Kaivanto kirjoitti:
En ole tämän sortin kulinaristi ollenkaan, mutta sain kerran jollain turhalla brunssilla valkohomejuuston ja leivän kera makeahkoa valkoviiniä ja yhdistelmä oli niin hyvä, että olin vähällä pyörtyä. Todella tuntui, että se viinin ja juuston yhteistoiminta oli kuin taivaassa suunniteltu. Kysyin kyllä viinin nimenkin, mutten tietenkään ottanut sitä paperille ylös. Se viinin makeus jäi erityisesti mieleen. Joku asiaa tunteva osaa varmaan neuvoa tarkemmin, ellei sitten kyseessä ollut juuri joku ketjussa jo mainituista viinilajeista.
Kuvauksen perusteella väittäisin, että kyseessä on valkoinen port-viini. Ainakin se on erinomaista juuri juustojen kanssa. Itselläni on juuri jääkaapissa viilenemässä Ferreiran valkoista port-viiniä, joka oli kyllä itse asiassa pettymys. Taylorin vastaava oli Portugalissa huomattavasti parempaa. Alkossa näyttää olevan listoilla Taylor's Fine White Port, hinta 13,50€. Tuota voikin mukavasti tissutella. Suhteellisen kallis, hinta taitaa olla tuplat verrattuna itse viinitilalta ostettuun, mutta maku on kyllä hinnan arvoinen.
Voin suositella myös Late Bottled Vintage -viinejä, vaikka ne toimivat sitten ehkä paremmin jälkiruuan kanssa. Taylor'sin on jumalaista, mutta uskon, että Ferreiran ja Graham'sin ovat myös hyviä. Nämä kaksi löytyvät Alkonkin listalta.
Taisi mennä viinikeskustelun puolelle, mutta menköön.
EDIT: Toki kyseessä voi olla joku ihan tavallinenkin makea valkkis, mutta pääsimpäs hehkuttamaan port-viinejä :D