Ihmettelyketju

  • 6 363 576
  • 38 775

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Ihmettelen, miksi osa suomalaisista lausuu suomalaiset nimet hassusti 'amerikkalaisittain', kun he puhuvat englantia.

Lähinnä sen takia että enklannin opetus on hybridi peribritti enkusta sekä amerikan enkusta. Eli Brittiä on kielioppi ja laajan sanavaraston opettaminen, ämerikkalaista taasen puhuminen ja ääntämisen opetus.
 

J.Petke

Jäsen
Ihmettelen, miksi osa suomalaisista lausuu suomalaiset nimet hassusti 'amerikkalaisittain', kun he puhuvat englantia.

Toki täällä Suomessa tuo on hassua mutta se tulee jotenkin luonnostaan kun puhuu ulkomaankieltä.

Jenkeissä taas jos lausut nimen suomalaisittain niin kukaan ei ymmärrä. Jos puhut Teemu Selänteestä niin harva ymmärtää mutta jos sanot Tiimu Selaane niin moni ymmärtää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen Pasila -sarjan ilmeisen suurta suosiota. Ei vaan jaksa naurattaa tuo väkisin väännetty huumori. Mielestäni aivan onneton ohjelma. Ei jatkoon.
Joo itsekin olen aivan samaa ihmetellyt. Tai mun on vaan jotenkin niin vaikea käsittää sitä, että ne jotkut aikuiset katsovat noin lapsellisia sarjoja. Kait sitä jotkut vaan jotenkin jää jollain tapaa henkisesti jollekin tasolle.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki täällä Suomessa tuo on hassua mutta se tulee jotenkin luonnostaan kun puhuu ulkomaankieltä.

Jenkeissä taas jos lausut nimen suomalaisittain niin kukaan ei ymmärrä. Jos puhut Teemu Selänteestä niin harva ymmärtää mutta jos sanot Tiimu Selaane niin moni ymmärtää.

Näinhän se on, mutta mielestäni ihmisten nimiä ei tulisi väännellä käytössä olevan kielen mukaan ja monelle(kuten minulle) kyseessä on hyvin henkilökohtainen asia. Jotkut suomalaiset raiskaavat jopa oman nimensä puhuessaan englantia ja se on sivusta seurattuna vähän outoa...
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näinhän se on, mutta mielestäni ihmisten nimiä ei tulisi väännellä käytössä olevan kielen mukaan ja monelle(kuten minulle) kyseessä on hyvin henkilökohtainen asia. Jotkut suomalaiset raiskaavat jopa oman nimensä puhuessaan englantia ja se on sivusta seurattuna vähän outoa...

No kyllä mä olen ainakin oppinut sen, että ulkomaan elävät eivät osaa ääntää tiettyjä suomalaisia nimiä, ja toisekseen eivät tajua kenestä puhutaan, jos sanot nimen suomalaisittain.

Se voi olla vaikeaa tajuta, jos ei ole työskennellyt Suomen ulkopuolella, taikka Suomessa todella paljon muiden kuin Suomalaisten kanssa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kyllä mä olen ainakin oppinut sen, että ulkomaan elävät eivät osaa ääntää tiettyjä suomalaisia nimiä, ja toisekseen eivät tajua kenestä puhutaan, jos sanot nimen suomalaisittain.

Se voi olla vaikeaa tajuta, jos ei ole työskennellyt Suomen ulkopuolella, taikka Suomessa todella paljon muiden kuin Suomalaisten kanssa.

Olen kyllä asunut vuoden USA:ssa ja oma etunimenikin on ns. kv-nimi. Ei se kuitenkaan tuottanut kenellekään ongelmia lausua nimeä oikein, kun siihen halusi hieman kiinnittää huomiota/osoittaa kunnioitusta. Toki on olemassa näitä Don Cherryjä, jotka haluavat osoittaa halveksuntaansa lausumalla nimet tahalteen päin vittua.

PS. Enkä muuten tunne yhtäkään Suomalaista ;)
 
Viimeksi muokattu:

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kyllä asunut vuoden USA:ssa ja oma etunimenikin on ns. kv-nimi. Ei se kuitenkaan tuottanut kenellekään ongelmia lausua nimeä oikein, kun siihen halusi hieman kiinnittää huomiota/osoittaa kunnioitusta. Toki on olemassa näitä Don Cherryjä, jotka haluavat osoittaa halveksuntaansa lausumalla nimet tahalteen päin vittua.

No en tiedä riippuuko se jotenkin omasta asenteesta, jos ajattelee, että kaikki lausuvat oman nimen epäkunnioittavasti päin vittua. Olen ollut tekemisissä aika monen kansallisuuden kanssa, jenkeistä kiinalaisiin, eikä mulle ole tullut vielä sellaista fiilistä, että ihmisiä morkattaisiin lausumalla nimet väärin.

PS. Enkä muuten tunne yhtäkään Suomalaista ;)

R.I.P. Kari.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tää on niin huvittavaa.

Suomessa, kun lausut jonkun englanninkielisen nimen vähänkin väärin niin heti ollaan huomauttamassa, että väärin lausuttu. Silti jotkut ovat myös sitä mieltä, että meidän suomalaiset nimet voisi lausua englantilaisittain, jotta muut ymmärtäisivät.
Tätä vieraskoreutta siis ihmettelen
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Perhana kun tulis foorumille sisään, niin ihmettelin kun pelikieltoja on yhtä paljon, kirjautuneiden kanssa. Onkohan täällä ollut männäyönä joukkotappelu, tai jotain?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmetyttää kuka oikein kuuntelee näitä nykyajan radiokanavia kuten esimerkiksi nrj, kiss fm ja nova. Jotenkin tuntuu että noi on jopa aivan käsittämättömällä tavalla totaalista ihmisjärjen aliarvioimista, mutta siltikin jostain syystä noilla on oma kuulijakuntansa myös yli 18-vuotiaiden joukossa. Se radio rock tuntuu kanssa tosi lapselliselta, mutta voi olla että mun mielipide perustuu enemmän yleiseen mielikuvaan siitä asemasta, kun varmaankin alle tunnin verran oon yhteensä sitä kanavaa kuunnellut. Noh. Noiden radiokanavien kuuntelussa on vähän sama juttu kuin iltapäivälehtien ostamisessa, tuntuu ettei tutuista kukaan ostele niitä, mutta siltikin niitä hömppälehtiä myydään ihan mielettömiä määriä ihmisten juorutarpeen tyydyttämiseksi.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Herran Tsiisus! Nyt ihmetyttää, miten paljon "ilmoituksia" moderaattorit ovat jaksaneet laittaa liikkeelle. Ja nyt ei ole edes ystävänpäivä!

Ja kai sitäkin voi ihmetellä, että mitä nyt?!
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Ihmetyttää, miten joillakin on kaikenmoista ihmeellistä elektroniikkaa, kuten radio, tietokone, televisio, mikroaaltouuni, vessa, suihku, tiilitalo ja/tai sähköt.

Aivan ihmeellistä nörtteilyä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Perhana kun tulis foorumille sisään, niin ihmettelin kun pelikieltoja on yhtä paljon, kirjautuneiden kanssa. Onkohan täällä ollut männäyönä joukkotappelu, tai jotain?
Pikkarainen pimahti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näinhän se on, mutta mielestäni ihmisten nimiä ei tulisi väännellä käytössä olevan kielen mukaan ja monelle(kuten minulle) kyseessä on hyvin henkilökohtainen asia. Jotkut suomalaiset raiskaavat jopa oman nimensä puhuessaan englantia ja se on sivusta seurattuna vähän outoa...

Näinhän se on. Vastaavasti, kun keskustelen ravihevosista erään hyvän ystäväni kanssa, joka on täysin ummikko suomenkielinen, sanon hevosten englanninkieliset nimet kuten kirjoitetaan ja vähän savolaista aksenttia lisäten, sillä muuten kaverini ei todellakaan ymmärtäisi mistä puhun:

esim:

"Highlander Fellow"; ei "hailändö fellö" vaan "hikhlanter fellov"

"Special Edition"; ei "spisöl idishön" vaan "spekial edition"
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Suomessa, kun lausut jonkun englanninkielisen nimen vähänkin väärin niin heti ollaan huomauttamassa, että väärin lausuttu. Silti jotkut ovat myös sitä mieltä, että meidän suomalaiset nimet voisi lausua englantilaisittain, jotta muut ymmärtäisivät.
Tätä vieraskoreutta siis ihmettelen

Vieraskoreutta tai ei, mutta itse en viitsi tuhlata aikaa montaa kertaa päivässä selittämällä omaa nimeä ulkomaalaisille. Nimessäni on ääkkösiä, joten melko hankalaa alkaa intialaisille tai jenkeille alkaa selittelemään miten se oikeaoppisesti lausutaan. Täysi työ on yrittää ymmärtää noiden intialaisten puhetta. He eivät todellakaan ole turhan tarkkoja lausumisen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Viikolla oli Ruotsin kruununprinsessa Viktuurian kihlauksen yhteydessä puhetta hänen miesystävänsä taustoista. Aamu-tv:ssä jollekin asiantuntijalle esitettiin kysymys, että "kuinka Ruotsin kansa suhtautuu, kun Victorian puoliso onkin tavallinen tallaaja?". Tavallinen tallaaja? Mikäs se prinsessa sitten on? Sattunut syntymään tiettyyn sukuun, siinä kaikki. Ihmettelen, että tuollaista monarkiateatteria vedetään vielä 2010-luvun Euroopassa, ja että jotkut vielä seuraavat tuota touhua kuola valuen seiskoista ja viihdeuutisista yms. paskamedioista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmettelen, että tuollaista monarkiateatteria vedetään vielä 2010-luvun Euroopassa, ja että jotkut vielä seuraavat tuota touhua kuola valuen seiskoista ja viihdeuutisista yms. paskamedioista.

Siinähän vetävät, minulle se on yhdentekevää, mutta erittäin kovasti ihmettelen asian Suomessa saamaa julkisuutta. Kai häätkin tulevat suorana YLE:n kanavalta?
 

J.Petke

Jäsen
Ihmettelen tätä RAY:n pääpottien tuplaamista. Tämä ajoitus jotenkin hieman haiskahtaa ja tuo selitys, että "inflaation takia nostettiin". Jep jep, hedelmäpeleistähän ihmisten pitää ruokarahat saada. Onko mietitty miten tuo oikeasti vaikuttaa lama-aikana ihmisten uhkapeliongelmiin ja rahahuoliin? Onko RAY oikeasti niin törkeä, että yrittää rahastaa ihmisten ongelmilla? Hölmöähän se on pelata jos ei ole paljoa rahaa mutta ei se osaa ihmisryhmää estä. Ihmiset ovat aina helpon rahan perään ja tällä tavalla saadaan taas ihmiset lykkäämään rahaa sinne missä sitä oikeasti ei tarvita tällä hetkellä.

Jos olen käsittänyt homman ihan väärin niin saa korjata.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt vasta huomasin tuon keskustelun jossa puhutaan ilmaisista syöttöpisteistä.

Ihmettelen sitä, että vaikka en ole yhtäkään peliä tällä kaudella nähnyt, lähes kaikkien HIFK fanien suusta olen kuullut kuinka syöttöpisteitä Hirsolle ansaitsemattomasti satelee...

Ei se Hirso vissiin kuitenkaan ihan liigan zuvereeni pistegunkku ja villeleinomainen hassuttelija ole ollut. Pisteitä kivasti, kivat sulle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös