No, en ole ollut paikalla läpi Ikan arjen tai urallaan luotsaamien porukoiden pukukopin ja kai tähänkin seuraavaan tähän lainaamaani puheenvuoroon voi sanoa että no helppo se on nyt kuuskymppisenä kommentoida, mutta varmaan tämä Ikan tuoreimman Kalju Cornerin puheenvuoro aiheesta antaa jotain osviittaa siitä, minkälaisia arvoja ja huoneentauluja Ika kohtalaisen jämäkkänä ja lajiaan kunnioittavana valmentajana on luultavimmin yrittänyt valmentamissaan yhteisöissä vaalia ja kasvattaa jo aiemminkin kuin nyt kuusikymppisenä:Hyvä että nyt kuusikymppisenä tätä tapausta kommentoi, mutta enemmän kiinnostaisi miten on oman yli 30 vuotta kestäneen valmennusuransa arjessa toiminut.
"Puhutaan koppikiusaamisesta, ihmisten alistamisesta, väheksymisestä, koppiväkivallasta jne. niin nää on sellasia juttuja jotka oikeasti pitää olla kristallinkirkkaana kun astutaan jo isä-poika-luisteluun ja siellä lähdetään kasvattamaan näitä ja lähdetään ohjaamaan mitkä on sen seuran arvot, ja niistä arvoista pitää pitää tosi tarkkaan kiinni. Ja se ei voi mennä sillai, eikä saa mennä, että jos sä oot pirskatin hyvä pelaaja, niin sun hölmöilyjä katotaan aina läpi sormien. Ei se sillai vaan voi mennä. Tai sä teet riittävästi maaleja ja pisteitä niin sä saat olla siellä kukkona tunkiolla ja tehdä ihan mitä tahansa.
Että tää on tällanen hyvä slogani mistä mä oon itse tykännyt että mulkkuus on muuten valinta, ja jos sä oot mulkku niin ei sulla oo kyllä kauheesti kavereita eikä sulla oo kauheesti käyttöä sellasessa yhteisössä mitkä tavoittelee isoja juttuja. Sä oot rasite, sä oot hiekottamassa muiden ja sen yhteisön tietä tosi pahasti ja sen takia nää tällaset jutut pitää viheltää tosi tarkasti pois."
Tämän jälkeen Ika kertoo seuraavaa junnujen parissa valmentamisesta:
"Meillä oli esim. sellanen juttu että aina kun tultiin hallille niin käteltiin. Meillä oli sellaisia ryhmiä kenen kanssa me opeteltiin katsomaan silmiin ja kätteleen ja aina vuoropäivinä piti pitää esitelmä rivin edessä ja opeteltiin kommunikoimaan ja nää on sellasia juttuja että näistä nuorista asti pitää saada ne oikeat jutut ja oikeat asiat taottua, mutta jos ne saa elää kun pellossa niin kyllähän tyhmyys aina tiivistyy ryhmässä."
Eli tämän täällä nostetun kriittisen näkökulman osalta kun Ika viasatin studiossa ärähti, että mitäs Ika käytännössä meinaat tehdä tai mitäs oot tehnyt aikanaan niin edelleen en ole ollut ikinä paikalla mutta uskaltaisin jopa väittää että Ika on, omalla tyylillään toki mutta silti on osansa vuosien varrella tehnyt kasvattaakseen suoraselkäisiä ja toisia ihmisiä kunnioittavia nuoria miehiä ja ammattilaiskiekkoilijoita.
Nostin nämä tähän kun minä pidin Ikan puheenvuorosta ja arvostan, niin tätä Kalju cornerin sanomaansa kuin viikonloppuna Viasatin studiossakin nähtyä.