Ihmettelyketju

  • 6 375 113
  • 38 790

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Anteeksi nyt pieni avautuminen, mutta joskus tuntuu siltä, että olen todella ainutlaatuinen ihminen, koska asioidessani julkisilla paikolla otan muut ihmiset huomioon.

Päätit kuitenkin joka tilanteessa vetää vain facepalmia ja jättää auttamatta tai huomauttamatta em. henkilöitä. Näin se homma etenee!
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Ilmeisesti eräs vanhempi rouvashenkilö ei jaksanut jonottaa, vaan tylysti puski pöydän luokse ja alkoi mättää ruokaa itselleen, etuillen samalla lähes koko jonon ohitse.
Olen muistaakseni kirjoittanut asiasta jo aiemminkin tänne, mutta kerrataan.

En kerta kaikkiaan hyväksy etuilua, enkä ymmärrä ihmisiä, jotka katsovat etuilua hiljaa. Aikuisiällä jokaisella kerralla, kun minua on yritetty etuilla, olen opettanut kyseisille apinoille sosiaalisen kanssakäymisen ABC:tä sen verran painokkaasti, että he ovatkin sitten tulleet toisiin aatoksiin. Suosittelen kaikille. Ei tarvitse kotona itkeä tyttöystävälle, miten jonossa oli ikävää, kun kertoo mielipiteensä vittupäiden toiminnasta heille itselleen.

Pitäkää oikeuksistanne kiinni, etteivät itsekkäät mulkut hallitse tätä maailmaa.

***

Kiihdyn jo pelkästään etuilijoiden ajattelusta. Mulkut.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Sanonnan "kiviä taskuun" huutelu lätkämatseissa ihmetyttää hieman. Itse olen aina elänyt siinä uskossa, että kyseisellä sanonnalla viitataan tilanteeseen, jossa ihminen on jostain syystä ylpistynyt ja näin ollen sitten suositellaan pistämään kiviä taskuun leijumisen estämiseksi. "Kiviä taskuun!", kun joku pelaaja kaatuu heppoisesti? Siis mitä ihmettä, en tajua.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Sanonnan "kiviä taskuun" huutelu lätkämatseissa ihmetyttää hieman. Itse olen aina elänyt siinä uskossa, että kyseisellä sanonnalla viitataan tilanteeseen, jossa ihminen on jostain syystä ylpistynyt ja näin ollen sitten suositellaan pistämään kiviä taskuun leijumisen estämiseksi. "Kiviä taskuun!", kun joku pelaaja kaatuu heppoisesti? Siis mitä ihmettä, en tajua.

Kyllähän tämä nimenomaan on aina tarkoittanut sitä, että kaveri lentelee taklattuna (tai omia aikojaan) liian kevyesti, eli taskuun kiviä, jos pitäisi paremmin maanpinnalla ihan fyysisesti. Enemmän massaa -> hankalampi horjuttaa.
 

Kihaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Kyllähän tämä nimenomaan on aina tarkoittanut sitä, että kaveri lentelee taklattuna (tai omia aikojaan) liian kevyesti, eli taskuun kiviä, jos pitäisi paremmin maanpinnalla ihan fyysisesti. Enemmän massaa -> hankalampi horjuttaa.

Asia selvä. Olen siis ollut täysin väärässä, myönnän sen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tulipahan tänään kaupassa erikoinen tilanne vastaan.

Kassalle päästyäni edelläni on nainen kahden lapsensa kanssa. Äidillä on kärry täynnä ostoksia ja mikä parasta, näillä kahdella lapsella on sellaiset pienet kärryt täynnä tavaraa. Mulla oli ostoksia peräti yhden maitopurkin verran, joten toivon joskos tämä mamma olisi päästänyt minut heidän edelleen, vaan ei.

Äiti tyhjensi oman kärrynsä järjettömällä hitaudella, ilmeisesti sillä oli jokin järjestys joka määritteli sen minkä tavaran seuraavaksi hihnalle nostaa. Tuossa vaiheessa olin vielä ihan rauhallinen, mutta sitten nämä kaksi lasta halusivat tehdä saman mitä äiti, eli he aloittivat itsekseen tyhjentää näitä pieniä kärryjä. Ja jumalauta SE oli hidasta. Ja ymmärtäähän sen, lapset olivat varmaan 4-5 ikäisiä, ja onhan se hihna korkealla. Mutta äidistä lasten pyristely oli ilmeisen suloista, joten nainen ei kokenut tarvetta auttaa lapsiaan, vaan siirtyi hihnan päähän pakkailemaan tavaroitaan.

Tuossa vaiheessa olin jonottanut tämän perheen takana jo varmaan viitisen minuuttia, ja toinen mokoma olisi edessä jos lapset saavat touhujaan jatkaa. Ilmoitin ystävällisesti äidille joskos tämä auttaisi lapsiaan. Ja vastaukseksi tulee ehkä tappavin katse koskaan, ilmeisesti tein jotain väärin. Samalla vanhempi herrasmies minun takana mainitsee samasta asiasta ja tällä kertaa äiti uskoo. Toteaa kyllä lapsilleen että ette saa tyhjentää näitä kärryjä, koska takana olevat aikuiset eivät niin halua.

Joskus täytyy oikeasti ihmetellä ihmisten kykyä olla huomioimatta muita tallaajia. Ei mua tarvi päästää sen maitopurkin kanssa jonon ohitse, mutta ei mua tarvi seisottaakkaan siellä jonossa jotta lapset oppivat kärryjen tyhjentämisen. Sitten vedetään vielä asiallisesta huomautuksesta herneet nenään.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Kassalle päästyäni edelläni on nainen kahden lapsensa kanssa. Äidillä on kärry täynnä ostoksia ja mikä parasta, näillä kahdella lapsella on sellaiset pienet kärryt täynnä tavaraa. Mulla oli ostoksia peräti yhden maitopurkin verran, joten toivon joskos tämä mamma olisi päästänyt minut heidän edelleen, vaan ei.
Yllättävän usein näissä tapauksissa on kyseessä nainen.

Minulla meni pari viikkoa sitten juuri päinvastoin. Jonossa oli edelläni herrasmies jolla oli vain kahvipaketti kädessä. Minulla oli ostoskärry täynnä. Hän sanoi minulle, että mene vain ohi. Minä hämmästyin ja sanoin että sinullahan on vain kahvipaketti. Hän hymyili leveästi ja vastasi: "Minä olen eläkkeellä, minulla on aikaa jonotella".
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ämmien hidastelu kaupan kassalla ihmetytti tässä taannoin minuakin.

Lidlissä oli edelläni kaksikko joilla oli yhteensä n. 1/3 kärryllistä tavaraa. Ämmät vaan kälättivät siinä keskenään, kun molempien tavarat olivat menneet kassan läpi. Sitten tuli jo minun vuoro, mutta kumpikaan rouva ei ollut saanut aikaiseksi vielä yhtäkään tuotetta kasseihinsa pakata.

Myyjäkin oli jo ihmeissään että mihin hemmettiin nuo minun ostokset tunkee, kun kassahihnan alaosa on molemmin puolin täynnä ämmien tavaraa. Onneksi myyjä oli fiksu ja alkoi pakkaamaan ostoksiani suoraan muovikassiin sitä mukaa kun niitä kassan läpi veti. Myyjä pakkasi näppärästi tavarat kahteen muovipussiin ja sain ostokset suoritettua kunnialla.

Kun poistuin kaupasta, alkoivat nämä ämmät vasta ensimmäisiä tuotteita pusseihin sullomaan..
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Kevät alkaa tekee tuloaan ja polkupyöräilijät valtaavat taas maisemaa. Miksi ihmeessä ei sitä kypärää laiteta päähän, ei sen enää luulisi mikään imago kysymys olevan.

Ystäväni esimerkiksi melskaa muksuilleen kypärän tärkeydestä ja sen perään lähtee itse ilman kypärää fillaroimaan. Kyselin häneltä syytä moiseen. Vastaus oli että hän osaa kuulemma ajaa. Itse en pyöräile hetkeäkään ilman kypärää. Sama pätee rullaluisteluun. Siellä kovimmat kaverit ovat ottaneet jarrupalankin pois.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ystäväni esimerkiksi melskaa muksuilleen kypärän tärkeydestä ja sen perään lähtee itse ilman kypärää fillaroimaan. Kyselin häneltä syytä moiseen. Vastaus oli että hän osaa kuulemma ajaa.

Melkoinen idiootti. Kannattaa kysyä häneltä, että mitä sitten tapahtuu, jos hän kohtaakin tiellä sellaisen henkilön, joka ei osaakaan ajaa? Mahtavaa esimerkkiä näyttää muutenkin mukulalleen... Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.

Meikäläinen pyöräilee aina kypärän kanssa. Onneksi ikää on jo yli 30 vuotta, niin ei tarvitse edes katu-uskottavuutta pelätä. Nyt kun muistelee aikaa taaksepäin, niin pidin kypärää myös ala-asteella, mutta yläasteella ja lukiossa luovuin siitä ihan vain siksi, että kypärän käyttäjää kiusattiin ja haukuttiin. Onneksi yhteiskunta lienee muuttunut fiksummaksi tässä asiassa. Lukion jälkeen menikin monta vuotta, etten käytännössä fillaroinut ollenkaan. Sitten kun fillarin taas ostin, niin kypärä oli luonnollinen valinta.

Siitä olen tyytyväinen, että olen emännänkin saanut käyttämään kypärää. Alkuun joutui kovastikin puhumaan järkeä, mutta onneksi se tehosi...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Sehän auttaakin ihan helvetisti, että osaa ajaa, kun auto tulee nurkan takaa päälle ja syöksyt otsa edellä asfalttiin. Chuck Norrisko toi SamSalin kaveri luulee olevansa?

E: Rullaluistimilla pitää kyllä osata jarruttaa ilman jarrupalaakin, vaikken silti ymmärrä, miksi se pitää ottaa pois.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Lidlissä oli edelläni kaksikko joilla oli yhteensä n. 1/3 kärryllistä tavaraa. Ämmät vaan kälättivät siinä keskenään, kun molempien tavarat olivat menneet kassan läpi. Sitten tuli jo minun vuoro, mutta kumpikaan rouva ei ollut saanut aikaiseksi vielä yhtäkään tuotetta kasseihinsa pakata.

Lidlissä huonoon kassakäyttäytymiseen törmää normaalia useammin. Johtuuko sitten mahdollisesti kyseisen kaupan asiakaskunnasta, joka on ainakin Helsingissä keskimäärin spurgumpaa ja "huonompaa" ainesta (itseni tietysti mukaan lukien). Usein ostan Lidlistä vain muutaman tuotteen ja laitan ne sitten kassahihnalle. Jätän yleensä kassahihnalle vähän pelivaraa edellä ja jäljessä tulijaan. Usein siellä takana kuitenkin joku hengittelee niskaan ja työntää sitä kapulaa ja samalla ostoksiani eteenpäin ja mahdollisesti vielä mumisee puoliääneen jotain kummallista.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Nyt ollaan jännän äärellä. Miten ihmeessä toi mun pesukoneen "kello" toimii? Käynnistettäessä haluaa väittää, että nyt alkaa 59min. pesuohjelma. Nyt 1h 20min. myöhemmin on päässyt loppulinkoukseen ja tekee tätä muidenkin ohjelmien kohdalla. Mä oon vissiin taas ihan papu, eikä tässä muuten mitään mut sovittelin aikataulun taas ton pesukoneen mukaan :D

Jos jollain on tietoa pesukoneen sielunmaailmasta, niin kommentoikaa. Meillä yleensä emäntä pesee pyykit ja sen vissiin huomaa?
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jos jollain on tietoa pesukoneen sielunmaailmasta, niin kommentoikaa. Meillä yleensä emäntä pesee pyykit ja sen vissiin huomaa?
Tuo ohjelman kestoaika alussa on arvio. Parempi kone tunnistaa pyykkimäärään, likaisuusasteen, pesuainemäärän jne. ja muuttaa ohjelman pituuden tarpeen mukaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Tuo ohjelman kestoaika alussa on arvio. Parempi kone tunnistaa pyykkimäärään, likaisuusasteen, pesuainemäärän jne. ja muuttaa ohjelman pituuden tarpeen mukaan.

Noni oolsprait! Sen puoleen en ihmettele vaikka kone arpois millasia pesuohjelmien kestoja, koska hankittu periaatteella: mahdollisimman halpa ja pesee pyykit. Täytyy pyytää perehdytys ja sulkeiset emännältä tohon vempaimeen, kun itse olen imur-i ja astianpesukonevastaava huushollissa. Jännää päivänjatkoa vaan juu!!!

P.S ohjekirjan vois tietysti lukea, mutta sehän on homojen hommaa.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
E: Rullaluistimilla pitää kyllä osata jarruttaa ilman jarrupalaakin, vaikken silti ymmärrä, miksi se pitää ottaa pois.
Minä en osaa kuin kaksi tapaa jarruttaa, joko jarrupalalla tai sitten kääntämällä toisen jalan luistimen poikittain menosuuntaan nähden ja painamalla rullat asfalttia vasten. Jonkun kerran kun joutunut rullilla jarruttamaan kolarin välttämiseksi niin olen huomannut että se kuluttaa rullia aika rajusti. Ihmettelen, jos joku sitä jarrutustapaa pääsääntöisesti käyttää, aivan turhaa rullien pilaamista. Tai sitten ihmettelen, onko olemassa jokin muukin tapa jarruttaa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Minä en osaa kuin kaksi tapaa jarruttaa, joko jarrupalalla tai sitten kääntämällä toisen jalan luistimen poikittain menosuuntaan nähden ja painamalla rullat asfalttia vasten. Jonkun kerran kun joutunut rullilla jarruttamaan kolarin välttämiseksi niin olen huomannut että se kuluttaa rullia aika rajusti. Ihmettelen, jos joku sitä jarrutustapaa pääsääntöisesti käyttää, aivan turhaa rullien pilaamista. Tai sitten ihmettelen, onko olemassa jokin muukin tapa jarruttaa.

Itse rullaluistelen erittäin paljon kevyen liikenteen seassa enkä käytä kumpaakaan tapaa. Jarrupalalla jarrutus vaatii kohtuuttoman pitkät jarrutusmatkat ja poikittaisjarrutus taas syö renkaat hetkessä.

Rullilla liikkuessa täytyy ennakoida koko ajan mitä edessä on tulossa. Pysähdyksen teen pyörähtämällä paikallani tai koukkaamalla pikku lenkillä vauhdin pois ja liukumalla kohtaan jonne on tarkoitus pysähtyä. Vaaratilanteissa väistän jonnekin minne mahtuu.

Mutta sen verran on noilla tullut liikuttua että tuskin sopii ihan kaikille. Lajia vasta aloitteleville tai vähän luistelleille nuo mainitsemasi jarrutustavat ovat ne lajille luontaiset.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ennakointi tuossa on kaikkein tärkeintä. Vielä kun luistelen sauvojen kera ja muusikkia kuunnellen saa tarkkana olla. Vähillä havereilla olen selvinnyt.

Yksi tapaus tulee mieleen kun luistelin rauhallista tahtia ja mielestäni olin vielä niin reunassa kuin mahdollista, niin pyöräilijä ei uskaltanut heti ohittaa ja ohi mennessään kiilasi minut nurmikolle ja huusi vielä perään että katso missä luistelet. Kellon soittaminen tuntuu olevan niin helvetin vaikeaa pyöräilijöille. Itsellä on sauvoissakin kello jotta pystyn varoittamaan edellä olevia.
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Itse rullaluistelen erittäin paljon kevyen liikenteen seassa enkä käytä kumpaakaan tapaa. Jarrupalalla jarrutus vaatii kohtuuttoman pitkät jarrutusmatkat ja poikittaisjarrutus taas syö renkaat hetkessä.

Rullilla liikkuessa täytyy ennakoida koko ajan mitä edessä on tulossa. Pysähdyksen teen pyörähtämällä paikallani tai koukkaamalla pikku lenkillä vauhdin pois ja liukumalla kohtaan jonne on tarkoitus pysähtyä. Vaaratilanteissa väistän jonnekin minne mahtuu.

Mutta sen verran on noilla tullut liikuttua että tuskin sopii ihan kaikille. Lajia vasta aloitteleville tai vähän luistelleille nuo mainitsemasi jarrutustavat ovat ne lajille luontaiset.
Aika harvoin tarvitsee tosiaan kumpaakaan jarrutustapaa käyttää. Yleensä ihan vain ennakoimalla ja hiljentämällä pienellä mutkittelulla jo etukäteen selviää tilanteista ilman varsinaista jarrutusta. Mutta eipä sinullakaan tainnut mitään vaihtoehtoista jarrutustapaa olla, luotat ennakointiin ja väistöön vaaratilanteessa.
Alkuperäiseen ihmettelyn aiheeseen palatakseni, en ymmärrä niitä jotka jarrupalan poistavat. Jarrupala on ihan kätevä esimerkiksi alamäen alla olevaa suojatietä tai muuta "vaaran paikkaa" lähestyessä, saa pikkuhiljaa vauhdin himmattua alas.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eihän kunnon rullaluistimissa edes ole jarrupalaa. Täysin turha kapine ja enemmän haitaksi, kuin hyödyksi. Jarruttaa silla palalla ei voi ja sen näennäisen hiljentämisen voi tehdä monella muullakin tapaa.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Yksi tapaus tulee mieleen kun luistelin rauhallista tahtia ja mielestäni olin vielä niin reunassa kuin mahdollista, niin pyöräilijä ei uskaltanut heti ohittaa ja ohi mennessään kiilasi minut nurmikolle ja huusi vielä perään että katso missä luistelet. Kellon soittaminen tuntuu olevan niin helvetin vaikeaa pyöräilijöille. Itsellä on sauvoissakin kello jotta pystyn varoittamaan edellä olevia.

Pyöräilessä olen huomannut osan tulkitsevan kellon soittamisen vittuiluna. Perästä on kuulunut kaikkea homosta kusipää huutoihin. Vittuilessanihan minä heitä varoittelen. Koiran kanssa ulkoilessa sitä kellon soittoa toivoisi kuulevan enemmän. Osaa ottaa koiran tiukemmin viereen, eikä pääse sattumaan mitään yllätyksiä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Eihän kunnon rullaluistimissa edes ole jarrupalaa. Täysin turha kapine ja enemmän haitaksi, kuin hyödyksi. Jarruttaa silla palalla ei voi ja sen näennäisen hiljentämisen voi tehdä monella muullakin tapaa.

Pidän omia luistimia ihan laadukkaina kapistuksina ja kyllä niissä jarrupala on. Mitään haittaa siitä ei ole ollut. Hyötyä sitäkin enemmän.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Pyöräilessä olen huomannut osan tulkitsevan kellon soittamisen vittuiluna. Perästä on kuulunut kaikkea homosta kusipää huutoihin. Vittuilessanihan minä heitä varoittelen. Koiran kanssa ulkoilessa sitä kellon soittoa toivoisi kuulevan enemmän. Osaa ottaa koiran tiukemmin viereen, eikä pääse sattumaan mitään yllätyksiä.

Aika käsittämätöntä kyllä. Suomalainen liikennekulttuuri on kummallista, kun pyörän kilikellot ja auton torvensoitot otetaan automaattisesti vittuiluna. Näinkin pienessä kylässä kuin Salo saa pelätä välillä henkensä puolesta, jos uskaltautuu pyörällä liikkeelle ja välillä joutuu ihan autojen seassa ajamaan, kun ihan kohtuullisen hyvä pyörätieverkosto ei ihan jokapaikkaan vie. Monelle autoilijalle tuntuu olevan ihan mahdotonta käsittää että sillä pyörällä kuuluu ajaa ajoradalla eikä kävelytiellä.

Toisaalta ihmetyttää pyöräilijät jotka muuttuvat välillä kävelijäksi ja kaartavatkin ajotieltä suojatielle, jos sattuu olemaan tilanne että nopeammin pääsee sieltä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Aika käsittämätöntä kyllä. Suomalainen liikennekulttuuri on kummallista, kun pyörän kilikellot ja auton torvensoitot otetaan automaattisesti vittuiluna. Näinkin pienessä kylässä kuin Salo saa pelätä välillä henkensä puolesta, jos uskaltautuu pyörällä liikkeelle ja välillä joutuu ihan autojen seassa ajamaan, kun ihan kohtuullisen hyvä pyörätieverkosto ei ihan jokapaikkaan vie. Monelle autoilijalle tuntuu olevan ihan mahdotonta käsittää että sillä pyörällä kuuluu ajaa ajoradalla eikä kävelytiellä.

Toisaalta ihmetyttää pyöräilijät jotka muuttuvat välillä kävelijäksi ja kaartavatkin ajotieltä suojatielle, jos sattuu olemaan tilanne että nopeammin pääsee sieltä.

Suomalainen liikennekulttuuri on joustamatonta. Kaikki pitää omista oikeuksistaan kiinni, eikä puhettakaan että annettaisiin toiselle tilaa. Ainakin täällä oulussa on välillä lähes mahdoton tehtävä vaihtaa kaistaa, kun se viereisellä kaistalla ajava on niin saatanan tärkeänä siitä, ettei hänen edelleen ajeta. Sentteriäkin on heiluteltu sen takia, että olen töötännyt, kun edellä oleva on seissyt paikoillaan pidemmän aikaa valojen vaihtuessa vihreiksi.

Kerran minun jo ollessa kiertoliittymässä, puski pappa pakettiautollaan kolmion takaa. Painoin sitten jarruttaessa tööttiä jotta pappa huomaisi mitä tuli tehtyä. Pappa lyö liinat kiinni, nousee autosta ja aloittaa vitunmoisen huutamisen ja uhkailun meikäläiselle. Hirveä huuto siitä, kuinka tahallani kiihdytin hänen eteensä ylinopeudella, ja hän teki täysin oikein. Poliisejakin oli kutsumassa paikalle. Mitään ei onneksi sattunut, mutta virhe oli täysin papan ja silti mies seisoo suu vaahdossa puolustelemassa ja syyttelemässä minua. Aikani kuunneltua vaahtoamista, käskin äijää suksimaan vittuun koska ei sillä hetkellä kiinnostanut keskustella asiasta enempää.

Kai tää menis jo johonkin liikenne-keskusteluun, mutta sopiihan tämä tännekkin kun näitä asoita tulee ihmeteltyä kohtuu useasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös