Itämeren matkustajaliikenne murroksessa

  • 1 414
  • 3

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
En ainakaan löytänyt tästä olevan vielä ketjua. Silja Line nyt siis jokatapauksessa vaihtaa omistajaa ja ilmeisesti pienentää laivastonsakin kokoa merkittävästi. Kun Silja Serenade ja Symphony ovat juuri olleet kasvonkohotuksessa Naantalin korjaustelakalla, niin voisi ajatella että ko. laivat ainakin tulevat jatkamaan liikennöintiään entiseen tapaan myös uuden omistajan alla. Tuossa joku Vikingin työntekijä sanoi äsken kakkosella, että ainakin Silja Europa on liian suuri liikennöimään Turun ja Tukholman väliä. Mitenköhän tämä pitäisi ymmärtää?

Maarianhaminalainen Birka Line on siis jo joutunut myymään tämän vanhemman aluksensa, Birka Princessin, ylikapasiteetin vuoksi. Jos Jatkoajassa on jäseninä merimiehiä/naisia niin olisi mukava kuulla vähän "sisäpiirin" tietoa, että millälailla sitä tulevina vuosina tulee Ruotsiin risteiltyä.
 

dali

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lamoriellon Enkelit, the Spirit of CBA
En ole sisäpiiriläinen, enkä merimies, mutta heitänpä silti pari ajatusta ilmoille.

Itämeren liikenteessä on käymässä erittäin selväksi, että Tallink ottaa selkeän johtoaseman kilpailussa. Tallinkin kilpailuvalttina on se, että yritys toimii Virosta käsin ja saa näin esimerkiksi etua verotuksessa ja henkilöstökuluissa. Pienemmät kulut ovat mahdollistaneet sen, että Tallink operoi Itämeren risteilyliikenteessä uusimmalla kalustolla, jollei mukaan lasketa Saksaan kulkevaa Finnlinesia, joka ottaa tänä vuonna kolme uutta matkustaja-rahtilaivaa käyttöön.

Vikingin ja Siljan tilanne on jokseenkin sekava. Siljan omistajahan on ilmoittanut myyvänsä Siljan pois. Tallink ja Viking ovat tehneet tarjouksia yrityksestä. Voisi sanoa, että elämme jännittäviä aikoja.

Tässä linkki Hesarin uutiseen, jossa kerrotaan Siljan myynnistä.

http://www.hs.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Silja Line pannaan myyntiin/1101981517755

Tässä Talouselämä-lehden spekulointia ostajista.

http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=840653

Kilpailuasetelman muutos on näkynyt juuri siinä, että varustamot käyvät yt-neuvotteluja henkilöstonsä kanssa ja ulosliputtavat aluksiaan, että "pysyisivät tuloskuntoisina". Suomalaisten merimiesten asema ei tällä haavaa ole kadehdittava.

Pitkän aikaa on ollut selvää, ettei ristelybisnes ole mikään kultakaivos. Tax freen poistuminen on tiennyt sitä, että laivamyymälät joutuvat kilpailemaan maahintojen kanssa. Jos katselet laivayhtiöiden tarjontaa, niin yhä enemmän ne tarjoavat kokousmatkoja, hotellipaketteja. Eli laivamatka on vain osa isompaa kokonaisuutta. Vanha kunnon 24h pelti kiinni -risteily alkaa olla vain sivujuonne.

Uudet laivat, jotka tulevat Itämerelle, eivät ole enää puhtaita risteilyaluksia, vaan ne kuljettavat myös rahtia, tai ovat nopeita aluksia. Viking tilasi itselleen hiljattain juuri nopean aluksen, joka tulee liikenteeseen 2007.

Silja Europa on liian suuri Turun reitille yksinkertaisesti sen takia, että matkustajia ei ole riittävästi. Uutisissakin on ollut, että Turun sataman matkustajamäärät ovat olleet laskussa.

Tässä nyt alkuun tätä soppaa. Näyttäisi siltä, että Tallink ja Viking jakavat kakkua...
 

scholl

Jäsen
Ruotsin ja Suomen välisen liikenteessä risteilyt eivät näyttele nykyään sellaista roolia kuin joskus, vaan se on reittimatkailulle tarkoitettu, koska kuten tiedettyä Suomen ja Ruotsin välissä on lätäkkö eli on pakko mennä laivalla, jos auton haluaa mukaan. Risteily ei tuo juuri kellekään yhtään mitään lisäarvoa.

Silja Europa on täysin vääräntyyppinen laiva tuohon Tur-Sto välille. Sillä välillä pitäisi olla enemmän rahtia vetävä laiva, jollaisia Silja tilasikin ensin kaksi, mutta sitten peruutti tilauksensa. Tuo koko väli tullee jatkossa olemaan lähinnä rahdin kuljetuskäyttöön.

Helsinki-Tukholma on se väli, jolla rahaa pystyy kyllä tekemään ja se itse asiassa onkin kannattava ja se taitaa olla ainoa syy, miksi Tallink haluaa taistella Siljasta. Muutenhan Tallinkin tilanne ei voittoa tuottavasta tilanteestaan huolimatta ole niin ruusuinen. Yhtiö on hirvittävästi velkaantunut ja kaiken lisäksi korruptoitunut (yli 10 pros. osakepääomasta vaihtoi taannoin omistajaa n. 10000 eurolla).

Risteilyliikenne keskittynee Suomen ja Tallinnan sekä Tukholman ja Tallinnan/Riikan välille. Jokainen tiennee miksi näin on. Fiksu, varakkaampi porukka ei juuri risteilyistä perusta ja Vikingillä onkin ollut erittäin vaikea myydä Cinderellaa täyteen Tukholmassa. Sen sijaan Tallinna vetää hintojensa puolesta ja on varsinkin Helsingistä niin lähellä, että risteilyjä on helppo järjestää.

Itse olen aikoinani liikkunut paljon Silja Serenadella/Symphonylla, mutta nykyään sitä kutakuinkin vuokraa mielummin auton Ruotsin puolella, koska niin pahasti aika on laivoista ohi ajanut. Tänään viimeksi olin tuollaisella laivalla ja täytyy sanoa, että kaatopaikkoja ovat remontista huolimatta. Kosmeettista kikkailua, eikä mitään epäkohtia ole korjattu. Hyteissä ei ole nettiyhteyttä, laivat ovat täynnä demarijengiä, autojen offloadaus satamassa on liian hidasta. Ja se aika laivalla tulee pitkäksi, koska siellä ei ole yhtään paikkaa missä viihtyisi. Ne ovat kuin liikkuvia Prismoja tai vastaavia kaatopaikkoja, missä on aivan retalejengiä. Laivoja pitäisi todella paljon parantaa, jotta ihmiset niillä viihtyisivät. Sinänsähän idea, että lähtee työpäivän jälkeen ja tulee toiseen paikkaan seur. aamuna, on hyvä. Se aika vain laivalla pitäisi saada sujumaan niin, että yhteydet pelaisivat, voisi syödä rauhassa ja muutenkin viettää aikaa aivan kuten Helsingissä tai Tukholmassa. Ei ole mitään järkeä, että välin pitää olla kaatopaikka.

Siljalla on vanha ja väsynyt henkilökunta, jonka palvelualttiudessa olisi paljon oppimista esim. Sheraton-hotelleilta, mutta ovat he valovuoden edellä virolaisista. Tallink on tilannut mukavuudeltaan Lidl-tasoa olevia valtavia laivoja ja laittaneet ne täyteen omaa veemäistä henkilökuntaansa niin jokainen osaa arvata millainen lopputulos siitä syntyy. Virolaisen henkilön palvellessa asiakasta meininki on sama kuin KGB:n käsittelyssä, joten ihan sen takia todella toivon Siljan menemistä mielummin vaikkapa jonkun pääomasijoittajan käsiin, joka tajuaa satsata kunnolla HKI-STO reitille ja hyödyntää se vahva brändi siitä hieman laadukkaammasta laivayhtiöstä. Vaikka onhan myönnettävä, että viimeisen 10-15v aikana on osa karjasta siirtynyt Vikingiltä Siljalle, mikä tarkoittaa sitä, että karjan määrä koko matkustajamäärästä on kasvanut. Samanaikaisesti yläpäästä matkustajat ovat pudonneet kokonaan pois noilta reiteiltä.

Siljalla on hieno historia, mutta nyt ovat pudonneet vähän kelkasta.
 

Ride

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Arto92
scholl kirjoitti:
Risteilyliikenne keskittynee Suomen ja Tallinnan sekä Tukholman ja Tallinnan/Riikan välille. Jokainen tiennee miksi näin on. Fiksu, varakkaampi porukka ei juuri risteilyistä perusta ja Vikingillä onkin ollut erittäin vaikea myydä Cinderellaa täyteen Tukholmassa. Sen sijaan Tallinna vetää hintojensa puolesta ja on varsinkin Helsingistä niin lähellä, että risteilyjä on helppo järjestää.

Ihan polkuhinnallahan ne ovat Ruotsissa näitä Cinderellan Maarianhaminan risteilyjä myyneet, mutta kuten sanoit niin ilmeisen huonosti ovat menneet kaupaksi. Muutenkin ruotsalaisia yleensäkin risteilemässä käy nykyään todella vähän. Jopa venäläisiä on selvästi enemmän nykyään laivoilla kuin heitä. Ilmeisesti ruotsalaiset ovat tyylikkyydessään tässäkin asiassa edelläkävijöitä. Jos vanhat merkit pitävät paikkansa niin täällä härmässäkin tuo risteilyelämyksen inflaatio tullaan tulevaisuudessa tiedostamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös