Melart on ollut pihalla kuin lintulauta loukkaantumisensa jälkeen. Eikä ennen sitäkään ollut mitenkään erinomainen, mutta ei nyt noin paska kuin on viime ajat ollut.
En uskonut viime kaudella itse siihen, että Tallbergilla kapteenin natsat painoivat ja pelasi siksi heikomman kauden. Mä uskon aidosti, että Tallbergin kohdalla koko joukkueen heikko alkukausi vaikutti varmasti hänen omaan peliinsä kauden alussa ja kapteenius vei varmasti energiaa. Mutta siitä alkukaudesta seurasi myös se, että Tallberg laittoi kapteenina joukkueen edun aina oman etunsa edelle, joutui muuttamaan omaa pelaamistaan paljon puolustusvoittoisammaksi, kun hyökkäyspäässä ei tullut tehoja, itseluottamus laski entisestään ja lopulta rooli pieneni, kun onnistumisia ei tullut. Mutta minkäänlaista asennevammaa ei koskaan ollut.
Melartin kohdalla mietin sitä, että joutuiko lopulta palaamaan pakkipulan takia liian aikaisin kehiin ja kun peli ei sujunut, itseluottamus laski ja nyt sitten ne nähdään, miltä näyttää pelaaja, jolta ei onnistu mikään ja joka ei näytä välillä edes itse uskovan itseensä. Ja kun pelaaja aidosti välittää jengistä, pata menee vieläkin enemmän jumiin, kun itsekin tajuaa olevansa umpisurkea.
Normaalitilanteessa valmennus voisi varmasti laittaa Melartin pariksi otteluksi katsomoon tai vähintään pienentää roolia, mutta nyt pakkitilanne ei mitenkään salli sitä. Ja nyt sitten kaikkien pitää yrittää sietää nykyhetkeä ja toivoa, että joku onnistuminen kääntää isonkin laivan. Valmennus osoittaa luottoa peluuttamalla paljon, mikä on tavallaan ihan oikein. Mutta osasyynä on myös se, että valmennuksella ei oikein ole vaihtoehtoja. Ja se taas ei välttämättä käänny pelaajan itsensä päässä mitenkään positiiviseksi asiaksi.
Ei ne taidot mihinkään ole kadonnut enkä usko, että kapteenius itsessään painaa liikaa, koska joukkueessa on hyvä fiilis, paljon johtavia pelaajia, joilta kapteenikin saa tukea eikä tässä jengissä kapteenius ole mikään elämää suurempi juttu eikä kapteenilta odoteta, että hän yksin kantaisi joukkuetta repparissaan. Mun mielestäni kyse on siis henkimaailman asioista, ellei Melart sitten pelaa jotenkin puolikuntoisena. Joku onnistuminen tekisi terää.