Kommentoinpa nyt minäkin tätä asiaa, kun kerran oikein keskustelua on käyty.
Koska haluan seurata myös ottelua, ei kamera ole käytössä jatkuvasti. Tässä ottelussa kamera oli pois päältä mm. niiden 23 sekunnin ajan, kun Ilves teki kaksi ottelun ratkaissutta maaliaan. Sitten kun kamera on kuvausasentoon viritetty, läiskitään paljon kuvia ja toivotaan että niistä osa onnistuu. Silloin pyrin kuvaamaan erityisesti maalitilanteita, olivat ne sitten kummassa päässä kenttää hyvänsä. Tällä kertaa sattui niin, että kameran ollessa esillä tilanteet olivat etupäässä Ilveksen päädyssä. Ja totta tosiaan, kävi myös niin että osa Ilveksen hyökkäyksistä otetuista kuvista epäonnistui - eikä ole järkeä julkaista "Ilveksen hyökkäykset tärähtäneinä värikuvina" -kavalkadia. Missään tapauksessa asia ei ole ainakaan niin, että olisin poiminut onnistuneista kuvista juuri Tapparan tilanteita.
Lisäksi olisin sitäkin mieltä, että jos nyt kamera kuitenkin on parikymmentä minuuttia ottelun aikana esillä ja filmille tarttuu etupäässä Tapparan tilanteita, niin se kertoo jotain ottelun kulusta. On huomattavasti helpompi saada onnistuneita, teräviä kuvia jatkuvasta pyörityksestä kuin vaarallisista nopeista vastahyökkäyksistä. Eilen Tapparalla oli selkeästi enemmän sitä pyöritystä, Ilveksen tilanteiden tullessa usein sitten hyvin nopeasti kentän toiseen päähän.
Se, että olen Tapparan kannattaja, ei tietenkään ole mikään salaisuus ja se saattaa toki tiedostamatta vaikuttaa myös kuvaamiseen. Se ei kuitenkaan ole tarkoitus, vaan pyrin ottamaan kuvia myös sen toisen joukkueen pelaajista ja tilanteista. Kuvatekstit toki olivat tässä tapauksessa vahvasti Tappara-merkkisiä, mutta en omasta puolestani näe niissäkään mitään erityistä vääristelyä. Jokainen näkee tilanteet omalla tavallaan ja sen itselle tutuimman joukkueen kautta.
Terveisin
Ilkka Virjo