Tämä ei välttämättä ole oikea ketju kirjoittaa viestiäni, mutten äkkiä sopivampaakaan löytänyt.
Itse en ole ollut ikinä kausikortin haltija, pääsääntöisesti johtuen vuorotyöstäni, mikä hankaloittaa kovasti peleihin pääsyä varsinkin arkena. Nyt kevääksi kuitenkin päätin hankkia kausikortin pudotuspeleihin, vaikka tiedostan että isoon osaan otteluista en kuitenkaan tule pääsemään. Halusin kuitenkin varmistaa pääsyni otteluihin ja välttää mahdollisen irtolipuista taistelun.
Ostokokemukseni ei kuitenkaan saanut ihan täydellistä onnistumisen tunnetta. Osan kritiikistä haluan jakaa Lippu.fin ja osan Ilveksen suuntaan. Ja iso osa varmasti johtui täysin itsestäni.
Lippu.fin verkkokaupasta kausikorttia ostettaessa näkyy eri kausikorttien hinnat esimerkiksi "Fanikatsomo 144,50€". Tämän lisäksi sivulla lukee teksti, "Uudesta Playoffs-kausikortista perimme ennakkomaksuna heti 50% Playoffs-kausikortin maksimihinnasta." Mielestäni tuon voi ymmärtää väärin, niin kuin itse tein. Eli kyseinen 144,50€ on tuo maksimihinta, josta ostettaessa peritään tuo 50%. Ilves-kaupan verkkosivuilta kausikorttia ostettaessa lukee taas selvästi, "Hinnastossa näkyvä hinta on 50% Playoffs-kausikortin mahdollisesta maksimihinnasta." Tuo Ilves-kaupan informaatio on huomattavasti selkeämpi, eikä jätä varaa arvailuille. Miksei tuota samaa selvennystä voitu käyttää myös Lippu.fin omassa verkkokaupassa? Tästä pitkä miinus Lippu.fille.
Kausikorttien maksimihintoja ei suoraan kerrottu kummassakaan verkkokaupassa. Ne löysin ainoastaan täältä
Playoffs-kausikortti – Tampereen Ilves
Olin tietoinen, että kausikortin pystyy maksamaan ePassilla. En toki liian yllättänyt ollut, ettei sitä pystynyt tekemään samantien verkkokaupasta ostettaessa. Toki vuonna 2023 toivoisi sen jo olevan mahdollisuus. Silti jäi hieman harmittamaan, ettei tilausta tehdessä ePassi-maksamisesta ollut mitään mainintaa eikä mitään ohjeita miten toimia, jos näin haluaa tehdä.
Ilves-kaupan kautta tilauksen tehdessä toimitustavoissa lukee kyllä "Nouto Ilves-kaupalta", muttei edes tilauksen jälkeen sähköpostiin tulleessa viestissä lukenut milloin kyseinen nouto on mahdollista tehdä. Lippu.fin sivuilla ja tuossa linkkaamassani uutisessa lukee, että nouto on mahdollista tilausta seuraavana päivänä. Mutta jos olisin vain mennyt Ilves-kaupan verkkosivuille ja tehnyt tilauksen, ei kyseistä infoa olisi koskaan tullut vastaan.
Lopulta kun tilauksen tein, valitsin maksutavaksi laskun, koska suunnitelma oli kuluttaa ePassi saldo kausikorttiin. Ja laskun valitessani ajattelin, tämän olevan ainoa mahdollinen keino. Tilausvahvistuksessa sanottiin Lippu.fin olevan minuun yhteydessä, koska olin valinnut laskun maksutavakseni. No tätä yhteydenottoa ei koskaan tullut ja noutaessani kausikorttia Ilves-kaupalta, myyjäkin mainitsi ettei se lasku oikeasti edes ole mikään maksuvaihtoehto.
Itse näin kausikortintilausensikertalaisena varmasti saan ottaa ison osan epäselvyyksistä omalle kontolleni, mitä tulee tuohon tilausprosessiin. Mutta toivoisin, että jatkossa tuo olisi paljon selkeämpää (ja yhtenäisenpää näiden kahden eri lipunmyyntisivuston kanssa) ja kerrottaisiin mitä ostat, millä hinnalla, miten voit maksaa, miten ja koska tilauksen voi noutaa.
Onko kenelläkään muulla ollut hankaluuksia tai epätietoisuutta tuon kausikortin hankkimisen kanssa? Vai olenko vain itse tehnyt itselleni nämä asiat liian hankalaksi?
Sen lisäksi haluaisin vähän kysyä muilta mielipidettä noista kausikorttien hinnotteluista. Esimerkiksi fanikatsomoon maksaa irtolippu lauantain ensimmäiseen otteluun 17 euroa. Mahdolliseen 12 pudotuspeliotteluun fanikatsomoon irtolipun ostamalla köyhtyy 204 euroa, mutta kausikortin ostamalla samalle paikalle 289 euroa. Anniskelukatsomoon irtolippu 22 euroa, 12 otteluun siis yhteensä 264 euroa, mutta kausikortti 389 euroa.
Voisiko joku viisaampi kertoa mikä tässä on takana? Olen itse ainakin elänyt siinä uskossa, että kausikortin hankkinut ei joutuisi maksamaan ainakaan ylimääräistä per peli versus irtolipun ostaja.