Kävin tänään Takojankadulla hankkimassa oman kappaleeni Honkavaaran juhlapaidasta. Olihan tuo 100€ maksanut paita arvokas, mutta toisaalta aika samassa linjassa fanipelipaitojen kanssa. Hinnassa on katetta varmasti hyvin, mutta eihän Ilves Hockey voi kuitenkaan ihan omakustannehintaan noita myydä, kun tarkoitus on kerätä lisää rahaa toiminnan pyörittämiseenkin. Mieluummin sijoitan kannatusroponi tälläiseen konkreettiseen ja tyylikkääseen paitaan kuin johonkin utopistiseen VVV-laitamainokseen, josta ei jää itselle käteen mitään. Olen pitkään miettynyt vastaavan paidan teettämistä jossain, mutta nyt ei tarvitse nähdä sitäkään vaivaa. Todennäköisesti tuli edullisemmaksikin näin.
Materiaali ei ole ihan yhtä paksua paitakangasta kuin Reebokin replica-fanipaidoissa. Ei kuitenkaan ihan ohuinta mahdollista polyesteria, mitä joidenkin joukkueiden virallisissa fanipaidoissa olen nähnyt. Erilliselle kankaalle painettu ympyrälogo ja selkänumero on ommeltu paitaan, eikä vain printattu suoraan kankaaseen. Mielestäni tyylikkäämpi näin. Villakankaasta tehty paita olisi tietysti ollut autenttisin, mutta ymmärrettävistä syistä paita on kuitenkin materiaalin osalta hieman modernimpi ja varmasti edullisempi valmistaakin.
Iso osa Ilveksen fanituotteista on mielestäni aika epätyylikästä perustason yrityslahjalinjaa, johon on vain lyöty Ilves-logo päälle. Tämä paita pääsi yllättämään minut, koska se on luonnossakin tyylikkäämpi, mitä pelkäsin. Jos palstan säännöt antavat myöten mainita, niin kauluksen perusteella paidan on valmistanut Jersey53, johon ymmärtääkseni liittyy jotenkin entinen Tappara-vahti Sasu Hovi. Jos säännöt eivät anna myöten mainita, niin poistan edellisen virkkeen. Itse ompelutyökin lienee tehty Euroopassa (ehkä jopa Suomessa), kun kauluksessa lukee made in EU.
Ostaessa varoitettiin paidan napakasta mitoituksesta. Käytännössä kannattaa ottaa ainakin yhtä tai kahta kokoa isompi paita kuin normaalisti käyttää. Mikäli alle haluaa heittää jotain varusteita, niin sitten tarvitsee varmaan ottaa reilusti isompi koko. Jos en katsonut väärin, koot taisivat olla väliltä S-4XL. Toivottavasti tästä on hyötyä jollekin, joka arpoo vielä paidan ostamisen kanssa. Ilveksen kannalta sikäli hyvä juttu, että paidat menevät varmaan helposti kaupaksi.