HN kirjoitti:
Absoluuttisten lukujen vertailu on hedelmätöntä.
Olisivatko HPK:n Mikko Mäenpää ja Juuso Hietanen mielestäsi ennen kauden alkua mahtuneet Jokerien kuuden pelaavan pakin joukkoon? Entäpä vaikka SaiPan Harri Tikkanen? Uskotko, että nämä miehet ovat kalliimpia kuin Ilveksen puolustajat?
No, nyt minä puhun aidasta ja sinä aidan seipäistä.
Jos absoluuttisten lukujen vertailu on hedelmätöntä niin miksipä itse kuvailet kautta katastrofaaliseksi sillä perusteella että Ilveksessä "pelaajabudjettia kasvatettiin selvästi". Taloudessa on aina kyse absoluuttisista luvuista.
Siinä - mutta vain ja ainoastaan siinä! - kohdassa sinä lyöt kirveesi kiveen. Ilves ei saavuttanut lisäsatsauksilla menestystä, vaan eivätpä saavuttaneet menestystä vielä suuremmilla satsauksilla HIFK, Lukko ja TPS. Niiden satsaukset olivat suuremmat, ja siis myös katastrofi tällä tarkastelulla oli suurempi.
Ilves ei kuitenkaan kiinnittänyt tämän kauden menestykseen koko tulevaisuuttaan. Se otti omassa mittakaavassaan hallitun riskin ja julkistettujen tietojen mukaan taloudelliset resurssit ovat ensi kaudeksi samaa luokkaa kuin kuluneellekin kaudelle.
Tämä siis samaan aikaan kun useampikin seura joutuu ratkaisevasti vähentämään omia panostuksiaan.
Minusta vasta skenaario, missä taloudelliset satsaukset ovat niin suuret, että epäonnistuminen johtaa toiminnan merkittävään alasajoon ja kovalle säästökuurille, johtaisi siihen että olisi oikein puhua "katastrofikaudesta".
Muissa kohdin olemmekin sitten niin samaa mieltä, että näitä pointteja on turha toistella.
Jääkiekkoilullisessa osaamisessa Ilveksen organisaatio tietysti häviää muutamalle muulle, mutta pitkässä juoksussa minun on vaikea nähdä tilannetta, missä reippaasti alle keskivertobudjetilla operoiva jääkiekkoiluosakeyhtiö vakiinnuttaisi asemansa neljän parhaan joukossa.
Eivätpä ne köyhimmät seurat taida Englannin maallakaan juhlia jalkapallomestaruutta...
PS. Ja mainitsemasi pelaajat eivät olisi ennen kauden alkua mahtuneet Jokerien kuuden pelaavan pakin joukkoon, mutta juuri tästä dilemmasta kirjoitinkin ylempänä näin:
"Ilveksen kautta voi määritellä katastrofaaliseksi mm. sillä perusteella, etteivät parhaassa kehitysiässä olevat pelaajat juurikaan ottaneet askeleita eteenpäin."