Imuroitko musiikkia netistä

  • 2 698
  • 35

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Tätä on varmaan kyselty aikaisemminkin, mutta kysynpä silti.
Eli imuroitko musaa netistä?

Itse olen viimeisen puolen vuoden aikana imuroinut aika reippaasti tavaraa netistä. Laatu nyt ei ole ihan vastaavaa kuin CD:llä on, mutta kyllä se meikäläisen vehkeille välttää...

Eikä sitä voi vastustaa jos saatavilla on uutta tavaraa: Suede, supergrass, underworld...

Ja toiseksi, ei meikäläisellä nyt niin hyvä liksa ole, että voisi muutaman levyn ostaa viikossa. Jos Anttilassakin alkaa levy maksaa 130mk, niin ei perkele. Muutamat pakolliset joutuu ostamaan kuitenkin.

Sanokaa Fake No More, sitten kun levyjen hinta on sen verran alhainen, että tavallinen duunari voi niitä ostaa. Artistit kapinoi imurointia vastaan...toisaalta ymmärrän...toisaalta en.Ei A.W. Yrjänän tarvitse ostaa levyjä kaupasta, eiköhän ne tule korruptiolahjana levy-yhtiöiltä (oletus)??
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Imuroitua tulee jonkin verran. Lähinnä yksittäisiä kappaleita joltain uusilta löydöiltä ja harvinaisempia biisejä joita ei yhtyeen levyiltä löydy. Kokonaisia levyjä olen imuroinut tasan kolme, tosin nekin on nyt tullut jälkeenpäin kaupasta ostettua.

Nyt kun minulla on vuoden alusta alkaen ollut kotona nettiyhteydet, niin on musiikkilevyjen ostaminen lisääntynyt. Syynä on se, että netin kautta olen tutustunut moneen yhtyeeseen, mistä en ole ennen kuullutkaan.

Ihmetyttää, leivojan kommentti, että muka tavallisella duunarilla ei riitä rahaa ostaa muutamaa levyä per kuukausi. Sitten tingitään jostain muusta, jos ei muuten riitä rahat levyihin.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
Viestin lähetti Prookie

Ihmetyttää, leivojan kommentti, että muka tavallisella duunarilla ei riitä rahaa ostaa muutamaa levyä per kuukausi. Sitten tingitään jostain muusta, jos ei muuten riitä rahat levyihin.

Lukihärö taisi tulla, mielestäni kirjoitin, että VIIKOSSA. Kuten on tapana ollut, ja sitten on tingitty jostain muusta. 10 CD:tä kuussa on jo 1200,-
 

Lint

Jäsen
Itse oon imuroimista vastaan.
Jos haluamani levy löytyy suomalaisesta levykaupasta,
ostan sen varmasti imuttelun sijaan.

Mutta....Kun oma musiikkimaku ei ole ihan tätä perus hittikamaa,
on joidenkin bändien levyjä mahdoton löytää Suomesta.
Niitä ei yksinkertaisesti oo saatavilla suomalaisista levykaupoista.
Silloin on turvauduttava imurointiin.

Tosin audiogalaxyn kuoltua musan haku jäänyt todella vähiin....
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti leivoja


Lukihärö taisi tulla, mielestäni kirjoitin, että VIIKOSSA. Kuten on tapana ollut, ja sitten on tingitty jostain muusta. 10 CD:tä kuussa on jo 1200,-
Joo, sorry, mun lukihäiriö. Ihmettelen vaan missä välissä ehdit niitä levyjä kuunteleen, jos hommaat muutaman levyn viikossa?

Itse ostan maksimissaan viisi levyä kuukaudessa. Välillä tuntuu ettei näitäkään levyjä kerkeä tarpeeksi kuuntelemaan.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Kyllähän sitä tulee imuroitua. Yleensä kuitenkin toimin niin että jos joku bändi tai artisti TODELLA miellyttää, ostan joka tapauksessa levynkin. Siinä taas en näe järkeä että jos tykkään yhden bändin yhdestä biisistä niin kävisin ostamassa koko levyn.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Kyllä imuroin. Viimeinen ostamani CD taitaa olla... Faith No Moren King for a Day, tai vaihtoehtoisesti Foo Fightersin The Color and the Shape.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En osta cditä koska siitä menee liikaa rahaa riistäjätahoille.

Tosiasiassa CD:n käyttö ei ole niin kätevää kuin mp3 tiedostojen. Minulla ei ole stereosysteemiä eikä autoradiota. Kuuntelen ainoastaan tietokoneeni kautta. Mp3 kirjastossani ei ole kuin jotain hieman alle 2000 kappaletta, joista jokunen on tosin kokonainen albumi yhdessä tiedostossa.

Netistä saan albumillisen mp3:ja minuutissa, kun jos lähden kauppaan käymään joudun maksamaan 4,8e bussista sekä levyn hinnan ja vähintään 1½ tuntia aikaa. Ja jos tulee napattua huono albumi niin ei muuta kuin delete nappulaa.

Musiikkiteollisuus odottaa suurta vallankumousta, ja sen vallankumouksen aiheuttavat artistien ja asiakkaiden aiheuttamat voimat! Valta prolalaletalratiaatille!
 

Lint

Jäsen
Mistä te hyvät ihmiset imuroitte musiikkia tänä päivänä?

Mulle audiogalaxy oli paratiisi, sieltä teki uskomattomia löydöksiä.

Nyt en oikeastaan tiedä kuin Blubsterin.
Se ei aivan tyydytä, ainakaan mua.

Ja WinMx... mutta mistä muualta?
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En tiedä onko tämä järkevä paikka keskustella näistä imuroimissivuista, voipi mennä kohta ketju lukkoon. Kazaa on mielestäni kohtuullisen toimiva ja kaiketi laillinen paikka.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Lukuunottamatta muutamia harvoja bootleg-liveäänityksiä ja sellaisia biisiharvinaisuuksia, joita ei saa enää mistään alkuperäismuodossa, en imuroi.
 

luistimet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Darlington FC
Mutta miten käy monille lupaaville bändeille, jos levymyynnistä ei euroja kilahtelekaan kassaan toivotulla tavalla. No ei ainakaan hyvin. Sääli sinänsä muusikoille, jotka ajattelivat harrastuksesta jopa ammattia. Ei ihme, jos musiikkibisnes ei tällä hetkellä kukoista.

Ja älkääkä vain sanoko, ettei köyhillä opiskelijoilla ole varaa ostaa levyjä. Jättäkääpäs välillä se uusin näytönohjain ostamatta ja satsatkaa vaihtoehtoisesti musiikkiin. On aivan eri asia pidellä käsissään ihka oikeata levyä hienoilla kansilla kuin naksutella tietokonetta, joka suoltaa sointuja monesti vähemmän laadukkaista kaiuttimista (Toki tietokoneen voi liittää stereoihin). Puhumattakaan sen parhaan kaverin polttamista mestariteoksista, jossa ihan HP:n printterillä tulostetut kannet, prkl.

Vallan toinen juttu onkin sitten se, että minkäslaista musiikkia sitä ollaan levykaupan sedältä vonkumassa. Ei kaikenlaista tuubaa ole pakko sulattaa, ei edes ostaa. Ai mistäkö tietää, onko levy sitten se mestarillinen pläjäys vai verrattavissa Suvi Lindenin debyyttiin musiikkibisneksen saralla? (Jälkimmäistä ei ole vielä tapahtunut, arvatenkin onneksi.) Usein levyä voi kuunnella jo liikkeessä ennen lopullista ostopäätöstä. Radio on myös syytä pitää auki. On olemassa myös vaihtoehto siitä, että levy haetaan sieltä paljon puhutusta internetisä omalle koneelle, ja kipsaistaan kauppaan ostamaan, jos miellyttää. Vaan kovinpa on harvinainen viimeinen vaihtoehto. "Miksi ostaisin levyn, joka minulla jo on? Se oli ihan ilmainenkin."
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
luistimet voi vaikka kokeilla, kuinka siitä 100 eurosta joka kuussa jää vuokran jälkeen käteen ostellaan cd-levyjä ja sen jälkeen tulee kertomaan kuinka opiskelijoilla on varaa. puhelinlaskuun 20-30 euronia, ruokaan 20€ viikossa jos oikein nipistää... nopeasti jo 100 euroa yhtäkkiä täynnä. Enemmänkin. Ja sitten kun pitäisi harrastaa myös sosiaalista elämää, ettei aivan vieraantuisi muista ihmisistä...

Näytönohjain taas on hankinta josta voidaan jakaa poistot vaikka kolmelle vuodelle. Sanotaan, että siihen menee vaikka 150€, jolloin siitä jää vuodelle 50€ keskimäärin ja 50 jaettuna 12:lla on.. öö.. aika vähän. Hieman päälle neljä euroa kuussa.

Sitten, kun luistimet on pikkuisen isompi ja kenties opiskelee korkeakoulussa, alkaa arjen realiteetit puskemaan naamalle.
 

luistimet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Darlington FC
vilpertti,

Musiikki vain on harrastus siinä missä esimerkiksi jääkiekko ja tietokoneetkin. Harrastaminenkaan ei ihan aina ole ilmaista. Myönnän toki, etten voi olettaa kaikilla olevan varaa harrastaa, anteeksi. Mielestäni nyt vain sattuu olemaan mukavampaa kuunnella rehellisesti kaupasta ostettua musiikkia. No jokainen soitelkoon musiikkia sillä tyylillä, jonka itselleen parhaaksi näkee.

Itsekään en ole puhdas pulmunen, eikä minulla ole mitään mp3-formaattia vastaan. Totesin vain toisenkin mahdollisuuden olemassaolon.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotain maistiaispaloja imuroin joskus. Kotikoneeni mp3-varastossa ei taida olla kymmentäkään tiedostoa.

Kuten aiemminkin olen sanonut, mp3 on kuin känni Lasolilla tai taidekeräilijään verrattuna sama kuin hankkisi aidon Rembrantin sijasta kehystetyn julisteen.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Itseltäni löytyy netistä imuroitua musiikkia noin viidentoista levyn verran. Yksikään levy ei ole sellainen, että se olisi pelkästään täynnä x artistia, vaan ne ovat kirjaimellisesti mp3-kokoelmalevyjä. Sitä kautta olen saanut hankittua muutamia helmiä, joiden tähden en viitsi ostaa koko levyä, jos löytyy esimerkiksi vain yksi kunnon kappale siltä x artistilta.

Alkuvuoden aikana tuli enemmän tuota peliä harrastettua, kun polttava-asema oli uusi meikäläisellä. Nykyään se on jäänyt vähemmälle ja olen metsästänyt enemmän mid price-levyjä halpishyllyistä.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Imuroin, ja paljon imuroinkin.
Biisejä kokoajan, ja nykyään Kazaan takia myös jaksoja lempisarjoistani ym. joissa laatu on loistava.

Netistä tulee imuroitua enemmänkin sellaisia yksittäisiä biisejä, harvoinpa olen kokonaista levyä imuroinut.
Jos haluaa jonkun hieman huumorilla kuunneltavan biisin, esim. Hanna Ekolan Villihevosia, se on helpompi ottaa netistä, kuin itseasiassa käydä ostamassa kyseinen levy kaupasta.

Nykyisin tulee tosiaan käytettyä tuota Kazaata enemmänkin, Frendejä ja Oz-jaksoja on tullut imuroitua monia kymmeniä.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Lataan paljonkin. KaZaa on käytössä ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tällä hetkellä mulla on n. 200 mp3:sta yhdessä kansiossa.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti vilpertti
luistimet voi vaikka kokeilla, kuinka siitä 100 eurosta joka kuussa jää vuokran jälkeen käteen ostellaan cd-levyjä ja sen jälkeen tulee kertomaan kuinka opiskelijoilla on varaa. puhelinlaskuun 20-30 euronia, ruokaan 20€ viikossa jos oikein nipistää... nopeasti jo 100 euroa yhtäkkiä täynnä. Enemmänkin. Ja sitten kun pitäisi harrastaa myös sosiaalista elämää, ettei aivan vieraantuisi muista ihmisistä...

En mitenkään tahtoisi vähätellä opiskelijoiden kurjaa rahatilannetta, itsekin siitä kärsin viisi vuotta, mutta kuitenkin on ihme, että aina vedotaan tähän huonoon rahatilanteeseen. Omien kokemuksien mukaan se tapahtuu usein nimenomaan baarissa, tuopin ääressä.

En tarkoita juuri sinua, sillä enhän tunne tilannettasi, mutta tosi usea opiskelija valittaa rahatilannetta ja esim. kaljaan menee huomattavia summia rahaa. Mutta kuten sanoit, sosiaalista elämäähän se on ;)
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti leivoja
Ei A.W. Yrjänän tarvitse ostaa levyjä kaupasta, eiköhän ne tule korruptiolahjana levy-yhtiöiltä (oletus)??

Todennäköisesti väärä oletus. Oman levy-yhtiön julkaisuja varmaan artisti saa itselleen pelkästään pyytämällä, mutta promomateriaalin lähettämisessä ollaan usein sen verran tarkkoja, ettei niitä pelkän tutun naaman vuoksi kenellekään anneta.

Erinomainen keino levyjen kalliiden hintojen välttämiseen on levydivareiden ja tarjoushyllyjen antien selaaminen. Ja ellei asu kaupungissa levyliikkeiden lähellä, niin yksityisten ihmisten levymyynti-ilmoitusten seuraaminen esimerkiksi netistä on vähintään yhtä palkitsevaa. Samalla rahalla saa tuplasti enemmän levyjä. Itse olen omaksunut tuon tavan enkä ole tarvinnut nettimusiikkia muuhun kuin tuntemattomiin bändeihin tutustumiseen ja siihenkin aika harvoin.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
hmm, itselläni on tällä hetkellä mp3 kirjastoissani rapiat 7000 kpl biisejä, niitä kertyy aina silloin tällöin. valitettavasti pakko tunnustaa.

musiikkia tulee suht paljon myös kuunneltua radiotaajuuksilta joten sitä ei niin erikseen tule osteltua.

mitä tulee kopioimiseen niin se tuskin loppuu, niin kauan kun on tietokoneita / cd-rw romputtimia kaupan.
 

seisnauraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit + muut kestomenestyjät
VR:n tunnari?

Mutta onko täällä ketään, joka tietää mikä se VR:n mainoksessa soiva kappale on? Mainoksessa juna ajelee pitkin maaseutua ja pulu lentää siinä katolla tai jossain ja lopulta menee toisen pulun luo. Mikä tää kappale on? Kai joku tietää?
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Koneelta löytyy lähinnä samat biisit kuin cdiltä. Musiikin ostan aina kaupasta aitona ja alkuperäisenä äänitteenä. Muutaman kokoelman olen itselleni autoon poltattanut kaverin luona, nämäkin sellaista joka löytyy pääosin omista kokoelmista alkuperäisenä. Miksi siis olen imuroinut netistä nämä mp3:set koneelle enkä ole tehnyt niitä itse? No, netistä tulee levy nopeammin, kuin se että rupeaisi itse niitä kääntämään mp3:iksi.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melkein hävettää tunnustaa, että tänään (tarkkaanottaen oikeastaan eilen) imuroin kokonaisen albumin netistä ja vielä poltin sen cd:lle. No, tuota levyä ei ole koskaan julkaistu virallisesti, joten ehkä voin antaa sen itselleni anteeksi...

Kyseessä on KLF:n alkuperäinen White Room-albumi vuodelta 1989. Samannimiseen elokuvaan tehty soundtrack, jota ei koskaan julkaistu. Aiemmin se on levinnyt huonolaatuisina bootleggeinä, mutta nyt eräs fanisaitti on tehnyt kulttuuriteon remasteroimalla koko albumin ja laittamalla sen jakoon. Luulisin laadun perusteella, että aloite on tullut bändiltä itseltään, sillä väitän että huonosta bootlegistä ei voi saada kutakuinkin moitteetonta remasterointia aikaiseksi ja tuo saitti lienee "puolivirallinen". Alkuperäiset masternauhat ovat varmaan kyseessä.

Levyn biiseistä kuusi on myös sillä virallisella White Roomilla, kaikki tosin eri versioina. Useimmat näistä versioista on jopa parempia. Yksi biisi, Kylie Said To Jason, on julkaistu vain singlenä, nykyään kallis keräilykappale, ja kolmea ei koskaan virallisesti. En taida uskaltaa laittaa suoraa nettiosoitetta, ettei tule moderaattoreilta noottia, mutta aika helpolla tuon sivun löytää, jos joku asiasta kiinnostuu.

Samana päivänä tuli vielä postissa ihan oikea bootleg-albumi. Taidan tarvita ripittäytymistä...
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Kyllä imuroin. Mp3sia löytyy vähän päälle 3000. Suurin osa on kokonaisia albumeja, mutta kyllähän noita ostettujakin cd:tä on n. 500.

Kun vielä löytyy melkeinpä kaikki maailman hakulaitteet , niin mikäs siinä on imuttaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös