Tuskinpa kukaan tosissaan kiistää sitä, että viime kaudella loppukausi meni Tammisen rakentaman perustan turvin niinkin hyvin kuin yleensäkin meni. Kyllä siitä kunniasta osa kuuluu Tammiselle. Tamminen vaan itse töppäsi asiat, kun keskittyi muuhunkin kuin joukkueen valmentamiseen, ja eikä pitänyt välejään kunnossa joukkueen kanssa. Materiaalissa ja perustassa ei ollut vikaa, ja sen Heikkilä osoitti. Tiedä vaikka, toisessa olosuhteissa Tamminen olisi yhä Kärppien valmentaja?
Nyt on minun mielestä turhan kärjistetysti joidenkin tahoilta tuotu esille, että kunnia viime kauden menestyksestä kuuluu Tammiselle, ja Heikkilän on turha sillä ratsastaa. Mitä olen lukenut ja kuullut Heikkilän lausuntoja, niin ei hän ole ottanutkaan itselleen kunniaa viime kauden menestyksestä. Oikeastaan hän on ollut todella varovainen tuon suuntaisista kannanotoista. Joukkueurheilu on niin kollektiivinen laji, että joukkueen menestymiseen tarvitaan kaikkien panosta.
Minun mielestä Tamminen loi hyvän perustan, ja viime keväänä Heikkilä vähän oikoi sitä. Tammisen luoma perusta on vieläkin tallella, mutta koska kilpailu huipulla on tiukkaa ja onnistuminen vaatii 110%:en suorituksen, niin tästä ollaan toistaiseksi jääty. Joukkue ei ole onnistunut 110%:sti, kovat pelit Tapparaa ja Jokereita vastaan nakersivat heti sarjan alkuun itseluottamusta, eikä sitä ole saatu sen jälkeen kuntoon. Epäonnistumisia on tullut jokaisella pelin osa-alueella.
Uskon, että jos joukkue saa itseluottamuksensa takaisin, niin joukkue palaa sen jälkeen esim viime kevään tasolle. En usko, että paletti on niin sekaisin tai vajaa, ettei viime kevään menestys ole mahdollinen. Tammisen rakentama runko ja perintö on vieläkin olemassa, nyt on vaan saatava onnistumisia ja sitä kautta itseluottamus kuntoon. Ei se ole sen vaikeampaa.
Toiseksi: minulla ainakaan ei ole mitään muuta lääkettä Kärppien ongelmaan. Niin kuin Heikkilä itse sanoi viime lauantain lehdistötilaisuudessa: "On pidetty puheita ja palavereja. Ei ole enää niiden aika. Nyt on tekojen aika, ei puheiden." Näin se on, perusta on kunnossa, nyt olisi jollain hienosäädöllä saatava tuloksia aikaan.
Vastaavanlainen episodi toistui viime tammikuussa, eikä Tammisesta ollut sen kurssin oikojaksi. Tuleva viikko näyttää sen, että onko Heikkilästä oikomaan tätä kurssia. Jos ei ole, niin ainakin minulla on silloin tyhjä olo: en tiedä ketään, kenestä olisi alamäen oikojaksi. Valmentajamarkkinat ovat periaatteessa vielä tyhjemmät mitä ovat pelaajamarkkinat. Markkinoilta en odota apuja.
Tämä ei ole sokeaa luottoa Heikkilään. Tämä on uskoa Kärppiin, ja samalla tavalla reagoin viime tammikuussa. Kaiken se kestää, kaiken se kärsii. Silloin kestin ja kärsin, enkä ollut vaatimassa päävalmentajan potkuja. Voin äänestää yhdellä tavalla, mutta en pysy hallilta pois vaikka mitä tulisi. Ja kun ei ole valtaa tehdä muita päätöksiä, en ole vaatimassakaan niitä. Odotan mitä tapahtuu, mutta uskon suunnan muuttuvan parempaan...