauttia suosikkijoukkueensa menestyksestä. Tänä vuonna näyttää olevan Oivan vuoro, joten vaatimattomat onnittelut tämän johdosta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tartun täkyyn

Skodan itkusta huolimatta jatkan tätä viestiketjua.
Niin, minua on pitkään jo hämmästyttänyt tämä verbin "itkeä" käyttäminen mitä moninaisimmissa yhteyksissä. Yleensä "itkemiseksi" leimataan mikä tahansa kritiikki, joka kohdistuu itselle pyhään asiaan. Jos joukkueelta hylättäisiin pelissä neljä selvää maalia viiden viimeisen minuutin aikana ja valmentaja toteaisi pelin jälkeen lehdistötilaisuudessa, että ei se loppu tainnut ihan sääntöjen mukaan ja reilun pelin hengessä mennä, niin vartin sisään on Jatkoajassa ensimmäinen kirjoitus jossa kerrottaan kyseisen valmentajan itkeneen. Olen aivan varma, että joku tässä vaiheessa ajattelee siellä ruudun toisella puolella, että nyt se Designer itkee kyllä aivan turhasta asiasta. Eikö olekin? Myöntäkää pois.

Kyseinen verbi on kärsinyt melkoisen inflaation. Jos kritiikki, kärkkäät huomautukset, provosointi, vittuilu, paineen purkamiset ja osittain normaali keskustelukin tungetaan samaan laatikkoon, jonka päälle kirjoitetaan haparoivalla käsialalla "itkemiset", niin metsään mennään jotta hongat humisee.

En minä usko, että itkeminen tästä itkemisestä loppuu. Kunhan itsekseni itkeskelen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös