Eiköhän se ole jokaisen oma asennoituminen, millainen fani kokee olevansa ja muiden mielipiteillä ei ole tässä asiassa mielestäni väliä (en tosin minäkään narisijoiden jatkuvaa valittamista jaksa kuunnella). Ehdottomasti faniutta ei voi mielestäni ostaa, vaikka seuran talouskassa voisikin olla toista mieltä.
Itselläni on kaksi suosikkijoukkuetta, Ilves ja Vancouver Canucks. Ensimmäisen kerran kävin Ilveksen pelissä vuonna 1980 ja vuodesta 1982 vuoteen 1997 näin ehkä pariakymmentä peliä vaille kaikki kotipelit. Noiden lisäksi kävin vierashalleissa seuraamassa suosikkini otteita muutamia kertoja kaudessa kun olin täysi-ikäinen. Lisäksi seurasin tuttujen vuoksi joukkueen A- ja B-nuorten pelejä, joten pelien kirjo oli aika kattava.
Vuoden 1997 jälkeen oma elämäntilanteeni vei minut kauas Tampereelta ja elämään tuli rakkaan suosikkijoukkueen lisäksi muutakin tärkeää, joten en enää päässyt Tampereelle katsomaan Ilveksen pelejä paikan päälle kuin ehkä viidestä kymmeneen kertaa kaudessa. Peleistä tuli kuitenkin edelleen luettua joka kierroksen jälkeen ja kyseltyä paljon tutuilta peleissä kävijöiltä. Edelleen asun kaukana Tampereelta, mutta seuraan joukkueen otteita tarkasti ja silloin tällöin tulee matkattua Hakametsäänkin.
Oma ajankäyttö pelien seuraamisen suhteen on muuttunut paljonkin vuosien aikana, mutta missään vaiheessa en ole kokenut faniuteni joukkueeseen muuttuneen. Lisäksi en voi sanoa eroa sen suhteen, kumpaa fanitan enemmän, Ilvestä vai Vancouveria (johon en koskaan kasvanut samalla lailla "sisään"). Kumpikin on omalla tavallaan minulle se läheisin joukkue.
Joskus kuulen joltakin, että en voi oikeasti kannattaa kaukana Suomesta olevaa Vancouveria samalla tavalla kuin Ilvestä. En oikein ymmärrä tuota asennoitumista. Kysehän on pelkästään minun asennoitumisesta ja minun omasta "fanius-tunteesta" suosikkijoukkueeseen, jota olen kannattanut kuitenkin noin 20 vuotta ja kasvanut siihenkin sisään, vaikka en pienenä hallilla notkunutkaan kuten tein Tampereella.
Lopuksi haluan sanoa, että vaikka en pidä itseäni sen parempana fanina käynkö peleissä paikan päällä vai en, tai ostanko talon täyteen fanitavaraa, on aivan loistava asia että Ilves on saanut tappioidenkin aikana hyvin tukea. Kiekkokulttuuri elää syvällä Tampereella ja pelaajatkin varmasti arvostavat sitä, että Ilves-faneilta saa kiitettävästi tukea vaikeillakin hetkillä.