Ihmettelen Jounin Kauppaa ja Sampo Kaulasta. Tuli mieleen kun eteeni osui YLE:n uutinen kaverista:
Jounin Kaupan some-menestyksen takana on noin minuutin ajatusprosessi ja 14 miljoonan velat – video | Yle Uutiset | yle.fi
Ei ole kuin viikko aikaa kun kävimme viikko sitten kaverini kanssa kiivaan väittelyn tuosta Jounin kaupasta. Kaveri hehkutti että osaa käyttää aika hyvin somea se kaveri kun saa hetkessä 250k tykkääjää. Minä taasolin sitä mieltä että mitä niillä tykkääjillä jos on kauppias ja tarkoitus myydä tavaraa eikä kerätä tykkäyksiä. Kun aloin puhumaan noista jättiveloista niin kaverini alkoi hikeentymään "mitä se on sulta pois jos sillä on seuraajia?? taidat olla kateellinen sille!!"
En ole markkinoinnin ammattilainen, mutta vähän kyllä omaan korvaan ja silmään ovat vaikuttaneet oudoilta nuo Sampon touhuilut. Okei, Jounin Kauppa tunnetaan Helsingissä asti, mutta entä sitten? Veikkaan että noista 250k tykkääjästä vähintään 200k ei ole tuonut euroakaan kyseiselle kaupalle, josta kauppa elää. Jounin Kauppa on vähän kuin köyhän miehen Tuuri, mutta sillä erotuksella että Tuuri nyt sijaitsee edes jotenkin fiksulla paikalla ja toisekseen Tuurissa on tekemistä tarvittaessa koko päiväksi, kun taas Jounin Kaupassa tuskin on niin paljoa neliöitä että siellä saa montaa tuntia kulumaan. Ja mitä porukka sieltä edes ostaisi? Eikö se ole ihan perus K-Market, josta ostetaan lähinnä ruokaa. Jostain Keskiseltä nyt voi sentään ostaa ns mitä vain, mutta tuskin pelkillä Pirkka-tuotteita myymällä noita some-arvontoihin käytettyjä rahoja saadaan ihan heti takaisin. Olisi eri asia jos Jounin Kaupalla olisi jotain nettimyyntiä, mutta sitäkään ei tietääkseni ole.
Omasta mielestä Sampossa ja Aleksi Valavuoressa on paljon yhteistä. Isoja ideoita, liian vähän miettimisaikaa ja kaikkialle mennään oma julkisuus edellä.
Niin, onhan siinä hänen velalla rakentamassaan kaupparakennuksessa sen oman ruokakaupan lisäksi muitakin yrityksiä (oletettavasti vuokralla) ja kaikkien niiden pystyssä pysyminen on hyväksi rakennuksen omistajalle. Positiivinen julkisuus somessa on hyväksi ja vetää väkeä sinne. Bisnes tuolla on hyvin sesonkiluonteista, tulos tahkotaan silloin ja asiakkaat ovat ihan oikeasti kotoisin joka puolelta suomea - siksi näen tuommoisen somemainonnan aika järkevänäkin verrattuna siihen että pukkaisi markkinointibudjetin perinteiseen "tarjoukset lehteen" systeemiin. Jos saa ihmisiä poikkeamaan siihen omaan kauppakeskukseen myös matkalla muihin kuin siihen ihan vieressä olevaan lomakeskukseen niin se on heti asiakasmäärään lisäystä... Onhan tuo täysin poikkeava ilmiö somemaailmassa nimenomaan kivijalkakaupasta/kauppakeskusksesta puhuttaessa. Antaa miehen yrittää omalla "hullulla linjallaan". Itse pidän nimenomaan positiivisena poikkeuksena. Katotaan miten äijän käy velkojensa kanssa.
edit. tuosta näkee mitä siinä kaupan tiloissa on: K-Market Jounin Kauppa | Ylläs