Internetiin liitettyjen laitteiden määrä kotonasi

  • 5 249
  • 75

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Radiossa keskusteltiin toissapäivänä kodin laitteiden määrästä, jotka ovat yhteydessä nettin nyt ja tulevaisuudessa.

Syy keskusteluun oli tämä lausunto:
Bob Mudge kirjoitti:
Within the next two years, the average connected U.S. home will have 15 devices communicating in real-time and seamlessly to the Internet and demand is doubling every year.

Naurahdin itsekseni, että olipas monta laitetta, kunnes rupesin laskemaan omat nykyiset laitteet. Ja nimenomaan laitteet jotka ovat jatkuvassa käytössä.

3 x läppäri
1 x pöytätietokone
1 x miniläppäri
1 x tabletti
6 x matkapuhelin
1 x televisio
1 x Bluray-soitin
1 x HD-digiboksi
1 x kotiteatterivahvistin
1 x PS3
1 x Nintendo DS
Edit:
1 x verkkokiintolevy
1 x verkkotulostin

Siis yhteensä 20 laitetta tällä hetkellä käytössä jotka ovat koko ajan yhteydessä internetiin.

Mielestäni aika yllättävän monta laitetta, joka kertoo aika paljon siitä kuinka riippuvaisia me olemme nykyään nettiyhteydestä.

Kuinka monta laitetta teillä muilla palstalaisilla on?
 
Viimeksi muokattu:

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Huimat kolme eri laitetta on liitettynä nettiin. Läppäri, Xbox360 sekä kännykkä. Toinenkin läppäri löytyy, mutta se on vain hyvin harvoin enää nykyään käytössä ja näin myöskin nettiin liitettynä.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eipä niitä hirveesti ole, PS3, Pöytäkone, iPhone, Nokia N9, iPad, Macbook. Joskus sitten kun hommaa jonkun älytelkkarinn niin on sekin. On sulla kyllä aloituspostaaja kova määrä noita, varmaan taloudessa asuvien määrä vaikuttaa aikalailla, tuskin yksin käytät 6:ta kännykkää? Esimerkiksi meillä on käyttäjiä vain kaksi.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Läppäri, pöytäkone ja pari puhelinta. Nettiyhteyden mahdollisesta katkeamisesta ei kuitenkaan koituisi ihan hirvittävää mielipahaa, koska ainoastaan tietokoneista tulisi lähes hyödyttömiä. Puhelimet toimivat ilman internet-yhteyttä, siihen mitä varten minä olen ne hommannut ja pleikkarillakin pelailen useimmiten offlinessa.

Viime kesänä kun iski sähkökatkos, niin silloin ajatteli, ettei ole kerrassaan mitään tekemistä. Ei ollut kynttilöitä tai taskulamppuja (lukuunottamatta puhelinta) joten kirjojen lukemistakaan ei voinut oikein kuvitella pimeyden vuoksi. Sitä vain odotteli sähköjä. Valojen palaamisen jälkeen ajattelin, että on jopa surullista, että kaikki tekeminen on nykyään mitä pitemmissä määrin kiinni sähköstä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
On sulla kyllä aloituspostaaja kova määrä noita, varmaan taloudessa asuvien määrä vaikuttaa aikalailla, tuskin yksin käytät 6:ta kännykkää?
Juu, tottakai asukkaiden määrä vaikuttaa. Kännyköistä kaksi on minun käytössä ja loput neljä lasten käytössä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
1 x Televisio, 2 x tietokone ja 2 x puhelin. Näistäkään nettiin yhteydessä oleva telkkari sekä toinen tietokone ja puhelin eivät ole minun, vaikka niitä kaikkia satunnaisesti käytänkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2x läppäri
1x puhelin

Noilla pärjää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
1 x läppäri
1 x kännykkä
1 x htpc

Havaitsen avauksessa lieviä humble brag -piirteitä. Ihan viattomia toki.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
2 x läppäri
2 x miniläppäri
3 x puhelin
1 x serveri

Puhelimet ja serveri verkossa käytännössä 24/7, läppärit sitten käytön mukaan (toinen miniläppäri viettää aikaa lähinnä kaapissa).

Jos aletaan halkomaan hiuksia niin Ciscon kaapeliverkko-reititin sekä D-Linkin WiFi-tukiasema ovat toki myös liitettynä Internetiin sikäli että ne ovat ohjelmoitavia/hallittavia laitteita ja niillä on IP-osoitteet. Toki näiden rooli on lähinnä jakaa se yhteys muille laitteille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mielenkiintoinen kysymys jota en ollut edes tullut ajatelleeksi. Pienellä miettimisellä noita vempeleita löytyy kotoa ihmeen monta. Aivan kuin huomaamatta ovat pesiytyneet taloksi.

2 x televisio
2 x notebook PC
1 x pöytämallinen PC
2 x tablettia
4 x matkapuhelin (2 vaimon, yksi oma, yksi lapsen, nuoremmilla lapsilla tavalliset luurit)
2 x HD-digiboksi/satelliittivastaanotin
1 x Sony PS3
1 x Sony PSP
1 x nettiradiotoosa
1 x iPod Touch (lapsella, mulla vaan perinteinen)

Varmaan vielä jotain unohtui. Lisäksi kaapissa on pari periaatteessa käyttökuntoista pöytätietokonetta. Samoin jemmassa ainakin kaksi vanhaa matkapuhelinta joissa on nettiyhteys, Nokian Kommari ja vaimon mikä lie Nokia, mutta ei niitä kukaan enää käytä. Kaapin perällä on myös PS/2 Slim, voihan senkin liittää verkkoon, ja jossakin vaiheessa tuo ehkä otetaan vielä esille.

Intenetiin yhteydessä olevien laitteiden määrä todennäköisesti vain kasvaa taloudessamme. Ainakin toisessa telkkarissa kiinni olevan vahvistimen päivitän uudempaan jossakin vaiheessa, ja kai siinä tulee internet-yhteys olemaan. Lasten seuraavissa matkapuhelimissa on todennäköisesti nettiyhteys, paitsi eskaria käyvä kuopus saa luvan pärjätä peruspuhelimella vielä jonkin aikaa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
1 x iMac
1 x Macbook
1 x Nokia E7 (harvemmin enää tosin)

Lisää kamoja tuskin on hetkeen tulossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Läppäri, puhelin, tabletti ja tv... joo, siinä ne on.

Vaimo ei halua uutta kännyä, lapsille en vielä hommaa ja toimeen tulemme vielä yhdellä koneellakin, joten mulla on ainoa netillinen känä. Telkussa on nettiyhteys, mutta eipä tuo juuri suostu toimimaan. Harmi sinänsä, koska olisi kiva katsella Areenaa sohvalta. En vain jaksa ottaa selville, mikä sitä vaivaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Havaitsen avauksessa lieviä humble brag -piirteitä.
Tuota kommenttia minä odotinkin. Kaikki tietotekniikkaan ja kodinelektroniikkaan on minua kiinnostanut aina, ja siksi avasin tämän ketjun. Olen kiinnostunut tietämään kuinka paljon laitteita muilla palstalaisilla on.

Jos joku muu olisi avannut tämän ketjun ja minä olisin listannut omat laitteet, niin tuskin olisit ollut sitä mieltä että kyseessä olisi Humble bragia?
Pisin Kääpiö 186cm kirjoitti:
Lisäksi kaapissa on pari periaatteessa käyttökuntoista pöytätietokonetta. Samoin jemmassa ainakin kaksi vanhaa matkapuhelinta joissa on nettiyhteys, Nokian Kommari ja vaimon mikä lie Nokia, mutta ei niitä kukaan enää käytä. Kaapin perällä on myös PS/2 Slim, voihan senkin liittää verkkoon, ja jossakin vaiheessa tuo ehkä otetaan vielä esille.
Eläkkeelle siirrettyjä, mutta täysin toimivia, laitteita löytyy minultakin. 4-5 Nokialaista symbiania ja kaksi läppäriä (ja varmasti vielä joku muukin laite). Niitä ei ole järkeä laskea mukaan, sillä aiheenahan oli tuo Bob Mudgen väitös:
"Within the next two years, the average connected U.S. home will have 15 devices communicating in real-time and seamlessly to the Internet and demand is doubling every year."
 

Joghey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
- Kaksi läppäriä
- iPad
- Kaksi kännykkää
- Xbox 360

Kuusi laitetta siis, joista kolme (läppäri, kännykkä ja Xbox) on oikeastaan minun käyttöäni varten. Ja tietokone on ainoa netistä riippuvainen laite, vaikka Xbox ja kännykkä netissä aina ovatkin.

Minun on vaikea kuvitella 15 netissä jatkuvasti olevaa laitetta tässä taloudessa. Toki tv saattaa joskus päätyä nettiin, mutta enempää laitteita en tähän hätään keksi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Enemmän tai vähemmän säännöllisessä nettiyhteydessä löytyy viisi laitetta, eli PC, läppäri, TV, PS3 ja bluray -soitin. Harvemmin tulee älypuhelinta käytettyä tuon liittymän välityksellä, silloin lähes aina kyse on softapäivityksistä.

Kyllä se kieltämättä hieman kynsille lyöty olo on kun se netti silloin tällöin on alhaalla muutaman tunnin. Onneksi tv-kanavat tulee kuitenkin enimmäkseen kaapelista tässä taloudessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minun listani on vähän lyhyempi:
1 x pöytätietokone (Soneran 24 megan yhteys ja Koti-tv)
1 x Koti-tv-laite kytkettynä telkkariin (josta voi katsoa netitse vuokrattavia leffoja ja tallentaa verkkoon, telkkarilla ei voi ns. surffata)

Siinäpä se. Kännykässä on DNA:n perusnettiyhteys ja WLAN-valmius, mutta ei känny koko ajan netissä ole. Läppärille en ole kokenut yhtään mitään tarvetta. Surkeammat tehot, pienempi näyttö ja pikku pikku aasialaisten pikku pikku sormille suunniteltu näppäimistö, jolla on luonnotonta kirjoittaa. Tablet-konetta olen joskus harkinnut lähinnä matkoille mukaan tai vastaavaan käyttöön, mutta ilmankin on toistaiseksi pärjätty.

Pöytätietokonettani en viitsi edes sammuttaa juuri koskaan, joten se on 24/7-periaatteella kiinni netissä ja ainoa, joka täyttää stairoxin avausviestin maininnan "in real-time and seamlessly". Ei sitä koskaan tiedä, jos herää yöllä ja kokee tarvetta vilkaista Jatkiksen foorumia.

Minulla on myös ystävältäni saama vanha Playstation2-konsoli, jolla joskus pelailen NHL09-peliä. Yksinpelinä, totta kai, sillä inhoan ja vältän verkkopelejä. Sitä paitsi PS2 nauraisi nettiyhteyksistä mainitsemiselle jos se osaisi nauraa. Ja sehän nauraa, se nauraa mulle päin naamaa, mutta minä sen myrkytin!

Kröhöm. Ei minulla muuta. Paitsi hiljainen hetki töissä tauolla. Töissä onkin monta vehjettä jatkuvassa nettiyhteydessä, ja jos ne katkeaisivat niin monen olennaisen asian tekeminen olisi mahdotonta. Nyky-yhteiskunta on turhankin riippuvainen jatkuvasti toimivista nettiyhteyksistä. On se kumma, miten muinaishistoriassa eli noin 10-15 vuotta sitten pärjättiin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toistaiseksi vain kaksi laitetta eli läppäri ja oma puhelimeni. Jahka valokuituliittymä joskus yhdistetään, niin lisälaitteiden liitäminen tulee mahdolliseksi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
4 henkilöä, eli 4 läppäriä ja kännykkää.

Yksi telkkari, kaksi digiboxia, DVD/BluRay, vahvistin, linux palvelin (vanha läppäri), jaettu kovalevy, printteri, PS2, PS3, Wii, vaaka, iPad, Galaxy tab, e-kirjan lukulaite.

23 näyttäs olevan ihan äkkiä laskettuna.

Melko nörtti perhe.

Edit. jaa ja onhan meillä yksi vanha pöytäkonekin edelleen pojalla ajossa, eli 24. Vaimon ja oma työkone puuttuvat vielä tästä, vaikka ovatkin säännöllisesti talon verkossa kiinni, eli ehkä jopa 26 riippuen laskutavasta.

Edit2. PSP meinas unohtua, eli 27.
 
Viimeksi muokattu:

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1 x Läppäri
1 x PS3
1 x Kännykkä
1 x Elisa Viihde HD-Digiboxi

Näillä pärjää ja enempää ei todellakaan meikä tarvitse.
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Kertaanpa ihan että itsekin tiedän. Huomionarvoista että osa laitteista toki työntantajan omaisuutta. Lasketaan rouvan laitteet mukaan.

Järjestys aktiivisen käytön mukaan
2 x puhelin
3 x padi
1 x pöytätietokone
2 x läppäri
1 x Raspberry pi (minitietokone, mediatoistinkäytössä Raspbmc)
1 x Bluray soitin
1 x Xbox 360

11 laitetta yhteensä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Kahden hengen taloudessa näyttäisi olevan:

2 x iPhone
1 x joku Nokian vanhahko kännykän räiskä, mutta kaipa silläkin nettiin pääsisi
1 x pöytäkone
2 x läppäri
1 x PS3
1 x telkkari

Eli kahdeksan noita näemmä on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös