Ilves ja fanit

  • 54 219
  • 177

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Hieno homma, että Ilveksen johto/valmennus puuttuu tähän huuteluun. Todellakin asiallinen kannanotto. Toivottavasti siitä otetaan myös opiksi.

Noin puolitoista kuukautta sitten "itkin" tuosta aiheesta ja eihän täällä tullut kuin vastarintaa, mutta tosiaan toivottavasti nyt jo uskotaan. Muutamissa Ilveksen kotipeleissä olen käynyt tänä vuonna ja täytyy kyllä kannustusta kehua, ja mikäs siinä kannattaessa kun joukkue pelaa hyvin ja taistelee.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Noin puolitoista kuukautta sitten "itkin" tuosta aiheesta ja eihän täällä tullut kuin vastarintaa, mutta tosiaan toivottavasti nyt jo uskotaan. Muutamissa Ilveksen kotipeleissä olen käynyt tänä vuonna ja täytyy kyllä kannustusta kehua, ja mikäs siinä kannattaessa kun joukkue pelaa hyvin ja taistelee.

Nojaa, eiköhän tuon nimenomaisen "haistavittu"-huutelun ole tuominnut jotakuinkin kaikki muut paitsi se itse huutelua suorittava pienehkö porukka. Muista huudoista on sitten saatettu olla montaakin mieltä. Toivotaan tosiaan että tämä saisi huutelupoppoon silmät auki, jokseenkin kyllä asiaa epäilen.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Hieno homma, että Ilveksen johto/valmennus puuttuu tähän huuteluun. Todellakin asiallinen kannanotto. Toivottavasti siitä otetaan myös opiksi.

Noin puolitoista kuukautta sitten "itkin" tuosta aiheesta ja eihän täällä tullut kuin vastarintaa, mutta tosiaan toivottavasti nyt jo uskotaan. Muutamissa Ilveksen kotipeleissä olen käynyt tänä vuonna ja täytyy kyllä kannustusta kehua, ja mikäs siinä kannattaessa kun joukkue pelaa hyvin ja taistelee.

Väärin, et maininnut tuota HV-huutelua viesteissäsi ollenkaan. Puhuit lähinnä noista muista kirosanoja sisältävistä huuteluista, ja ainakin minun mielestäni ne ovat enemmän harmaalla alueella, eikä ainakaan itseäni haittaa. HV-huudot puolestaan ovat täysin tarpeettomia ja mauttomia.

Nämä HV-huudot ovat käsittääkseni lähes jokainen joukkueeseen katsomatta tuominnut täällä. Toki voidaan väitellä, että onko muut kirosanoja Toivottavasti tällä nyt on jotain vaikutusta, mutta vähän skeptinen olen sen suhteen.

E: Pitää tosiaan antaa tunnustusta kuitenkin tälle nuorelle porukalle, joka on herättänyt Ilveksen fanikatsomon taas elämään muutamien hiljaisten vuosien jälkeen. Pidetään kuitenkin järki mukana touhussa.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Ihan hyvä että tuohon puututaan vaikkei itseäni mikään huuto ole ikinä häirinnyt. Kaikki huutominen ja laulaminen on plussaa. Toiset enemmän toiset vähemmän.

Ja sitten asiaan. Kirjoittakaahan joku joka omistaa tunnukset Ilves.comin keskustelupalstalle, että Osasto, ja tietysti kaikki muutkin, ottavat mukaansa kaikki isot liput ja kaksikeppiset huomenna Lappeenrantaan!
 
Viimeksi muokattu:

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
17.9.2010:
Ilveksen fanit näyttivät jälleen voimansa, kun D1-kulmaus aloitti perinteiset haistatteluhuudot tuomarille(?). Aina saa hävetä.

5.11.2010:

Toki tuossa välissäkin tuli pariin otteeseen asiaan otettua kiinni. Nyt lakki pois päästä ja nöyrä pokkaus Ilveksen johdon suuntaan. Asiallisesti toimittu. Nyt odotetaan, että tämä faniporukka hoitaa oman osuutensa.

Juuri nyt ei hävetä :)
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ja sitten asiaan. Kirjoittakaahan joku joka omistaa tunnukset Ilves.comin keskustelupalstalle, että Osasto, ja tietysti kaikki muutkin, ottavat mukaansa kaikki isot liput ja kaksikeppiset huomenna Lappeenrantaan!

Mitä jos hommaisit itsellesi tunnukset .commiin? Ei ihan mahdoton ole niitä sinne saada.
 

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä Smokien biisistä ja siihen ajan saatossa tulleesta joukkolallatuksesta muunneltu "XX, XX, Mikä vitun XX?", jossa XX on siis vastustajajoukkue, ei ainakaan minun mielestäni ole mitenkään paheksuttava. Johonkin huutoihin vain kuuluvat kirosanat alkuperäisversiota kunnioittaen.

Sen sijaan pelkkä HV:n huutaminen on vailla ideaa ja aiheuttaa enemmän myötähäpeän tunnetta kuin mitään muuta.
 
Toivottavasti faninne eivät alistu tuohon naurettavaan puuhaan ja ensi pelissä vaan haistavittu-huudoista eri variaatioita. Joukkue pelatkoon ja organisaatio mussutakoon leipiään.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ässäfanit ovat tuota jo harrastaneet, samoin muuan toimintansa vast`ikään lopettanut helsinkiläisryhmä.
Joopa joo, vai ovat oikeín harrastaneet. Muistan viimeisen kolmenkymmenen viiden vuoden takaa ainakin yhden matsin, jossa noin kymmenen hengen porukka yritti sellaista huutoa viritellä. No, toisaalta Espoossa huutaa koko halli homoa. (yhtä absurdi väite)

Mutta nyt olisi Ilves-faneilla sauma huutaa valmennukselle haistatteluja. Rohkeasti vaan koko pelin ajan ja kaikki mukaan! Raimo Haista V'ttu! Näkyvyys mediassa on jo alustettu, tuolla se sinetöitäisiin.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olitte kyllä täysin Kisapuiston herroja tänään. Koko ladon täyttänyt mekkala tuli juuri teidän vihreäpaitaisten fanien suustanne, aivan mahtavaa toimintaa. Ja vielä hyvän maun rajoissa vaikka teitä on HV-huuteluista syytetty!

Ja mitä vittua, 70 teitäkö muka oli?! Äänen perusteella olisi voinut kuvitella, että ainakin 500. Menitte ainakin miun listoilla aivan kärkeen vierasfaneina jotka ovat käyneet Lappeenrannassa.

Tykkään!

nimim. Raipe menis heittämällä teiän ykkössentteriks
 

Bronco

Jäsen
Hakametsässä oli tänään 5100 katsojaa, mutta tunnelman perusteella luku olisi voinut yhtä hyvin alkaa kuutosella. Olosuhteisiin nähden vakuuttavaa meteliä ja mukavasti Ilveksen lippuja heilumassa koko fanipäädyn mitalla.

Arvostan.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hakametsässä oli tänään 5100 katsojaa, mutta tunnelman perusteella luku olisi voinut yhtä hyvin alkaa kuutosella. Olosuhteisiin nähden vakuuttavaa meteliä ja mukavasti Ilveksen lippuja heilumassa koko fanipäädyn mitalla.

Arvostan.

Samaa mieltä ja kiitosta pitää antaa myös äänekkäälle Lukko fanien joukolle. Hienoa, että tällä tuskaisella tiellä porukka ei sorru mihinkään omien mollaamiseen hallilla, vaan antavat kaiken tukensa joukkueelle. Onneksi nämä "mollaamis akitaattorit" jäävät kotiin huutelemaan netissä ja oikeat fanit tukevat joukkuetta hallissa.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan siellä edelleen ne muutamat negapaskiaiset, jotka keskittyvät illasta toiseen pelkästään solvaamaan kotijoukkueen pelaajia, mutta ne ikään kuin kuuluvat kalustoon ja onneksi äänekäs fanijoukko nykyään yleensä hukuttaa niiden huudot kannustuksen alle aina, kun ne avaavat suunsa.
Juuri noin oikeiden fanien pitääkin toimia, eli ei vaieta, vaan huutaa ne maan rakoon.
 
Jos katsotaan asiaa puhtaasti Ilveksen edun kannalta, niin kuin tässä keskustelussa nähdäkseni järkevää on, voidaan aika suurella varmuudella todeta positiivisen kannustamisen olevan parempaa "faniutta" kuin pelaajien solvaamisen.
Lähinnä otin etäfanina kantaa tuohon peleissä käymiseen. Toki taloudellisesti lipputulojen kautta sekin auttaa Ilvestä enemmän, mutta onko "fanius" sitten jotain sellaista, mitä voi ostaa rahalla itselleen enemmän? Eivätkä kaikki jaksa huutaakkaan siellä hallissa, vaan katsovat peliä ja elävät kuitenkin tunteella mukana. Ovatko hekin huonompia faneja, koska heistä ei lähde ääntä samalla tavalla, kuin jostain toisista faneista? Ja nykyaikana; onko kotisohvallaan toisella paikkakunnalla pelejä tunteella seuraava ja mukana elävä huonompi fani, kuin sellainen joka käy peleissä?

Tämä oli minun pointtini.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Toki taloudellisesti lipputulojen kautta sekin auttaa Ilvestä enemmän, mutta onko "fanius" sitten jotain sellaista, mitä voi ostaa rahalla itselleen enemmän?

Ja nykyaikana; onko kotisohvallaan toisella paikkakunnalla pelejä tunteella seuraava ja mukana elävä huonompi fani, kuin sellainen joka käy peleissä?

Kyllähän se vähän (tai paljon) joukkueen taloudessa näkyisi mikäli kaikki fanit olisivat sellaisia jotka vain kotisohvalta kannattaisivat joukkuetta. Joten siinä mielessä kyllä ne katsomossa käyvät fanit ovat arvokkaampia kuin ne kotisohvalla olevat. Ja tämä siis fanilta, joka on kotisohvalla joutunut katsomaan pääosan kauden peleistä syystä tai toisesta.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Juuri noin oikeiden fanien pitääkin toimia, eli ei vaieta, vaan huutaa ne maan rakoon.

...ja oikeat fanit tukevat joukkuetta hallissa.

Olenkin monesti miettinyt että mitä tarkoittaa tai mitkä tekijät rajaavat sen "oikean fanin" määritelmän. Ja netistähän löytyi siihenkin vastaus. Eli siis pitää käydä hallilla tukemassa joukkuetta ja huutaa negatiivisten huutojen päälle, muuten et oikeasti fanita, ok. Kiitti Artsi!

Eli jos teet pelkkää iltavuoroa niin älä luulekaan että sinusta voisi tulla oikea fani. Tai sitten vaihdat vuoroa tai saikutat aina pelipäivät. Ja mykät tai kurkkukipuiset älkää edes vaivautuko hallille, ei tuu mitään.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olenkin monesti miettinyt että mitä tarkoittaa tai mitkä tekijät rajaavat sen "oikean fanin" määritelmän. Ja netistähän löytyi siihenkin vastaus. Eli siis pitää käydä hallilla tukemassa joukkuetta ja huutaa negatiivisten huutojen päälle, muuten et oikeasti fanita, ok. Kiitti Artsi!

Eli jos teet pelkkää iltavuoroa niin älä luulekaan että sinusta voisi tulla oikea fani. Tai sitten vaihdat vuoroa tai saikutat aina pelipäivät. Ja mykät tai kurkkukipuiset älkää edes vaivautuko hallille, ei tuu mitään.

Itse käsitin, että Artsin pointti oli se, että pelaajia haukkuvat kannattajat jäävät todennäköisemmin kotiin kuin hyvää kannustusta antavat. Tottakai sellainen kannattaja on joukkueelle arvokkaampi joka kannustaa, kuin joka istuu hiljaa paikallaan kuten minä. Artsi voi itse selventää, mutta tuskin hän tarkoitti että kotiin syystä tai toisesta jäävät / hiljaiset fanit olisivat paskoja ihmisiä.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Edellä HN aika hyvin kiteytti yleisiä tuntoja ja faktoja asian tiimolta.

Muistan kun minua suututti palstaklassikko "kävisit peleissä" ihan asiallisiin kysymyksiin tilanteissa, joissa oma elämäntilanne ei ole mahdollistanut hallille pääsemistä.

En koe olevani sen parempi katsoja nyt kun pääsen lähes jokaiseen otteluun paikan päälle kuin silloin kun seurantani oli teksti-tv,radio ja internet-pohjalla.

Aina olen yhtä suurella intohimolla ilvestä seurannut.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Jatkuvasti Ilveksen pelaajia kovaan ääneen solvaavat ja pelkkää negaa katsomossa ympärilleen oksentavat ihmiset sen sijaan nimeän ilman pienimpiäkään omantunnontuskia huonoiksi faneiksi. Oma näkemykseni on, että heistä ei ole hallilla Ilvekselle kuin haittaa.

Onkohan noita "jatkuvasti Ilveksen pelaajia kovaan ääneen solvaavat ja pelkkää negaa katsomossa ympärilleen oksentavia ihmisiä" oikeasti edes olemassa? Itse olen sen lähemmäs tuhat Ilveksen peliä käynyt katsomassa, enkä ole havainnut tällaista. Tosin viime vuodet olen istunut D-katsomossa, joten sinne ei varmaankaan kuulu jostain toiselta puolen hallia huudetut yksittäiset solvaukset. Ja onhan se muutenkin ihan ymmärrettävää, että näitä huutoja kuuluu joskus, kun porukka konttaa huolella tai joku tietty pelaaja mokailee vaihdosta toiseen. Se on tietysti ikävää, jos tällaisia "kannattajia" ihan oikeasti on. Itse en ole vain havainnoinut sellaista.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Onkohan noita "jatkuvasti Ilveksen pelaajia kovaan ääneen solvaavat ja pelkkää negaa katsomossa ympärilleen oksentavia ihmisiä" oikeasti edes olemassa?

Voin vahvistaa, että näitä todellakin on hallilla. Samalla tavalla toki hurraavat mukana kun maaleja tulee, mutta muuten tyydytään joko kovaäänisesti kommentoimaan pelaajia tai huutelemaan pelaajille. Ikinä en ole tätä ymmärtänyt, mutta kai meistä kaikki saa kiksinsä mistä tykkäävät.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse käsitin, että Artsin pointti oli se, että pelaajia haukkuvat kannattajat jäävät todennäköisemmin kotiin kuin hyvää kannustusta antavat. Tottakai sellainen kannattaja on joukkueelle arvokkaampi joka kannustaa, kuin joka istuu hiljaa paikallaan kuten minä. Artsi voi itse selventää, mutta tuskin hän tarkoitti että kotiin syystä tai toisesta jäävät / hiljaiset fanit olisivat paskoja ihmisiä.

Paljolti noinkin juuri, mutta en oikeasti edes ajatellut asiaa edes noin pitkälle vertaillen pois jääviä ja paikalla olevia, tai hiljaisia ja äänekkäitä. Tässä vaan on palstaveljet tahallaan "vääristelleet" sanomisiani mm. lainaamalla vain yksittäisiä lauseita, tai sen osia, irroiteetuna asiayhteyksistä missä ne on sanottu.

Ei pitäisi ollenkaan siis sortua tähän "selittelyyn", mutta teen sen nyt kumminkin. Ensinnäkin itseltäni jää paljon pelejä kauden aikana väliin erinäisten syiden vuoksi ja toisekseen jännitän pelissä niin perskeleesti, etten saa ääntä kurkustani ulos kuin maalin jälkeen, tai tuomarin töppäilyn jälkeen. Silti en pidä itseäni huonona fanina ja miksi silloin pitäisin muita kaltaisiani huonoina?

Menestyksen matkassa ratsastajia sen sijaan kyllä pidän huonoina faneina, mutta tottakai seura heitäkin tarvitsee, koska yhtä hyviä ne heidänkin eurot viime kädessä ovat. Silti koen niin, että jos ratkaisu peliin lähtemiseen riippuu pääosin menestyksestä, niin hiukan heikoilla pohjilla ollaan. Kuten sanoin, niin oli mahtavaa, että tällaisen tappioputkenkin aikana 5100 ihmistä tuli halliin ja että fanikatsomo loi tiunnelmaa, eikä sortunut sellaisiin protestointeihin, kuin mitä joku tuolla comiin puolella ehdotteli.

Kaiken kaikkiaan on surullista, että kun kehun faneja hienosta toiminnasta, niin se tulkitaan jonkun mollaamiseksi.
 
Kyllähän se vähän (tai paljon) joukkueen taloudessa näkyisi mikäli kaikki fanit olisivat sellaisia jotka vain kotisohvalta kannattaisivat joukkuetta. Joten siinä mielessä kyllä ne katsomossa käyvät fanit ovat arvokkaampia kuin ne kotisohvalla olevat. Ja tämä siis fanilta, joka on kotisohvalla joutunut katsomaan pääosan kauden peleistä syystä tai toisesta.
Onko fanius sitten jotain sellaista, mitä voi ostaa, kuten jo kysyin?

Onko jonkun ison lahjoituksen joukkueelle antava miljonääri automaattisesti "oikeampi" fani, kuin suurin osa muista faneista?
 

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Eiköhän se ole jokaisen oma asennoituminen, millainen fani kokee olevansa ja muiden mielipiteillä ei ole tässä asiassa mielestäni väliä (en tosin minäkään narisijoiden jatkuvaa valittamista jaksa kuunnella). Ehdottomasti faniutta ei voi mielestäni ostaa, vaikka seuran talouskassa voisikin olla toista mieltä.

Itselläni on kaksi suosikkijoukkuetta, Ilves ja Vancouver Canucks. Ensimmäisen kerran kävin Ilveksen pelissä vuonna 1980 ja vuodesta 1982 vuoteen 1997 näin ehkä pariakymmentä peliä vaille kaikki kotipelit. Noiden lisäksi kävin vierashalleissa seuraamassa suosikkini otteita muutamia kertoja kaudessa kun olin täysi-ikäinen. Lisäksi seurasin tuttujen vuoksi joukkueen A- ja B-nuorten pelejä, joten pelien kirjo oli aika kattava.

Vuoden 1997 jälkeen oma elämäntilanteeni vei minut kauas Tampereelta ja elämään tuli rakkaan suosikkijoukkueen lisäksi muutakin tärkeää, joten en enää päässyt Tampereelle katsomaan Ilveksen pelejä paikan päälle kuin ehkä viidestä kymmeneen kertaa kaudessa. Peleistä tuli kuitenkin edelleen luettua joka kierroksen jälkeen ja kyseltyä paljon tutuilta peleissä kävijöiltä. Edelleen asun kaukana Tampereelta, mutta seuraan joukkueen otteita tarkasti ja silloin tällöin tulee matkattua Hakametsäänkin.

Oma ajankäyttö pelien seuraamisen suhteen on muuttunut paljonkin vuosien aikana, mutta missään vaiheessa en ole kokenut faniuteni joukkueeseen muuttuneen. Lisäksi en voi sanoa eroa sen suhteen, kumpaa fanitan enemmän, Ilvestä vai Vancouveria (johon en koskaan kasvanut samalla lailla "sisään"). Kumpikin on omalla tavallaan minulle se läheisin joukkue.

Joskus kuulen joltakin, että en voi oikeasti kannattaa kaukana Suomesta olevaa Vancouveria samalla tavalla kuin Ilvestä. En oikein ymmärrä tuota asennoitumista. Kysehän on pelkästään minun asennoitumisesta ja minun omasta "fanius-tunteesta" suosikkijoukkueeseen, jota olen kannattanut kuitenkin noin 20 vuotta ja kasvanut siihenkin sisään, vaikka en pienenä hallilla notkunutkaan kuten tein Tampereella.

Lopuksi haluan sanoa, että vaikka en pidä itseäni sen parempana fanina käynkö peleissä paikan päällä vai en, tai ostanko talon täyteen fanitavaraa, on aivan loistava asia että Ilves on saanut tappioidenkin aikana hyvin tukea. Kiekkokulttuuri elää syvällä Tampereella ja pelaajatkin varmasti arvostavat sitä, että Ilves-faneilta saa kiitettävästi tukea vaikeillakin hetkillä.
 

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
Samalla tavalla toki hurraavat mukana kun maaleja tulee

Tällöinhän he eivät oksenna pelkkää negaa katsomossa ympärilleen. Todennäköisesti samat jampat huutelevat ainakin joskus myös vastustajien pelaajille, sekä tuomareille ivallisesti, jota ei myöskään aina pidetä pelkkänä negan oksentamisena(toki kiekkokonservatiivisellä Tampereella yleensä pidetään).

Edellämainitun kaltaisia kannattajia olen itsekin usein havainnut peleissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös