Mainos

IKEA ja muut huonekalukaupat

• 29 998
  • 94

Barnhill

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä ymmärrän täysin Hammer Lynxin tunteet Ikeaa kohtaan. Kerran lafkassa käyneenä voin sanoa, etten toista kertaa jalallani ole lafkaan astunut. Aikoinaan kymmenisen vuotta sitten haettiin vaimon kanssa lapsille sänkyjä. Päätimme tsekata Ikean varmaankin vaimon toiveesta. Ikea oli suhtkoht tuore tuolloin vielä Suomessa ja ei niitä montaa tainnut olla maassamme. Tämä kyseinen Ikea oli se ensimmäinen(?) Turun tien varrella. Joka tapauksessa samaan aikaan kanssamme paikalla oli kolme bussilastillista jostain Kokkolasta eläkeläisiä.

Sisään päästyämme aloin etsiä, mistä pääsisimme sänkyosastolle ja jonkin aikaa kuljimme hitaasti etenevän mummokatraan perässä ihmetellen, että onpa käytävät tehty tukkoiseksi. Joistakin opastauluista päättelin väärin, että oikaisemalla jonkun osaston läpi pääsisimme jonon ohi. Ei päästy. Pian huomasin olevan samassa jonossa vain hieman taaenpana. Tässä vaiheessa seurueeseemme kuulumaton mieshenkilö sai jo "hermoromahduksen" ja alkoi meluten vaatia ulospääsyä. Arvatenkin hänkin olisi halunut jollekin tietylle osastolle kulkematta ruuhkassa kaikkien osastojen läpi. Henkilökunta saattoi tämän kaverin ulos.

Kun loputtomalta tuntuvan ajan päästä pääsimme lastensänkyosastolle, niin selvisi, ettei Ikealla ollut lainkaan sellaisita ratkaisua, jota haimme. Sitten ihmettelemään, että miten pääsemme ulos. Muutaman epäonnistuneen yrityksen kanssa päästä vastavirtaan eläkejonossa vaan huomataksemme ettei paluuta ole, tajusin, että meidän pitää maleksia koko kerros läpi jonossa ja sitten vielä alakerta, jossa oli varasto ja kassa.

Mitään ei ostettu, aikaa meni hukkaan, hermot mnei ja vannoin, että tähän lafkaan en enää uudelleen astu. Päätös on pitänyt. Vaimo on kyllä käynnyt, mutta tietää, että minua on turha sinne mukaan pyytää.

Minulle on ihan sama onko jollakin siellä päällä tuulipuku vai ei, mutta minua häiritsee tuo pakkovaljastaminen eli koko liike on kierrettävä. Jos joku suostuu sen tekemään esim. halvempien hintojen takia (onko se edes halvempaa, jos heräteostoksia tulee tehtyä tämän takia enemmän?), niin ei se minua häiritse. En koe olevani kuitenkaan erikoisuudentavoittelija, jos en suostu tuollaiseen manipulointiin. Ja kyllä, maksan vaikka enemmän vapaasta valinnasta ja siitä että pääsen helposti osastolle, jonne minulla on asiaa ja voin häipyä kaartelematta paikalta, ellei sopivaa tavaraa löydy.

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulle on ihan sama onko jollakin siellä päällä tuulipuku vai ei, mutta minua häiritsee tuo pakkovaljastaminen eli koko liike on kierrettävä. Jos joku suostuu sen tekemään esim. halvempien hintojen takia (onko se edes halvempaa, jos heräteostoksia tulee tehtyä tämän takia enemmän?), niin ei se minua häiritse. En koe olevani kuitenkaan erikoisuudentavoittelija, jos en suostu tuollaiseen manipulointiin. Ja kyllä, maksan vaikka enemmän vapaasta valinnasta ja siitä että pääsen helposti osastolle, jonne minulla on asiaa ja voin häipyä kaartelematta paikalta, ellei sopivaa tavaraa löydy.
Minulla oli samanlaiset tuntemukset ensimmäisen IKEA käyntini jälkeen. Nyttemmin olen ostanut muutamia huonekaluja (lasten huoneisiin sänkyjä ja hyllyjä). Olen käyttänyt seuraavanlaista taktiikkaa: netistä varastohyllyjen koodit ylös, kävely suoraan varastoon, jonka jälkeen kassalle ja kotiin. Tuotteiden hinta/laatu-suhde on mielestäni hyvä ja ne on helppo koota.

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen käyttänyt seuraavanlaista taktiikkaa: netistä varastohyllyjen koodit ylös, kävely suoraan varastoon, jonka jälkeen kassalle ja kotiin. Tuotteiden hinta/laatu-suhde on mielestäni hyvä ja ne on helppo koota.

Sama täällä. Ikean Expedit on lähes standardi vinyylilevyjen säilytykseen oikeankokoisten aukkojen takia, joten omat levyhyllyni ovat Ikeasta. Molemmilla kerroilla ostamiseen meni noin 10 min, kun otin netistä suoraan varastohyllyn koodin, kävin hakemassa hyllypaketit ja maksoin ne. Kokoaminenkaan ei ollut vaikeaa ainakaan noiden hyllyjen kohdalla, muusta Ikea-tavarasta ei ole kokemusta.

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Heh, IKEA herättää aina tunteita.

Meillä on kalusteita Ikeasta, Askosta, Iskusta ja joo myös Suomi-Soffasta. Laatu/Hinta-mittareilla ei ole tarvinnut pettyä Ikean kamoihin. Suurin yksittäinen hankinta Ikeasta on koko keittiökalustus, ilman koneita tosin.

Hankintaa edelsi pitkä suunnittelu ja pähkäily(niinkun keittiöhommissa yleensä tapaa olla). Ikean suunnittelusofta palveli tässä suunnittelussa vallan mainiosti ja ostotilanteessa palvelu oli todella hyvää. Setti käsitti koko keittiökalustuksen ja pari mittatilaustasoa. Tytteli naputteli tilauksen koneeseen suunitelman perusteella lisäten useita tärkeitä tarvikkeita(kertoi selkeästi mitä lisäsi ja mitä ne maksaa). Koko lysti itseasiassa maksoi vähemmän kuin mitä suunnitteluohjelma alunperin indikoi vaikka suunnitelmassa ei aluksi ollut mittatasoja. Muutama päivä tilauksen jälkeen halusimme vielä muuttaa sokkelilevyn värin, soitto Ikeaan ja no problemos. Toimitusaika oli about pari kuukautta johtuen mittatasoista.

Toimitus tuli ajallaan(kokonaishinta sisälsi myös kuljetuksen) ja mitään ei puuttunut. Tavaraa oli kokolailla paljon ja tarkastuslistan läpikäyntiin oli kuukausi aikaa, nice.
Laatu oli kohdallaan ja kasauksessa ei ollut ongelmia. Vaimo kasasi kaapit ja meikä heitti seiniin kiinni. Ei otettu ihan halvinta matskua joten hintaan kuului esim laatikkohidastimet yms, joista moni kotimainen firma lypsää ihan kiitettävästi ekstraa. Ennen hankintaa tuli tutkailtua useita kotimaisia keittiötarjoajia ja samoin tuli kyseltyä kokemuksia tutuilta omista keittiöistään. Valinta osui Ikeaan ja emme ole katuneet.

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aikoinaan tuli vuokra-asunto sisustettua Ikea kamoilla sillä periaatteella, että omaan kun muuttaa niin vähintään puolet huonekaluista meneek uitenkin vaihtoon.

Muutama hylly, sivupöytä, senkki, tv-pöytä, tv-taso, pari yöpöytää, baaripöytä + 2 tuolia on tullut hankittua. Sohvapöytä ja hyllyt olivat todella halvat, mutta samalla myöskin rikkoontuivat melko nopeasti. Niistä lähti reunasta tämä päälliviilu pois ja sisältä jäi paistamaa sahanpurun ja liiman sekoitus.

Jos Ikeasta haluaa jotain oikeasti laadukkaampaa ostaa, maksaa se saman kuin muissakin huonekaluliikkeissä. Tuohon baaripöytään+tuoleihin, yöpöytiin ja tv-tasoon olen ollut tyytyväinen. Uuteen kotiin haettiin parin kympin matto keittiöön Ikeasta, sopii hyvin ja vaikuttaa hinta-laadultaan hyvältä. Sen sijaan aiemmin ostamaamme räsymattoa en voi suositella, siitä irtoaa jonkinsortin putua.

Kuitenkaan Ikean muotoilu ei pääosin kyllä minun makuuni ole.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Muutama hylly, sivupöytä, senkki, tv-pöytä, tv-taso, pari yöpöytää, baaripöytä + 2 tuolia on tullut hankittua. Sohvapöytä ja hyllyt olivat todella halvat, mutta samalla myöskin rikkoontuivat melko nopeasti. Niistä lähti reunasta tämä päälliviilu pois ja sisältä jäi paistamaa sahanpurun ja liiman sekoitus.
Mulla kävi tietokonepöydän kanssa samalla tavalla, jossain 2. tai 3. muuton kohdalla. Tosin se ei ole IKEA:sta. Kyllä se on se materiaali, mikä ratkaisee, ei ostopaikka.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Sama täällä. Ikean Expedit on lähes standardi vinyylilevyjen säilytykseen oikeankokoisten aukkojen takia, joten omat levyhyllyni ovat Ikeasta.
Hiukan offtopiccia: Expediteillä on sitten ainakin joskus ollut tapana hajota kunhan vinyylikokoelma vaan karttuu riittävän isoksi, ts. painavaksi. Toi hyllyhän ei kestä juuri mitään painoa ja vinyyli painaa _paljon_.

Itse olen ostanut Ikeasta nykyiseen kämppään vaatesäilytysjärjestelmän ja nyt siellä olis yksi sänky joka on hyvännäköinen. Joutuu harkitsemaan kyllä vieläkin ostamista.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Hiukan offtopiccia: Expediteillä on sitten ainakin joskus ollut tapana hajota kunhan vinyylikokoelma vaan karttuu riittävän isoksi, ts. painavaksi. Toi hyllyhän ei kestä juuri mitään painoa ja vinyyli painaa _paljon_.

IKEAn sivuilla luvataan kestävyydeksi 13 kg hyllylevyä kohti. Eli kyllä siihen sentään jokunen vinyyli pitäisi sopia. Tämän ketjun perusteella ajattelin juuri tuollaisen hyllyn hankkia, joten lisätietoja noista hajoamisista kaipaisin. Vinyyleille sopivat siistit hyllyt tuntuvat olevan aika harvassa nykyään.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
IKEAn sivuilla luvataan kestävyydeksi 13 kg hyllylevyä kohti. Eli kyllä siihen sentään jokunen vinyyli pitäisi sopia. Tämän ketjun perusteella ajattelin juuri tuollaisen hyllyn hankkia, joten lisätietoja noista hajoamisista kaipaisin. Vinyyleille sopivat siistit hyllyt tuntuvat olevan aika harvassa nykyään.
200g levyjä menee tuohon 13 kiloon 65 kappaletta, eli tosiaan jokunen vinyyli, muttei kokoelmaa. Dj-piireissä noita expeditejä ollaan osattu varoa jo pitkään, hajoavat varmasti ennen pitkää, eikä ihmekään, koska 13 kilon painoraja on naurettavan pieni. Kannattaa ainakin sijoittaa levyt alimmille hyllyille.

edit: laskuissa on vielä virhekin, eli kansihan painaa tuohon vinyylilevyn päälle vielä n. 70-100g, eli n. 45 kpl levyjä kestää yksi hylly.

edit2: muistaakseni nimimerkki Kourujärven Ponnistuksella hajosi Expedit levyjen painosta?

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jos haluaa isolle levykokoelmalle turvallisen säilytyksen niin kannattaa katsella Lundiaa. Se on kantavaa varastohyllyä, josta saa mieleisensä säilytysvirityksen. Ja aika usein naisväkikin tykkää tästä hyllystä. Hyvänä puolena vielä, että 50-luvulta lähtien perusosat ovat sopineet heittämällä toisiinsa. Eli vaikka Huutonetistä voi huoletta ostaa Lundian hyllykomponentteja. Itse olen aikoja sitten jättänyt nämä lastulevyjutut kauppaan suosiolla.

Bronco

Jäsen
Itse ainakin olen käynyt lähimmän 50km säteellä lähes joka ikisessä kaluste- ja sisustusliikkeessä (Isku, Asko, Sotka, Ikea, Koti-idea, Vepsäläinen, Masku, Kodin ykkönen, Jysk, Suomi-soffa jnejne.) ja suurimmaksi osaksi tuon paremman puoliskon aloitteesta.

Kertoo enemmän teikäläisen asemasta parisuhteessa kuin hammer lynx:n siviilisäädystä :)

IKEAssa en ole toistaiseksi vieraillut. Viimeksi kun uusia huonekaluja tarvitsin, tapahtui tämä ennen Tampereen IKEAn avajaisia ja löysin tuolloin kaiken tarvittavan Sammonkadun Sotkasta.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jos haluaa isolle levykokoelmalle turvallisen säilytyksen niin kannattaa katsella Lundiaa. Se on kantavaa varastohyllyä, josta saa mieleisensä säilytysvirityksen. Ja aika usein naisväkikin tykkää tästä hyllystä. Hyvänä puolena vielä, että 50-luvulta lähtien perusosat ovat sopineet heittämällä toisiinsa. Eli vaikka Huutonetistä voi huoletta ostaa Lundian hyllykomponentteja. Itse olen aikoja sitten jättänyt nämä lastulevyjutut kauppaan suosiolla.
Täysin samaa mieltä, omat kokemukset ovat erittäin positiivisia. Lundia kestää vinyyliä jopa 100 cm hyllyleveydellä, joskin silloin kuormitus on jo turhan rankka. Itselläni on vajaat 10 metriä vinyylilevyjä Lundia-hyllyissä, ja kestävyyden varmistamiseksi käytän 50 cm hyllyleveyttä. Pari muuttoa on matkan varrella koettu, mutta Lundia kestää vuodesta toiseen yhtä siistin näköisenä.

Jokin höttömateriaalinen IKEA-viritys ei sovellu mitenkään tuollaisten kuormien kannatteluun. Jos taas levyjä on hyvin vähän eikä niitä ole tarkoitus isommin kerätäkään, niin sitten mikä tahansa hylly periaatteessa käy.

Edellä kirjoitettu sopii tietysti kaikkeen muuhunkin painavaan materiaaliin. Lundia on tänäkin päivänä viiden tähden ratkaisu alkuperäiseen ydinkäyttötarkoitukseensa, eli kirjahyllyksi. Itselläni on aika tavalla myös kirjoja, ja Lundia palvelee tässäkin tarkoituksessa hyvin. Kyllä kirjoistakin melkoinen kuorma tulee, varsinkin kun kovakantisia tietoteoksia on kertynyt aika tavalla.

Lundian mukautuvuus ja laajennettavuus ovat konseptin ikuisia vahvuuksia. Tikkaita, hyllyjä ja muita palasia voi hankkia sitä mukaa kun tarpeet kasvavat. Uutena osat ovat kohtalaisen hinnakkaita, mutta kuten lihaani totesi, käytettyä tavaraa on myös tarjolla.

Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Kertoo enemmän teikäläisen asemasta parisuhteessa kuin hammer lynx:n siviilisäädystä :)

Olet oikeassa ;-). Olisi varmaan pitänyt laittaa hymiö tuohon viestiini lynxille. Tarkoitus ei ollut olla mitenkään v-mäinen, vaan hymyilin itse mielessäni asialle. Yleensähän naiset ovat se liikkeelle paneva voima, jolloin lähdetään tuolle "basaarireissulle". Siitä siis tuo siviilisäätyjuttu. Peace.

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja kun puoli miljoonaa muutakin ihmistä haluaa puuseppäkamultasi tuollaisen persoonallisen kalusteen niin mitä tapahtuu? Tekeekö hän edelleen käsityönä yhden kalusteen muutamassa viikossa vai voisivatko metodit hieman muuttua:D

Älä huoli. Hän tekee päätyökseen palkollisena samaa massakamaa sen puolen miljoonan ostettavaksi. Välillä vaan haluaa tehdä jotain erilaistakin, kun tilat ja laitteet ovat käytössä.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Älä huoli. Hän tekee päätyökseen palkollisena samaa massakamaa sen puolen miljoonan ostettavaksi.

Sepän töitä toisinaan tehneenä tiedän ettei monikaan käsityöläinen elätä perhettään tässä maassa.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
satavarmasti en osta Ikeasta yhtään mitään senkin takia, että kun huonekaluja kasaan, niin monesti sieltä puuttuu joku palanen.
Hassua, että omalle kohdalleni ei ole osunut yhtään tällaista tapausta. IKEAn kamoja on tullut kasailtua noin kahden kämpän verran yhteensä, viimeksi tämän nykyisen omistusasunnon vaatekaapit, hyllyt, kirjahyllyt sekä muutama lamppu. Myös IKEAn keittiö on hyvin vahvoilla tulla valituksi.
---

Rahaa on tullut kannettua IKEAan jokunen tuhat euroa, enkä ole ollut erityisen tyytymätön mihinkään kalusteeseen. En odota niiltä vuosikausien kestoa, vaan ne laitetaan kiertoon sitten kun on kolhua eikä tyyli enää miellytä. Vähän kuten H&M vaatteiden puolella, pikaista tyyliä lyhyeksi aikaa. Juhlapuvut haetaan sitten muualta. Selvä asiahan se on, ettei nuo lastulevyviritelmät aja samaa asiaa, kuin jotkut Pentikin kokopuiset piirongit, joita meillä myös on.

Huvittavia nuo vikinät IKEA-vierailuista. Ei sinne tarvitse tunkea lauantaisin tai arki-iltaisin. Arkiaamuna kun menee, saa ihan rauhassa katsella ja ihmetellä kalusteita, eikä ravintolaankaan ole kummoiset jonot. Siellä on muuten hinta-laatusuhde kohdillaan.

Jyskistä saa välillä kamaa niin halvalla, että hinta kohtaa laadun väkisinkin. Suomi-Soffasta hommasin divaanisohvan, mutta en oikein vakuuttunut palvelusta. Askoon olen ollut tyytyväinen sekä laadun että palvelun osalta. Masku, Pentik ja Sotka ovat myös saaneet euroja joskus multa, mutta näistä Sotka ei hirveästi vakuuta. Vähän sellainen eläkeläispaikka. Periaatteessa mulle on kuitenkin aivan sama, mistä kalusteeni ostan, jos vain tuote on riittävän laadukas suhteessa hintaan. Periaatteeni on, että jotkin asiat ovat kulutustavaraa myös kalusteissa, kun taas joidenkin on syytä kestää hiukan pidempään. Sänky, ruokapöytä ja sohva nyt ainakin ovat sellaisia. Toki mielelläni hommaisin kaikki kamani mittatilauksena käsityöläisiltä, mutta tietyn niukkuuden kanssa vain on tultava toimeen.

Suosikkijoukkue
Ässät
Olen huvittuneena koko ikäni kuunnellut ns. äijiä, jotka aina murisevat kuinka "akkojen kanssa joutuu tuntikausiksi IKEALLE haukottelemaan, hulluksihan siellä tulee". Jos joku kavereistani käy IKEAlla, yleensä hänen täytyy ilmoittaa siitä Facebookissa tyyliin "Vaimo pakotti taas IKEAlle, päästiinpä sieltä lopulta poiskin", tai "hävettää myöntää mutta uhrasin tänään tunnin IKEAlle".

Itse kuulun näihin henkilöihin jotka tuosta avautuvat. En koe Ikeassa asioinnin mitenkään uhkana miehisyydelleni, mutta en perkele enää koskaan sitä virhettä tee että muijan kanssa ko. puljuun lähtisin, ainakaan selvinpäin.

Syy tähän on hyvin yksinkertainen; oma parempi puolisko kuuluu siihen ihmisryhmään joka saa tuossa helvetin esikartanossa vietettyä vaikka koko päivänsä. Minä taasen kuulun siihen ihmisryhmään joka haluaa putiikista kuin putiikista (poislukien levykaupat, divarit tai muut oikeasti kiinnostavat kaupat) pois mahdollisimman nopeasti. Kun minä huomaan tarvitsevani uuden cd-tornin, katson netistä itselleni sopivan, ajan huonekaluliikkeeseen, noudan ko. tuotteen ja lähden. Koko tämä toimitus vie ajomatkasta riippuen n. 30 minuuttia. Kun emäntä haluaa uusia huonekaluja, mennään Ikeaan ja pyöritään siellä tunteja, ennen kuin hän alkaa ottamaan itsemurha-aikeeni tosissaan ja suostuu lähtemään, kassan kautta tottakai.

Toisissa parisuhteissa vastaavat tilanteet tapahtuvat vaatekaupoissa, toisissa kaupungilla, meillä Ikeassa. Veikkaankin että nuo asiasta valittavat kaverisi ovat kohtalontovereitani.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joka tapauksessa ihmettelen näitä ihmisiä, jotka jaksavat kyseisessä kaupassa aikaansa viettää ja keräillä niitä palapelejä kärryihinsä.
Ehkä sen vuoksi, että siellä on käytännöllisiä kalusteita kohtuuhintaan. Loogista, eikö?

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Hassua, että omalle kohdalleni ei ole osunut yhtään tällaista tapausta.

Joo tämä on jotenkin munkin näkövinkkelistä urbaanialegendaa. Aina on palaset olleet kohdallaan, jokunen ruuvi joskus jäänyt yli tms. Itse asiassa kehun nyt vähän vielä Ikean kokoamisohjeita: Selkeitä, yksinkertaisia ja työ edistyy niiden kanssa suht joutuisasti. Päinvastaisia kokemuksia on mm. suomalaisista huonekaluista, joissa kokoamisohje on pahimmillaan ollut yksi A4 ja sekin jonkun teknisen piirrustuksen päälle väsätty moneen kertaan valokopioitu ohje.

Huonekaluliike/tavaratalo siinä missä moni muukin. Pitää välttää kuin ruttoa viikonloppuisin, kuten montaa muutakin tavarataloa ainakin pk-seudulla.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ehkä sen vuoksi, että siellä on käytännöllisiä kalusteita kohtuuhintaan. Loogista, eikö?

Joo todella loogista. Minä en siltikään jaksa noissa myymälöissä aikaani kuluttaa. Netistä voin jotain tilata, mutta täällä jo ammuttiin nuo Expedit-hyllytkin alas tarkoitukseen soveltumattomana roskana.

Ja itse asiassa saan kyllä muualtakin kalusteita kohtuuhintaan. Seuraavat seikat puhuvat ainakin omalla kohdallani IKEAa vastaan:

1. Jollen tiedä tarkkaan mitä olen hakemassa, muissa kaupoissa ei tarvitse kävellä kilometrikaupalla.

2. Muualla saan huomattavasti helpommin palvelua.

3. IKEAsta ei taida suomalaisia tuotteita saada. Missä lie Indonesiassa valmistettuja kalusteita.

4. Muualla tavarat tuodaan minulle, IKEAssa joudun ne itse raahaamaan varastosta.

5. Ihan oikeasta puusta valmistettuja kalusteita ei IKEAsta juurikaan taida saada.

Tuossa nyt ihan muutaman ensimmäisenä mieleen juolahtanut asia.

Ohjeet noissa IKEAn tuotteissa ovat kyllä omalla kohdallani olleet aina hyviä, eikä osia ole kertaakaan puuttunut.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jees jees, ei kaikkien tarvitse pitää samoista asioista. Mun mielestäni IKEAn kamppeet ovat vain sen verran käytännöllisiä, kivannäköisiä ja sopivan hintaisia, että jaksan vaivautua poimimaan niitä silloin tällöin mukaani. Se nyt vain on se pointti, tai osa sitä, miksi ne kamat ovat edullisempia kuin keskimäärin. Voisihan ne tilata kotiinkin, mutta mielummin näen tuotteet ja kokeilenkin niitä paikan päällä.

Tuotteiden kotimaisuudesta sen verran, että edullista, laadukasta ja kotimaista ei ole olemassakaan.

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikeahan on neroutta. Loistavaa kamaa eri hintaluokissa ja konsepti on mahtava. Ikeasta saa tarvittaessa hommattua vaikka koko kalustuksen isoonkin omakotitaloon, samaa ei tosiaankaan voi sanoa suurimmasta osasta muista liikkeistä. Itselläni on paljon kamaa muualtakin, mutta Ikea kyllä nämä pesee laadussa ja käytännöllisyydessä melkein poikkeuksetta. Toki kahdenkympin kirjahylly on aika pilipali-tavaraa, mutta kalliimmalla saa parempaa. Mahtavinta Ikeassa on se, että klassikkosarjoja jatketaan aina ja jos niistä on kalusteita pystyy pienillä investoinneilla tuunaamaan kun rupeaa tekemään mieli vaihtelua. Esim. Ektorp-sohviin ja tuoleihin saa vaihdettua kaikki päälliset eivätkä nämä tule Ikean valikoimasta koskaan katoamaan. Billy-hyllyihin saa uusia ovia, jatkokappaleita y.m. vaihtamatta koko kaapistoa. Mikäli jostain sotkajysksuomisoffasta ostan hyllyn tai sohvan takaan ettei sama onnistu 10 vuoden kuluttua.

Sänkyni olen ostanut Ikeasta. 3 kuukauden palautusoikeus ja 25 vuoden takuu. Itse asiassahan Ikean sängyt voittivat testeissä kolme kertaa enemmän maksavat sängyt. Valitettavasti en nyt lähteitä tähän saa, mutta pari vuotta sitten sängyn oston ollessa ajankohtainen tutkin asiaa parista lähteestä. Keittiössä sama homma, helvetin laadukasta tavaraa ja mutkatonta palvelua. Säilytysjärjestelmät pystyy suunnittelemaan kotona koneella viimeisen päälle ja sitten printtaa tarkan ostoslistan mukaan kauppaan. Ja jos kaappien sisältöjä haluaa myöhemmin muuttaa ei se tuota ongelmaa eikä paljoa kustanna.

Ikeassa ei koskaan ole ollut ongelmia mikäli haluan palauttaa jonkun tuotteen tai vaihtaa sen toiseen tultuani kotona toisiin ajatuksiin, muualla tämä on ollut helvetin mutkikasta. Muualla palvelu on paskaa ja myyjät provikkapalkalla eivät suostu myymään kuin kalleimpia tuotteita ja ylimielisinä naureskelevat mikäli haluat jonkun muun kuin heidän suositteleman tuotteen.

Ja BTW, olen sukulaisille, kavereille ja itselleni kasannut noin 50 erikokoista Ikea-tuotetta eikä ikinä ole tullut vastaan pakettia josta olisi puuttunut pienintäkään palasta. Kaiken lisäksi laatikoissa on usein kaikki kokoamiseen tarvittavat työkalutkin. Mikäli näin ei ole, laatikossa on kyllä siitä hyvin selkeä huomautus toisin kuin muiden kauppojen kamoissa. Ja kyllä, Ikea on varmasti yhtä helvettiä ja kaaosta lauantaina tai vastaavana massashoppauspäivänä, mutta siksi käyn sillä arki-iltoisin jolloin aina olen saanut heti halutessani palvelua.

Makuasioitahan nämä, eikä minua haittaa pätkän vertaa mikäli muut Ikeaa vihaavat, mutta ihmetyttää miten voi olla niin erilaiset kokemukset ja ajatukset muilla tästä paikasta.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuotteiden kotimaisuudesta sen verran, että edullista, laadukasta ja kotimaista ei ole olemassakaan.

No tuosta voidaan tietysti olla montaa mieltä. Uskaltaisin nyt esimerkiksi väittää, että vaikkapa laadukkaita kotimaisia sohvia saa ihan sopuhintaan kyllä.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No tuosta voidaan tietysti olla montaa mieltä. Uskaltaisin nyt esimerkiksi väittää, että vaikkapa laadukkaita kotimaisia sohvia saa ihan sopuhintaan kyllä.

Esimerkiksi Suomi-Soffan Kiinassa valmistettuja madeinfinland-sohvia?

IKEA on juuri sitä mitä askot/maskut/jyskit ym eivät pysty tarjoamaan. Jos haluan ostaa tietyn huonekalun, haluan maksaa siitä sanotaanko nyt vaikka että 500e. En halua maksaa samantasoisesta huonekalusta 200e extraa sen takia, että saisin myyjän kertomaan, että mitä kyseisellä huonekalulla tehdään. En myöskään ole valmis maksamaan toista 200e siitä, että tuotetta markkinoidaan kotimaisena. IKEA on itse asiassa varsin helppo ja nopea kauppa asioida jos: a) menee sinne ruuhka-aikojen ulkopuolella, b) katsoo etukäteen kuvastosta mitä haluaa ja menee suoraan oikealle hyllynumerolle c) menee sinne ilman naisia

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Esimerkiksi Suomi-Soffan Kiinassa valmistettuja madeinfinland-sohvia?

En puhuisi laadusta ja Suomi-Soffasta samassa lauseessa.

En myöskään ole valmis maksamaan toista 200e siitä, että tuotetta markkinoidaan kotimaisena.

En osta tuotetta, jota markkinoidaan kotimaisena, vaan ostan kotimaisen tuotteen. Esimerkiksi Askon sohvat ovat lähestulkoon kaikki valmistettu Lahdessa Askon omalla tehtaalla (Insofa). Samalta tehtaalta tulee nykyään iso osa myös Sotkan sohvista. Uskaltaisin väittää, että laatu noissa on kyllä selvästi IKEAn vastaavaa edellä. Ei noita toki alle viidelläsadalla saa, mutta alle tonniin löytyy jo paljonkin vaihtoehtoja.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy