Mainos

iRacing

  • 8 219
  • 18

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Eli löytyykö simulaattorikuskeja? Seuraavassa pieni raportti omasta tutustumisesta iRacingiin, eli tämän hetken parhaimpaan (?) rata-autosimulaattoriin.

Tulipas siis lähdettyä tähänkin mukaan, kun kaverin yllytyksestä hommasin Logitechin G27 ratin. Oikeastaan muuta autopeliä en sitten PC:lle hommannutkaan. (aikaisemmin ajelin Forza 4 - XBOX 360). Alkutarjous oikeastaan tempaisi mukaan koska n 10€ sijoituksella saa kolmen kuukauden lisenssin ja sillä pääsee ajelemaan kaikkia rookie luokan autoja.

Eli ei kun tuumasta toimeen.
Alun sekamelskasta toivuttuani (nettiselaimella toimiva käyttöliittymä), pääsin vihdoin radalle.
Ohjelmassa oli avoimet harjoitukset, eli homman idea on, että serverillä pyörähtää kerran tunnissa avoin harjoitus jonne voi vapaasti mennä hiomaan kierrosaikojaan, ja samalla pääsee treenaamaan muiden autojen kanssa toimimista. Ohitukset ja "kisailu" on tietty sallittua mutta ei vaikuta urakehitykseen. Myöskään kolarointi ei haittaa.
Ensimmäinen tunti meni oikeastaan pyöriessä ja kolaroidessa. Peli on fysiikaltaan äärimmäisen realistinen, ja nyt jälkeenpäin on pakko tunnustaa että tulihan sitä mokailtua: Lukkojarrutuksia.. ratti linkkuun.. kaasua samalla kun kääntää jne jne... Mutta kyseltyäni neuvoja ensimmäinen kommentti oli "aja hiljempaa, koita saada tasaisia kierroksia" siitäpä se ajatus sitten lähti ja aloin ymmärtää auton käytöstä.
Muutaman tunnin treenin jälkeen aloin jo ymmärtää homman jujun ja kärpänen oli purrut.

Treenailin aikani paria Rookie rataa ja huomasin että kierrosajat alkavat pikkuhiljaa sallia myös kisoihin osallistumisen, joten ei muutakuin aika-ajot alta pois seuraavaan lähtöön mukaan.
Kierrosaikani salli lähdön muistaakseni kuudennelta sijalta ja lämmittelykierrokset ajettuani asetuin paikalleni lähtöruudukkoon.

Voin todeta että pitkään aikaan ei ole mistään pelihommista ollut niin jännityksessä kuin tuosta lähdöstä, sydän hakkaa ja kädet hikoilee.. valot syttyvät yksi kerrallaan ja sammuvat... kytkin ylös ja KAASUA!
Lähtö epäonnistui kun jäin paikalleni sutimaan ja lisäksi ensimmäiseen mutkaan selvittyäni huomasin olevani viimeisten joukossa, ja mutkaan käännyttyäni joku heistä tuli kylkeen. Kisa oli oikeastaan osaltani taputeltu. Sen jälkeen nilkutin varikolle ja auton korjattuani ajoin kisan loppuun. Sijoitus: jäänyt 4 kierrosta voittajasta ja viimeinen maaliin tullut.

Tuosta on jo aikaa ja muutaman kisan ajettuani olen oppinut jo lähtemään sekä parantanut kierrosaikoja sekä ennenkaikkea varmuuttani huomattavasti,
nykyään aika menee enimmäkseen treenatessa ratoja, ja opetellessa vielä tasaisempaa ajoa.
Olen saanut omat kierrosaikani n. 2 sec sisään voittajista, nyt vain tuntuu että se viimeinen sekunti on vaikein puristaa pois.. lisää treeniä.


Siinäpä raportti. Alla hajahuomioita:

-Peli? EI.. Kyseessä on simulaattori. Todella vaikeaa tämä ajaminen ja varsinkin voittaminen tuntuu olevan. Aiheeseen pitää todella paneutua ja aluksi suurimmat kicksit saat oivaltamalla ajamiseen liittyviä asioita. Radat ja autot on mallinnettu esikuviensa mukaisesti ja varsinkin fysiikkamallinnus on uskomaton. Muutamat nykyiset nascar kuskit treenailevat tällä kisoihin ja ainakin Dale Earnhart Jr. ajaa iRacing mestaruus sarjaa.

-Näyttää huonolta?--- Ei nyt ihan parhalta mutta ei huonoltakaan, usko tai älä grafiikka ei ole se tämän pelin juttu. Katso edellinen kohta.

-Kallis? No joo, tähän myönnyn.. suhteellisen arvokas on, mutta toisaalta tuollaisia fiiliksiä kisoista ei saa halvemmalla mistään. Kisaat omalla nimelläsi muita samantasoisia kuljettajia vastaan, ja kun taso kasvaa pääset parempiin luokkiin ja uusille radoille. Kuljettajat ovat todella kohteliaita juurikin siksi että omalla nimellään kukaan ei viitsi sikailla. Kolareita tietysti tulee välillä, se on kisailua... Mutta muista autopeleistä tuttu romuralli ja vittuilu on poissa.

Tässäpä omia kokemuksia noin 3 kk ajalta. Jos kuskeja löytyy tarpeeksi niin laitetaan vaikka oma "klubi" pystyyn. Jos joku kiinnostui ja omaa Ratin+PC:N niin eipä tuo 10e/3kk paha hinta ole.. Olen tosin varoittanut että koukutus saattaa käydä. :)
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Tartuin syöttiin ja eilen tuli rekisteröityä Iracingin maailmaan. Rattina lelu Thrustmaster Ferrari (39€)., mutta tarvii kyllä tuo g25/27 ostaa kunhan jostain saa edullisesti.

Peli tai simulaattori on kyllä loistava ja grafiikat ihan kelvolliset. Itse olen nyt ajellut Mazda Mx-5 cup autolla okayama short rataa n. 1-2h. ja Paras kierros aika 1:05.0xx ja optimaali jotain 1:04.5. Noin 1:09 ehkä 1:08 aikoja pystyn ajelemaan tasaisesti 7-8 kierrosta. Haastetta on ja pienestäkin virheestä rangaistaan armotta. Loistava peli.

E: Palkitsevaa palkitsevaa. 45min session aikana sain hilattua ennätyksen 1:04.5xx ja optimin 03.8 tasolle. 10 kierroksen stintin sain ajettua alle 1:06 aikoja jossa tuo ennätyskin tuli.
 
Viimeksi muokattu:

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Hyvä! Tuosta se lähtee.
Oma ennätys okayamassa on 1.02.5xx ja aika tasaisesti nakuttelen tollasta 1.03.200 kierroksia, tuntuu vaan että tuosta on aika vaikea kiristää.
Kisoja voitetaan sellaisilla 1.01.... alkavilla ajoilla. Pitää yrittää vaan vielä pehmentää jarrunkäyttöä ja ratin vispausta niin toivottavasti saa sen sekunnin pois.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Avausvoitto tuli Lime Parkissa. Tällä kertaa oli tasaisuus valttia. 20 kierroksesta miltei kaikki 1:03-1:04 väliin kolme vikaa kiekkaa oli sitten jännempää kuin johtaja joutui käymään varikolla ja sain sitäkautta kärkipaikan. Varmasti 1:06-07 ajoilla maaliin. On se hieno peli.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Meni tili umpeen tuossa kesän lopulla ja nyt sieltä tulikin sähköpostia.. kahden vuoden tarjous 99$. Päätin tarttua.
Josko sitä viimeinkin aktivoituisi oikein kisoihin asti kun tähän mennessä olen pitäytynyt muutamaa kisaa lukuunottamatta harjoituksissa.

Jotenkin vaan ensimmäisten kuukausien jälkeen se oma kehitys loppui kuin seinään, tai oikeastaan niin että juuri kun luuli tajunneensa ajamisesta jotain niin sitten tuli takapakkia. Ehkä syynä oli että ahnehdin liikaa time trialeita ja hilasin iman luokkani C:hen. Sitten innostuin ja aloin ajelemaan liian kovassa seurassa. Puhuvat että kannattaa ajaa vaikkapa "In racing news challenge":a kauden verran ennenkuin siirtyy Skip Barberiin tai Mustangiin.

Alkukesän skip barber treeneistä tuntuu kuitenkin olevan se hyötyä. Palasin tauon jälkeen takaisin solsticen ja mazdan kimppuun ja huomasin että niiden ajaminen tuntuu paljon helpommalta kuin ennen, itseasiassa ajoin eilen mazdalla kisan ja nousin taistelun jälkeen takaisin jo kertaalleen menettämälleni 3. sijalle. Meinasipa taas olla jännittävät viimeiset kierrokset!
Seuraavaksi alan kyllä keskittymään solsticeen, koska luulen että se on parasta treeniä mustang kisoja varten. Nyt takaisin treenaamaan!
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Nostellaan. Itsellä oli syksyllä taukoa, kun tuli Mazdaan ja perseileviin kuskeihin kyllästyttyä.
Vuoden vaihteessa tuli taas avattua tili ja pariviikkoa Mazdalla jurnattua. Ajattelin viimeinkin vaihtaa oikeaan sarjaan ja kun kerran Formula fanaatikko olen niin Skip Barber f2000 oli selkeä valinta.

Aluksi tuntui että eihän tällä pysty edes suoralla ajamaan, kun vielä otin kaikki ajoavut pois (ajolinja ja automaattinen kytkin) oli sellainen olo että ei tästä mitään tule.

Mutta muutaman tunnin ajon jälkeen alkaa auto, jossa ei ole mitään pitoa pysymään käsissä ja kierrosajat pysyvät tasaisina, tosin 3-4sek. harjoitusten kärkiaikoja perässä, mutta kokoajan oppii käsittelemään autoa.

tammikuun VM:ssä on parin aukeaman juttu simusta. Jos vain vähänkin kiinnostaa autokilpailu niin kannattaa testata.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Skippy

Skip Barberista huomasin että nostamalla keulaa, saat painopistettä enemmän takarenkaille. Silloin se perän sladaaminen helpottaa.... sitten maun mukaan laske hieman renkaspaineita niin se pysyy paremmin tiessä. Avorenkaisia pitää muutenkin pyrkiä ajamaan koko ajan kierrokset päällä niin se perä ei menetä painoa. Tämä on hyvä muistaa alaspäin pykältäessä, pyri pitämään kierroksia yllä silloinkin käyttämällä välikaasua.
Painopisteen huomioiminen on muutenkin todella tärkeää. Kun tulet kurviin niin aloita kääntäminen jo hyvissä ajoin mutta käännä vain hieman (aluksi noin 10 %) ja siitä sitten siihen oikeaan käännökseen. Täten saat painopisteen koko ulkolaidalle ja pääset avittamaan kääntämistä kaasulla.

Viime viikkoisen päivityksen jälkeen rengasmalli on kyllä huomattavasti parempi, kaikki autot tuntuvat paremmalta, mutta varsinkin MX-5 on kyllä mahtava nykyään. Paljon helpompi ajettava kuin ennen, ja pysyy kovissakin vauhdeissa tiellä. Voin kuvitella että kisoissa tulee paljon vierekkäin ajoa ja kunnon taistelua.

Jos joku ei ole iRacingiä kokeillut, niin suosittelen lämpimästi. Ja tosiaan, "Vauhdin Maailma":n artikkeli oli hyvä.

edit. Ai niin, unohtuipa muuten mainita että Suomi voitti vähän aikaa sitten iRacingin klubien välisen maailmanmestaruuden, Kisa käytiin Ovaali ja Ratapuolella, ratapuolen voitto oli täysin ylivoimainen ja ovaalistakin voitto irtosi team DE-AT-CH:n sählättyä omat autonsa ulos.

Ratapuolen finaali:
iRacing.com World Cup 2012 - Road Final - YouTube

Ovaali puolen finaali:
iRacing.com World Cup 2012 - Oval Final - YouTube

(mielestäni ei ihan parasta mainosta ovaalille koska kolareiden takia oli niin paljon keltaisia lippuja.. mutta tuollaista se joskus on, vaikka olisi kuinka kovia kuskeja radalla)
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Otin säädöt tuolta Racingin Skippy forumilta ja harjoituksissa sain toiselta kuskilta säädöt. SPO +3 124kpa edessä 120 takana ja ARB 7. Tällä hetkellä tuo jarrutuksessa ja alaspäin vaihtaessa perän tiessä kiinni pitäminen tuo suurimmat haasteet. Ulos tullessa saa jo jonkun verran korjattua luisuja eikä pieni perän irtoaminen automaattisesti tarkoita kontrollin menettämistä.

Jefferson reverseä olen nyt ajellut harjoituksissa. Aika hankala rata on kyseessä etenkin 4. ja 5. mutka yhdistelmä tuottaa hankaluuksia. Sebring alkaa sarjassa tiistaina, todennäköisesti Spectator/ghostina tulen osallistumaan kilpailuihin. Josko sitten Spassa olisi jo sen verran skippy hanskassa että uskaltaisi lähteä kisoihin mukaan.
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Jarrutuksista:

Ensinnäkin Jefferson perverse on kyllä paska rata, en tiiä mitä siinä on mietitty kun sitä on tehty :D
Se oikea Summit point on mukava.
Mutta jarrutuksista:
Oikea tekniikka lienee jotain seuraavaa,
Jarruta hieman aiemmin kuin aiot, yleinen harhaluulo on että myöhään jarruttamalla olet nopeampi. Jarruta aiemmin ja enemmän (esim. Oikean summit pointin pääsuoralla ennen kolmosen kylttiä) jarrut noin 90% ja alat heti löysäämään ja ikäänkuin saatat sen auton sinne mutkaan. Pienentelet koko ajan pykäliä ja välikaasulla pidät huolen että kierrokset ei laske, silloin perä pysyy tiessä vaikka jarrubalanssi olisi takana. (Jarrubalanssi takana, auto heittelee jos jarruttaa liikaa...mutta pysähtyy paremmin) Tuolla systeemillä pääset tarpeeksi nopeasti myös ulos mutkista.

Ajelin kauden Mustangia ja opettelin jarruttamista em. tavalla. Olen kyllä huomannu että jotain olen oppinut koska kierrosajat paranevat aina tullessani jollekin radalle pitkästä aikaa. No se prosessi on vielä kesken. V8 Supercarista on turha haaveilla näillä taidoilla :)

edit. Ei muutakuin aika-ajojen kautta suoraan kisaan vaan. Skippyssä on niin paljon kuskeja että pääset varmasti saman tasoisien seuraan. Siellä sitä parhaiten oppii kun ajelee muiden mukana.
 
Viimeksi muokattu:

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Summit point tosiaan on mukava. Ja sinäänsä hauskaa että Mazda Cupissa on muitakin kuin Okayama short ja Lime rock. Täytyypi koittaa opetella tuo jarrutus tyyli uudelleen. Sinäänsä helpottavaa ettei tarvi murehtia uusien ratojen ja autojen ostoa ihan hetkeen.

Jostain syystä jarrutan Mazdalla juurikin noin kun mainitsit ja Skippyllä tuskin uskallan koskea polkimeen.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Reilu viikko takana ja kyllä maistuu. Mazda Mx-5:llä mennään, eikä ole kyllä kiirettä vaihtaa poiskaan, riittää meikäläiselle näin alkuun. Tosin vaatii kyllä sen verran Iratingia, että pahimmat kohelot jäävät muihin lähtöihin.

Parhaat kellotukset kisoissa.
Summit Point: 1.24:3
Laguna Sega: 1.43.4
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Uusi rengasmalli, Lotus 49 sekä Montrealin rata julkaistu. Uusi rengasmalli on toistaiseksi Skip Barber ja Lotus 49 autoissa. Henkilökohtaisesti pidän uutta rengasta loistavana ja Skippy tuntuu paljon helpommalta ajattevalta kuin edellisellä kaudella, toki virheistä rankaisee vieläkin kovalla kädellä.
Montrealin rata on mahtava ja kunnon vehkeillä silmäkarkkiakin on riittävästi.

iRacing - McLaren MP4-12C - Circuit Gilles-Villeneuve, Montreal -youyube-
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Joo, "uusi" skippy tuntuu kyllä loistavalta, mutta molempien pedaalien löysäämisen kanssa tulee kyllä olla huolellinen, muuten perä karkaa alta.
Mutta kyllä tuo minusta loogisemmalta tuntuu kuin ennen ja kun se karkaa niin jotenkin helpommin saa liut kiinni. Lotus 49 oli kyllä sellainen epeli että siihen täytyy paneutua myöhemmin ajan kanssa. Liikaa tehoa keveässä rungossa meikäläiselle :)
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Nostetaanpa itsekkin tätä ylös kun tällainen topicci täältä löytyi. Eli onko täällä aktiivisia iRacing kuskeja, ja jos on niin millä tasolla jo ajelette? Itse omaan tällä hetkellä D-luokan lisenssin, eli aikasta alkutaipaleella vielä ollaan, mutta suunta on oikea eli ylöspäin :) Rekisteröidyin iRacingiin jo reilu vuosi sitten, mutta pidin pitkän tauon pelistä tuossa taannoin kun keskityin Richard Burns Rallyyn. Aluksi tuli ajeltua pelkästään ovaalikisoja (muutamaa poikkeusta radalla lukuunottamatta), mutta viime viikolla aloin paneutumaan enemmän tuohon ratapuoleen ja Mazda Cuppiin. Aluksi oli vähän hakemista oikeissa ajolinjoissa ja jarrutuspaikoissa, mutta kyllähän ne alkoi löytymään ajan kanssa. Viimeisimmät kisat ovatkin menneet sitten pääsääntöisesti positiivisesti ja ensimmäinen voittokin sieltä lopulta tuli (onnistuin nousemaan kahdeksannesta ruudusta ykköseksi). Viimeisestä yhdeksästä kisasta TOP-5:een olen ajanut seitsemän kertaa johon kuuluu kolme voittoa. Suomalaisiakin on samoissa lähdöissä näkynyt ja olisiko niin hyvä tuuri, että joku olisi rekisteröitynä myös tänne?

Tässä vielä video tuosta ensimmäisestä voitostani Mazda Cupissa: https://www.youtube.com/watch?v=7QtCzNz2SZc

Linkki vie Youtubeen mistä näkyy Gameplay-video iRacing pelistä (mukaanlukien picture in picture- kuvaa ratti-, vaihdekeppi- ja poljin työskentelystä).
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutaman vuoden tauon jälkeen viime viikonloppuna aktivoin tilin ja kävin taas kokeilemassa ja lystiähän se oli. Taso on vielä ihan rookie... Huomasin vain sellaisen että tuo mun ratti/poljin kombinaatio alkaa olla loppunsa edellä. Kaasu ei mene pohjaan asti. Ovaalilla tuo ei haitannut kun muutti kaasun hiiri ohjaukselle ja lähdöstä kaasu pohjaan mutta Mazdalla ja normi radoilla ajo saa jäädä ainakin kisailu mielessä kunnes ratti on päivitetty. Pari lähtöä sain kuitenkin Charlotten ovaalilla vedettyä ja sai taas huomata miten haastavaa tuo vasemmalle kääntäminen on. Paras sijoitus viides mutta opetellessa sillä nyt ei niin merkitystä. Kunhan osaisi pysyä pois kolareista. Niitä kun tulee mutta onneksi nyt useimmiten muiden kuin omien suoritusten takia...
E: Nyt on uusi ruori ja meno maistuu... Aika paljon on kehitystä tapahtunut ohjaimissa. Edellinenkin ratti oli Logitechin parasta mutta näköjään reilu kymmenen vuotta parantaa "parasta" aika paljon...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös