@KiVi En tiedä mistä tuo lähtee, mutta tykkään vertailla eri asioiden hintoja keskenään. Käytännössä aina kun olen netissä, niin välilehdistä löytyy avonaisena Tori, Nettiauto, Etuovi jne, ja katselen paljon myynti-ilmoituksia vaikkei ole mitään tarvetta ostella katselemiani asioita. En tiedä miksi teen tätä. Äsken kaverini laitteli viestiä että on miettinyt autoon lisävalojen ostamista. Minä menin samantien asiassa niin pitkälle, että aloin googlaamaan auton lisävaloja ja seuraamaan missä hinnoissa sellaiset pyörivät, ja missä olisi paras hinta-laatu-suhde. Ja luultavasti linkittelen kaverille tämän pyytämättä jotain vielä tänään. Kai meikäläisessä on myös vähän kauppamiehen vikaa. Jo ala-asteella olin kiinnostunut raha-asioista, ja tienaamisesta. Silloin tuli ostettua karkkipusseja, ja myytyä niitä karkkeja yksitellen parinkymmenen sentin hinnalla kappale eteenpäin. Yläasteella taas hommasin karkkirahoja sillä, että aamulla tein ostoslistaa kavereilta mitä haluavat kaupasta, ja ruokavälkällä poljin sen 2-3km kauppaan ostamaan kavereiden haluamia tuotteita samalla ottaen vähän rahaa välistä. Tinkimiseenkin ensimmäiset muistikuvat liittyvät myös ala-asteeseen ja lätkäkorttien vaihtelurinkiin. Monesti siinä "kauppoja" hieroessa tuli sitten heitettyä että laita vielä joku ihan mikä tahansa kortti kaupan päälle, niin tämä vaihto onnistuu. Ja näin sitä tuli kerättyä iso kasa jotain kolmoskentän laitureiden kortteja.
JYPin omassa osiossakin keskityn enemmän kaukalon ulkopuoleiseen toimintaan, kuten fanituotteiden ja median käytön kehittämiseen. En kykene kirjoittamaan mitään Alajärven Urhon kaltaisia analyysejä pelitavasta, enkä tosin sitä edes yritä. Nytkin kesän aikana olen kirjoittanut jo useamman viestin fanituotevalikoimasta ja JYPin Neste Rallien yhteistyöstä. Nolan Yonkmanista taisin jotain kirjoittaa siirron yhteydessä, mutta muuten olen pelillisissä asioissa ollut aika hiljaa. Mutta eiköhän sekin lähde kauden startattua pyörimään.
Sitä en tiedä mistä tämä on syttynyt, mutta sen uskon tietäväni miksi nyt kyttäilen hintoja. Olen täällä useasti tokaissut, että harrastan osakesijoittamista/osakesäästämistä, ja siinähän sitä tulee automaattisesti ja jatkuvasti kyttäiltyä mikä on halpa osake ja mikä kallis, mitä kannattaa ostaa ja mitä ei jne. Tuo kiinnostus osakkeisiin lähti lukiossa, ja ihan omasta aloitteesta. Kotoa ei koskaan ole mitenkään käsketty sijoittamaan tai muuten toimimaan näin. Itse asiassa siitä tuli enemmän sapiskaa, kun opettajat soittelivat kotiin että teidän poikanne tekee bisnestä koulussa.
Edittinä tämä kappale: Nyt kun mietin niin mahdollisesti hyvä matikkapääni saattaa olla osasyynä näihin harrastuksiini. Isäni opetti minut laskemaan ensin kymmeneen, sitten kahteenkymmeneen jne jo reilusti alle kouluikäisenä. Mennessäni ala-asteelle osasin jo laskea yhteen ja vähennyslaskuja hyvin. Matikasta tulikin sitten peruskoulun aikainen bravurini. Yläasteen päättötodistuksessa oli matematiikka kiitettävä, vaikka melko laiska opiskelija olinkin. Lukion pitkän matikan suoritin ja kirjoitin C:nä, mutta siellä jo se laiskuus alkoi näkymään. Silti kiitos isälle joka on aina auttanut matikan läksyissä kun sille on ollut tarvetta, vielä lukiossakin. Muuten sukua ei oikein voi "syyttää" touhuistani. Suvussamme ei ole varmaan yhtäkään yrittäjää tai edes kauppamiehiä, jolta olisin tuon innostuksen perinyt.
Haaveena olisi joskus jonkun oman firman perustaminen. Saa nähdä tuleeko siitä koskaan mitään. Ideoita olisi useampikin, mutta rahaa tai aikaa niille ei ole, ainakaan vielä. Saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Se taas miksi jaan näitä havaintojani Jatkoajassa on varmaan joku hassu tapa pitää tätä kierrätyskeskusta eräänlaisena päiväkirjana. Kunhan lätisen itsekseni omia havaintojani jonnekin ylös. Tapaan myös joskus lukea vanhoja viestejäni, joten sieltähän niitä omia vanhoja ajatuksia pystyy hyvin lukemaan.
Eiköhän tässä ollut teille tarpeeksi ihmeteltävää yhdeksi päiväksi.