Mainos

IKEA ja muut huonekalukaupat

  • 30 015
  • 94

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jokunen vuosi sitten siinä pikkusäläkasassa, jonka vaimo keräsi IKEAsta, oli mukana pieni koottava viinipulloteline. Siinä oli viisi osaa, joista neljä oli erilaisia kuin olisi pitänyt olla. Teline saatiin kokoon käyttämällä muunmuassa poraa ja kirosanoja. Sittemmin samasta paikasta ostetut, seinälle kiinnitettävät kylpyhuonetilojen pikkukaapit, ovat olleet paitsi kestäviä, myös helppoja koota. Niissä osia on ollut oikea määrä, ja osat ovat olleet oikeanlaisia.

Toissa viikolla tuli käytyä Tampereen IKEAssa jokin arki-ilta. Asiakkaita oli melko vähän, mutta silti kassajonot oli saatu venytettyä pitkiksi. Siellä oli nääs vain kaksi kassaa auki. Hienosti hoidettu.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ei ole muuten koskaan, ikinä, milloinkaan puuttunut ko. liikkeen huonekaluista ruuviakaan meikäläisellä. Ei liioin ollut ylimääräisiä. Samaa kokemusta levittävät jotakuinkin kaikki tutut, joten pitäisin tätä Ikean osalta aika urbaanilegendana, että osia yleisesti puuttuu, ainakin nykyisellään.

Meillä on kanssa melkoisesti huonekaluja tuolta, ja parillakin tutulla myös. Ikinä ei ole mitään puuttunut, ja muutenkin olen laatuun tyytyväinen.
Tietysti jonkun mielestä näissä on pakko olla vikaa ja puutteita, kun firma ei ole esim: Saksalainen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Massiivipuu on kaikinpuolin hyvä ja tyylikäs materiaali, mutta ei välttämättä juuri mäntynä ja koivuna, kuten täällä jo mainittiinkin. Tietysti makukysymyksiä ja jonkin verran sukupolveen sidottuja sellaisia, mutta meillä löytyy tummaa tai tummahkoa massiivipuuta ainakin ruokapöydän ja parin piirongin verran. Ja sängyn päätykin vielä, sekä mäntyinen lasten sänky, joka sai kuitenkin valkoisen maalin pintaansa.
 

Puster

Jäsen
Toissa viikolla tuli käytyä Tampereen IKEAssa jokin arki-ilta. Asiakkaita oli melko vähän, mutta silti kassajonot oli saatu venytettyä pitkiksi. Siellä oli nääs vain kaksi kassaa auki. Hienosti hoidettu.
Kerran olen Tampereen Ikeassa käynyt ja ainakaan silloin ei itsepalvelukassojen toiminta ja käyttö ollut mitenkään itsestäänselvyys asiakkaille. Ekäpä tähänkin joskus suomalaiset oppivat ja nuo jonot vähän helpottavat.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kerran olen Tampereen Ikeassa käynyt ja ainakaan silloin ei itsepalvelukassojen toiminta ja käyttö ollut mitenkään itsestäänselvyys asiakkaille. Ekäpä tähänkin joskus suomalaiset oppivat ja nuo jonot vähän helpottavat.
Raisiossa itsepalvelukassojen nopeushyöty ei ole enää niin mainio kuin kaupan avautuessa, olisikohan turkulainen oppinut uuden tempun? Hyvin toimiva systeemin kaikki tyynni.
 

scholl

Jäsen
Ikean osaamista on juurikin tuo logistiikka ja viimeisen päälle säädetyt prosessit. Ei niistä paketeista ikinä puutu mitään.

Kyllä puuttuu ja myönsivät itse sen. Otin valokuvat kaikista pakkauksessa olevista osista ja se yksi helvetin osa puuttui. Ilman sitä pöytää ei silloin saanut kasaan, vaan piti ajaa uudelleen Kungens Kurvaan, kun kävin seuraavan kerran Tukholmassa. Kun tavara on osina niin aina voi joku jäädä kyydistä. Jos tavara olisi kokonaisena niin harvemmin jäisi. Ei tuossa sen kummallisempaa ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä puuttuu ja myönsivät itse sen. Otin valokuvat kaikista pakkauksessa olevista osista ja se yksi helvetin osa puuttui.

Otit valokuvan jossa kyseistä osaa ei näkynyt? Siinäpä vasta vedenpitävä todiste.
Silloin kun ikean reklamaatiotiskillä asioin, jäin käsitykseen, että pelkkä ilmoitus puuttuvasta osasta riittää, mitään todistusvelvollisuutta ei sen kummemmin ollut, pöytälevyn naarmu haluttiin tosin nähdä/vaihdettiin levy.
 

scholl

Jäsen
Otit valokuvan jossa kyseistä osaa ei näkynyt? Siinäpä vasta vedenpitävä todiste.

Vedenpitävä tai ei, mutta laitoin ne kaikki vierekkäin lattialle ja otin kuvia ja menin selittämään myöskin kokoamisohje mukanani, että tuollaista osaa ei tässä ole. Miten sen vedenpitävämmin voi selittää kuin osoittaa, mitkä osat on olemassa ja mikä on se ns. olematon kappale.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vedenpitävä tai ei, mutta laitoin ne kaikki vierekkäin lattialle ja otin kuvia ja menin selittämään myöskin kokoamisohje mukanani, että tuollaista osaa ei tässä ole. Miten sen vedenpitävämmin voi selittää kuin osoittaa, mitkä osat on olemassa ja mikä on se ns. olematon kappale.

Sitä juuri tarkoitin, että ei mitään todistusaineistoa voida vaatia, kun ei sellaista ole olemassa. Minäkin voisin ottaa Petri Lätin tuijotuskuvan mukaan tiskille ja sanoa, että tässä kuvassa ei näy kuusiokoloruuvia.
 

scholl

Jäsen
En ollut Ikeasta aiemmin mitään ostanut niin en tiennyt kuinka pahaa sönkötystä siellä tiskillä vaaditaan. Helpompi olla mahd. paljon materiaalia mukana, jos ovat ääliöitä tai alkavat vittuilemaan.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Eilen tuli taas raahattua Ikeasta selkä vääränä mööbeliä kotiin, ja illalla kasatessa ei taaskaan mitään yllätyksiä tullut esiin. Taas ollaan onnellisia.

Tuli ekaa kertaa myös testattua itsepalvelukassat. Ihan kätevät ja kun ei huomannut joka tuotetta edes piippauttaa, niin säästöäkin tuli niin ajassa kuin rahassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuli ekaa kertaa myös testattua itsepalvelukassat. Ihan kätevät ja kun ei huomannut joka tuotetta edes piippauttaa, niin säästöäkin tuli niin ajassa kuin rahassa.
Kyllä kyllä, ja sehän itsepalvelukassassa on juuri ideana, että kun liike säästää kassahenkilökustannuksissa ja asiakas joutuu tekemään työn liikkeen puolesta, voi hyvitykseksi jättää pari tuotetta piippaamatta.

Onko muuten ulukomailla Ikeoissa itsepalvelukassoja? Tuskin. Suomi on kuitenkin maailman paras maa, ja suomalaiset maailman rehellisin (ja nopein) kansa.
 

Fordél

Jäsen
Eilen tuli taas raahattua Ikeasta selkä vääränä mööbeliä kotiin, ja illalla kasatessa ei taaskaan mitään yllätyksiä tullut esiin. Taas ollaan onnellisia.

Itsellä on ollut aina samansuuntaiset kokemukset. Paljon olen ostanut huonekaluja Ikeasta ja kasannut myös kaverien huonekaluja ja kertaakaan ei ole puuttunut osia. Tottakai joillekin on näin varmasti tapahtunut, mutta ei se kovin yleistä varmasti ole.

Mitä tulee taas Ikean tuotteisiin muuten niin mulla menee raja siinä, että en ostaisi sieltä a) olohuoneen "pääsohvaa" ja b) patjoja. Jotenkin en luota ihan täysin Ikean kankaisiin ja muutenkaan sohvan rakentamiseen. Ei ne varmasti paskoja ole, mutta kyllä tässä kohdin suosisin kotimaista. Hyvä kangasvalmistaja kestävällä kankaalla ja siihen päälle hyvä kotimainen runko niin avot. Ja nämä määritelmät ei koske erästä suomalaista yritystä, joka mainostaa kotimaisuuttaan...Sen laatu ei vaan riitä. Sama homma on patjoissa eli niissäkin luotan enemmän perinteisiin suomalaisiin valmistajiin ja heidän kokemukseensa sekä laatuun.

Sen sijaan muut huonekalut ja hässäkät voi hyvin ostaa Ikeasta, koska ne kyllä kestävät sen mitä muidenkin huonekalufirmojen kalustelevytuotteet (huom. enää ei käytetä termiä lastulevy). Toki puusepän tekeleet ja desing tuotteet ovat asia erikseen. Ikeassa positiivista on vielä se, että siellä suunnittelu on suht modernia, jota taas ei voi sanoa kaikista suomalaisista firmoista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko muuten ulukomailla Ikeoissa itsepalvelukassoja? Tuskin. Suomi on kuitenkin maailman paras maa, ja suomalaiset maailman rehellisin (ja nopein) kansa.

Ikeoista en tiedä, mutta ulkomailla on kyllä ihan elintarvikekaupoissa noita enemmänkin käytössä. Ovat käteviä, kunhan porukka vain osaa niitä käyttää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Muutama tonni upposi jälleen Ruotsin ihmeeseen, kun tilasimme keittiön sieltä. Suunnittelimme kyökin IKEAn ohjelmalla kotona, menimme pelipaikalle, teimme siellä pari viilausta myyjän avustuksella ja laitoimme satsin tilaukseen. Ihan ok keittiö kolmeen tonniin liesituulettimen, uunin ja induktiolieden kanssa, ja nyt keittiökampanjan vuoksi päälle tuli satanen per tonni lahjakortteina eli 300 käytettäväksi erinäisiin kilkkeisiin.

Ei ole massiivitasoja tai puuovia, mutta keittiöasennuksia tekevä isukkini sanoi, että hän saa samaan hintaan juuri ja juuri kamat valmistajalta. Eli ihan tyytyväinen olen ainakin hintapolitiikkaan. Kamojen kasaus ei ole ongelma, mutta tilat askarruttavat, vaikka ei tuo toki ole kuin yhden viikonlopun tai maksimissaan viikon ahdistus.
 

Travel Boss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, RU-38, NHL
Neuvoja tarvitaan

Ajoin tuossa lokakuun alussa huonekalukaupan miinaan. Nyt sitten vituttaa huolella. Teksti voi siksi olla hieman vaikeaselkoista, mutta kysykää niin selvennän kirjoittamaani.

Eräs kruunupäinen huonekaluketju on sulkemassa toimipistettään täällä Porissa ja ilmoitti paikallislehdessä loppuunmyynnistä. Siitä innostuneena vihjasin avopuolisolle, että käy tsekkaamassa tarjonnan josko uuteen kotiin löytyisi jotain kivaa halvalla. No, ruokailuryhmä löytyi ja siitä lähdettiin tekemään kauppaa. Lähtöhintana liike ilmoitti 1980€ ja loppuunmyyntialennukseksi -40%. No kaupat tehtiin tuolla hinnalla ja päälle ostettiin pari ylimääräistä tuolia samalla alennuksella. Luulin tietysti tehneeni aika mukavat kaupat.

Tuli pari viikkoa sitten pyörähdettyä ensin ketjun nettisivuilla ja sitten ketjun toisessa myymälässä Lempäälässä. Hämmästyksekseni havaitsin sama ruokailuryhmän maksavan näissä kohteissa 1290€ ja myyntilapussa suluissa alla alkuperäinen hinta (1520€)

Eli saamani "erikoisloppuumyyntitarjous" kuivui kasaan kuin hiiren paska välikatolla. Täytyy sanoa suoraan että olen aika saatanan pettynyt. Kävin myymälässä avautumasta tuntemuksistani ja vastaus oli että "mitäs valitat, kun sait silti halvemmalla". Totta, kokonaiset 12€ kuten myöhemmin kävi ilmi, mutta nyt onkin kyse pöydän todellisesta arvosta ja periaatteesta kuluttajakaupassa.

Soitin jo kuluttajaviraston neuvontaankin, jossa ei osattu sanoa juuta eikä jaata. Sanoivat että pitäisi kaupasta kysyä alkuperäinen myyntihinta ennen alennusta. No minä soitin Lempäälän myymälän, (sillä enhän voinut enää Poriin soittaa koska tiesivät jo tapaukseni) ja valehtelematta kolmen minuutin puhelin jälkeen ruokaryhmän hinta oli pudonnut 1290€:sta 1200€:aan. Sanoivat ettei enempää voi pudottaa koska lähtöhinta on jo valmiiksi alennettu. Eli toisin sanoen voidaan ymmärtää tuon suluissa olleen aiemmin mainitsemani hinnan olevan alkuperäinen myyntihinta.

Kaiken lisäksi kauppa on edelleen auki, sillä toimittivat ensin väärät tuolit. Nyt odottelen oikeiden tuolien saapumista kuulemma tehtaalta. Jännää että loppuunmyyntiin tulee tavaraa suoraan tehtaalta!!

Kuluttajansuojalakia on mielestäni rikottu jo useampaan otteeseen, joten tästä olisi syytä varmaan nostaa vähän meteliä. Toivoisinkin kohtalotovereilta tai tilanteisiin vihkiytyneiltä neuvoja kuinka tästä kannattaisi edetä. Itseäni katson viilatun linssiin niin pahasti että perse on vieläkin kipeä, eli jonkinlaista hyvitystä näkisin itsekin ansaitsevani.
 

J.Petke

Jäsen
Kuluttajansuojalakia on mielestäni rikottu jo useampaan otteeseen, joten tästä olisi syytä varmaan nostaa vähän meteliä. Toivoisinkin kohtalotovereilta tai tilanteisiin vihkiytyneiltä neuvoja kuinka tästä kannattaisi edetä. Itseäni katson viilatun linssiin niin pahasti että perse on vieläkin kipeä, eli jonkinlaista hyvitystä näkisin itsekin ansaitsevani.

Aika v-mäinen tilanne mutta pahaa pelkään, että jäät aikalailla nollille tässä kaupassa. Kauppa voi ihan hyvin sanoa, että tuo sinun ostamasi setti oli ostettu kauppaan kalliimmalla hinnalla eikä sitä väitettä voi kukaan todistaa vääräksi. Sinä kuitenkin ostit pöydän ja tuoleja etkä prosentteja. Eli olit hyväksynyt hinnan sillä summalla mikä sinulle ilmoitettiin. Jos kuluttajavirastokaan ei osannut oikein ottaa kantaa niin heikoilla jäillä ollaan.

Tilanne on juuri sellainen missä mielestäni ei ole rikottu lakeja mutta en minä tuohon kauppaketjuun astuisi jalallanikaan enää. Vihaisen reklamaation voi aina laittaa ja jos kaupalla on pelisilmää niin hyvittävät sinulle jotain. Mutta jos eivät halua tuota jostain syystä hyvitellä niin tuskin tuosta mitään sanktioita kaupalle seuraa.
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Laitetaas muutama sana Maskusta, kun tuli sohvakaupat tehtyä. Tinkasin tarmokkaasti hinnasta, koska näissä kaupoissa on täysin järjetöntä maksaa sitä mitä hintalapussa lukee tai edes sitä seuraavaa tarjousta. Lopulta väännön jälkeen päästiin sopuun 1445 euron hinnasta kotiinkuljetuksineen. Ehtona tiukalle hinnalle oli se, että ”otan maksuaikaa syyskuun loppuun saakka”. Mielellään olisin tuon heti maksanut pois, mutta se ei näyttänyt millään olevan mahdollista. Toki tajusin, että tästä se myyjä provikkansa ottaa ja totesin että totesin ei tästä korottomalla maksuajalla haittaakaan ole.

Luoton myyntiprosessi oli hieman erikoinen. Myyjä ei edes kehdannut kysellä tarkkoja tietoja, vaan arvasi esim. tuloikseni summan, joka heitti totuudesta melkein tonnilla. No, laitoin nimen alle paperiin jonka olisin toki voinut lukea tarkemminkin. Hieman yllättäen sitten parin viikon päästä tippui uusi PIN-koodi luukusta ja pari päivää sen jälkeen Mastercard. Sanallakaan myyntipuheessa ei oltu mainittu että tässä myydään luottokorttia (varmasti tarkkaavaisena asiakkaana olisin sen hakemuksesta voinut todeta). No, eipä siinä mitään lasku on nyt maksettu ja kortti lopetettu.

Huvittaa vaan, että nämä huippumyyjät saavat provikoita tällaisista nollamyynneistä. Selvästi vastentahtoisia asiakkaita pakotetaan ottamaan luottokortteja, jotka eivät jatkossa koskaan tule käyttöön. Myyntitilanteessa ei sitten kehdata edes puhua luottokortista tai selvittää tulo ym. tietoja vaan ne arvataan hakemukseen. Olen jopa kuullut juttuja mummosta, jonka setelinippua ei meinattu kirveelläkään ottaa vastaan tiskillä.

Sohvan verhoiluun ja valmistukseen meni muuten 8 viikkoa Viron puolella, joten toimituskin kesti 2 viikkoa sovittua pitempään. Lopulta sohva toimitettiin atomeina, jotka sai itse kasata ilman ohjeita. Mikäli tuote toimitettaisiin reilusti myöhässä tai virheellisenä, ei tuota ”maksuajalla” otettua laskua voisi edes jättää maksamatta, sillä velkahan on jo siirretty Maskuta Nordealle. Hyvä tästä lopulta tuli (ihme kyllä), mutta vähän ristiriitaiset fiilikset kokonaistoiminnasta jäi.
 
Suosikkijoukkue
#41 & #66
Huvittaa vaan, että nämä huippumyyjät saavat provikoita tällaisista nollamyynneistä. Selvästi vastentahtoisia asiakkaita pakotetaan ottamaan luottokortteja, jotka eivät jatkossa koskaan tule käyttöön. Myyntitilanteessa ei sitten kehdata edes puhua luottokortista tai selvittää tulo ym. tietoja vaan ne arvataan hakemukseen. Olen jopa kuullut juttuja mummosta, jonka setelinippua ei meinattu kirveelläkään ottaa vastaan tiskillä.

Yleensä myyjät saavat provision tuotteen myynnin katteesta (% määrä) alalla kuin alalla. Luottosopimuksissa provisio tulee yleensä myyntihinnasta (% määrä tai kiinteäsumma). Se houkuttaa myyjiä "väkisin" myymään luottosopimuksia.

Sohvan verhoiluun ja valmistukseen meni muuten 8 viikkoa Viron puolella, joten toimituskin kesti 2 viikkoa sovittua pitempään. Lopulta sohva toimitettiin atomeina, jotka sai itse kasata ilman ohjeita. Mikäli tuote toimitettaisiin reilusti myöhässä tai virheellisenä, ei tuota ”maksuajalla” otettua laskua voisi edes jättää maksamatta, sillä velkahan on jo siirretty Maskuta Nordealle.

Jos niin ikävästi kävisi, että tuotteen toimitus viivästyisi tai että reklamaatiota ei hoidettaisi, niin puhelua vaan myyjään/myyjäliikkeeseen, joka pystyy "siirtämään" laskun eräpäivää tällaisissa tapauksissa kuukauden kerralla ilman kuluja.

Nämä molemmat siis omina kokemuksina.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Mitä tulee taas Ikean tuotteisiin muuten niin mulla menee raja siinä, että en ostaisi sieltä a) olohuoneen "pääsohvaa" ja b) patjoja.

Itse ostin "pääsohvan" Ikeasta. Sohva on nahkainen ja hinta oli muistaakseni 800 euroa. Ihan fiksu vekotin ja sopii hyvin kotiimme.

Juttu mitä olin kertomassa oli se, että sohva hyvin todennäköisesti tehtiin tilauksesta. Toimitusaika oli muutaman kuukauden. Maksu tietenkin heti. Tilaus on tilaus vasta kun raha on firman tilillä tai luottokorttia on vingutettu. Ei siinä mitään. Jokseenkin huvitti vain, että tuommoinen halppis-sohvakin tehdään vasta sitten, kun raha on jo vaihtanut omistajaa. Siinä on firma aikamoinen päällikkö verrattuna asiakkaaseen.

Olisi kiva tietää IKEAn ja alihankkijan (sohvan tekijän) sopimuskoukeroista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös